
Naujausios
Lietuvos kunigaikščiai – tarsi didvyriai iš Rusijos
Į Šiaulius socialdemokratų iniciatyva atvežtas parodyti Lietuvoje gyvenančio armėnų kilmės dailininko Mikhayil Saghoya sukurtas didžiulis paveikslas „Lietuvos aušra“. Jis primena garsųjį XIX a. rusų paveikslą „Try bogatyria" (trys didvyriai) ir pats autorius tos asociacijos neneigia. Tarsi trys rusų didvyriai, sienų saugotojai, virtę Lietuvos kunigaikščiais, nuo stepių atjojo ant Vilniaus kalvų.
Menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis sako, jog „kūrinys su menu neturi nieko bendra“, o jo pristatymą įvardija „politine“ akcija ir „ritualinės kultūros dalimi“.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Tik kandidatas į merus „nežino“
Šiaulių arenoje vakar vakare surengtas paveikslo pristatymas, dalyvaujant autoriui Mikhayil Saghoya.
Demonstracijos pradžia susieta su Mokslo metų atidarymo diena, o toliau bus rodomas ir per „Šiaulių dienų“ šventę.
Savivaldybės tinklalapyje paveikslo demonstravimą anonsavo ir kvietė jį žiūrėti miesto Tarybos Socialdemokratų frakcija.
Paveikslas įvardijamas, kaip monumentalios tapybos „du viename“ kūrinys. Mat jame pavaizduoti ne tik Lietuvos valdovai, bet ir Aušros vartų Dievo motina (Madona matoma tik tamsoje). Paveikslas yra 720 cm pločio ir 430 cm aukščio, o sveria per 700 kg.
Paveikslo pristatymo Šiauliuose iniciatoriumi įsivardijo mero pavaduotojas ir LSDP Šiaulių miesto skyriaus pirmininko pavaduotojas Justinas Sartauskas.
Anonse frakcija dėkoja paveikslo autoriui Mikhayil Saghoya už asmeninį indėlį, Šiaulių arenos kolektyvui – už pastangas ir pagalbą, o LSDP Šiaulių miesto skyriui – už finansinę paramą.
J. Sartauskas „Šiaulių kraštui“ sakė, jog paveikslo demonstravimą inicijavo miesto gimtadienio šventei „Šiaulių dienos“. Kabės arenoje paveikslas ir per moksleivių kūrybiškumo parodą „Tavo PIN KODAS 2018“.
„Tai Lietuvoje trisdešimt metų gyvenančio armėnų dailininko naujas kūrinys, – sakė J. Sartauskas. – Autorius jokio honoraro neprašo, apmokėjome tik kelionės ir paveikslo montavimo išlaidas.“
Paveikslo žiūrėti mokinius ir mokytojus socialdemokratai kvietė rytą lankydamiesi mokyklose per mokslo metų atidarymo šventę.
„Pakviečiau paveikslo žiūrėti, – patvirtino „Šiaulių kraštui“ socialdemokratas Gintautas Sitnikas, Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas, kuruojantis švietimo, kultūros ir sporto reikalus. – Kokiose mokyklose? Keliose buvau.“
G. Sitniką socialdemokratai yra pasirinkę ir kandidatu į merus. Tačiau jis tikino, nepradedąs rinkėjų vilionės. Tvirtino nė nežinąs, kad socialdemokratai rengia paveikslo pristatymą ir demonstravimą Šiauliuose.
„Frakcijai nepriklausau, neskaičiau anonso, – sakė politikas.– Aš kviečiau paveikslo žiūrėti tik kaip žmogus, nes paveikslas vertas pamatyti. Kodėl? Jis didelis ir su daug poteksčių.“
Norėjau nudžiuginti lietuvius
Kūrinio autorius armėnų kilmės dailininkas Mikhayil Saghoya „Šiaulių kraštui“ sakė, jog paveikslą kūrė Lietuvos 100-mečiui. Jį jau rodęs Vilniuje, o po Šiaulių planuoja dar sykį rodyti sostinėje – Seime.
