
Naujausios
Nuo Šiaušės pakrantės (8)
Pokalbis su profesoriumi Vyteniu Rimkumi
V.Rimkus, atsakydamas į klausimus apie Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimą keletą kartų kartoja žodį „stebuklas“. „Lietuvos vardas, Lietuvos vizija, lydėjo visą mano gyvenimą. Partizaninis karas buvo skaudžiai pralaimėtas, tačiau nepralaimėta Lietuva...“, – akcentuoja profesorius.
Apie nepralaimėtą Lietuvą, kuri – aukščiau visų tų menkų vidaus karų, ir yra šis pokalbis. Ką tu davei savo šaliai?
Su Vyteniu Rimkumi kalbasi Vladas Vertelis
Nepralaimėta Lietuva
Vladas Vertelis: 1990 metų kovo 11 d. – atkurta Lietuvos Nepriklausomybė. Daugeliui tai – kaip stebuklas. Ar tais brandaus socializmo metais, o vėliau, prasidėjus perestroikai, jautėte, kad byra sovietų imperija, ar tikėjotės, kad Jūsų karta sulauks tų dienų, kai Lietuva vėl taps nepriklausoma valstybė? Įstrigo literatūrologės profesorės Vandos Zaborskaitės (1922-2010) prisiminimų knygos „Autobiografijos bandymas“ mintis, kad apie Nepriklausomybę tais metais negalvota, o mokytasi oriai ir prasmingai gyventi nelaisvės sąlygomis: „Rūpintasi tautos ir jos kultūros išlikimu, nemąstant per daug apie galimas valstybingumo formas“.
Vytenis Rimkus: Man Lietuvos Nepriklausomybė buvo ir tebėra stebuklas. Jau nebesinori kartoti visų tų karų ir okupacijų metų trėmimų, lagerių, įvykdytų mirties nuosprendžių, persekiojimų, pasipriešinimo formų eigos, trukusios pusšimtį metų. Apie 30 artimiausių šeimos narių buvo represuoti, penkeri iš jų, tarp jų ir mano senelė liko ilsėtis Sibiro žemėje. Tie metai buvo brandos metai: mokslas gimnazijoje ir slaptas dalyvavimas partizanų veikloje, tremtis ir laikraštuko leidimas joje, areštas, mirties nuosprendis, pakeistas 25 metais lagerio, grąžinimas vėl į tremtį ir nelegalus grįžimas į Lietuvą, tolesni mokslo siekiai, neleidžiant Lietuvoje, diplomai ir disertacijos Rusijoje, nuolat sekamas ir provokuojamas pedagoginis darbas, mokslinė veikla iki profesoriaus laipsnio. O Lietuvos vardas, Lietuvos vizija lydėjo visą mano gyvenimą. Partizaninis karas buvo skaudžiai pralaimėtas, tačiau nepralaimėta Lietuva: ji gyvavo tremtyje, lageriuose, o ir pačioje Lietuvoje pamažu budo, kėlėsi, veržėsi tautinės ir visuotinės kultūros ženklai, kurie ir tapo naujos kovos už laisvę forma, kuri ir pasidarė nenugalima.
Šiandien sunku pasakyti, kaip kas galvojo apie Nepriklausomybę. To meto vyresniosios kartos žmonėms ji asocijavosi su Smetonine Lietuva, ypač tremtyje ir lageriuose. Dauguma svajojo grįžti į Tėvynę su triumfu, pralaimėjus Tarybų Sąjungai karą, pamažu šios viltys geso, gyvenimas vertė dirbti, nepriklausomybės svajos tolo, bet Lietuva, kad ir kokia ji būtų, liko siekiamybė. Tai įrodė masinis represuotojų grįžimas, dažnai nelegalus, neatgaunant gyvenamojo būsto, iš naujo pradedant gyvenimą. Pasibaigus masinių trėmimų bangai, prievartinei kolektyvizacijai gyvenimas šiek tiek stabilizavosi, pradėjo reikštis įvairaus pobūdžio prieštara rusifikacijai: tai masiniai džiaugsmai bokso ringe laimėjus Algirdui Šocikui ir krepšinio bei futbolo komandoms, tai dainų šventės, kai po oficialių programų visas Vilnius skambėjo tautinėmis, net antikomunistinėmis dainomis.
