Kainos ir alga – kas ką vejasi?

Kainos ir alga – kas ką vejasi?

Kai­nos ir al­ga – kas ką ve­ja­si?

Ofi­cia­li sta­tis­ti­ka skel­bia, kad per dve­jus su pu­se me­tų var­to­ji­mo pre­kių ir pa­slau­gų kai­nos vi­du­ti­niš­kai pa­di­dė­jo 6,7 pro­cen­to, mais­to ir neal­ko­ho­li­nių gė­ri­mų – 4,1 pro­cen­to. Šiau­lių uni­ver­si­te­to (ŠU) Eko­no­mi­kos ka­ted­ros do­cen­tės dr. Ja­ni­nos Še­pu­tie­nės tei­gi­mu, to­kie skai­čiai daž­nam ke­lia pyk­tį, mat ofi­cia­li sta­tis­ti­ka nea­ti­tin­ka gy­ven­to­jų įsi­ti­ki­ni­mų: kai­nos, pa­sak jų, au­go dau­giau, bet pa­di­dė­ju­siu dar­bo už­mo­kes­čiu džiau­gia­si re­tas.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Be­veik pus­šim­tis pre­kių ir pa­slau­gų bran­go 8 pro­cen­tais

Pa­sak dr. J. Še­pu­tie­nės, ne­su­si­kal­bė­ji­mo prie­žas­tis ta, kad Sta­tis­ti­kos de­par­ta­men­tas skel­bia kai­nų po­ky­čio vi­dur­kį.

„Ta­čiau vi­dur­kis ga­li neats­pin­dė­ti rea­lios si­tua­ci­jos. Vie­ni pro­duk­tai bran­go, ki­ti pi­go, to pa­ties pro­duk­to kai­na vie­na­me mies­te di­dė­jo, ki­ta­me ma­žė­jo. Taip pat ne vi­sų pro­duk­tų mes var­to­ja­me vie­no­dai. Kuo pro­duk­tui iš­lei­džia­me dau­giau pa­ja­mų, tuo jo įta­ka kai­nų vi­dur­kiui yra di­des­nė“, – sa­ko ŠU moks­li­nin­kė.

Pa­gal skel­bia­mus duo­me­nis bu­vo ga­li­ma ap­skai­čiuo­ti 97 var­to­ji­mo pre­kių ir pa­slau­gų kai­nų po­ky­čius Šiau­liuo­se nuo 2016 me­tų sau­sio iki 2018 me­tų rugp­jū­čio. Tik 6 pre­kių ir pa­slau­gų kai­na ki­lo 5–8 pro­cen­tais ir dau­giau ar ma­žiau ati­ti­ko ša­lies vi­dur­kį (6,7 pro­c.), 46 pre­kės ir pa­slau­gos bran­go dau­giau nei 8 pro­cen­tais, 20-ies kai­na di­dė­jo ma­žiau nei 5 pro­cen­tais, o 25-ių kai­na ma­žė­jo.

La­biau­siai pa­bran­gu­sių­jų de­šim­tu­kas

„Kai­nų pa­si­kei­ti­mo vi­dur­kis api­ma dau­ge­lį pre­kių ir pa­slau­gų, bet gal jūs la­bai ma­žai sa­vo pa­ja­mų ski­ria­te tam pro­duk­tui, ku­ris at­pi­go, ir la­bai daug var­to­ja­te bū­tent to pro­duk­to, ku­ris ženk­liai pa­bran­go. To­kiu at­ve­ju jums vi­siš­kai neak­tua­lus tas vi­du­ti­nis sta­tis­ti­nis kai­nų po­ky­tis, jūs su­si­du­ria­te su ge­ro­kai di­des­niu kai­nų au­gi­mu“, – sa­ko dr. J. Še­pu­tie­nė.

Tam tik­rų pro­duk­tų kai­nos ki­lo dau­giau nei 20 ar net 50 pro­cen­tų. Pa­vyz­džiui, te­pu­sis rie­ba­lų mi­ši­nys Lie­tu­vo­je vi­du­ti­niš­kai pa­bran­go 52,4 pro­cen­to, mor­kos – 44,7 pro­cen­to, pu­sė lit­ro alaus ka­vi­nė­je – 33,1 pro­cen­to. Net ir to pa­ties pro­duk­to ar pa­slau­gos kai­na Lie­tu­vos mies­tuo­se kei­tė­si la­bai skir­tin­gai. Pa­vyz­džiui, Šiau­liuo­se mor­kos bran­go 18,8 pro­cen­to, o Klai­pė­do­je net 73,2 pro­cen­to.

