
Naujausios
Gražiai subėga spalvos ir vaizdai...
Diana STUNGURIENĖ
Dailininkė, menotyrininkė, pedagogė Ligija Stalevičienė savo 90-metį paminėjo kuklia paroda. Pagerbti menininkę susirinko negausus draugų ir buvusių mokinių būrelis. Neskambėjo parodoje iškilios frazės, nebuvo ir garbingų apdovanojimų, neprisiminė dailininkės Savivaldybės kultūros skyrius, nepagerbė ir Šiaulių dailininkų skyrius, niekas neatėjo ir iš Vaikų dailės mokyklos, kurioje L. Stalevičienė išdirbo kelis dešimtmečius.
Gal todėl, kad paroda buvo per menkai išreklamuota – tik nedidelis skelbimėlis, iškabintas bibliotekoje; o gal todėl, kad laikmetis dabar toks – visur „jauni ir energingi“, jiems reikia kuo skubiau „atlaisvinti vietas“. Argi žmogaus paskirtis nėra pačiam susikurti savo vietą „po Saule – pasaulyje“, nesistengiant įšokti į jau sukurtą? Kiekvienas atsinešam savo likimą – sėkmę ir nesėkmes, džiaugsmus ir nelaimes – visi mes gimstame savo laiku. Tik galbūt ne visi atrandame savo Kelią, dažnas klaidžioja klystkeliais vis bandydamas „įšokti“ į kažkieno jau pramintas vėžes.
Ligija Stalevičienė surado savo kelią, nors, kaip pati sakė „buvo gyvenimo gabaliukų ir labai sukarpytų“.
Ligija Stalevičienė gimė Panevėžio apsk. Spirakių kaime. Mokėsi Šiaulių mergaičių gimnazijoje, vėliau – Mokytojų seminarijoje. Dirbo Šiaulių 5-ojoje vidurinėje mokykloje (dabar Didždvario gimnazija) pradinių klasių mokytoja ir aukštesnėms klasėms vedė dailės pamokas. 1967 m. baigė Vilniaus dailės institutą. Nuo 1969 m. dirbo Vaikų dailės mokykloje. L. Stalevičienė – Lietuvos dailininkų sąjungos Akvarelės sekcijos narė. Dalyvavo miesto ir respublikinėse parodose, surengė devynias personalines parodas.
Menininkė lieja peizažus, portretus, natiurmortus, yra įvaldžiusi sudėtingą akvarelės techniką. Jos akvarelės išsiskiria ypatingu skaidrumu. Nuosekliai, nesiblaškydama surado savo kūrybos stilių, paremtą mūsų lietuviškos klasikinės akvarelės mokyklos pagrindu, – dailininkės gyvenimą nužvelgė menotyrininkė ir draugė Michalina Adomavičienė.
–––
2007 m. žiemą palaidojusi vyrą Ligija Stalevičienė padėjo teptuką ir, dažus. Atsiskyrė nuo gyvenimo, užsisklendė savyje, tarsi apmirė išoriniam pasauliui, tyliai nugyvendama suvienodėjusias dienas. Liko tik knygos. Lietuvos aklųjų bibliotekos (LAB) Šiaulių skyriaus vedėja Jovita Lapinskaitė nuolat kviesdavo menininkę į renginius – parodų atidarymus, kur susirinkdavo vyresniosios kartos menininkai, „ripariumų“ dalyviai, prisiminimais vis sugrįždami į savo jaunystę...
Taip susitikimas po susitikimo užsimezgė pažintis su menininke. 2016 m. studija Gin-Dia apie L.Stalevičienę sukūrė dokumentinę apybraižą iš serijos „Šiaulių menininkai“. Filmas buvo kuriamas kelerius metus. Prisimindama savo gyvenimą, Ligija tarsi pabudo iš „letargo miego“. Praėjęs laikas iš lėto sugrįžo, atskleisdamas ilgą ir sudėtingą dailininkės gyvenimą.
––
Gimė Lilė Dudkevičiūtė 1928-ųjų rudenį Spirakiuose, Radviliškio rajone. Tais metais jos tėvas Vladas Dudkevičius – vargonininkas, pedagogas ir chorinės muzikos mylėtojas – buvo apdovanotas Lietuvos Nepriklausomybės dešimtmečiui skirtu medaliu. Vienoje medalio pusėje buvo pavaizduota J. Zikaro sukurta „Laisvės statula“, o kitoje pusėje įrašas: „Per amžius budėję – laisvę laimėjom per aukas ir pasišventimą...“.
