„Mies­to pa­trio­tiz­mą rei­kia pro­jek­tuo­ti“

„Mies­to pa­trio­tiz­mą rei­kia pro­jek­tuo­ti“

„Mies­to pa­trio­tiz­mą rei­kia pro­jek­tuo­ti“

Vi­lius PU­RO­NAS tei­gia, jog mies­tie­čius rei­kia įtrauk­ti į ur­ba­nis­ti­nius pro­ce­sus. Ta­da jie jau­sis mies­to pa­trio­tais, šei­mi­nin­kais:

– Ma­no gal­va, mei­lė yra tei­sė į pa­rei­gą bū­ti my­li­muo­ju ar­ti­mo žmo­gaus ar gim­to­jo kraš­to biog­ra­fi­jo­je. Tą ži­no­jo­me vi­sais lai­kais – ir Vy­tau­to Di­džio­jo, ir po­ka­rio, ir Są­jū­džio.

Mei­lė Lie­tu­vai su­sprog­di­no so­vie­ti­ją. Anuo­met Lie­tu­vą my­lė­ti bu­vo drau­džia­ma, bet mies­to – ne. So­vie­ti­ja šū­kiais žmo­gų ir­gi la­bai my­lė­jo. Par­ti­ja juk bu­vo „epo­chos pro­tas, gar­bė ir są­ži­nė“. Ir kai Si­bi­ran trė­mė, ir kai grio­vė Kry­žių kal­ną, ir kai mus, tuo­me­ti­nį jau­ni­mą, ug­dė.

Ko­kio­mis ver­ty­bė­mis da­bar gy­ve­na­me? Gė­jiz­mai, gen­de­riz­mai, glo­ba­liz­mai – kai išim­tys ver­ti­na­mos, o tra­di­ci­ja nu­mes­ta į šo­ną, ma­žai tau­tai tai ypač pa­vo­jin­ga.

Pa­si­žiū­rė­kim į me­ną, nes me­nas – tai me­las, tei­ses­nis už tie­są. Ką reiš­kia Vil­niaus „Vamz­dis“, ar mū­sų „Ver­kian­ti mer­gai­tė“, ar „žyd­ra­sis“ nuo­ga­lius „De­guo­nis“ prie šven­to Sal­du­vės kal­no? Aiš­kiai ma­to­me in­te­lek­ti­nį tiks­lą: mus ne jung­ti ar vie­ny­ti, o su­prie­šin­ti. Ne ap­lin­ką, mies­tą, Tė­vy­nę kur­ti, o tuš­čiuo­se ple­pa­luo­se rie­tis. Tau­tos is­to­ri­ja pri­me­na, kad tie su­prie­ši­ni­mai vi­sais lai­kais bu­vo ku­ria­mi ne­ma­to­mų pro­tuo­lių ir kryp­tin­gai die­gia­mi epo­cho­je, ku­rio­je gy­ve­no­me nuo ro­mė­nų lai­kų: „Skal­dyk ir val­dyk!“. Pa­si­kar­to­siu – mū­sų ma­ža tau­ta tą pa­vo­jų pa­jus­da­vo ins­tink­tu.

Mums, šiau­lie­čiams, ne­rei­kia pai­nio­ti mei­lės mies­tui su mies­to val­džia. Val­džia – kin­tan­tis pa­da­ras, ku­ris mies­tą daž­niau­siai my­li už al­gą. O per­ka­ma mei­lė yra pi­giau­sia, – tą ži­no ne vien pa­leis­tu­viai.

Daž­nai gir­džiu, kad da­bar­ti­nį mies­to vei­dą ku­ria lai­ki­ni atei­viai iš ki­tų pla­ne­tų, iš kur at­skri­dę, kaip mu­sės iš­mes­tos iš barš­čių. Jei­gu bū­tų rei­ka­lin­gi ten, ne­bū­tų čia at­lė­kę. Jie nei mies­to is­to­ri­jos ži­no, nei mies­tui sen­ti­men­tų jau­čia, nei rū­pi­na­si jo ur­ba­nis­ti­nė­mis per­spek­ty­vo­mis. Ju­ri­di­ka nuo­gy­bę dangs­to, bet pro pa­rag­ra­fus klec­kai ma­to­si.

Aiš­ki­na, kiek pa­da­ry­ta, o pa­ro­dy­ti nė­ra ką: tai eu­ro­pi­niai pi­ni­gai da­bar tvar­ko aikš­tes, gat­ves, ša­li­gat­vius – krū­vos žvy­ro ir Vil­niu­je, ir Kau­ne, ir Klai­pė­do­je, ir Pa­ne­vė­žy­je. Ne­su pra­na­šas pra­na­šau­da­mas, kad re­mon­tais bus spe­ku­liuo­ja­ma rin­ki­mų me­tu, kaip as­me­ni­niais nuo­pel­nais.

Man už nu­ga­ros be­ne 45 me­tai mei­lės Šiau­liams. Man, anuo­me­ti­niam mies­to vy­riau­sia­jam dai­li­nin­kui, vė­liau, di­zai­ne­riui, bu­vo svar­bu ir tiks­lin­ga pro­jek­tuo­ti po­ka­rio šiau­lie­čių pa­trio­tiz­mą. Apie tą lai­ko­tar­pį žmo­nė­se ir pub­li­ka­ci­jo­se li­ko ai­bės komp­li­men­tų, bet ne­si­smul­kin­siu...

Juk ne tik Vil­niaus gat­vės bul­va­ro ak­cen­tai bu­vo šiau­lie­čių pa­da­ry­ti, kuk­lūs fa­sa­dai ne tik le­ni­niu­kais de­ko­ruo­ti, o stu­den­tai kryp­tin­gai puo­šė pa­sta­tus, kūrė idė­jas... Kai įmo­nės, ce­chai, gru­pės žmo­nių dir­bo bend­ram mies­to tiks­lui, jie jau­tė­si pa­trio­tais.

