Naujovės sankryžose vairuotojams kelia klausimų

Naujovės sankryžose vairuotojams kelia klausimų

Nau­jo­vės san­kry­žo­se vai­ruo­to­jams ke­lia klau­si­mų

„Šiau­lių kraš­tas“ su­lau­kė vai­ruo­to­jų pre­ten­zi­jų dėl adap­ty­vių­jų švie­so­fo­rų Šiau­lių mies­te. Vai­ruo­to­jai pa­sa­ko­ja, kad būdami prie vai­ro tu­ri krai­py­tis į šo­nus ir į prie­kį, norėdami pa­ma­ty­ti švie­so­fo­ro sig­na­lą.

Pa­rei­gū­nai tvir­ti­na, kad ino­va­ty­vi eis­mo re­gu­lia­vi­mo inf­rast­ruk­tū­ra pa­dė­jo iš­veng­ti žū­čių ar­ba sun­kių su­ža­lo­ji­mų.

Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

edita@skrastas.lt

Kur žiū­rė­ti?

Dau­giau­siai klau­si­mų vai­ruo­to­jai ke­lia dėl Ge­gu­žių, Ly­ros ir Gy­ta­rių gat­vių san­kry­žos ir jo­je vei­kian­čių švie­so­fo­rų. Esą jie įreng­ti taip, jog vai­ruo­to­jams, sto­vin­tiems ties „Stop“ juos­ta, švie­so­fo­ro spal­vas su­dė­tin­ga pa­ma­ty­ti.

„Anks­čiau to­kiais at­ve­jais va­do­vau­da­vau­si už san­kry­žos esan­čiais švie­so­fo­rais, o da­bar dau­ge­ly­je san­kry­žų jų tie­siog nė­ra“, – sa­kė pa­šne­ko­vas apie gat­vė­se ky­lan­čius iš­ban­dy­mus. Anot jo, ne­pa­si­va­do­vau­si ir aukš­tai įreng­tu švie­so­fo­ru – su­sto­jus ties „Stop“ juos­ta, jis at­si­du­ria virš au­to­mo­bi­lio.

Ne­be­li­kę dub­liuo­jan­čių švie­so­fo­rų

Paaiš­kin­ti si­tua­ci­ją pa­pra­šė­me švie­so­fo­rų įren­gi­mu ir su­re­gu­lia­vi­mu mies­te už­sii­man­čios UAB „Šiau­lių gat­vių ap­švie­ti­mas“ Ga­my­bos-tech­ni­kos sky­riaus vir­ši­nin­ko pa­va­duo­to­ją Mė­tą Braz­laus­kie­nę.

Anot spe­cia­lis­tės, švie­so­fo­rai įren­gia­mi vi­sa­da griež­tai lai­kan­tis ga­lio­jan­čių Ke­lių švie­so­fo­rų įren­gi­mo tai­syk­lių. Tos pa­čios tai­syk­lės nu­ma­to ir tai, kad, at­lie­kant san­kry­žų re­konst­ra­vi­mo ar švie­so­fo­rų at­nau­ji­ni­mo dar­bus, dub­liuo­jan­tys švie­so­fo­rai (vai­ruo­to­jo žo­džiais, esan­tys už san­kry­žos) šiuo me­tu jau ne­beį­ren­gia­mi.

To­kio­se san­kry­žo­se vai­ruo­to­jai, anot M. Braz­laus­kie­nės, pri­va­lo va­do­vau­tis švie­so­fo­ro, esan­čio ke­lio de­ši­nė­je (au­to­mo­bi­liams, ku­rie sto­vi de­ši­nio­jo­je ke­lio juos­to­je), ir kai­rė­je (sto­vin­tie­siems kai­rio­jo­je ke­lio juos­to­je), sig­na­lais. Abu šie švie­so­fo­rai yra pa­suk­ti vai­ruo­to­jams ge­riau­sio ma­to­mu­mo kryp­ti­mi – 30 laips­nių kam­pu.

Vir­šu­ti­niai švie­so­fo­rai, apie ku­riuos mi­nė­jo vai­ruo­to­jas, anot M. Braz­laus­kie­nės, nė­ra skir­ti sto­vin­tie­siems ties „Stop“ juos­ta – jie nu­kreip­ti į to­lį ir in­for­muo­ja at­va­žiuo­jan­čius au­to­mo­bi­lius.

Bend­ro­vės at­sto­vė paaiš­ki­no, ko­dėl san­kry­žo­je, ku­rio­je vei­kia adap­ty­vūs švie­so­fo­rai, tie­siog pri­va­lu su­sto­ti tiks­liai prieš „Stop“ juos­tą. Tai to­dėl, kad san­kry­žo­je įreng­ti trans­por­to eis­mo da­vik­liai.

