Profesijos patarėjų veikla mokyklose pasiteisino

Profesijos patarėjų veikla mokyklose pasiteisino

Pro­fe­si­jos pa­ta­rė­jų veik­la mo­kyk­lo­se pa­si­tei­si­no

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė bu­vo pir­mo­ji, ku­ri nuo 2017 me­tų rug­sė­jo pra­dė­jo fi­nan­suo­ti ug­dy­mo kar­je­rai spe­cia­lis­to eta­tus bend­ro­jo la­vi­ni­mo mo­kyk­lo­se. Kad to­kių spe­cia­lis­tų rei­kia, nea­be­jo­ja­ma, ir fi­nan­sa­vi­mas bus tę­sia­mas to­liau. Tik pro­ble­ma, kad iki šiol nė­ra įsta­ty­mi­nės ba­zės, kaip tiks­liai rei­kė­tų įvar­din­ti to­kius spe­cia­lis­tus, ko­kias konk­re­čiai funk­ci­jas jie tu­rė­tų at­lik­ti ir kaip jie tu­rė­tų bū­ti fi­nan­suo­ja­mi.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Įs­ta­ty­mas yra, o poįs­ta­ty­mi­nių ak­tų – ne

Pa­sak Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to de­par­ta­men­to di­rek­to­rės As­tos Le­saus­kie­nės, Švie­ti­mo įsta­ty­me yra at­si­ra­du­si są­vo­ka „kar­je­ros spe­cia­lis­tas“, ir kad toks spe­cia­lis­tas tu­rė­tų bū­ti bend­ro­jo ug­dy­mo mo­kyk­lo­se, bet iki šiol nė­ra jo­kių poįs­ta­ty­mi­nių ak­tų, ku­rie api­brėž­tų, koks tai spe­cia­lis­tas ir kaip jis tu­rė­tų bū­ti fi­nan­suo­ja­mas.

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė sa­vo ini­cia­ty­va nu­spren­dė vi­so­se 26 mies­to pro­gim­na­zi­jo­se ir gim­na­zi­jo­se įsteig­ti po vie­ną ug­dy­mo kar­je­rai spe­cia­lis­to eta­tą, dar vie­nas eta­tas įsteig­tas Švie­ti­mo cent­re. Šis spe­cia­lis­tas koor­di­nuo­ja mo­kyk­lų ug­dy­mo kar­je­rai spe­cia­lis­tų veik­lą.

„Mes sie­kia­me, kad kiek­vie­no­je švie­ti­mo įstai­go­je, kur dir­ba šie spe­cia­lis­tai, bū­tų jų pa­rei­gy­bių ap­ra­šy­mai, bū­tų su­bur­tos pro­fe­si­nio orien­ta­vi­mo ar so­cia­li­nių kom­pe­ten­ci­jų ug­dy­mo koor­di­na­ci­nės gru­pės. Net­gi tu­rė­tų bū­ti skir­ta pa­tal­pa ar ki­ta vie­ta, kur vyk­tų ug­dy­mo kar­je­rai už­siė­mi­mai“, – sa­ko A. Le­saus­kie­nė.

To­kių spe­cia­lių pa­tal­pų kol kas ne­tu­ri tik Ra­gai­nės ir Jo­va­ro pro­gim­na­zi­jos.

Ap­tar­ti re­zul­ta­tai

Va­kar su­kvies­tas Šiau­lių mo­kyk­lų di­rek­to­rių pa­si­ta­ri­mas, ku­ria­me ap­tar­ta, kaip se­ka­si ug­dy­mo kar­je­rai spe­cia­lis­tams.

De­par­ta­men­to di­rek­to­rės duo­me­ni­mis, kai ku­rios mo­kyk­los ug­dy­mo kar­je­rai pro­gra­mą in­teg­ruo­ja į mo­ko­muo­sius da­ly­kus ar­ba ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo už­siė­mi­mus.

Sta­sio Šal­kaus­kio ir Didžd­va­rio gim­na­zi­jo­se ant­ros kla­sės mo­ki­niai tu­ri vie­ną sa­vai­ti­nę va­lan­dą kar­je­ros ug­dy­mui, o „Ro­mu­vos“ gim­na­zi­jo­je 3–4 kla­sių mo­ki­niai – taip pat vie­ną sa­vai­ti­nę va­lan­dą kaip pa­si­ren­ka­mą da­ly­ką.

