Uk­rai­nie­čių miestas

Uk­rai­nie­čių miestas

Uk­rai­nie­čių miestas

Šiau­liuo­se uk­rai­nie­čių skai­čius šian­dien sie­kia be­veik 6 000 – dau­giau ne­gu Pak­ruo­jis tu­ri gy­ven­to­jų. Dau­gu­ma dir­ba vil­ki­kų vai­ruo­to­jais, sta­ty­bi­nin­kais. O su jais dirb­ti ieš­ko­ma ru­siš­kai kal­ban­čių lie­tu­vių.

„Gal čia mums bus ir blo­giau, bet šei­mai Uk­rai­no­je bus ge­riau“, – sa­ko uk­rai­nie­čiai, at­va­žia­vę dirb­ti ir už­si­dirb­ti.

Jū­ra­tė RAU­DU­VIE­NĖ

jurate@skrastas.lt

Uk­rai­no­je ne­pra­gy­ve­na

Šiau­liuo­se vis daž­niau ga­li­ma iš­girs­ti sla­vų kal­bas. Ei­nant pro ne­bran­gius mies­to vieš­bu­čius, gir­di­si vien ru­sų ar uk­rai­nie­čių po­kal­biai, o prie kai ku­rių pri­va­čių na­mų ga­li­ma pa­ste­bė­ti su­sta­ty­tus ži­gu­liu­kus ar net „Vol­gą“ su uk­rai­nie­tiš­kais, bal­ta­ru­siš­kais nu­me­riais.

Ap­lan­kė­me ant­rais at­vy­kė­lių na­mais ta­pu­sį „Sal­du­vės“ vieš­bu­tį. Ša­lia sto­vin­tis vil­ki­kas pa­tvir­ti­na pa­sa­ko­ji­mus, kad šis pa­sta­tas – „fu­ris­tų“ pa­sau­lis.

Prie ka­vi­nės su­ti­ko­me du ant suo­liu­ko sė­din­čius vy­rus. Jie pa­pa­sa­ko­jo, kad at­vy­ko iš Uk­rai­nos Dniep­ro mies­to prieš sa­vai­tę. At­vi­lio­jo pa­žįs­ta­mų vai­ruo­to­jų pa­sa­ko­ji­mai apie ga­li­my­bes ge­rai už­dirb­ti.

Vy­rai įsi­dar­bi­no lo­gis­ti­kos gi­gan­to „Gir­te­ka“ pa­da­li­ny­je to­li­mų­jų rei­sų vai­ruo­to­jais. Da­bar lan­ko kur­sus. Jiems pa­si­bai­gus at­liks sta­žuo­tę ir ta­da pra­dės dirb­ti sa­va­ran­kiš­kai. Įsi­dar­bin­ti ne­bu­vo sun­ku, nes įmo­nė Ki­je­ve tu­ri at­sto­vy­bę ir su­tvar­ko vi­sus rei­kia­mus do­ku­men­tus.

Ju­ri­jus pa­sa­ko­ja, kad Uk­rai­no­je šiuo me­tu neį­ma­no­ma iš­mai­tin­ti šei­mos. To­li­mų­jų rei­sų vai­ruo­to­jas už­dir­ba vos 300 eu­rų per mė­ne­sį.

„Kai­nos to­kios, kaip pas jus, o at­ly­gi­ni­mai ke­lis­kart ma­žes­ni. Stip­riai au­ga ko­mu­na­li­nių pa­slau­gų kai­nos, ta­čiau at­ly­gi­ni­mai ne­si­kei­čia. Tie­siog ne­pra­gy­ve­na­me. Gal čia mums bus ir blo­giau, bet šei­mai Uk­rai­no­je bus ge­riau“, – si­tua­ci­ją api­bū­di­na Ser­ge­jus.

Su­ži­no­jęs apie ga­li­my­bę Lie­tu­vo­je už­dirb­ti ke­lis kar­tus dau­giau, Ju­ri­jus pa­li­kęs na­muo­se žmo­ną, vai­kus, anū­kus ir pa­trau­kęs už­dar­biau­ti. Šei­mą iš­vys ne anks­čiau kaip po dvie­jų mė­ne­sių.

Vy­rai džiau­gė­si, kad Šiau­liuo­se gy­ve­na ma­lo­nūs žmo­nės, dar­bo­vie­tė­je taip pat pa­ta­ria, paaiš­ki­na, at­sa­ko į klau­si­mus. Ar pa­ten­kin­ti gy­ve­ni­mo są­ly­go­mis?