Vyko žmonių susidvejinimas: niekas nežinojo apie vienas kito tikrąją pasaulėžiūrą, apsimetimą. Net Komunistų partijos Centro komiteto narys slapta bažnyčioje ima šliūbą, kitas atsakingas ateistas bažnytinėmis apeigomis laidoja mamytę ir t.t. Po ilgų naikinimo metų į atvirą erdvę sugrįžta Rūpintojėliai, įsteigta Liaudies meno draugija kitoms respublikoms tampa nepasiekiama tautinės raiškos forma. Bolševikinė sistema ir ideologija patiria smūgį po smūgio: Kryžių kalno griovimas iššaukia masines kryžių statybas, eisenas, demonstracijas. Ypač reikšmingas tapo Helsinkio susitarimas, kuriame taikos labui nebuvo paminėtos Pabaltijo valstybės, ir tai iššaukia naują pasipriešinimo bangą: jau viešai steigiamos Helsinkio grupės, atgyja pogrindinė spauda. Net areštai ir teismai tik paskatina jos raidą ir plitimą užsienyje. O kad aukštuose valdžios organuose vyksta nelaukti, netikėti procesai įrodė jaunas poetas Tomas Venclova, kurio veiksmams jau viešai buvo plojama. Trumpai sakant, represinės valdžios irimas vyko įvairiausiomis išorinėmis (pralaimėtas Afganistano karas) ir vidinėmis literatūros (Solženicynas), meno (modernizmas) priemonėmis. Lietuva šiame ilgame procese suvaidino ryškų vaidmenį, atvedusi į Nepriklausomybę.
V.V. Kas labiausiai įstrigo iš pirmųjų Nepriklausomybės mėnesių? Būta įvairiausių svarstymų ir iki šiol jų yra: gal paskubėta priimti Nepriklausomybės aktą, gal žingsnis po žingsnio taktika buvo išmintingesnė, gal būtume išvengę ekonominės blokados, Sausio 13-osios?
V.R. Dažnai svarstome, kas dabar būtų, jei būtų buvę taip ar kitaip. Tai beprasmis dalykas, nes niekas negali žinoti, kad taip būtų buvę geriau, o taip blogiau. Visa dabartinė situacija įrodo, kad Nepriklausomybės paskelbimas buvo geriausiu momentu, kad šis unikalus žingsnis, pirmasis nepajudinamoje, atrodo, sistemoje buvo itin netikėtas Kremliui, jis net nesusigaudė, kaip reikia gelbėtis, ir tai buvo ženklas kitoms respublikoms skubiai eiti tuo pačiu keliu. Net kitos pasaulio valstybės buvo pasimetusios, kurį laiką nežinojo, kaip elgtis.
Atgimimo metais būta įvairių svarstymų, veiksmų, būta ir atsargumo, diplomatijos elementų. Steigiantis Sąjūdžiui, jo vadovybei buvo siūlomi ir išrenkami žmonės, nebuvę represuotaisiais, kad iš karto nebūtų smogiamas mirtinas smūgis. Ką besakyti – valdžiai sumaištį sukėlė ir Lietuvos komunistų partijos atsiskyrimas nuo Kremliaus.
Būta ekonominių blokadų, skaudžių Sausio 13-osios įvykių, bet ryžtingų Lietuvos veiksmų, prie kurių prisidėjo ir Maskvos perversmo įvykiai, dėka buvo išsaugota Nepriklausomybė.
Komunija – ateizmo aktyvistui
V.V. Laikausi pozicijos: jeigu tarybiniais laikais buvai aktyvus sovietizacijos skleidėjas, tai nereikėtų skubėti į Nepriklausomybės tribūną. Apie tokius sakoma: išvertė kailinius. Ką manote apie išverstų kailinių patriotizmą, ar daug staiga tapusių patriotų teko sutikti? Turbūt sovietizacija per dešimtmečius nemažai nuveikė?