Lie­tu­vo­je au­to­mo­bi­lio sta­ty­mo mies­to cent­re 1 va­lan­dos kai­na vi­du­ti­niš­kai išau­go 57,6 pro­cen­to. Vil­nie­čiai ga­li pik­tin­tis iš­gir­dę šį skai­čių, mat jiems kai­na išau­go dau­giau nei dvi­gu­bai (105 pro­c.). O štai Klai­pė­dos, Šiau­lių ir Pa­ne­vė­žio gy­ven­to­jams au­to­mo­bi­lio sta­ty­mo kai­na ne­si­kei­tė.

„Tam tik­rų pro­duk­tų kai­nų ki­li­mas Šiau­liuo­se vir­ši­ja 30 pro­cen­tų, to­dėl žiū­rė­da­mi į tų pro­duk­tų kai­nas mes ir ste­bi­mės, ko­dėl sta­tis­ti­kai sa­ko, kad kai­nos pa­di­dė­jo tik apie 7 pro­cen­tus“, – sa­ko moks­li­nin­kė.

Kaip ir vi­so­je Lie­tu­vo­je, Šiau­liuo­se la­biau­siai bran­go te­pu­sis rie­ba­lų mi­ši­nys (apie 44 pro­c.), 0,5 lit­ro pils­to­mo alaus ka­vi­nė­je (34 pro­c.), dy­ze­li­niai de­ga­lai (32 pro­c.), 30 pro­c. rie­bu­mo grie­ti­nė (32 pro­c.), 0,5 kg po­mi­do­rų ke­ču­po (39 pro­c.).

Į Šiau­liuo­se la­biau­siai bran­gu­sių de­šim­ties pre­kių ir pa­slau­gų są­ra­šą pa­te­ko kū­di­kių šliauž­ti­nu­kai (83 pro­c.), vy­riš­kai marš­ki­niai (40 pro­c.), vy­rų mo­de­li­nis kir­pi­mas kir­pyk­lo­je (38,5 pro­c.), kon­ser­vuo­ti ža­lie­ji žir­ne­liai (36 pro­c.), dan­tų pa­sta (32 pro­c.), nors vi­so­je Lie­tu­vo­je šių pre­kių ar pa­slau­gų kai­nų ki­li­mas bu­vo net ke­lis kar­tus ma­žes­nis.

„Kai­nų ki­li­mas dar ne­reiš­kia, kad šie pro­duk­tai Šiau­liuo­se kai­nuo­ja bran­giau­siai. Pa­vyz­džiui, vy­rų mo­de­li­nio kir­pi­mo kai­na Šiau­liuo­se di­dė­jo dau­giau­siai iš ana­li­zuo­tų mies­tų, ta­čiau Šiau­liuo­se ap­si­kirp­ti vis tiek yra pi­giau nei Vil­niu­je ar Kau­ne. Dan­ties plom­ba­vi­mas he­lio plom­ba Lie­tu­vo­je vi­du­ti­niš­kai pa­bran­go apie 11 pro­cen­tų, o Šiau­liuo­se net 24,5 pro­cen­to, ta­čiau šios pa­slau­gos kai­na šiau­lie­čiams yra ma­žiau­sia (apie 34 eu­rai), ant­ro­je vie­to­je yra Klai­pė­da (37 eu­rai), o bran­giau­siai mo­ka vil­nie­čiai – apie 55 eu­rus“, – at­krei­pia dė­me­sį dr. J. Še­pu­tie­nė.

Bran­go ne vis­kas

„Jei­gu koks pro­duk­tas pa­bran­go, mes tai il­gai pri­si­me­na­me ir iki šiol ga­li­ma iš­girs­ti pa­de­ja­vi­mų – ar­gi svies­tas ka­da kai­na­vo 6 li­tus? Ma­ty­da­mi kai ku­rių pre­kių kai­nų ki­li­mą 50 pro­cen­tų ar net dau­giau, var­to­to­jai lin­kę api­bend­rin­ti – vis­kas pa­bran­go. Kad kaž­kas at­pi­go, mes jei­gu ir pa­ste­bi­me, tai la­bai grei­tai pa­mirš­ta­me“, – sa­ko ŠU do­cen­tė.