„Ne į ku­ror­tus at­va­žia­vo­me. Yra du­šas, lo­va, kur pa­val­gy­ti ir ge­rai“, – di­de­lių rei­ka­la­vi­mų ne­ke­lia at­vy­kė­liai.

Dar vie­nas dar­bo Šiau­liuo­se pri­va­lu­mas – rei­sų ka­den­ci­jos. Ati­dir­bus še­šias sa­vai­tes, trims sa­vai­tėms ga­li­ma grįž­ti na­mo. Ju­ri­jus pa­sa­ko­jo, kad Uk­rai­no­je to­kį dar­bą dirb­da­mas 10 me­tų nė kar­to ne­tu­rė­jo ato­sto­gų. Grį­žęs iš rei­so, po die­nos, ki­tos iš­vyk­da­vo ir vėl. Be to, Šiau­liuo­se dirb­ti ten­ka nau­jais mo­der­niais vil­ki­kais.

Vieš­bu­ty­je vy­riai kam­ba­rius nuo­mo­ja­si tik tuo me­tu, kai ne­va­žiuo­ja. Mo­ka 7–13 eu­rų už pa­rą..

Bū­tų blo­gai, va­žiuo­tų na­mo

Iš vieš­bu­čio išei­nan­tis Va­si­li­jus ką tik mik­roau­to­bu­su at­ve­žė iš Uk­rai­nos už­dar­biau­ti 8 žmo­nes. Va­žiuo­da­mas at­gal par­veš grį­žu­sius iš ka­den­ci­jos Eu­ro­po­je. Prie pa­sta­to iš­ri­kiuo­ti še­ši mik­roau­to­bu­sai su uk­rai­nie­tiš­kų mies­tų už­ra­šais.

Va­si­li­jus į Šiau­lius at­ve­ža sa­vo tau­tie­čius kar­tą per sa­vai­tę, ta­čiau iš jo įmo­nės po to­kį „mik­riu­ką“ Šiau­lių link pa­ju­da kas­dien. Jis ma­no, kad šian­dien uk­rai­nie­čiams Lie­tu­va yra tin­ka­ma išei­tis. Jei pa­si­se­ka, kai ku­rie iš­vyks­ta dirb­ti ir į to­li­mes­nes ša­lis.

Pa­kal­bin­ti vieš­bu­čio fo­jė su­sė­dę vy­ru­kai iš­kart pa­reiš­kia, kad jiems pa­slau­gų ne­rei­kia. Pak­laus­ti, apie ko­kias pa­slau­gas kal­ba, pa­mi­ni pen­si­jų fon­dų siū­ly­to­jus. Iš­siaiš­ki­nę, kad jo­kių pa­slau­gų ne­siū­ly­si­me, du vy­ru­kai pa­sa­ko­ja at­vy­kę į žval­gy­bą – ap­lan­ky­ti pa­žįs­ta­mų ir pa­ty­ri­nė­ti dar­bo są­ly­gų.

Ki­to aukš­to fo­jė – ko­jas ant sta­lo su­si­kė­lę trys pus­nuo­giai jau­ni vy­rai. Ran­ko­se – plan­še­tė ar­ba te­le­fo­nas. Vy­rai ne­kal­būs. At­sa­ky­mas vie­nas: bū­tų blo­gai, va­žiuo­tų na­mo.

Pi­gi ir pa­to­gi dar­bo jė­ga?

Šiau­liuo­se vei­kian­čios uk­rai­nie­čių bend­ri­jos „Kar­pa­tai“ pir­mi­nin­kas Ju­ri­jus Jan­či­ju­kas „Šiau­lių kraš­tui“ pa­sa­ko­ja, kad kai ku­rie už­dar­biau­ti at­vy­kę uk­rai­nie­čiai su juo su­si­sie­kia. Daž­niau­siai, kai at­si­tin­ka ko­kių bė­dų, kai skriau­džia darb­da­viai.

Pir­mi­nin­kas ma­no, kad jo tau­tie­čiai Lie­tu­vo­je yra pi­gi ir pa­to­gi dar­bo jė­ga. Ne­ži­no­da­mi įsta­ty­mų ir sa­vo tei­sių, jie neieš­ko tei­sy­bės, kai darb­da­vys el­gia­si ne­są­ži­nin­gai. Daž­niau­sias skun­das – grį­žus iš rei­so daug at­skai­čiuo­ja­ma iš al­gos, už ne­va pe­reik­vo­tas ku­ro nor­mas, už įbrė­ži­mus ant trans­por­to prie­mo­nės ir pa­na­šiai. Sta­ty­bi­nin­kai už 1 000 eu­rų at­ly­gi­ni­mą dir­ba po 12 va­lan­dų kas­dien.