Vladas Dudkevičius (1889-1945) anksti pradėjo savarankišką gyvenimą. Baigęs Radviliškyje liaudies mokyklą, išėjo į kaimus ir vienkiemius ,,daraktoriauti“ bei platinti uždraustą spaudą.
Mokykloje pamėgo klausytis vargonų skleidžiamų garsų, tai ir nulėmė tolesnį jo gyvenimą. Keletą metų mokėsi Šiaulių gimnazijoje, po to baigė Vilniaus imperatoriškąją mokyklą. Kaune lankė aukštuosius mokytojų kursus, įgijo pradžios mokyklos mokytojo cenzą, baigė J. Naujalio vargonininkų kursus. Dar keletą metų studijavo Kauno konservatorijos vargonų bei dirigavimo klasėse.
Mokėsi jis pas garsius to meto Lietuvos muzikus J. Naujalį, S. Šimkų, J. Gruodį. Po to tęsė pedagoginį darbą Panevėžyje, Kretingoje ir Šiauliuose. Vladas Dutkevičius, draugų meiliai vadinamas „Dūda“, įvairiose Lietuvos vietovėse rengdavo operečių premjeras, kuriose dažnai ir pats dalyvaudavo – vaidindavo ir dainuodavo. Keturių dukterų tėvas skatino mylėti muzikos meną ir savo dukras ...Viekšniai, Mažeikiai, Kaltinėnai, Subačius, Sudergis, Spirakiai, Panevėžys, Kretinga, Klaipėda (rajoninė dainų šventė 1938 m.), Šiauliai – visose šiose vietovėse Vladas Dudkevičius paliko savo veiklos pėdsaką.
Dabartinėje Šiaulių rajono Ginkūnų Sofijos ir Vladimiro Zubovų pagrindinėje mokykloje Vladas Dudkevičius septynerius metus išdirbo muzikos mokytoju. Iš Kretingos į Šiaulius mokytoją paskatino persikelti augančios dukros, nes Kretingoje nebuvo gimnazijos.
Tuomet Ginkūnuose buvo puikus grafo Zubovo dvaras, kurį valdė jo palikuonys Fledžinskai. Dar jaunas Jurgis Fledžinskas (vėliau žinomas altistas, profesorius) užsukdavo į Dudkevičių namus muzikuoti. Šiuose namuose nuolat skambėjo muzika. Ir kai vyresnioji sesuo įstojo į muzikos mokyklą, Lilė taip pat panoro mokytis muzikos. Su gaidomis ir instrumentu ji jau buvo susipažinusi namuose, o muzikos mokykloje tris metus mokėsi fortepijono klasėje.
L. Stalevičienė prisimena, kad tada, kai jie gyveno Ginkūnuose (1938-1945), mokykla buvo gerokai mažesnė – buvo tik senasis jos pastatas, viename jo gale buvo klasės, o kitame gyvenamos patalpos, kuriose ir įsikūrė muzikos mokytojas su šeima.
„Karo metu net karvę laikėme, tik įėjimas į tvartą buvo iš kitos namo pusės. Mokiniai eina pro vienas duris, o karvė išvedama pro kitas, tokie buvo laikai“, – dalijasi prisiminimais menininkė.
Tačiau stipriau nei muzika Lilę traukė dailė.
„Mama gražiai piešdavo arklius, vis prašydavau: mama, nupiešk arklius“, – šypsosi dailininkė.
Mamos šeima buvo labai muzikali. Mamos tėvas Aleksandras Šaulinskas turėjo malūną ir buvo sudaręs šeimos kapelą, kurioje visi vaikai grojo kokiu nors muzikos instrumentu. Senelis grojo armonika, o Ligijos mama Elena – gitara ir smuiku.
Mamos šeimoje puse lūpų buvo kalbama apie „bajoriškus bobutės popierius“, bet atėjus sovietams geriau buvo pamiršti savo bajorišką kilmę. Ir į Sibirą šeima nebuvo išvežta tik „laimingo atsitiktinumo“ dėka – prasidėjo karas.
Du jauni ir talentingi žmonės – Vladas Dudkevičius ir Elena Šaulinskaitė – sukūrė šeimą, kurioje gimė keturios mergaitės, savo gyvenimais įrodžiusios, kokį didžiulį turtą joms perdavė tėvai: vyriausia – muzikologė Danutė Kuzminienė, jauniausia – folklorinio judėjimo entuziastė, Muzikos akademijos ilgametė etnomuzikologijos dėstytoja Laima Burškaitienė, akušerė Aldona Laucienė ir dailininkė akvarelininkė Ligija Stalevičienė.