„Norėjau paveikslu nudžiuginti lietuvius, atspindėti Lietuvos istoriją, apsidžiaugiau kai pakvietė į Šiaulius, – sakė dailininkas. – O į politiką aš nelendu ir man nepatinka, kad čia politiką ima maišyti. Kai lygina mano paveikslą su V. Vasnecovo „Trimis didvyriais“, tai esu net laimingas, nes tai didis dailininkas, o paveikslų siužetas panašus. Manau, kad tos asociacijos eina iš sovietmečio, kai daug kur butuose kabojo V.Vasnecovo paveikslo su trimis rusų legendiniais herojais kopijos.“
M. Saghoya palygino: V. Vasnecovo paveiksle didvyriai stovėjo gindami Rusiją, o jo paveiksle pavaizduoti Lietuvos kunigaikščiai, vieniję lietuvių žemes ir įvairias tautas.
„Juk jūsų šalyje ir dabar gyvena ir rusai, ir lenkai, ir gudai, ir musulmonai, kuriuos Vytautas pasikvietė, – pabrėžė autorius. – Su tais, kurie sako, kad mano paveikslas sovietinė propaganda, tai nenoriu nė laiko gaišti. Vienam valdininkui Vlniuje pasirodė, kad tai plakatas, o viena pensininkė žiūrėjo kaip į Vasnecovo paveikslą – taigi, kiekvienam savo.“
Dailininkas pabrėžė, jog paveikslo centre vaizduojami trys raiteliai – tai Lietuvos kunigaikščiai Gediminas, Mindaugas ir Vytautas. Už jų – 47 Lietuvos vietovių žymiausi architektūriniai akcentai ir kiti Lietuvos simboliai. Efektingai užkoduotas Aušros vartų Dievo motinos atvaizdas.
„Manęs klausia, kodėl Gedimino pilyje nėra vėliavos – vėliava yra tik ją reikia matyti: ji – kunigaikščių apsiaustuose: Gedimino – geltonas, Mindaugo – žalias, Vytauto – raudonas,“ – sakė dailininkas.
Simboliams paaiškinti yra sukurtas filmas. Jį padėjo kurti dailininkui talkinantis ir paveikslą renginiuose pristatantis Gediminas Mažeika. Jis „Šiaulių kraštui“ neneigė, jog pats yra socialdemokratas.
„Bet mes to neakcentuojame, – sakė jis. – Paprašėme tik padėti, nes daug kur atsimušame lyg į sieną. O dailininkas sako, jog paveikslą padovanotų Lietuvai, jeigu tik rastų tinkamą nuolat demonstruoti vietą.“
Menotyrininko komentaras
Kičas, popsas – kaip ikona pristatomas
Menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis „Šiaulių kraštui“ vienareikšmiai teigė, jog paveikslo „Lietuvos aušra“, kaip meno kūrinio, nė negalįs komentuoti, jo demonstravimą suprantąs tik kaip politinę akciją:
– Šitas kūrinys su menu neturi nieko bendra, su tapybos tradicija – taip pat. Tai kičinis, popsinis, diletantiškas kūrinys: ir kolorito, ir proporcijų, ir mastelio požiūriu. Bet kadangi pristatomas, kaip šventasis kūrinys, kaip ikona, kuriai visi turi lenktis, tai jokio meniškumo ir nereikia.
Tai visai kita istorija – sakralinė, religinė, masinė, politinė – masiniam vartojimui skirtas produktas.
Bet žmonėms patinka. Tie, kurie šaiposi iš dabartinių skulptūrų, eis, ašaros ir lenksis. O tie trys didvyriai – jie irgi nuo kažko nukopijuoti – neturi jokio autorinio braižo – ikoninis kopijuojamas paveikslas. O Dievo motina – lyg saldainiukas suvyniota.
Visa tai suprantu, kaip politinę, religinę akciją. Tai tokia ir tebūna – ritualinės kultūros dalis. Lietuvos 100-mečiui aukotojų yra labai daug, bet kur tas aukas dėti?
Giedriaus BARANAUSKo nuotr.
Autorius Mikhayil Saghoya (kairėje) pats neneigia, jog paveikslo siužetas panašus į rusiško paveikslo „Trys didvyriai“ siužetą. Dešinėje dailininkui talkinantis pristatymo vedėjas Gediminas Mažeika.
Mikhayil Saghoya prisistato esąs garsaus armėnų kilmės dailininko I. Aivazovskio proanūkis ir sako, jog paveikslą „Lietuvos aušra“ kūrė Lietuvos 100-mečiui.
Menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis sako, jog atsiras, kas eis ir verks prie tokio paveikslo, bet tai ne menas.
Paveikslas „Lietuvos aušra“, vaizduojantis tris Lietuvos kunigaikščius, yra daugiau kaip 7 metrų pločio ir 4 metrų aukščio.