
Naujausios
Bendrovė tapo PVM auka
Šiaulių miesto savivaldybės bendrovei „Busturas“ skaudžiai kirto 16 procentų padidintas pridėtinės vertės mokestis (PVM) — nuo 5 iki 21. Bendrovėje dabar padėtis kaip niekad įtempta.
Petras BALČIŪNAS
petras@skrastas.lt
Nebemoka PVM
Vilius Laužikas, „Busturo“ generalinis direktorius, teigia, jog dugnas dar nepasiektas, bendrovė kaip ir kitos tapo PVM auka.
PVM padidinus nuo 5 procentų iki 21, kas mėnesį „Busturas“ turi valstybei iš apyvartinių lėšų sumokėti 300 tūkstančių litų PVM. Tokia suma tapo nepakeliama, todėl nuo birželio bendrovė valstybei nebemoka PVM ir tariasi su Mokesčių inspekcija dėl šio mokėjimo atidėjimo metams. Tačiau mokestis vis tiek niekur neprapuls.
Bendrovė šiemet atleido 30 žmonių — daugiausia konduktorių, šaltkalvių, kito aptarnaujančio personalo. Vairuotojų, kurių dabar 240 ir nebetrūksta, nelietė.
Per septynis šių metų mėnesius „Busturas“ gavo 17 milijonų litų pajamų — puse milijono litų mažiau nei pernai. Skaudžiau sunkmetis kirto bendrovės turizmo padaliniui, per šį laiką uždirbusiam 700 tūkstančių litų, kai pernai pajamų būta perpus daugiau.
„Daugiau susiveržti diržo nebeįmanoma. Susitraukę esame kiek galima“, — sako generalinis direktorius. Anot jo, ženkliai sutaupyti nebėra iš ko. Tarifus nustatinėjantys miesto politikai nesutiko didinti keleivių pervežimo tarifus tiek, kiek buvo padidintas PVM. Dabar, kai PVM padidintas dar 2 procentais, bendrovė į Savivaldybę nesikreipė.
Skolos
„Busturas“ nuolat turi apie milijoną skolos kuro tiekėjams, tačiau mokėjimams už degalus taikomas 45 dienų atidėjimas, ir su tiekėjais pavyksta atsiskaityti. Dar vieną miljoną litų “Busturas“ skolingas už PVM.
Bendrovės padėtis pasikeistų iš esmės, jeigu už lengvatinį keleivių pervežimą atsiskaitytų Savivaldybė. Ji dabar skolinga 5,1 milijono litų. Rugpjūtį skolą buvo šiek tiek sumažinusi, bet skolos didėjimo tendencija išlieka. Skaičiuojama, kad dėl šios skolos „Busturas“ nuolat negauna 40 procentų savo pajamų, kurių kompensuoti kitais būdais nebegali.
Bendrovė nebeperka naujų autobusų, nes dar turi senesnių išperkamosios nuomos įsipareigojimų. Dabar pirkti autobusus šiuo būdu, kai palūkanos sudaro 13 procentų, anot V. Laužiko, būtų tikra savižudybė.
Dėl nerentabilumo teko uždaryti tris tarpmiestinius maršrutus: Šiauliai — Rokiškis, Šiauliai — Skuodas ir Šiauliai — Kaunas. Tiesa, pastarasis, „studentiškasis“ maršrutas dabar atnaujinamas.
Atlyginimai
Vyksta vežėjų neramumai Kaune, kur planuojama mažinti vairuotojų atlyginimus 15 procentų. „Busturas“ atlyginimų nemažino ir nežada to daryti.
Tačiau tai nereiškia, kad vairuotojų atlyginimai nesumažėjo. 10— 15 procentų vairuotojų atlyginimai sumažėjo, anot direktoriaus, „natūraliai“, kai nebeliko priedų už viršvalandžius ir ženkliai sumažėjo keleivių tarpmiesčių maršrutuose. Anksčiau vairuotojai į rankas gaudavo 1700— 1800 litų, dabar apie pusantro tūkstančio.
Dešimčia procentų nuo rugsėjo mažinami atlyginimai administracijos darbuotojams ir techniniam personalui. Tai pirmasis atlyginimų mažinimas.
NAŠTA: Vilius Laužikas, „Busturo“ generalinis direktorius: “Mano įsitikinimu, mes neturėjome tapti PVM aukomis ar įkaitais“.
PAJAMOS: Per septynis mėnesius „Busturas“ uždirbo 17 milijonų litų — puse milijono mažiau nei pernai.
Jono TAMULIO nuotr.