–-
Kretingoje piešimo mokytojas dažnai rodydavo Lilės darbus prieš klasę. Tai, matyt, ir suteikė mergaitei pasitikėjimo savimi. Prieš antrąjį pasaulinį karą Klaipėdoje buvo leidžiamas leidinėlis vaikams „Bangelės“, kuriame buvo spausdinama vaikų kūryba – piešiniai, eilėraščiai.
Lilė nusiuntė savo piešinėlį „Žiemos naktis“, nupieštą mėlynu rašalu su plunksnele. Piešinėlis buvo atspausdintas. Tuomet būsimoji dailininkė lankė trečią skyrių.
Ginkūnų mokykloje Lilė namo pastogėje įsirengė dirbtuves, ten praleisdavo ištisas valandas. Žemė Ginkūnuose molinga. Būdavo, prisirenka mergaitė molio ir lipdo figūrėles, kurios ne vienerius metus stovėjo ant palangės palėpėje – pirmosiose ir vienintelėse Ligijos dirbtuvėse.
Nuo Ginkūnų kalvelių atsiverdavo puiki Šiaulių panorama – ežero mėlis, bažnyčios bokštai, senieji Kalniuko rajono nameliūkščiai – Ligija mėgdavo tapyti tuos vaizdus. Gimnazijoje piešimą dėstė Teofilis Petraitis, kuris ir įskiepijo akvarelės pradmenis.
„Liepė nusipirkti visiems lėkštes ir dažus, buvo tokie dažai „Pelikan“. Tuos dažus reikėjo pagal spalvų gamą išsidėlioti lėkštės pakraštyje“, – mena dailininkė.
Vaikštinėdamas tarp suolų mokytojas išsakydavo gimnazistėms taiklias pastabas: čia „purvas“, čia „nei žuvis nei mėsa“. Ligijos darbą dažnai parodydavo prieš klasę – taip turi atrodyti skaidri akvarelė. „Tos pastabos įstrigo visam laikui. Kai piešiu, visada prisimenu – mokytojas čia taip sakė, o čia taip“.
Baigusi šeštą gimnazijos klasę Ligija įstojo į mokytojų seminariją, kurioje tuomet dirbo legendinis Šiaulių dailininkas Gerardas Bagdonavičius. Vaikai jį vadindavo „penzeliuku“, nes sakydavo „paimk penzeliuką“, o ne teptuką. Matydamas Ligijos gabumus G. Bagdonavičius jai pasiūlė nupiešti Stalino portretą.
Nupiešė, portretą Gegužės 1-osios šventės proga pakabino miesto parke.
Piešė Ligija ir Šopeno portretą. Būdavo tokia mada – kai scena atsidaro, turi būti portretas. Muzikos mokykloje turėjo vykti Šopeno muzikos koncertas – koncertas jau rytoj, o portreto dar neturi. Pasiūlė nupiešti: „Visi matė, kad piešinėju, – prisimena Ligija Stalevičienė. – Per naktį dirbau, su anglimi piešiau. Buvau mačiusi žurnale, kaip perpiešiamos nuotraukos – susilinijavau piešimo lapą mažais kvadratėliais ir perpiešiau Šopeno portretą.“
––
1945 metais mirė tėvas, šeima išsisklaidė. Ligija liko viena. Neturėjo nei kur gyventi, nei iš ko gyventi, bet, kaip pati sako, išgyveno. Dar neturėdama nė aštuoniolikos ir neužbaigusi Mokytojų seminarijos, pradėjo mokytojauti.
„Tas gyvenimo gabaliukas buvo labai sukarpytas“, – prisimena menininkė. Tame pačiame pastate, dabartinėje Didždvario gimnazijoje, o tada 5-oji vidurinė mokykla, kuriame prieš karą ji pati mokėsi mergaičių gimnazijoje, vėliau L. Stalevičienė dvylika metų išdirbo piešimo mokytoja.
Prisimena, kad vaikai tuomet labai blogai piešė. Jaunai mokytojai pabodo pamokų monotoniškumas ir vaikų nenoras piešti. Ji pasiūlė vaikams piešti be pieštuko, iškart su dažais. Ir pati stebėjosi, kokius gražius piešinius vaikai pradėjo piešti.
