Privatizacijos įkaitai klumpa ant ledo

Privatizacijos įkaitai klumpa ant ledo

Privatizacijos įkaitai klumpa ant ledo

Prieš porą metų privatizuota Šiaulių miesto savivaldybės įmonė „Specializuotas transportas“ vidury žiemos gali miestą palikti ant ledo — visomis prasmėmis. Miestas gali būti nebevalomas. Savivaldybės skolos privačiai įmonei kopia per du milijonus litų. Iš darbo įmonės vadovai planuoja atleisti apie 100 darbuotojų ir didinti įkainius. Tokia privatizacijos kaina.

Rita ŽADEIKYTĖ

rita@skrastas.lt

Skola šoktelėjo per 2 milijonus

Šiaulių miesto savivaldybė privačiai įmonei AB „Specializuotas transportas“ šiandien jau skolinga 2 milijonus 22 tūkstančius litų. Tokį skaičių vakar “Šiaulių kraštui“ įvardijo “Specializuotas transportas“ direktorius Rolandas Stanys.

Nors dar gruodžio pradžioje buvo minimas žymiai mažesnis skaičius — 1,5 milijono. „Skolos auga kas mėnesį. Krizė, galima pasakyti, auga“, — tvirtino direktorius R. Stanys.

Pirmomis gruodžio dienomis viešai buvo pareikšta, kad nuo kitų metų pradžios AB „Specializuotas transportas“ atleidžia beveik šimtą darbuotojų. Bendrovėje dirba apie 200 žmonių. Priežastis — skola bendrovei, kurios nesumoka Šiaulių miesto savivaldybė dar nuo 2007 metų. Kitų metų pradžioje bendrovė ketina stabdyti darbus ir nebevalyti miesto gatvių.

Atleidus darbuotojus miestas gali paskęsti šiukšlėse ir sniege. „Jeigu Savivaldybė negrąžins skolos, mes sustosime, nes “lukoilas“ užsuks kuro kranelį ir, taip sakant, viso gero“, — vaizdžiai iliustravo padėtį AB “Specializuotas transportas“ vadovas R. Stanys.

Susitarimai su prošvaistėmis

„Nenorėčiau kalbėti, kad tikrai miestas paskęs šiukšlėse. Čia viešasis, visuomenės interesas ir džiaugiuosi, kad Savivaldybė pradėjo konstruktyviai kalbėti“, — vakar apie derybas su Savivaldybe dėl skolų apmokėjimo sakė R. Stanys.

„Specializuoto transporto“ vadovas tvirtino, kad Savivaldybė su įmone derasi “dėl paslaugos teikimo apimčių, paslaugos įkainių ir dėl finansavimo“. R. Stanys teigė, kad jau derėjosi su meru Genadijumi Mikšiu.

„Meras iškvietė atsakingus žmones iš Infrastruktūros skyriaus, davė aiškius nurodymus, kaip išspręsti klausimus“, — pasakojo R. Stanys.

Jeigu derybos pavyks ir skola bus grąžinta, įmonei nereikėsią atleisti darbuotojų.

„Kol kas dar nėra sudėti taškai ant “i“. Jeigu jie nebus sudėti iki Kalėdų, tai mūsų pesimizmas taps realybe“, — sakė R. Stanys.

Meras Genadijus Mikšys „Šiaulių kraštui“ taip pat tvirtino, kad derybos vyksta.

Panašiai apie sėkmingas derybas „Šiaulių kraštui“ sakė ir Savivaldybės administracijos direktorius Rimundas Domarkas. Pridūręs, kad skola, kiek ji beišaugtų, bus nukelta į kitų metų pradžią, į 2009 metų biudžetą ir apmokėta pagal sutartis.

Tik miesto Tarybos narys Vidmantas Japertas išdrįso suabejoti: „Manau, kad kažkas kažko nesugeba padaryti. Man atrodo, kad formuojamas kažkoks ažiotažas siekiant kažkokių kitokių tikslų, o ne geranoriškas problemos sprendimas“.

Taškas ant „i“ — šantažas?

Tai kokie tie „kažkokie“ tikslai? Jau gerokai po mūsų pokalbio su meru G. Mikšiu ir Administracijos direktoriumi R. Domarku į redakciją perskambino “Specializuoto transporto“ direktorius R. Stanys. “Norėjau paprašyti, nerašykit nieko apie skolas, nes pradėjo reaguoti Savivaldybė. Mes tik problemų turėsim. Mums nebesumokės pinigų“, — pasakė R. Stanys.

Kas tai — šantažas? „Nieko nenoriu sakyti, bet įsivaizduoju, kas gali būti“, — atsakė R. Stanys. Kas siūlė nesigirti skolomis, bendrovės vadovas pasakyti neišdrįso.

Aukso kiaušinis bendrapartiečiams?

Šiaulių miesto meras liberalcentristas Genadijus Mikšys, privatizuojant 2006 metais „Specializuotą transportą“ dirbo Savivaldybės administracijos direktoriumi. “Specializuoto“ transporto“ privatizavimas aukcione Savivaldybei atnešė rekordinę sumą — 17,35 milijono litų.