Ir ta­da bu­vo daug ini­cia­ty­vių ple­pių. Di­džiau­sius rėks­nius tram­dy­da­vau taip: „Esi ca­ca, ne­pliurpk, o duok pa­siū­ly­mą, idė­ją! Čia ra­šyk įvyk­dy­mo ter­mi­ną, per ku­rį pa­da­ry­si...“, nes mies­tas fi­nan­sa­vi­mą už­tik­rin­da­vo. Ple­piai vi­suo­met spruk­da­vo į krū­mus ir ten ty­liai inkš­da­vo...

Ma­no­ji pa­tir­tis tei­gia, kad šiau­lie­čius įtrau­kiant į mies­to rei­ka­lus, rei­kia ži­no­ti bei konst­ruo­ti ur­ba­nis­ti­nius pro­ce­sus. Ne apie „erd­ves“ kal­bu – apie pro­ce­sus.

Ple­pa­me apie vyks­tan­čius „vie­šų­jų erd­vių“ pro­jek­ta­vi­mus, o ma­to­me, kad au­to­mo­bi­lių, kuo to­liau, tuo la­biau ne­bus kur sta­ty­ti. Ma­to­me, kad ša­li­gat­viai mil­ži­niš­ki, pla­čiau­si, o žmo­nių ne­be­tu­ri­me, ku­rie jais vaikš­čio­tų. Fon­ta­nai, dar ne­pa­sie­kę pen­si­nio am­žiaus, dės­nin­gai virs­ta gė­lių klom­bo­mis, nes nuo sa­vo kli­ma­to ne­pa­bėg­si. Ne­pa­bė­ki­me ir nuo me­de­lių, ku­rie pri­si­tai­kę aug­ti mū­sų gam­ti­nė­mis są­ly­go­mis. Kai so­di­na­mi už­sie­ni­niai, kiek­vie­nas ma­to­me jų nu­su­su­sio­se ša­ku­tė­se su­bren­du­sias „eu­ro­pi­nes bab­kes“.

Šiau­liuo­se pės­čių­jų zo­ną anuo­met pro­jek­ta­vo­me kaip pa­trio­tiz­mo zo­ną. Kai žmo­nės įtrau­kia­mi į kū­ry­bos ar tiks­lin­gos veik­los pro­ce­sus, jie tam­pa mei­lės mies­tui šei­mi­nin­kais. Iliust­ra­ci­ja – da­bar­ti­niai Tel­šiai, ku­rie ne­se­niai vi­sai gra­žiai su­si­tvar­kė, O juk ten bu­vo pri­tai­ky­ta ta pa­ti me­to­di­ka, tas pa­ts pro­ce­sas, ku­ris sa­vo lai­ku gim­dė Šiau­lių mies­tui spe­cia­lis­tus ir pa­trio­tus.

Bė­gi­mas „už Šiau­lius“ – ne kū­ry­bi­nė są­vo­ka, o rin­ki­mų. Ir hi­gie­ni­nė – tie­sio­gi­ne ir per­kel­ti­ne pra­sme. Kaip ir bė­gi­mas iš Šiau­lių – ob­jek­ty­vus pro­ce­sas, skaus­min­gas, sun­kiai su­val­dy­ti­nas. Pri­si­pa­žin­siu – tai ma­no mis­ti­nės įta­kos pro­duk­tas, kerš­tas „klo­ze­ti­nin­kams“ už nu­vers­tą „Penk­tą­jį kė­li­nį“, de­ko­ra­ty­vi­nį ten­tą „Šiau­liai – uni­ver­si­te­ti­nis mies­tas“. Lau­kiu vie­šo at­si­pra­šy­mo.

Ar tu­ri Šiau­liai per­spek­ty­vą?

Aiš­ku, tu­ri. Vi­sa­da tu­rė­jo. Ir po Pir­mo­jo pa­sau­li­no ka­ro, kai bu­vo­me su­dau­žy­ti, ir po Ant­ro­jo, kai juos at­si­kū­rė­me. O dur­nių prie val­džios lo­vio bu­vo ir ta­da, ir da­bar, ir atei­ty­je bus.

Į Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­ją atė­jus rei­kia su­pras­ti, kad nau­ji vei­kė­jai atė­jo kaip pro­tes­to for­ma. Juk vi­sos re­vo­liu­ci­jos at­ne­ša sui­ru­tes, tai – is­to­ri­jos abė­cė­lė. Kol iš chao­so išei­ni, daž­nai ke­lios kar­tos tuš­čiai sa­vo am­žių nu­gy­ve­na, kol jo­va­las nu­sis­to­vi.

Vi­du­ti­ny­bė yra bai­si, nes ji vi­sa­da tei­si: ir už pa­rag­ra­fo ga­li už­lįs­ti, ir ne­bau­džia­ma at­si­ra­ši­nė­ti. Įs­ta­ty­mai ly­gūs vi­siems, nors pri­gim­tys kiek­vie­no skir­tin­gos. Juk tik kas de­šim­tas pi­lie­tis yra ga­bus kū­ry­bo­je, o tarp jų, tik vie­nas iš šim­to – ta­len­tin­gas. Mies­to val­dy­me pri­va­lu tu­rė­ti aukš­tos kva­li­fi­ka­ci­jos spe­cia­lis­tų.

Kaip juos at­pa­žin­ti, jei Die­vas taip žmo­nėms pa­da­li­no pro­tus, kad nie­kas ne­si­skun­džia jo trū­ku­mu? Net skar­di­nės gal­vos.