Mokytoja iškabindavo darbus, ir visą savaitę parodėlė puošdavo klasės sienas. Kiekvieną savaitę po piešimo pamokos parodėlė buvo atnaujinama. Pradinėse klasėse ketverius metus vaikai piešdavo tik spalvomis, o penktoje klasėje ranka būdavo taip įsidirbusi, kad mokiniai jau lengvai valdė ir pieštuką.
Rezultatai buvo puikūs – respublikiniame moksleivių piešinių konkurse Vilniuje net du jaunos mokytojos mokiniai, kurių pavardes ji iki šiol prisimena – Jaunikaitė ir Butkevičius – buvo atrinkti į parodą. Iki šiol dailininkė saugo savo mokinių darbus.
Šiauliuose tuomet buvo labai nedaug dailininkų – G. Bagdonavičius, J. Jankus. Baigęs institutą atvažiavo Viktoras Virbickas, kuris, dirbdamas pedagoginėje mokykloje, dar vadovavo ir Kultūros namų Rusų dailės studijai. Vakarais susirinkdavo norintys padirbėti. Kartu su Ligija studiją lankė tada dar mokinukai, o dabar garsūs menininkai Eduardas Juchnevičius ir Petras Repšys.
„Keletą žiemų dirbome labai rimtai; tapėme sustatytus natiurmortus, piešdavome iš natūros, liejome akvareles,“ – kokios malonios buvo tos akimirkos, pilnos kūrybos džiaugsmo.
–––
Bėgo metai, L. Stalevičienės svajonė mokytis Dailės institute neblėso. Ji neakivaizdiniu būdu užbaigė Mokytojų seminariją, ir kai laikraštyje perskaitė, kad prie Dailės instituto įsteigtas menotyros fakultetas, tvirtai nusprendė stoti –„žinoma, tai ne tapyba ir ne grafika, bet vis arčiau dailės“.
Į instituto neakivaizdinį skyrių įstojo 1961 m., būdama 33 metų. Baigus paskirta į Dailės mokyklą direktoriaus pavaduotoja mokymo reikalams ir išdirbo joje 18 metų. Dėstė meno istoriją, tapybos, kompozicijos, piešimo pamokas, mokė tapyti akvarele. Mokydama vaikus ir pati mokėsi, liejo akvareles, pradėjo dalyvauti parodose.
1967 m. Šiaulių pedagoginiame institute įkurta Piešimo katedra, įsteigta piešimo, braižybos ir darbų specialybė. Į institutą pradėjo važiuoti baigę Vilniaus dailės instituto absolventai Aloyzas Toleikis, Vitolis Trušys, Rimantas Buivydas, Antanas ir Aldona Visockiai. 1967-aisiais Šiauliuose pradėjo veikti vaikų Dailės mokykla. Meninis gyvenimas Šiauliuose suaktyvėjo.
Jau menotyrininkė L. Stalevičienė rašė straipsnelius apie vykstančias Šiauliuose parodas. Dailės mokykloje ji dirbo kartu su dailininkais Eduardu Juchnevičiumi, Sigitu Prancuičiu, Kaziu ir Birute Kasperavičiais.
Artimai bendraudama su skulptoriais Birute ir Kaziu Kasperavičiais, akylai stebėdama jų kūrybą, Ligija ryžosi ir pati pabandyti sukurti skulptūrą – tėvo kapui išskaptavo ąžuolinį koplytstulpį.
Jai patiko aliejus. „Visada žavėjausi aliejumi tapytais paveikslais, uosti dar neišdžiūvusių dažų kvapą. Bet su akvarele yra paprasčiau, galima dirbti be dirbtuvių – surandi namuose kokį kampą ir lieji.“
L. Stalevičienės akvarelėse dominuoja gamta. „Nuvažiuoju žiemą pavaikščioti po mišką. Žvalgausi, stebiu aplinką... Turėjau mažą molbertuką, padarydavau eskizą, o jau namuose lieju, dar ir dar kartą. Vienas darbas paprastai nusiseka. Akvarelėje negalima numatyti, kaip subėgs dažai. Kartais pasiseka, ir gražiai subėga spalvos ir vaizdai.“
Freskos, sieninė tapyba taip pat domino, norėjo išbandyti save. Grafikas Vaclovas Zigmantas rekomendavo nueiti į vaistinių valdybą – buvo toks laikas, kai įstaigų, organizacijų sienos buvo tokios pilkos, kad tik freskos jas pagyvindavo. Ligija užsakymą gavo, ir ne vieną. Kaip dažus pasigaminti, kad būtų tvirtesni, pamokė Raimondas Trušys, o Justina Dobkevičienė apžiūrėjo ir pritarė pasirinktai kompozicijai.