Šiau­liuo­se, kaip ir vi­so­je Lie­tu­vo­je, la­biau­siai at­pi­go po­mi­do­rai, vy­nuo­gės ir ba­na­nai. Čia įta­kos tu­ri ir se­zo­niš­ku­mas, nes ly­gi­na­ma šių pro­duk­tų kai­na va­sa­rą (2018 m. rugp­jū­čio mė­nuo) ir žie­mą (2016 m. sau­sio mė­nuo).

Su­ma­žė­jo skal­bi­mo mil­te­lių, ši­lu­mos ener­gi­jos ir cuk­raus kai­na. Vi­du­ti­niš­kai ver­ti­nant Lie­tu­vo­je prie la­biau­siai at­pi­gu­sių pro­duk­tų pa­ten­ka ma­nų kruo­pos ir il­gag­rū­džiai bal­tie­ji ry­žiai, jų kai­na ma­žė­jo vi­suo­se mies­tuo­se, iš­sky­rus Šiau­lius.

„Ta­čiau šiau­lie­čiams ne­ver­ta nu­si­min­ti, nors ma­nų kruo­pų kai­na Šiau­liuo­se ne­si­kei­tė (66 cen­tai už kg), ji vis tiek iš­li­ko ma­žiau­sia, ly­gi­nant su ki­tais mies­tais, nors ry­žiai Šiau­liuo­se kai­nuo­ja dau­giau (91 cen­tas už kg) nei Klai­pė­do­je (85 cen­tai) ar Kau­ne (87 cen­tai). Atk­rei­piu dė­me­sį, kad ana­li­zuo­ja­mos yra vi­du­ti­nės kai­nos – kiek pro­duk­tas kai­na­vo įvai­rio­se par­duo­tu­vė­se tam tik­rą mė­ne­sį. Tai nė­ra ma­žiau­sia kai­na, už ku­rią bu­vo ga­li­ma nu­si­pirk­ti pro­duk­tą“, – sa­ko ŠU moks­li­nin­kė.

Šių me­tų rugp­jū­tį po­mi­do­rų, cuk­raus, vir­tų aukš­čiau­sios rū­šies deš­re­lių, karš­tai rū­ky­tos kiau­lie­nos nu­ga­ri­nės, svo­gū­nų, ne­ga­zuo­to mi­ne­ra­li­nio van­dens kai­na Šiau­liuo­se bu­vo ma­žes­nė nei ki­tuo­se did­mies­čiuo­se.

Lie­tu­vo­je karš­tas van­duo at­pi­go apie 15 pro­cen­tų, Kau­ne be­veik 25 pro­cen­tais, Vil­niu­je 21 pro­cen­tu, ta­čiau Šiau­lių ir Pa­ne­vė­žio gy­ven­to­jams kai­na ma­žė­jo tik apie 8 pro­cen­tais. 2016 me­tų sau­sio mė­ne­sį karš­to van­dens ku­bi­nio met­ro kai­na Šiau­liuo­se (5,08 eu­ro) bu­vo ma­žes­nė nei Vil­niu­je ir Klai­pė­do­je, tai šių me­tų rugp­jū­čio mė­ne­sį šiau­lie­čiai už karš­tą van­de­nį mo­kė­jo di­džiau­sią kai­ną, ly­gi­nant su ki­tais mies­tais.

Dar­bo už­mo­kes­čio skir­tu­mai daug di­des­ni

Sta­tis­ti­niai duo­me­nys ro­do, kad vi­du­ti­nis dar­bo už­mo­kes­tis nuo 2016 me­tų sau­sio išau­go be­veik 25 pro­cen­tais. Ži­no­ma, vie­niems jis di­dė­jo dau­giau, ki­tiems – ma­žiau. Pa­vyz­džiui, Vi­sa­gi­no, Pa­gė­gių, Laz­di­jų ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė­se dar­bo už­mo­kes­tis vi­du­ti­niš­kai di­dė­jo tik 12 pro­cen­tų, o Tra­kų, Rie­ta­vo, Ne­rin­gos, Šir­vin­tų sa­vi­val­dy­bė­se – 30–34 pro­cen­tais.

„Aki­vaiz­du, kad šių sa­vi­val­dy­bių gy­ven­to­jų per­ka­mo­ji ga­lia ir reak­ci­ja į kai­nų po­ky­čius, la­bai ski­ria­si“, – sa­ko moks­li­nin­kė.

