
Naujausios
Parodoje pristatomas latviškas modernizmas
Šiaulių „Aušros“ muziejaus Ch. Frenkelio viloje veikiančioje parodoje „Latvių modernistai Romanas Suta ir Aleksandra Belcova“ eksponuojami brandžiausi šių menininkų kūriniai – peizažai, natiurmortai, portretai, scenografija, porcelianas, sukurti iki XX amžiaus 4-ojo dešimtmečio. Parodą galima apžiūrėti iki 2019 metų vasario 3 dienos.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
R. Suta (1896–1944) ir A. Belcova (1892–1981) – žymiausi Latvijos klasikinio modernizmo atstovai. Latvių meno klasikų darbai pristatomi Latvijos nacionaliniame dailės muziejuje, jų vardo muziejuje Rygoje saugoma daugiau kaip 4 000 kūrinių.
Pasak R. Sutos ir A. Belcovos muziejaus vadovės Nataljos Jevsejevos, parodos lankytojai Šiauliuose gali pamatyti klasikinį Latvijos modernizmą.
Eksponuojami brandžiausi kūriniai, atspindintys modernistinės dailės kryptį Latvijoje bei Paryžiaus mokyklos įtaką (kubizmą, purizmą, art deco stilių).
Parodoje pristatoma ne tik tapyba, grafika, bet ir porceliano darbai, jų eskizai. Tapyba ant porceliano (lėkštės, vazos) – lyg miniatiūriniai paveikslai, jų kompozicijose susipina liaudies meno elementai ir modernizmo apraiškos.
Iš porceliano menininkai kūrė trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, įsteigė dirbtuves „Baltars“ – „Baltijos menas“.
„Baltars“ priklauso Latvijos kultūros kanonui: Kultūros ministerijos sudarytam sąrašui, į kurį įtraukti patys iškiliausi latvių kultūros pasiekimai.
Pasak N. Jevsejevos, pavadinimas „Baltars“ pasirinktas neatsitiktinai: buvo numatyta į didelį, bendrą projektą įtraukti latvius, estus, jiems mokėti nedidelius honorarus už pateikiamus eskizus lėkštėms, tekstilei, baldams.
Projektas iki galo neįgyvendintas, bet 1926 metais Lietuvoje vyko „Baltars“ paroda, jos metu įsigyta keletas lėkščių. Latvių kūryba saugoma Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus ir Kauno miesto muziejaus rinkiniuose, o dabar rodoma Ch. Frenkelio viloje.
Parodoje eksponuojami portretai – vienas iš mėgstamiausių A. Belcovos žanrų. Dailininkė dažniausiai tapydavo savo pažįstamus ir artimuosius.
R. Suta – ne tik tapytojas, grafikas, bet dirbo ir teatre, dalis ekspozicijos skirta jo sukurtiems pastatymų eskizams.
A. Belcovą ir R. Sutą likimas suvedė 1916 metais, keliaujant iš Penzos į Maskvą: studentai vyko į ekskursijas po Maskvos muziejus ir galerijas.
Didelę reikšmę jų kūrybinei biografijai turėjo bendra kelionė į Paryžių ir Berlyną 1922 metais.
XX amžiaus trečiojo dešimtmečio pirmojoje pusėje dailininkų kūryboje išryškėjo prancūziškojo kubizmo įtaka. Kartu su bendraminčiais iš Rygos dailininkų grupės jie ėmėsi aktyviai populiarinti šiuolaikinį meną Latvijoje.
1929 metais R. Suta pradėjo vadovauti piešimo ir tapybos studijai Rygos aukštojoje liaudies mokykloje, nuo 1934 metų pedagoginį darbą tęsė privačioje studijoje. 1939 metais susižavėjo kino menu, kūrė dekoracijas.
1941 metų vasarą R. Suta išvyko į Gruziją, 1944 metais represuotas ir sušaudytas.
A. Belcova į Rygą atvyko 1919 metais R. Sutos kvietimu. Nugyveno ilgą kūrybinį gyvenimą – mirė 1981 metais, sulaukusi 89-erių.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Romano Sutos ir Aleksandros Belcovos muziejaus vadovė Natalja Jevsejeva sako, kad parodoje eksponuojamuose 1920–1930 metais sukurtuose abiejų dailininkų darbuose vyrauja Prancūzijos modernizmo, kubizmo latviška versija.
Romanas Suta, dekoratyvinė lėkštė „Vestuvės (1926). Porcelianas, antglazūrinė tapyba. „Baltars“ porceliano dirbtuvės.
Aleksandra Belcova, „Sesės“ (1930). Drobė, aliejus, 145x97,3 cm.
Aleksandra Belcova, segė, sukurta Dainų šventės proga (1926). Porcelianas, antglazūrinė tapyba.