V.R. Šia proga leisiu sau pacituoti dar tolimoje gimnazistinėje paauglystėje 1946 metais parašytą eilėraštuką „Ir aš patriotas“:
Myliu aš brangiąją tėvynę
Ir eičiau už ją net į kovą,
Jei gaučiau už tai gero vyno
Ir priedą – pašildomą lovą.
Dabar... Na, sakykit ar verta:
Nebus nei algos kas mokėtų.
Geriau sau vienam apsitverti,
Ramiai, be vargelio pelėti.
O laisvę jei jie iškovotų –
Prie darbo tėvynėj aš pirmas
Ir būčiau taurus patriotas –
Įkurčiau savigynos firmą.
Jau minėjau, kad per tuos karų ir okupacijų metus žmonės susidvejino, net susitrejino ir tai ypač atsispindi perversmų metu. Lietuvis, Lietuvos išdavikas, kolaborantas, karjeristas, patriotas. Dažnai visos šios kategorijos sutelpa tam tikruose visuomenės sluoksniuose ir atskirame asmenyje. Šios kategorijos taip pat yra labai įvairios, reiškiasi skirtingais atvejais. Bent man ganėtinai juokingai atrodo, kai buvęs ateizmo aktyvistas nuolat lekia į bažnyčią, priiminėja Komuniją. Bet, antra vertus, o kam nuo to blogai? Nors, kai Putinas cerkvėje dukart daugiau už kitus žegnojasi, jo religingumu, tikėtina, mažai kas tiki. Bet taip jis pasitelkia stačiatikybos vadovybę naujajai rusiškojo imperializmo plėtotei. O kaip vertinti Lietuvos krašto apsaugos kūrimą? Ne tik eilinių, bet ir aukštų Tarybinės armijos karininkų tapo Lietuvos kariuomenės kūrėjais, panašiai atsitiko ir su milicija, tapusia Lietuvos policija. Kitas reikalas su KGB ir jos atstovų izoliacija. Savotiško nerimo kelia taip vadinami superpatriotai, dažnai rašantys spaudoje, plepantys televizijoje. Jų patriotizmas – priešų paieškos. Girdint tokį kalbėtoją ar skaitant autorių man kyla noras pasiteirauti apie jo praeitį, kuri neretai pasirodo esanti aktyvi sovietinė veikla. Tas vidinis susipriešinimas kenkia normaliam taikiam žmonių gyvenimui, bet jis nėra toks didelis, kad žlugdytų visą valstybę.
R.Ozolo aplinkoje
V.V. Daugelį stebino, kad Jūs rinkotės ne dešiniosios pakraipos partijas, o centro politines jėgas. Tapote Lietuvos centro sąjungos, Liberalų ir centro sąjungos nariu. Manau, Jūs buvote kviečiamas ir į konservatorių bei tremtinių ir politinių kalinių politines organizacijas. Kas lėmė centristinį Jūsų pasirinkimą?
V.R. Atgimimo metais aš suartėjau su Romualdo Ozolo aplinka, su kūrybinės laisvės siekiančiais dailininkais. Dar Atgimimo pačioje pradžioje Šiaulių Inžinierių namų kavinukėje po kažkokios parodos atidarymo susibūrę karštai diskutavome apie atsiveriančias galimybes, o dailininkas Vitolis Trušys garsiai pareiškė, kad mes ginčijamės, diskutuojame, o visi galvojame apie Nepriklausomybę. Mano žiniomis, tai buvo pirmas viešas Nepriklausomybės pareiškimas Šiauliuose. Antras, jau įsakmiai reikalaujantis Nepriklausomybės skelbimo buvo dažnai atvykstantis iš Vilniaus bazilioniškis Ozolas. O jau ją paskelbus iškilo partiškumo klausimas, formavosi kraštutinės dešiniųjų (konservatoriai) ir kairiųjų (socialdemokratai) grupės. Ozolo grupei, o tuo pačiu ir man, pasirodė artimesnė centro pozicija, tolerancijos siekiai. Aš ir dabar įsitikinęs, kad pirmaisiais Nepriklausomybės metais centristai suvaidino svarbų vienijimosi vaidmenį. Beje, dar ir šiandien pasitaiko vienos ar kitos partijos superaktyvistų, kurie visus ne jo partijos narius vadina vos ne Lietuvos priešais...