2018 me­tų ant­rąjį ket­vir­tį ma­žiau­sias vi­du­ti­nis dar­bo už­mo­kes­tis prieš mo­kes­čius bu­vo Kal­va­ri­jos sa­vi­val­dy­bė­je – 633,60 eu­ro, di­džiau­sias – 1 066,50 eu­ro – Vil­niaus mies­to sa­vi­val­dy­bė­je.

Šiau­lių ap­skri­ty­je vi­du­ti­nis dar­bo už­mo­kes­tis (prieš mo­kes­čius) bu­vo 770,7 eu­ro. Ša­lies vi­dur­kis – 918,8 eu­ro. Ma­žes­nis nei Šiau­lių ap­skri­ty­je vi­du­ti­nis dar­bo už­mo­kes­tis bu­vo Tau­ra­gės, Ma­ri­jam­po­lės, Aly­taus ir Ute­nos ap­skri­ty­se.

Per kiek dau­giau nei dve­jus me­tus Šiau­lių ap­skri­ty­je dar­bo už­mo­kes­tis išau­go 24,1 pro­cen­to, tik šiek tiek ma­žiau nei vi­du­ti­niš­kai ša­ly­je – 24,7 pro­cen­to. Spar­čiau nei Šiau­lių ap­skri­ty­je dar­bo už­mo­kes­tis au­go tik Tel­šių (25,9 pro­c.), Vil­niaus (25,4 pro­c.) ir Kau­no (24,9) ap­skri­ty­se.

Dar­bo už­mo­kes­tis Šiau­lių ap­skri­ty­je la­biau­siai išau­go ap­gy­ven­di­ni­mo ir mai­ti­ni­mo pa­slau­gų sek­to­riu­je (36 pro­c.), ta­čiau pa­ts dar­bo už­mo­kes­tis, ne­pai­sant di­džiau­sio au­gi­mo, šia­me sek­to­riu­je yra pa­ts ma­žiau­sias (495,5 eu­ro).

Di­džiau­sias vi­du­ti­nis dar­bo už­mo­kes­tis Šiau­lių ap­skri­ty­je yra ka­sy­bos ir kar­je­rų eksp­loa­ta­vi­mo sek­to­riu­je – 1 258,3 eu­ro. Dar­bo už­mo­kes­čio au­gi­mas šia­me sek­to­riu­je taip pat vie­nas di­džiau­sių – 23,5 pro­cen­to. Be­je, šia­me sek­to­riu­je Šiau­lių ap­skri­ty­je mo­ka­mas dar­bo už­mo­kes­tis di­džiau­sias, ly­gi­nant su ki­to­mis ap­skri­ti­mis.

Ki­ti sek­to­riai, ku­riuo­se dar­bo už­mo­kes­tis au­go spar­čiau­siai: trans­por­tas ir sau­go­ji­mas (be­veik 29 pro­c.); did­me­ni­nė ir maž­me­ni­nė pre­ky­ba; va­rik­li­nių trans­por­to prie­mo­nių ir mo­to­cik­lų re­mon­tas (27 pro­c.), ne­kil­no­ja­mo­jo tur­to ope­ra­ci­jos (24 pro­c.).

Lie­tu­vo­je ma­žiau­siai už­dir­ba dra­bu­žių siu­vi­mo, odos ir odos dir­bi­nių ga­my­bos, pa­što ir pasiuntinių/kurjerių veik­los, ap­gy­ven­di­ni­mo ir mai­ti­ni­mo pa­slau­gų sek­to­rių dar­buo­to­jai. Jų vi­du­ti­nis at­ly­gi­ni­mas prieš mo­kes­čius ne­sie­kia 700 Eur, to­dėl na­tū­ra­lu, kad šių sek­to­rių dar­buo­to­jai ga­li la­bai jaut­riai rea­guo­ti į kai­nų ki­li­mą.

Kai­nų ki­li­mas ma­žiau ak­tua­lus du­jų ga­my­bos sek­to­riaus dar­buo­to­jams, ku­rie vi­du­ti­niš­kai už­dir­ba 2 264 Eur, ar dir­ban­tiems fi­nan­sų ir drau­di­mo sek­to­riu­je, kur at­ly­gi­ni­mas prieš mo­kes­čius vir­ši­ja 1 700 eu­rų.

As­me­ni­nė nuo­tr.

Šiau­lių uni­ver­si­te­to Eko­no­mi­kos ka­ted­ros do­cen­tė dr. Ja­ni­na Še­pu­tie­nė sa­ko, kad sta­tis­ti­niai vi­dur­kiai neats­pin­di rea­lios kiek­vie­no re­gio­no si­tua­ci­jos.