Iš aukcione dalyvavusių pirkėjų atstovų komisijos nariams po rezultatų pagarsinimo rankas spaudė vienintelis UAB „Transimeksa“ vadovas Darius Vyšniauskas. Jis ir jo tėvas Kastytis Jonas Vyšniauskas — buvę G. Mikšio bendrapartiečiai dar nuo Lietuvos liberalų sąjungos laikų. “Tėvas gal ir yra Liberalų ir centro sąjungos narys, bet prie ko čia “Specializuotas transportas“? Jie sumokėjo gerus pinigus — 17 milijonų — aukcione“, — partinio ir verslo ryšio neįžvelgė G. Mikšys.

Miestas iš įmonės privatizavimo gavo vienkartinę injekciją, tačiau dabar Savivaldybė „Specializuotam transportui“ sumoka daugiau nei po 4 milijonus kasmet. Ar vertėjo parduoti įmonę, kai Savivaldybei tenka vis tiek mokėti milijonus, o pinigai už privatizavimą jau seniai “pravalgyti“?

„Kodėl pravalgyti? Bulvarą padarėme už tuos pinigus, Prisikėlimo aikštę sutvarkėme“, — aiškino meras G. Mikšys.

Konkursas — naujiems žaidėjams?

Leidžiant privatizuoti svarbią įmonę miesto politikai sugebėjo „įdėti“ tik vieną saugiklį — metus išlaikyti darbo vietas ne mažiau, kaip pusei darbuotojų. Kodėl nebuvo įdėta saugiklių dėl privalomo paslaugos teikimo miestui, kad neatsitiktų tai, ko miestas sulaukė — slidžių šaligatvių ir nevalytų gatvių?

„Specializuoto transporto“ privatizavimas buvo politinis sprendimas. Taip neatsitiks, kad niekas nevalys miesto. Miesto Savivaldybė dabar rengia konkursą miesto valymo paslaugai ir artmiausiu metu tas konkursas bus paskelbtas. Rinkoje gali atsirasti daugiau dalyvių. Nebūtinai tai bus “Specializuotas transportas“. Jeigu jie nelaimės konkurso tai ir atleis savo žmones, o jeigu laimės, tai ir toliau valys“, — situaciją nušvietė meras G. Mikšys.

Pasak R. Stanio, „Specializuoto transporto“ ir Šiaulių miesto savivaldybės sutartis baigiasi 2008 metų pabaigoje. “Bet sutartyje yra numatyta galimybė sutartį pratęsti dar metams“, — sakė R. Stanys. Tačiau Savivaldybė skelbia naują konkursą — ieško naujo žaidėjo?

Įkainiai didės

Be to, „Specializuotas transportas“, pririšęs miestą prie savo verslo, ketina didinti miesto valymo įkainius.

„Savivaldybė nori kuo pigiau valyti, o mes, įvertindami situaciją rinkoje, ir matydami savo pelną bei Savivaldybės skolą norime gauti tikrą kainą už paslaugą. Vyriausybė padidino minimalų užmokestį dar sausio 1-ąją. O mums įkainiai nebuvo padidinti, nors sutartyje su Savivaldybe tai yra numatyta. Derimės dėl žmonių darbo užmokesčio su Savivaldybe, nes, pakilus minimaliam atlyginimui, mes automatiškai turėtume gauti daugiau pinigų“, — sakė R. Stanys.

Pasak R. Stanio, visus metus Savivaldybė jiems nesutiko pakelti įkainių. „Todėl mes visus metus dirbome į minusą ir dar negavome uždirbtų pinigų“, — paaiškino R. Stanys.

AB „Specializuotas transportas“ dar yra paėmęs 1,164 milijono litų paskolą.

„Nebūtume ėmę paskolos, jeigu Savivaldybė būtų su mumis atsiskaičiusi“, — aiškino “Specializuoto transporto“ vadovas.

Konkurencija

„Specializuotas transportas“ Šiauliuose iš esmės yra gatvių valymo monopolininkas, nes vieninteliai turi specifinę techniką, tinkamą miesto gatvėms valyti, tačiau pasak R. Stanio, konkurentų alsavimą jie jaučia.

„Valome miestą susikoperavę su “Šiaulių apželdinimu“, nes vieni nepajėgtume. Konkurenciją, patikėkit, jaučiame. Kaip mes dalyvavome konkurse Kaune, Radviliškyje, taip ir kitų miestų įmonės gali ateiti į Šiaulius“, — sakė R. Stanys.

CITATA: „Leidžiant privatizuoti įmonę politikai sugebėjo “įdėti“ tik vieną saugiklį — metus išlaikyti darbo vietas ne mažiau, kaip pusei darbuotojų.

SLIDU: Vakar per plikledį šiauliečiai dar slidinėjo ant ne visur pabarstytų šaligatvių.

SKOLOS: Savivaldybės skolos AB „Specializuotas transportas“ už gatvių valymą išaugo per 2 milijonus litų. 

 

KRIZĖ: AB „Specializuotas transportas“ direktorius Rolandas Stanys sako, kad krizė dėl Šiaulių gatvių valymo auga.

VALDŽIA: Šiaulių meras Genadijus Mikšys sakė, kad Savivaldybė skelbs naują konkursą gatvių valytojams.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.