Kar­je­ros ug­dy­mo veik­los su­si­de­da iš tri­jų sri­čių. Vie­na iš jų – mo­ki­nių iš­vy­kos į aukš­tą­sias mo­kyk­las bei pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­rus. At­si­ra­dus ug­dy­mo kar­je­rai spe­cia­lis­tams mo­kyk­lo­se to­kių iš­vy­kų pa­dau­gė­jo dvi­gu­bai (gim­na­zi­jo­se nuo maž­daug 100 iki 200).

„Mū­sų šiek tiek ne­ten­ki­na gim­na­zis­tų iš­vy­kų ak­ty­vu­mas į pro­fe­si­nio ren­gi­mo cent­rus. Ak­ty­viau tai vyk­do pro­gim­na­zi­jos. Gal gim­na­zi­jos ne­ma­to po­rei­kio ar­ba bi­jo, kad mo­ki­niai išeis ten ir iš­si­neš krep­še­lį?“ – svars­to A. Le­saus­kie­nė.

Ki­ta sri­tis – pa­žin­ti­niai vi­zi­tai į or­ga­ni­za­ci­jas, įmo­nes. Šių vi­zi­tų ypač pa­dau­gė­jo at­si­ra­dus ug­dy­mo kar­je­rai spe­cia­lis­tams. Pa­sak A. Le­saus­kie­nės, įmo­nė­se kla­sės lan­ky­da­vo­si ir anks­čiau, ta­čiau da­bar sten­gia­ma­si, kad į konk­re­čias įmo­nes, įstai­gas vyk­tų tie mo­ki­niai, ku­riems tik­rai įdo­mu, ku­rie tu­ri ati­tin­ka­mų kom­pe­ten­ci­jų. To pra­šė ir įmo­nių va­do­vai, nes no­ri, kad dar­buo­to­jų ski­ria­mas lai­kas ne­nuei­tų vel­tui, o veik­los mo­ki­niams bū­tų tik­rai nau­din­gos, ne dėl „pliu­siu­ko“.

Nau­jo­vė – in­ten­sy­vie­ji vi­zi­tai į įmo­nes ir or­ga­ni­za­ci­jas.

„Praei­tais moks­lo me­tais į to­kias be­veik pra­kti­kas bu­vo iš­vy­kę 400 gim­na­zis­tų. Gal tas skai­čius ir neat­ro­do toks di­de­lis, kai Šiau­liuo­se yra apie 4 tūks­tan­čiai gim­na­zis­tų, bet tai bu­vo kar­je­ros spe­cia­lis­tų, da­ly­kų mo­ky­to­jų, auk­lė­to­jų at­rink­ti mo­ki­niai, pa­gal jų kom­pe­ten­ci­jas ir po­rei­kius, „pa­si­ma­tuo­ti“ pro­fe­si­ją. Jie į pa­si­rink­tas or­ga­ni­za­ci­jas vy­ko ne vie­ną kar­tą ir pra­bu­vo ten ne po vie­ną va­lan­dą“, – pa­sa­ko­ja A. Le­saus­kie­nė.

Li­ko ne vi­sur

Pa­sak de­par­ta­men­to va­do­vės, pro­fe­si­nis orien­ta­vi­mas, pro­fe­si­jos pa­ta­rė­jai mo­kyk­lo­se nė­ra vi­siš­ka nau­jo­vė. Prieš maž­daug aš­tuo­ne­rius me­tus bu­vo vyk­do­mas Eu­ro­pos Są­jun­gos pro­jek­tas, ku­rį įgy­ven­di­nant bu­vo ruo­šia­mi pro­fe­si­nio orien­ta­vi­mo spe­cia­lis­tai, jie įdar­bin­ti mo­kyk­lo­se. Ta­čiau pa­si­bai­gus pro­jek­tui ne vi­sos mo­kyk­los iš­ga­lė­jo pa­si­lik­ti to­kius spe­cia­lis­tus.

Taip bu­vo ne tik Šiau­liuo­se, bet ir ki­tuo­se ša­lies mies­tuo­se bei mies­te­liuo­se. Ne­ma­žai ša­lies mo­kyk­lų pa­čios iš sa­vo re­sur­sų iš­lai­ko pro­fe­si­nio orien­ta­vi­mo spe­cia­lis­tus. Šiau­lie­čių pa­vyz­džiu kol kas pa­se­kė tik Pa­ne­vė­žys, ku­rio sa­vi­val­dy­bė taip pat iš­lai­ko pro­fe­si­jos pa­ta­rė­jų eta­tus.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to de­par­ta­men­to di­rek­to­rė As­ta Le­saus­kie­nė sa­ko, kad ug­dy­mo kar­je­rai spe­cia­lis­tų rei­ka­lin­gu­mu nea­be­jo­ja­ma.