
Naujausios
Profesionalių vairuotojų labai trūksta
Krovinių vežimo rinka ir tarptautiniai pervežimai yra sparčiai auganti ir pelninga ūkio šaka. Bet vežėjams trūksta vairuotojų.
Vidmantas MISEVIČIUS
Dabartinė tvarka ydinga
Lietuvos vežėjų sąjungos generalinis sekretorius Sigitas Žilius pažymi, kad Lietuvos tarptautinių pervežimų transporto vienetų skaičius didėja po dvidešimt ir daugiau procentų kiekvienais metais. Maždaug apie 6 000 vienetų kasmet. Kiekvienam transporto vienetui statistiškai reikia apie 1,5 ir daugiau vairuotojo. Realybė yra tokia, kad dalis vairuotojų kiekvienais metais keičia darbo sritį, išeina į pensiją, emigruoja ir t. t. Norint kompensuoti šiuos praradimus, kasmet reikia apie 12 000–15 000 vairuotojų.
„Deja, Lietuvos mokymo įstaigos reikiamo skaičiaus profesionalių tarptautinių pervežimų vairuotojų per metus paruošti negali. Naujosios Vilnios ir Troškūnų mokyklos jų parengia tik kelias dešimtis. Kitos mokymo įstaigos galbūt galėtų paruošti daugiau vairuotojų, bet Lietuvoje baigiami išsemti žmogiškieji resursai. Norinčių būti vairuotojais taip pat nėra daug“, – realijomis dalijasi S.Žilius.
„Prieš porą metų, kai tik tarptautinių krovinių gabenimo vairuotojų profesija buvo įtraukta į trūkstamų profesijų sąrašą, vizas vairuotojams iš trečiųjų šalių pavykdavo gauti per savaitę. Dabar tai trunka kelis mėnesius. URM konsuliniai skyriai ir Migracijos departamentas skiria per mažai resursų procedūroms optimizuoti. Čia, regis, taip pat trūksta darbuotojų, todėl ilgėja klientų aptarnavimo laikas. Be to, pastaraisiais metais ženkliai išaugo reikalaujamų dokumentų sąrašas, daugėjo norintiems įsidarbinti keliamų reikalavimų“, – pasikeitimus apžvelgia pašnekovas.
Vežėjams ir vairuotojams nesuprantama, kodėl po vienerių darbo metų jau reikalaujama įforminti leidimą gyventi Lietuvoje. S. Žiliaus nuomone, tai gali būti daroma tam, kad vėliau politikai galėtų girtis, jog gyventojų skaičius auga arba taip bandoma užsidirbti papildomų politinių balų. Generalinio sekretoriaus nuomone, jeigu ribojimai ir toliau bus taikomi, įmonėms fiziškai pradės trūkti vairuotojų, prasidės prastovos, mažės pelnai ir, atitinkamai, surenkami mokesčiai.
Nori dirbti? Apsišarvuok kantrybe
Vairuotojai, su kuriais teko bendrauti, patvirtino, kad leidimo dirbti gavimas užtrunka gerokai ilgiau, negu, tarkim, Lenkijoje ir reikalauja nemažų investicijų.
Aleksandras, Baltarusijos pilietis, tolimųjų reisų vairuotojas, dirbantis Lietuvoje. Metus laiko vyras tiesiog dirbo. Praėjus metams jam teko rinktis – mesti darbą arba rūpintis leidimu nuolat gyventi mūsų šalyje. Pastarasis leidimas, pašnekovo teigimu, jam visiškai nereikalingas, tačiau darbo reikia, tad vyras turėjo taikytis su taisyklėmis.
Dokumentams tvarkytis į Lietuvą Aleksandras vyko 5 kartus. Dar kartą vyras turės atvykti pasiimti leidimo. Kelis kartus teko vykti į Baltarusijos sostinę Minską. Dokumentai, automobilio draudimas, kelionės išlaidos ir t. t. siekė apie 600 eurų.
Reiktų įvertinti ir tai, kad gaišdamas laiką dokumentams tvarkyti, vyras negali dirbti. Tai, visų pirma, – nuostolis jam. Taip pat dėl prastovų kenčia įmonė ir, galiausiai, valstybė, kuri šiuo atveju negauna mokesčių. Aleksandras įsitikinęs, kad panaikinus reikalavimą išsiimti leidimą gyventi, darbinių vizų gavimas taptų gerokai spartesnis ir paprastesnis.
URM komentaras
Užsienio reikalų ministerijos (URM) Komunikacijos ir kultūrinės diplomatijos departamento atstovai pabrėžė, kad atsižvelgdamos į pasitaikančius piktnaudžiavimo atvejus kreipiantis dėl vizų ir siekdamos juos užkardyti, Lietuvos vizų tarnybos užsienyje turi įvertinti visą pasiekiamą informaciją. Būtent šios informacijos gavimas ar duomenų, nurodytų pateiktuose dokumentuose, autentiškumo patikrinimas gali pareikalauti papildomų laiko sąnaudų, apie kurias ir kalbėjo vežėjų atstovas.
Taip pat URM atstovai patvirtino, jog pagal ES teisę, ilgalaikės (nacionalinės) vizos galiojimo laikotarpis gali būti ne ilgesnis kaip vieneri metai. Jeigu užsieniečiui leidžiama pasilikti ilgiau kaip vienerius metus, ilgalaikė viza, prieš pasibaigiant jos galiojimo laikui, turi būti pakeičiama leidimu gyventi.
Parengta pagal respublika.lt
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Tarptautiniai pervežimai – viena iš augančių ūkio šakų.