Kai kurios menininkės freskos iki šiol išlikusios. 1984 metais nutapytas pano Gruzdžių ambulatorijoje ir freska Gataučių vaistinėje. Tiesa, sugriautas vaikų darželis Gilvyčiuose, nebeliko ir dailininkės sukurtos freskos; iš Užvenčio vaistinės dingo jos nutapytas triptikas.
1982 m. Ligija Stalevičienė surengė pirmąją personalinę akvarelių parodą. Darbus parodai visada nešdavo su didžiuliu jauduliu širdyje. O pamačiusi eksponuojamas savo akvareles kiekvieną sykį nustebdavo: „Pamatau darbus kitomis akimis ir atsiranda ėjimas pirmyn“.
2018 m., minint 150-ąsias Vydūno gimimo metines, menininkei buvo pasiūlyta nulieti Vydūno portretą. Kiek pagalvojusi nutarė pabandyti. Po mėnesio Vydūno portretas buvo nutapytas. L. Stalevičienė džiaugėsi, kad vėl atgimė noras tapyti, lieti akvarelę, kad nedingo įgūdžiai – tarsi „pati ranka žino, ką daryti“.
Menininkė dar kartą įrodė, kad talentas neturi amžiaus cenzo. Svarbiausia, kad nedingtų gyvenimo džiaugsmas.
„Kojos nebevaikšto kaip anksčiau, ir tamsoje matau prastai – mažai bejudu. Kaimynė Danutė Kontrimienė aplanko, atveža iš parduotuvės maistą, ji mane ir į parodą nuvežė, parvežė. Su jos tėvais Kupšiais kaimynavomės ilgus metus... Prieš kelerius metus, 2016 m. buvau nuskridusi į Angliją pas anūką Deividą. Jis ten, Darlingtone gyvena su šeima. Jau turiu ir proanūkę Danielę, – rodo nuotraukas ir dalinasi šeimynine laime menininkė. – Beturiu vieną seserį, jauniausiąją Laimutę. Ji su šeima gyvena Vilniuje, kasdien susiskambiname... Žinoma, gyvenimas tęsiasi, bet aš jį dabar daugiau stebiu iš šalies. Rytais prabundu anksti, kai dar tamsu, gulėdama žiūriu pro langą kaip brėkšta, kaip pateka saulė... Nebe tiek daug man beliko,“ – nusišypso šiaulietė pedagogė, menotyrininkė, dailininkė akvarelininkė Ligija Stalevičienė.
––––
Panaudota medžiaga:
Andriaus Amolevičiaus str. „Po kaimus ir vienkiemius“, 1989.03.24 „Kalba Vilnius“
Liudviko Giedraičio str. „Liaudies dainų seklyčioje“, „Liaudies kultūra“, 2003 m. nr.3
Ligijos Stalevičienės ir G. Stungurio archyvų nuotraukos
G. Stungurys. L. Stalevičienės portretas, akvarelė, 2018 m.
L. Stalevičienės akvarelių paroda, 2018 m. gruodžio 17 d., ŠAVB.
Dok. filmo „Šiaulių menininkai. Ligija Stalevičienė“ premjera LAB Šiaulių filiale, 2016 m. sausio 19 d.
Dudkevičių šeima, pati mažiausioji Lilė Dudkevičiūtė (Ligija Stalevičienė), 1933 m.
L. Stalevičienė. Tėvo portretas, akvarelė 1986 m.
Su seserimi, stovi Elena Šaulinskaitė (Ligijos mama).
Prie Verdulių (Radviliškio r.) vandens malūno. Iš dešinės trečias ir ketvirtas – seneliai Aleksandras ir Barbora Šaulinskai. Ketvirta iš kairės – mama Elena Šaulinskaitė. Apie 1905 m.
L. Stalevičienė, po parodos.
Paroda „Vydūno portretas“, 2018 m. lapkričio 7 d.: L. Stalevičienė , D. Juchnevičienė, S. Prancuitis, ŠAVB.
L. Stalevičienė. Pušys žiemą, akvarelė, 2001 m.
L. Stalevičienė prie pačios nutapyto Vydūno portreto, 2018 m. gruodžio 17 d., ŠAVB.