Ties „Stop“ juos­ta su­sto­jus au­to­mo­bi­liui, trans­por­to da­vik­lis gau­na in­for­ma­ci­ją, jog eis­mo juos­to­je yra trans­por­to. Da­vik­lis taip pat „iš­ma­tuo­ja“ su­sto­ju­sių au­to­mo­bi­lių srau­tą ir įver­ti­na, kiek lai­ko tu­rė­tų deg­ti ža­lias švie­so­fo­ro sig­na­las, kad vi­si tuo me­tu eis­mo juos­to­je sto­vin­tys au­to­mo­bi­liai spė­tų pra­va­žiuo­ti san­kry­žą. Jei trans­por­to ku­ria nors kryp­ti­mi eis­mo juos­to­je nė­ra, švie­so­fo­ro val­dik­lis pra­leis šią kryp­tį re­gu­liuo­jan­čią švie­so­fo­ro fa­zę.

Taip pat pra­var­tu ži­no­ti, kad nau­jai įren­gia­muo­se švie­so­fo­ruo­se prog­ra­muo­ja­mi sau­gos lai­kai, kai vi­so­mis kryp­ti­mis su­stab­do­mas eis­mas. Sau­gos lai­kai, atsižvelgiant į san­kry­žos dy­dį, ga­li siek­ti nuo ke­lių iki ke­lio­li­kos se­kun­džių ir skir­ti sau­giai pa­baig­ti pra­dė­tą ma­nev­rą. Tad vai­ruo­to­jai, įva­žia­vę į san­kry­žą de­gant ža­liam švie­so­fo­ro sig­na­lui, ma­nev­rą už­baigs sau­giai.

Šiau­lių mies­te šiuo me­tu pen­kio­li­ko­je san­kry­žų yra įreng­ti adap­ty­vie­ji (rea­guo­jan­tys į trans­por­to prie­mo­nes ir jų srau­tą) švie­so­fo­rai. Iš vi­so Šiau­liuo­se švie­so­fo­rai vei­kia 49-iose san­kry­žo­se.

Sta­tis­ti­ka pa­ge­rė­ju­si

Tei­su­tis Ber­žins­kas, Šiau­lių ap­skri­ties vy­riau­sio­jo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­to Ke­lių po­li­ci­jos tar­ny­bos Veik­los or­ga­ni­za­vi­mo ir pre­ven­ci­jos po­sky­rio vir­ši­nin­kas, pa­tvir­ti­no, kad ne­ma­žai vai­ruo­to­jų dėl adap­ty­vių­jų švie­so­fo­rų vei­ki­mo yra krei­pę­si į Sa­vi­val­dy­bės Sau­gaus eis­mo ko­mi­si­ją. Eis­mo da­ly­vių pa­ste­bė­ji­mai kas­kart ap­svars­to­mi.

Ne­pai­sant pa­si­tai­kan­čių pre­ten­zi­jų, pa­rei­gū­nas įžvel­gia daug tei­gia­mo ėmus veik­ti gy­ven­to­jų iš­ma­niai­siais va­di­na­miems švie­so­fo­rams. Di­džiau­sias pliu­sas – smar­kiai pa­ge­rė­ju­si ava­ri­jų, ku­rio­se nu­ken­tė­jo žmo­nės, sta­tis­ti­ka. Per dve­jus pa­sku­ti­niuo­sius me­tus Šiau­liuo­se ne­žu­vo nė vie­nas eis­mo da­ly­vis.

Vis dėl­to juo­do­sio­mis va­di­na­mų vie­tų (ava­rin­giau­sios vie­tos, ku­rio­se per ket­ve­rius me­tus įvy­ko ne ma­žiau kaip ke­tu­ri įskai­ti­niai eis­mo įvy­kiai) mies­to gat­vė­se te­bė­ra gau­su. Pas­ku­ti­niais skai­čia­vi­mais, jų net 46: 28 taš­ki­nės ir 18 li­ni­ji­nių (iš­ti­sos at­kar­pos).

Ava­rin­giau­sia te­bė­ra lai­ko­ma Til­žės, Ge­gu­žių ir Ka­ra­liau­čiaus gat­vių san­kir­ta. Šią san­kry­žą nu­ma­to­ma re­konst­ruo­ti, tai­gi ir se­nuo­sius švie­so­fo­rus pa­keis­ti adap­ty­viai­siais.

