Dirbi viršvalandžius? Įrodyk!

Dirbi viršvalandžius? Įrodyk!

SKAI­TY­TO­JAI KREI­PĖ­SI

Dir­bi virš­va­lan­džius? Įro­dyk!

Į re­dak­ci­ją krei­pė­si Šiau­lių spor­to cent­ro „Du­by­sa“ vai­ruo­to­jas Vac­lo­vas Ža­lys. Vy­ras ti­ki­no, kad nie­kaip ne­pa­vyks­ta su­si­tar­ti su darb­da­viu dėl dar­bo va­lan­dų ap­skai­tos, be to, su­si­du­ria su že­mi­ni­mu ir ne­si­skai­ty­mu.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Ne­pa­vyks­ta su­si­tar­ti su darb­da­viu

„Kai atė­jau čia dirb­ti, man sa­kė, kad per dve­jus me­tus išė­jo še­ši vai­ruo­to­jai. Gal­vo­jau, kad gal ko­kie gir­tuok­liai pa­si­tai­kė ar konf­lik­tiš­ki, vis­ko juk bū­na. Bet kai pra­dė­jau dirb­ti, pa­ma­čiau, kaip čia vis­kas yra“, – sa­ko po­nas Vac­lo­vas.

V. Ža­lys vai­ruo­to­ju „Du­by­so­je“ įsi­dar­bi­no per­nai va­sa­rą, pa­gal dar­bo su­tar­tį tu­rė­jo dirb­ti pen­kias die­nas per sa­vai­tę nuo 8 iki 17 va­lan­dos.

Va­sa­rą dar­bo bu­vo ne­daug ir vy­ras ne tik at­li­ko vai­ruo­to­jo pa­rei­gas, bet ir pa­dė­da­vo ki­tuo­se dar­buo­se, jei rei­kė­da­vo ką pa­re­mon­tuo­ti, su­tvar­ky­ti ir pa­na­šiai.

Prob­le­mos pra­si­dė­jo ru­de­nį, kai pa­daž­nė­jo iš­vy­ki­mų į var­žy­bas.

„Iš­va­žiuo­ji ry­te, o su­grįž­ti ir 22, ir 24 va­lan­dą. Iš pra­džių lyg ir nie­ko, bet pa­skui žiū­riu, kad vi­sai ne­be­lie­ka lais­vo lai­ko. Pra­dė­jau kal­bė­ti su di­rek­to­riu­mi, kad mo­kė­tų už virš­va­lan­džius. Jis pa­sa­kė, kad to­kios ga­li­my­bės nė­ra, nes nė­ra pi­ni­gų. Ta­da pa­pra­šiau, kad to­mis die­no­mis, kai nė­ra va­žia­vi­mų, ga­lė­čiau nei­ti į dar­bą. Pa­sa­kė, kad taip ir­gi ne­ga­li­ma“, – pa­sa­ko­ja V. Ža­lys.

Vy­ras gy­ve­na Jo­niš­ky­je, jam kas­dien va­ži­nė­ti į dar­bą ne­pi­giai at­siei­na, ir jei­gu to­mis die­no­mis, kai nė­ra va­žia­vi­mų, ga­lė­tų neat­vyk­ti į dar­bą, bent taip bū­tų kom­pen­suo­ta už virš­va­lan­džius.

Kai V. Ža­lys ne­nu­ri­mo ir vėl krei­pė­si į cent­ro di­rek­to­rių, ne­kin­tan­tis dar­bo lai­ko re­ži­mas bu­vo pa­keis­tas į su­mi­nės dar­bo lai­ko ap­skai­tos re­ži­mą.

„Iš pra­džių ne­sup­ra­tau, kas tai yra, o pa­skui pa­si­skai­čiau Dar­bo ko­dek­są. Da­bar man darb­da­vys išei­gi­nę ga­li pa­da­ry­ti ka­da no­ri, kad ir šven­ti­nę die­ną, kaip tai nu­ti­ko Ko­vo 11-ąją. Vi­si tu­rė­jo tris išei­gi­nes, o aš tik dvi“, – nau­jos su­tar­ties trū­ku­mus var­di­ja vai­ruo­to­jas.

Vie­toj pa­dė­kos – py­la

La­biau­siai V. Ža­lį įskau­di­no tai, kad no­rė­da­mas ge­ro, tai yra per sa­vo lais­va­die­nį par­vež­ti spor­ti­nin­kus ir tre­ne­rį iš Vil­niaus oro uos­to, vie­toj ge­ro žo­džio su­si­lau­kė py­los.