Buvo aišku, kad būtina tremtinių ir politinių kalinių organizacija. Būrėsi įvairūs būreliai: pagal Lietuvos vietoves, pagal tremties vietas, pagal didžiuosius lagerius. Susiklostė gausi Tremtinių ir politinių kalinių sąjunga, pasivadinusi politine partija, dalyvavusi rinkimuose, tačiau, ne itin sėkmingai pasirodžius, įsiliejo į Konservatorių partiją, ir jos nariai tapo konservatoriais. Betgi tremtiniai ir ypač politiniai kaliniai yra įvairių politinių pažiūrų, todėl ir įsisteigė nepartinė organizacija – Tremtinių ir politinių kalinių bendrija. Apskritai šios grupės dažnai artimai bendrauja, dalyvauja Ariogalos suvažiavimuose, minėjimuose, spaudoje. Abejoms šioms organizacijoms iškyla išlikimo klausimas, nes, pavyzdžiui, dažname regioniniame poskyryje išlikusius politinius kalinius galima ant rankos pirštų suskaičiuoti. O tarp tremtinių net Sibire gimusieji jau tampa pensininkais. Reikia pripažinti, kad gana daug tremtinių, ypač kaimuose, taip ir liko šalia organizacijų. Ir šiuo klausimu tikrai tinkamai pasielgė visos Lietuvos valdžios, visiems tremtiniams ir represuotiesiems suteikdamos vienodą statusą pensijų priedams. Žinoma, praktikoje atsiranda painių klausimų, pvz., ar yra griežta riba tarp politinių ir kriminalinių kalinių? Dalis stambesnių mūsų ūkininkų, nebeišgalėję atiduoti vis pakartotinų pyliavų ir mokesčių, buvo teisiami už sabotažą, pirmieji kolūkiečiai – už kišenėje paslėptą saują grūdų.
Paminklų karas
V.V. Vienoje iš šio pokalbio dalių užsiminėte apie Atgimimo pradžioje parašytą straipsnį „Paminklų karas“, kuris buvo išspausdintas Rusijoje, Armėnijoje, po to – „Literatūroje ir mene“ ir „Šiaulių krašte“. Publikacija sukėlė nemažą atgarsį, buvo įvairių, kartais labai radikaliai priešingų nuomonių. Straipsnis aktualus ir tada, ir šiomis dienomis, nes karas su paminklais Lietuvoje nesibaigia. Žaliojo tilto Vilniuje skulptūrų istorija, vėl debatai dėl Salomėjos Nėries ir Petro Cvirkos paminklų... Ir Šiauliuose yra dėl ko palaužyti iečių – dėl Juliaus Janonio vardo gimnazijai...
V.R. Su šia problema susidūriau dar tarybiniais metais. Teko paruošti brošiūrą apie Šiaulių paminklus, tarp jų pristatyti ir buvusį „tarybinei armijai – išvaduotojai“. Ten atsargiai prikišau autoriui dėl kario figūros proporcijų. Ir štai iš Šiaulių KP komiteto išklausau vos ne nuosprendį, kaip aš drįstąs neigiamai atsiliepti apie tokios svarbos didingą, gražų kūrinį. Ir tai tuo metu, kai buvo praėjęs Stalino paminklų naikinimo vajus, pateikęs žavių rezultatų: Volgos-Dono kanalo statybai pašlovinti buvo pastatyta apie 40 m aukščio Stalino skulptūra, vertinama kaip didingiausias, gražiausias šio tautų vado atvaizdas pasaulyje. O to paminklo griovimas pareikalavo dvigubai daugiau lėšų, negu statyba...