J. Jan­či­ju­kas sa­ko, kad ke­lis kar­tus jam pa­vy­ko pa­siek­ti, kad tau­tie­čių nuo­sto­liai bū­ti su­ma­žin­ti. Jis no­rė­tų, kad uk­rai­nie­čiai tu­rė­tų dau­giau tei­si­nės in­for­ma­ci­jos apie dar­bą Lie­tu­vo­je. Ban­dė pa­reng­ti to­kią in­for­ma­ci­ją ir pa­ka­bin­ti vieš­bu­čio fo­jė, ta­čiau lei­di­mo ne­ga­vo. Jis įsi­ti­ki­nęs, kad pa­gal mo­ka­mą už­mo­kes­tį tau­tie­čių gy­ve­ni­mo są­ly­gos nė­ra ge­ros.

In­for­ma­ci­ja – iš lū­pų į lū­pas

UAB „Gret­vė­ja“ va­do­vas Gin­ta­ras Va­lun­ge­vi­čius ne­slė­pė, kad iš 150 jo įmo­nės vil­ki­kų vai­ruo­to­jų lie­tu­vis tik vie­nas. Ir ki­to­se mies­to įmo­nė­se lie­tu­vių da­lis menks­ta, prie vai­ro vis daž­niau sė­da dar­buo­to­jai iš Uk­rai­nos ar Bal­ta­ru­si­jos.

„Pra­dė­jus sam­dy­ti uk­rai­nie­čius, su­si­dū­rė­me su biu­rok­ra­ti­ja ir lai­ko tem­pi­mu. Da­bar, praė­jus vi­sus ke­lius, tai pa­da­ry­ti jau pa­pras­čiau“, – paaiškina darb­da­vys.

Jis sa­ko, kad lie­tu­viai su­si­ran­da dar­bo Va­ka­rų Eu­ro­pos ša­ly­se, ten mo­ka gal kiek bran­giau. To­dėl ve­žė­jui uk­rai­nie­čiai – išei­tis.

Pak­laus­tas, ar jie pa­ti­ki­mi vai­ruo­to­jai, vers­li­nin­kas at­sa­ko: „Vi­so­kių yra, kaip ir lie­tu­vių“. Di­des­nės ri­zi­kos juos sam­dy­ti nė­ra, ta­čiau men­ta­li­te­to klau­si­mų ky­la. Va­do­vas ti­ki­na, kad uk­rai­nie­čiai gau­na to­kį pat at­ly­gi­ni­mą, kaip ir lie­tu­viai.

Šian­dien vie­nas pa­grin­di­nių rei­ka­la­vi­mų lo­gis­ti­kos įmo­nės dir­ban­čiam ad­mi­nist­ra­ci­niam per­so­na­lui – mo­kė­ti ru­sų kal­bą, kad ga­lė­tų su­si­kal­bė­ti su dar­buo­to­jais. Jau­ni žmo­nės šios kal­bos ne­mo­ka, ta­čiau, jei no­ri dirb­ti, iš­moks­ta. Mies­te ga­na po­pu­lia­rūs ru­sų kal­bos kur­sai.

Kaip su­si­ran­da no­rin­čius dirb­ti uk­rai­nie­čius? „Da­bar jau vie­nas per ki­tą su­ži­no. Pra­džio­je esa­me nau­do­ję­si ir įdar­bi­ni­mo pa­slau­go­mis, ir pa­tys va­žia­vo­me ieš­ko­ti, ir skel­bi­mus dė­jo­me. Da­bar pa­ti ge­riau­sia rek­la­ma – iš lū­pų į lū­pas“, – sa­ko G. Va­lun­ge­vi­čius.

Vers­li­nin­kas džiau­gia­si, kad šiuo me­tu įmo­nės vai­ruo­to­jų po­rei­kis yra pa­ten­kin­tas, ta­čiau pla­nuo­jant įmo­nės plėt­rą jų vėl pri­reiks.

So­cia­li­niuo­se tink­luo­se vil­ki­kų vai­ruo­to­jų gru­pė da­li­jo­si skel­bi­mo nuo­trau­ka: ža­da­ma 200 eu­rų pre­mi­ja kiek­vie­nam dar­buo­to­jui, at­ve­du­siam į įmo­nę uk­rai­nie­tį vai­ruo­to­ją. Ša­ly­je stei­gia­si įdar­bi­ni­mo fir­mos, ku­rios už vien­kar­ti­nį mo­kes­tį pa­rū­pi­na trans­por­to įmo­nėms Uk­rai­nos pi­lie­čių.