„Jie tu­rė­jo vė­lai va­ka­re par­skris­ti, bet man tą die­ną bu­vo išei­gi­nė. Di­rek­to­rius pa­sa­kė, kad nu­va­žiuo­čiau jų paim­ti ant­ra­die­nį iš ry­to, nes jei­gu va­žiuo­siu per sa­vo išei­gi­nę, man rei­kės mo­kė­ti dvi­gu­bai. Pa­sa­kiau, kad man ne­rei­kia dvi­gu­bai mo­kė­ti, ge­riau su­keis­ti išei­gi­nes. Man pa­si­ro­dė ne­žmo­niš­ka, kad dvi­ra­ti­nin­kai ir tre­ne­ris vi­są nak­tį tu­rės lauk­ti oro uos­te, to­dėl iš va­ka­ro nu­va­žia­vau į Vil­nių, pa­li­kau sa­vo au­to­mo­bi­lį pas gi­mi­nai­tį, pra­ne­šiau apie tai tre­ne­riui, ir jis su spor­ti­nin­kais ga­lė­jo nak­tį par­va­žiuo­ti na­mo“, – pa­sa­ko­ja po­nas Vac­lo­vas.

Ta­čiau kil­nus vai­ruo­to­jo poel­gis su­lau­kė nei­gia­mos spor­to cent­ro ad­mi­nist­ra­ci­jos reak­ci­jos. Bu­vo iš­kvies­tas pa­siaiš­kin­ti ir V. Ža­lys, ir tre­ne­ris.

„Kuo aš nu­si­kal­tau? – ne­sup­ran­ta vy­ras. – Jei­gu jau bū­tų są­ži­nin­gi, tu­rė­tų man su­mo­kė­ti už ku­rą ir va­lan­das už­skai­ty­ti. O man te­pa­sa­kė, kad jei­gu kas ne­pa­tin­ka, ga­liu ra­šy­ti pa­reiš­ki­mą.“

Ne­tek­ti dar­bo V. Ža­lys sa­ko ne­bi­jan­tis, nes jau yra pen­si­nio am­žiaus, 20 me­tų iš­dir­bęs tei­sė­sau­go­je, tu­ri aukš­tą­jį tei­si­nį iš­si­la­vi­ni­mą, o kai išė­jo į už­tar­nau­tą poil­sį kaip po­li­ci­jos pa­rei­gū­nas, ver­čia­si vai­ruo­to­jo ama­tu, ge­ba at­lik­ti smul­kų au­to­mo­bi­lio re­mon­tą, dirb­ti ki­tus dar­bus.

Vy­ras pa­sa­ko­ja, kad pa­reiš­ki­mą išei­ti iš „Du­by­sos“ jau bu­vo anks­čiau pa­ra­šęs, bet ta­da di­rek­to­rius jo neat­lei­do.

Vy­ras sa­ko, kad pa­da­rius su­mi­nės dar­bo lai­ko ap­skai­tos re­ži­mą, jam išei­gi­nės daž­niau­siai pa­si­tai­ko vi­du­ry sa­vai­tės, o dar­bo už­mo­kes­tis už to­kį dar­bą – apie 460 eu­rų į ran­kas.

„Aš neat­si­sa­kau dirb­ti sa­vait­ga­liais, jei­gu rei­kia, bet tu­ri bū­ti žmo­giš­ku­mas. Aš jiems ir sa­kau, jei­gu ne­ga­li­te priim­ti ant­ro vai­ruo­to­jo, ga­li­ma bū­tų dirb­ti pa­mai­no­mis, duo­kit man pa­gal­bi­nio dar­bi­nin­ko pa­rei­gas, o aš vai­ruo­to­ją, kai rei­kės, ga­lė­siu pa­va­duo­ti. Bet aiš­ki­na, kad to­kios ga­li­my­bės nė­ra“, – sa­ko V. Ža­lys.

V. Ža­lys pla­nuo­ja kreip­tis į Dar­bo gin­čų ko­mi­si­ją.

Ne­pa­tei­kė virš­va­lan­džių įro­dy­mo

Šiau­lių spor­to cent­ro „Du­by­sa“ di­rek­to­rius Ai­va­ras Stroc­kis, pa­pra­šy­tas pa­ko­men­tuo­ti si­tua­ci­ją, aiš­ki­no, kad vai­ruo­to­jui ne­ga­lė­jo su­mo­kė­ti už virš­va­lan­džius to­dėl, kad vai­ruo­to­jas ne­pa­tei­kė nei pra­šy­mo, nei virš­va­lan­džius įro­dan­čių do­ku­men­tų, ku­rių esą ne kar­tą bu­vo pra­šy­ta.