Dauguma paminklų turi dvi vertybines kategorijas: šlovė, vertė įvykio, asmens, kuriems skirtas tas paminklas, ir estetinė jo vertė. Šios kategorijos dažniausiai nesutampa. Štai masinis pakelės kryžių, koplytėlių su skulptūromis naikinimas buvo kova su religija, neatsižvelgiant į jų meninę vertę, jau dabar pripažinta pasauline menine vertybe. Tarybiniais metais buvo naikinami visi paminklai, visi ženklai, liudijantys apie buvusią Lietuvos valstybę, o naujai pasirodantys herbo, vėliavos elementai iškart gimdė baudžiamąsias procedūras. Beje, vienas kitas paminklas ir užsiliko atokiose vietovėse, kapinėse.
Atkūrus Nepriklausomybę pirmiausia buvo griaunami paminklai Kremliaus ir Lietuvos tarybiniams vadovams, nuardoma simbolika, keičiami įmonių ir gatvių pavadinimai. Daug problemų ir diskusijų iškilo su rašytojais, kultūros darbuotojais ir paminklais jiems, su Salomėja Nėrimi ir Petru Cvirka. Tos problemos išliko iki šiandienos, jos vėl ir vėl iškyla. Per tuos kelis dešimtmečius lyg ir primiršta jų antivalstybinė veikla, o vertinama kūrybinė veikla, lietuvių kalbos literatūrinė sklaida. S.Nėries paminklai nežymūs, jie mažai kam užkliūva, apie jos kūrybą ir dramatišką gyvenimą pasirodė tyrinėjimų, ji iki šiol išlieka nepralenkta lietuviškosios lyrikos autore. Vilniaus panoramoje dominuojantį Cvirkos paminklą, itin vertingą monumentalistikos požiūriu, vis tik gal ir vertėtų perkelti į nuošalesnę vietą, gal net į Grūto parką. Beje, kartais naujai iškilęs paminklų ir ženklų naikinimo vajus pasireiškia, kaip tautiškumo rodiklis asmeniniame karjeros kelyje. O gal vis tik šiandien geriausia būtų nebekeisti esamos padėties, priimti ją su dramatiškos praeities atminties elementais.
Painus klausimas su karių kapinėmis. Lietuvoje yra išlikusių švedkapių, daug – Pirmojo pasaulinio karo rusų ir vokiečių kareivių kapų, panašiai buvo ir Antrojo pasaulinio karo metu. Dalis tų kapinių įrengta miestų centruose, tikrai netinkamose vietose, bet jų iškėlimas susijęs net su tarptautinėmis nuostatomis: žuvusieji laikomi bendros kovos su nacizmu dalyviais, norint kapus perkelti būtina tinkama pagarba, palaikų identifikavimas ir patalpinimas švininiuose karstuose. Tai milžiniškos lėšos, tarptautinių santykių paaštrėjimas. Eiliniai žuvusieji kariai nėra kalti, o kapinių būsena – bendros kultūros rodiklis. O partizanų kovas, Lietuvos didvyrius ir Nepriklausomybę būtina įamžinti naujais aukštos meninės vertės paminklais ir pirmiausia apie tai reikia galvoti ir veikti, o ne tuščiai plepėti.
Paminklų gyvenimas – tai tarsi žmogaus gyvenimas. Nežiūrint jo medžiagų – akmens, bronzos, net aukso tvirtumo, lyg ir amžinumo, vienok ir jis suserga, reikia restauruoti, o dažniausiai prievartos būdu numiršta. Dar, anot Nyčės, paminklai turi savybę atgimti. Paminklai griaunami ne tik dėl ideologijos – dažnai jie ardomi, vagiami dėl medžiagos. Paminklų karas tęsiasi, jų gyvavimui iškyla apsaugos būtinybė. Kiekvienas paminklas nuo pat savo gimimo pergyvena savo istoriją, sakysim kaip Kryžių kalnas ar Kurtuvėnų Rimgailaitės antkapis.