Lie­tu­viai vil­ki­kų vai­ruo­to­jai yra kiek ki­to­kios nuo­mo­nės.

So­cia­li­niuo­se tink­luo­se daž­nai da­li­ja­ma­si, kad jei ne tre­čių­jų ša­lių vai­ruo­to­jai, darb­da­viai bū­tų pri­vers­ti jiems di­din­ti at­ly­gi­ni­mus. Vie­nos ne­di­de­lės, 10 vil­ki­kų val­dan­čios įmo­nės dar­buo­to­jai sa­vo darb­da­viui pa­reiš­kė, kad jam pa­sam­džius nors vie­ną uk­rai­nie­tį, jie vi­si tą pa­čią die­ną išeis iš dar­bo.

Uk­rai­nie­čių skai­čius Šiau­liuo­se kas­met pa­dvi­gu­bė­ja

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Bend­rų­jų rei­ka­lų Ap­tar­na­vi­mo ir e. pa­slau­gų po­sky­rio ve­dė­ja Dia­na Gri­gie­nė in­for­ma­vo, jog šian­dien ties 100 tūks­tan­čių gy­ven­to­jų ri­ba ba­lan­suo­jan­čia­me Šiau­lių mies­te skai­čiuo­ja­ma 5 915 uk­rai­nie­čių. Tai yra be­veik dvi su pu­se Ak­me­nės (2 392) ir treč­da­liu dau­giau nei Pak­ruo­jis (4 444). Per pa­sta­ruo­sius ke­le­rius me­tus uk­rai­nie­čių mies­te pa­dau­gė­jo ke­lis kar­tus – 2016 me­tais jų skai­čius sie­kė 1 821, per­nai – 3 186.

Šiau­lių te­ri­to­ri­nės dar­bo bir­žos Klien­tų ap­tar­na­vi­mo de­par­ta­men­to di­rek­to­rė Jo­lan­ta Mik­šio­ny­tė sa­kė, kad mies­te yra iš­duo­ta uk­rai­nie­čiams apie tūks­tan­tis ga­lio­jan­čių lei­di­mų ir spren­di­mų dirb­ti. Ta­čiau pro­fe­si­jų, įtrauk­tų į są­ra­šą dar­buo­to­jų, ku­rių trūks­ta Lie­tu­vos Res­pub­li­ko­je, at­sto­vams lei­di­mo dirb­ti ne­rei­kia. Jie įdar­bi­na­mi su­pap­ras­tin­ta tvar­ka, ga­vę na­cio­na­li­nę „D“ vi­zą vie­ne­riems me­tams.

Mi­nė­ta­me są­ra­še ant­ram šių me­tu pus­me­čiui yra me­ta­li­nių lai­vų kor­pu­sų su­rin­kė­jai, siu­vė­jai, sker­di­kai, tarp­tau­ti­nio kro­vi­nių ve­ži­mo trans­por­to prie­mo­nės vai­ruo­to­jai ir sta­ty­bi­nių spe­cia­ly­bių at­sto­vai.

J. Mik­šio­ny­tė tei­gė, kad dau­giau­siai uk­rai­nie­čių įdar­bi­na sta­ty­bos ir trans­por­to įmo­nės.

Pa­na­šu, kad uk­rai­nie­čiai sau­go sa­vo dar­bo vie­tas. Per­nai iš išduotų 180 lei­di­mų dirb­ti 80 bu­vo pa­nai­kin­ti, o šį­met iš­duo­ti 152 lei­di­mai, o pa­nai­kin­ti tik 8.

De­par­ta­men­to di­rek­to­rė pa­mi­nė­jo, kad kiek­vie­nu at­ve­ju darb­da­viai pir­miau­siai tu­ri ieš­ko­ti jiems rei­ka­lin­gų pro­fe­si­jų at­sto­vų tarp Lie­tu­vos ir Eu­ro­pos pi­lie­čių ir tik ne­ra­dę ga­li įdar­bin­ti tre­čių­jų ša­lių gy­ven­to­jus..