„Vai­ruo­to­jas tei­gė, kad tu­ri virš­va­lan­džius pa­tvir­ti­nan­čius do­ku­men­tus, ku­riuos at­si­spaus­di­no iš ta­chog­ra­fo kor­te­lės, ta­čiau ne kar­tą pa­pra­šius juos pa­teik­ti dėl virš­va­lan­džių ap­skai­čia­vi­mo, ne­pa­tei­kė. Ne­tu­rint įro­dan­čių do­ku­men­tų, nė­ra ga­li­my­bės nei jų ap­skai­čiuo­ti, nei pri­dė­ti prie ato­sto­gų“, – ko­men­ta­vo A. Stroc­kis.

Di­rek­to­rius sa­kė, kad vai­ruo­to­jo dar­bo gra­fi­kas yra nuo tre­čia­die­nio iki sek­ma­die­nio. „Prii­mant vai­ruo­to­ją į dar­bą, jam bu­vo išaiš­kin­ta, kad spor­to cent­ro vai­ruo­to­jo dar­bo spe­ci­fi­ka yra vy­ki­mas į var­žy­bas daž­niau­siai sa­vait­ga­liais“, – ti­ki­no A. Stroc­kis.

Ko­dėl V. Ža­liui ne­kin­tan­tis dar­bo lai­ko re­ži­mas bu­vo pa­keis­tas į su­mi­nės dar­bo lai­ko ap­skai­tos re­ži­mą?

„Ka­dan­gi vai­ruo­to­jui ne­ti­ko ne­kin­tan­tis dar­bo lai­ko re­ži­mas, jis pa­pra­šė mo­kė­ti už fak­tiš­kai dirb­tą lai­ką. Vai­ruo­to­jui bu­vo pa­siū­ly­ta tai­ky­ti su­mi­nę dar­bo lai­ko ap­skai­tą. As­muo, at­sa­kin­gas už trans­por­tą, ne kar­tą pa­pil­do­mai ir as­me­niš­kai išaiš­ki­no vai­ruo­to­jui su­mi­nės dar­bo lai­ko ap­skai­tos pri­va­lu­mus ir trū­ku­mus. V. Ža­lys pa­ra­šė pra­šy­mą dėl su­mi­nės dar­bo lai­ko ap­skai­tos tai­ky­mo ir pa­si­ra­šy­ti­nai su­si­pa­ži­no su jos ap­ra­šu“, – aiš­ki­no di­rek­to­rius.

Apie konf­lik­tą, ki­lu­sį dėl spor­ti­nin­kų ir tre­ne­rio par­ve­ži­mo iš oro uos­to, A. Stroc­kis sa­kė, kad vai­ruo­to­jas py­los ne­ga­vo, tik at­si­sa­ky­ta mo­kė­ti už dar­bo va­lan­das, nes vai­ruo­to­jas tą die­ną ofi­cia­liai ne­dir­bo, „tre­ne­ris iš Vil­niaus grį­žo pa­ts, as­me­ni­ne V. Ža­lio ma­ši­na“.

Re­dak­ci­jos ar­chy­vo nuo­tr.

Vac­lo­vas Ža­lys tu­ri ne­ma­žai vai­ra­vi­mo pa­tir­ties.

Spor­to cent­ro „Du­by­sa“ di­rek­to­rius Ai­va­ras Stroc­kis sa­ko, kad vai­ruo­to­jas tu­rė­jo pa­teik­ti virš­va­lan­džius pa­tvir­ti­nan­čių įro­dy­mų.

 


 

SPE­CIA­LIS­TO KO­MEN­TA­RAS

Lė­šų ap­mo­kė­ti už virš­va­lan­džius sty­gius – ne pa­si­tei­si­ni­mas

Si­tua­ci­ją pa­ko­men­ta­vo ir Lo­re­ta LA­RI­ČE­VA, Lie­tu­vos Res­pub­li­kos vals­ty­bi­nės dar­bo ins­pek­ci­jos (VDI) prie So­cia­li­nės ap­sau­gos ir dar­bo mi­nis­te­ri­jos As­me­nų ap­tar­na­vi­mo ir tei­sės tai­ky­mo sky­riaus vy­riau­sio­ji spe­cia­lis­tė:

– Su­mi­nės dar­bo lai­ko ap­skai­tos re­ži­mas lei­džia su­da­ry­ti dar­bo gra­fi­kus taip, kad dar­buo­to­jas ga­lė­tų dirb­ti poil­sio die­no­mis (šeš­ta­die­niais ir sek­ma­die­niais) bei šven­čių die­no­mis. Dar­bo (pa­mai­nų) gra­fi­kai tu­ri bū­ti su­da­ro­mi taip, kad ne­pa­žeis­tų mak­si­ma­laus 52 va­lan­dų per kiek­vie­ną sep­ty­nių die­nų lai­ko­tar­pį lai­ko, ne­tai­kant šios tai­syk­lės dar­bui pa­gal su­si­ta­ri­mą dėl pa­pil­do­mo dar­bo ir bu­dė­ji­mui.

Šiuo at­ve­ju, kai darb­da­vys ne­lei­do vai­ruo­to­jui dirb­ti per lais­va­die­nį, yra tei­sus, nes dar­bo lai­ko re­ži­mas ne­ga­li pa­žeis­ti mi­ni­ma­lių poil­sio lai­ko rei­ka­la­vi­mų, tai yra kas­die­nio ne­pert­rau­kia­mo poil­sio tarp dar­bo die­nų truk­mė ne­ga­li bū­ti trum­pes­nė kaip 11 va­lan­dų iš ei­lės, o per sep­ty­nių paei­liui ei­nan­čių die­nų lai­ko­tar­pį dar­buo­to­jui tu­ri bū­ti su­teik­tas bent 35 va­lan­dų ne­pert­rau­kia­mo poil­sio lai­kas. Pa­tik­ri­ni­mo at­ve­ju nu­ken­tė­tų darb­da­vys. Ne­bent darb­da­vys pa­pra­šo dirb­ti ir dar­buo­to­jas su­tin­ka, tuo­met už dirb­tas va­lan­das ap­mo­ka dvi­gu­bai.

Skir­ti dirb­ti virš­va­lan­džius darb­da­vys ga­li tik su dar­buo­to­jo su­ti­ki­mu, iš­sky­rus išim­ti­nius at­ve­jus. Už virš­va­lan­di­nį dar­bą darb­da­vys pri­va­lo ap­mo­kė­ti tin­ka­mai ir ne­ga­li pa­tei­sin­ti ne­mo­kė­ji­mo tuo, kad nė­ra pi­ni­gų.

Už virš­va­lan­džius mo­ka­mas ne ma­žes­nis kaip pu­sant­ro dar­buo­to­jo dar­bo už­mo­kes­čio dy­džio už­mo­kes­tis ar­ba dar­buo­to­jo pra­šy­mu virš­va­lan­di­nio dar­bo lai­kas, pa­dau­gin­tas iš 1,5, ga­li bū­ti pri­de­da­mas prie kas­me­ti­nių ato­sto­gų lai­ko. Kom­pen­suo­jant virš­va­lan­di­nį dar­bą kas­me­ti­nė­mis ato­sto­go­mis už virš­va­lan­džius dar­bo už­mo­kes­tis nė­ra mo­ka­mas.

Rei­kia at­kreip­ti dė­me­sį, jog su­mi­nės dar­bo lai­ko ap­skai­tos at­ve­ju virš­va­lan­džiai yra įver­ti­na­mi ir ap­skai­čiuo­ja­mi ap­skai­ti­nio lai­ko­tar­pio pa­bai­go­je.

Jei­gu darb­da­vys tin­ka­mai ne­su­mo­ka dar­buo­to­jui už virš­va­lan­džius, dar­buo­to­jas ga­li kreip­tis į dar­bo gin­čų ko­mi­si­ją. Krei­pi­mo­si tvar­ką, pra­šy­mo pa­vyz­di­nę for­mą ga­li­ma ras­ti www.vdi.lt skil­ty­je „Dar­bo gin­čų ko­mi­si­jos“.

VDI As­me­nų ap­tar­na­vi­mo ir tei­sės tai­ky­mo sky­riaus spe­cia­lis­tų kon­sul­ta­ci­jos dar­bo gin­čus nag­ri­nė­jan­tiems or­ga­nams ne­pri­va­lo­mos.

Kon­sul­ta­ci­jas bei Dar­bo ko­dek­so ak­tua­li­jas ga­li­me ras­ti VDI in­ter­ne­to sve­tai­nė­je ad­re­su www.vdi.lt skil­ty­je „DUK".

Darbo laiko apskaita