Juo­dų­jų dė­mių gau­su ir vi­so­je Til­žės gat­vė­je. T. Ber­žins­ko tei­gi­mu, šio­je gat­vė­je yra 13 taš­ki­nių juo­dų­jų dė­mių ir 7 li­ni­ji­nės juo­do­sios dė­mės.

Re­mian­tis juo­dų­jų dė­mių Šiau­liuo­se že­mė­la­piu tei­kia­mi siū­ly­mai Sau­gaus eis­mo ko­mi­si­jai dėl eis­mo or­ga­ni­za­vi­mo in­ži­ne­ri­nių spren­di­nių, ku­rie di­din­tų eis­mo da­ly­vių sau­gu­mą konk­re­čio­je vie­to­je.

Daž­na eis­mo įvy­kio ki­li­mo prie­žas­tis yra žmo­giš­ka­sis fak­to­rius – vir­šy­tas sau­gus grei­tis, nea­ti­du­mas, ne­tei­sin­gai įver­tin­ta ke­lio dan­ga, per­ver­tin­tas pa­si­ti­kė­ji­mas sa­vo vai­ra­vi­mo įgū­džiais.

Ką de­rė­tų ži­no­ti?

* Nuo 2020 me­tų įsi­ga­lio­sian­čios Ke­lių eis­mo tai­syk­lės ne­be­nu­ma­to pa­pil­do­mos švie­so­fo­ro len­te­lės su ro­dyk­le, su­tei­kian­čia ga­li­my­bę pa­suk­ti de­ši­nėn, kai de­ga rau­do­nas švie­so­fo­ro sig­na­las. Nau­jai re­konst­ruo­to­se san­kry­žo­se šių len­te­lių jau ne­bė­ra. Nuim­tos jos ir ava­rin­giau­sio­se san­kry­žo­se. Nors dau­gu­ma vai­ruo­to­jų įsi­ti­ki­nę, jog mi­nė­ta ro­dyk­lė pa­dė­da­vo pa­di­din­ti trans­por­to prie­mo­nių pra­lai­du­mą, ta­čiau pa­rei­gū­nai ži­no, kad ji ne­re­tai su­kel­da­vo pa­vo­jų per ke­lią ei­nan­tiems pės­tie­siems. Be to, pa­ste­bė­ta, kad į de­ši­nę pa­su­kan­tys vai­ruo­to­jai ne­re­tai pa­mirš­da­vo, jog ro­dyk­lė tė­ra pa­pil­do­mas įren­gi­nys ir pir­mu­mo tei­sės ji ne­su­tei­kia.

* Ar ži­no­jo­te, kad švie­so­fo­ro ža­lio sig­na­lo sek­ci­jo­je nu­pieš­ta po­sū­kio ro­dyk­lė in­for­muo­ja, jog jū­sų po­sū­kis yra sau­gus? Ro­dyk­lė reiš­kia, jog ma­nev­rą tuo mo­men­tu at­lie­ka tik juos­ta, ku­riai skir­ta ši švie­so­fo­ro sek­ci­ja, va­žiuo­jan­tys au­to­mo­bi­liai.

Jei mi­nė­tos ro­dyk­lės ža­lio­je švie­so­fo­ro sek­ci­jo­je nė­ra, va­di­na­si, jums pri­va­lu pra­leis­ti ne tik prieš­prie­ša at­va­žiuo­jan­čias trans­por­to prie­mo­nes, bet ir pės­čiuo­sius.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Adap­ty­vie­ji švie­so­fo­rai, vei­kian­tys Šiau­liuo­se, Ge­gu­žių, Ly­ros ir Gy­ta­rių gat­vių san­kry­žo­je, su­lau­kė ne vie­no vai­ruo­to­jo pre­ten­zi­jų.

UAB „Šiau­lių gat­vių ap­švie­ti­mas“ Gamybos-technikos sky­riaus vir­ši­nin­ko pa­va­duo­to­jos Mė­tos Braz­laus­kie­nės ir Šiau­lių ap­skri­ties Ke­lių po­li­ci­jos tar­ny­bos Veik­los or­ga­ni­za­vi­mo ir pre­ven­ci­jos po­sky­rio vir­ši­nin­ko Tei­su­čio Ber­žins­ko tei­gi­mu, san­kry­žo­se, ku­rio­se įreng­ti adap­ty­vie­ji švie­so­fo­rai, ava­rin­gu­mas ženk­liai su­ma­žė­jęs.

Sus­to­ji­mas ties „Stop“ juos­ta bū­ti­nas no­rint, kad su­rea­guo­tų švie­so­fo­ro da­vik­lis ir už­si­deg­tų ža­lias sig­na­las.