KO­MEN­TA­RAS

Ne kon­ku­ruo­ja su lie­tu­viais, o uži­ma lais­vas vie­tas

Aso­cia­ci­jos „Li­na­va“ pre­zi­den­tas Er­lan­das MI­KĖ­NAS:

– Pag­rin­di­nė prie­žas­tis, ko­dėl Lie­tu­vos ve­žė­jai ma­siš­kai sam­do vai­ruo­to­jus iš Uk­rai­nos ir ki­tų tre­čių­jų ša­lių yra ta, kad mū­sų ša­ly­je jau dau­ge­lį me­tų jau­čia­mas di­džiu­lis kva­li­fi­kuo­tų to­li­mų­jų rei­sų vai­ruo­to­jų trū­ku­mas. Tas po­rei­kis nė­ra pa­ten­ki­na­mas ir sam­dant už­sie­nie­čius. Šiuo me­tu Lie­tu­vos ve­žė­jai ga­lė­tų įdar­bin­ti apie 10 tūks­tan­čių vai­ruo­to­jų. Prob­le­ma, kad į dar­bo rin­ką atei­na la­bai ma­žai jau­nų žmo­nių, dau­gu­ma vai­ruo­to­jų 45–55 me­tų.

Ir lie­tu­viai, ir tre­čiųjų ša­lių pi­lie­čiai gau­na to­kias pa­čias pa­ja­mas, at­si­žvel­giant į jų kva­li­fi­ka­ci­ją, per­ve­ži­mų geog­ra­fi­ją, pa­tir­tį. Pa­siū­lius pra­stes­nes dar­bo są­ly­gas, vai­ruo­to­jas pa­keis­tų įmo­nę į tą, ku­ri siū­lo stan­dar­ti­nes.

Rei­kia su­pras­ti, kad trans­por­to sek­to­riu­je tre­čių­jų ša­lių pi­lie­čiai ne­kon­ku­ruo­ja su lie­tu­viais, o uži­ma lais­vas dar­bo vie­tas, ku­rių ne­ga­li už­pil­dy­ti Lie­tu­vos dar­bo rin­ka. Tai lei­džia iš­lai­ky­ti esa­mas po­zi­ci­jas sek­to­riui ir kon­ku­ruo­ti su už­sie­nio ve­žė­jais.

Šiau­lių re­gio­no ve­žė­jai su­da­ro apie 10 pro­cen­tų vi­sų aso­cia­ci­jos „Li­na­va“ na­rių. Sun­ku pa­sa­ky­ti, ko­kią tiks­liai da­lį su­da­ro uk­rai­nie­čiai tarp ve­žė­jų kar­tu su Lie­tu­vos vai­ruo­to­jais, bet tarp už­sie­nie­čių vai­ruo­to­jų jie su­da­ro di­džiau­sią da­lį – dau­giau kaip pu­sę. Ant­ri – bal­ta­ru­siai, jų yra apie ket­vir­ta­da­lis tarp už­sie­nio vai­ruo­to­jų.

No­riu ak­cen­tuo­ti tre­čių­jų ša­lių vai­ruo­to­jų svar­bą na­cio­na­li­nei trans­por­to rin­kai ir vi­sai eko­no­mi­kai. Mū­sų aso­cia­ci­ja „Li­na­va“ in­ten­sy­viai dir­ba su Lie­tu­vos vals­ty­bės ins­ti­tu­ci­jo­mis, kad jos dar la­biau pa­leng­vin­tų už­sie­nie­čių įdar­bi­ni­mo pro­ce­są.

Vy­tau­to RUŠ­KIO nuo­tr.

Uk­rai­nie­tis Va­si­li­jus kar­tą per sa­vai­tę at­ve­ža po mik­roau­to­bu­są sa­vo tau­tie­čių dirb­ti į Šiau­lius, iš jo fir­mos į šį mies­tą po pil­ną mik­roau­to­bu­są iš­vyks­ta kas­dien.

"Sal­du­vės" vieš­bu­tis Šiau­liuo­se ta­po uk­rai­nie­čių ank­la­vu.

„Li­na­vos“ ar­chy­vo nuo­tr.

„Li­na­vos“ pre­zi­den­tas E. Mi­kė­nas sa­ko, kad tre­čių­jų ša­lių vai­ruo­to­jai yra svar­būs na­cio­na­li­nei trans­por­to rin­kai ir vi­sai eko­no­mi­kai.

Re­dak­ci­jos ar­chy­vo nuo­tr.

Uk­rai­nie­čių bend­ri­jos „Kar­pa­tai“ Šiau­liuo­se pir­mi­nin­kas J. Jan­či­ju­kas ap­gai­les­tau­ja, kad kai ku­rie darb­da­viai su jo tau­tie­čiais el­gia­si ne­są­ži­nin­gai.