Na, o kaip su Juliaus Janonio gimnazija? Man atrodo, kad galimas vardo kaitos momentas praleistas Atgimimo pradžioje. Būta vėlesnių svarstymų, figūravo M.Biržiškos ir kitų garsių gimnazijos auklėtinių vardai, tačiau Janonio vardas pasiliko. O priežasties būta svarios: kai pirmaisiais pokario metais Lietuvos mokykloms buvo suteikinėjami kompartijos vadovų vardai, pačioje mokykloje buvo ieškoma alternatyvos ir sustota ties mažai kam tada žinomo Janonio vardu. Jis mokėsi dar prieškario rusiškoje mokykloje, gyveno Venclauskių prieglobstyje, pradėjo rašinėti eilėraščius to meto laisvėjimo sampratos tematika. Karo metais gimnazijos nebaigęs pasitraukė į Petrogradą, ten vargo, susirgo ir nusižudė. Tai lyg antras Zigmas Gėlė, vargstančių ir sergančių jaunuolių kelias į Lietuvos literatūrą. Mokykloje buvome patenkinti, kad mokomės bent lietuvišką vardą turinčioje mokykloje, pradėjom vadintis janoniečiais. Šis janoniečio vardas išliko iki šiandien, architektas V.Čekanauskas, kompozitorius V.Laurušas ir dauguma kitų taip ir vadinasi. Aš ir daug kitų, patyrusių tremtį ir lagerius, taip pat esame janoniečiai. Neužmirštami ir gimnazijos mokiniai-didžiavyriai: keturi Vasario 16-osios signatarai, tarp jų ir Mykolas Biržiška, bet jo vardo suteikimas gimnazijai ne itin padidintų jo šlovės mastą, o Julius Janonis būtų išmestas į šiukšlyną.
Ką tu davei Lietuvai?
V.V. Dažnai žmonės, net žinomi politikai deklaruoja tam tikrą nusivylimą, sakydami – ne tokią Lietuvą kūrėme, ne už tai kovojome, arba savo šalį pavadina „ta valstybe“, tarsi atsiribodami nuo jos, sakydami, kad tarp jo ir valstybės nėra ryšio. Iš kur tokios nuotaikos? Be dūmų nėra ugnies – kas vis dėlto ne taip padaryta? Kokios klaidos?
V.R.Iki šios dienos esu įsitikinęs, kad Nepriklausomybės atgavimas buvo ir tebėra stebuklas visais savo istorijos etapais, tragiškomis pasipriešinimo aukomis, Sibiro platybėmis. O Nepriklausomybė tai yra tautos išlikimo galimybė, prievolė ją kurti, dirbti, įveikti trūkumus ir klaidas. Siekiant Nepriklausomybės reikėjo žinoti, kad jos gerovė priklausys ir nuo pasaulinės raidos vingių, ir nuo mūsų visų pastangų. Kai išvykstantis emigrantas pareiškia, kad „kas man iš tos Lietuvos, ką ji man davė“, kyla klausimas – o ką tu davei Lietuvai? O tos nusivylimo kalbos dažniausiai vyksta tarp karjeros nesėkmių patyrusių politikų, nesėkmingai veikiančių verslininkų, tarp girtuoklių ir tinginių.
Aš drįstu teigti, kad visi Lietuvos valdžios atstovai pradedant prezidentais, parlamentarais, ministrais, merais dirbo ir dirba Lietuvos labui, bando naujoves, bet, deja, ne visada pasiseka, neišvengiama klaidų, kurias mes linkę savaip vertinti. Pasitaiko savęs, atskirų institucijų ir net valstybinės veiklos nuvertinimo atvejų, bet savo visuma Lietuva, NATO ir Europos Sąjungos narė, palaipsniui kelia savo ekonomiką, didina daugelį tarptautinių reitingų rodiklių. Bet kokiomis sąlygomis lietuvių tauta, lietuvių kalba, lietuvių valstybingumo formos buvo, yra ir bus.
Bus daugiau.
V. Rimkus, 1948. Šiauliai – atlydys. Tušas.
V.Rimkus, 2009. Užventis. Spalvoti pieštukai.
V.Rimkus,1992. Čia – Anikinų ir Kasperavičių „gryčia“. Tušas.
V.Rimkus. Kurtuvėnai. Guašas.