
Naujausios
Tas pats tiekėjas ir autobusų parūpintų, ir dujų įpiltų
Praėjusių metų gruodžio mėnesį Viešųjų pirkimų tarnyba pradėjo patikrinimą dėl dviejų įtarimų sukėlusių viešųjų pirkimų, kuriuos organizavo "Busturas" – „Nenaujų transporto priemonių (autobusų) pirkimas“ ir „Gamtinių dujų, suspaustų iki 220 bar slėgio, tiekiamų per stacionarų gamtinių dujų technologinių įrengimų kompleksą (su užpildymo įranga), pritaikytą autobusų dujų balionų rezervuarų pildymui pirkimas“.
Kiek anksčiau VPT Rizikų valdymo skyriaus vedėjas Laimis Kuklierius komentavo, kad įtarimų sukėlė tai, jog abiems pirkimams pasiūlymus pateikė tik vienas ir tas pats tiekėjas, nors pirkimų objektai iš esmės skyrėsi. Tarnyba nusprendė įvertinti procedūras.
VPT nustatė, kad "Busturas" dirbtinai ribojo konkurenciją, o 440 tūkstančių eurų vertės naudotų autobusų pirkimo konkurso sąlygos buvo surašytos taip, kad jas atitiko tik vieninteliai MAN A21 autobusai. Pasiūlymą įsigyti būtent tokius autobusus pateikė tik vienas tiekėjas – UAB „SG dujos“. Ta pati įmonė vienintelė dalyvavo ir gamtinių dujų pirkime, kurį VPT jau praėjusią savaitę pavadino "konkurso imitacija" ir įpareigojo nutraukti.
Tarnybos ekspertai konstatavo, kad 20 autobusų turėjo būti perkami dalimis, neprisirišant prie vieno tiekėjo. Nenaujos transporto priemonės gali būti įsigyjamos tik antrinėje rinkoje pagal to laikotarpio pasiūlą – paprastai pagal tuo metu vykstančius transporto priemonių nurašymus iš kitų autobusų parkų.
Todėl tarnyba laiko neracionaliu prisirišimą prie vienos autobuso markės ir vieno gamintojo. Vertintojų neįtikino "Busturo" argumentai, kad vienos markės autobusų eksploatacija pigesnė, nereikia apmokyti darbuotojų.
"Perkantysis subjektas savo autobusų parke šiuo metu naudoja apie 10 gamintojų autobusus, todėl jau dabar moka už prieigą prie duomenų bazės gamintojams arba jų atstovams bei jau turėjo būti apmokęs už remontą atsakingus savo darbuotojus", – rašoma vertinimo išvadoje.
Autobusus parsivarė prieš paskelbiant konkursą
Tarnyba konstatavo, kad UAB "SG dujos" siūlomus autobusus įsigijo dar prieš paskelbiant konkursą.
"Pažymėtina, kad remiantis paties tiekėjo pateiktomis tranzitinių numerių kortelių kopijomis, minėtus autobusus jis įsigijo ir per kaimyninės valstybės teritoriją transportavo 2019 m. spalio mėnesį t. y., dar prieš paskelbiant apie pirkimą, kas tarnybos nuomone, leidžia spręsti apie galimus išankstinius susitarimus", – pažymėta vertinimo išvadoje.
Neseniai rašėme, kad "Busturo" vairuotojai privačiu užsakymu parvarė iš Rygos apie 20 naudotų švediškų MAN autobusų. Keli nevažiuojantys autobusai esą buvo parvežti "Busturo" tralu. Tik šie autobusai nebuvo atvaryti į Šiaulius, o palikti Panevėžyje.
"Busturo" generalinis direktorius Vaidas Seirackas tada patvirtino, jog įmonės vairuotojai autobusus parvarė.
"UAB „Busturas“ teikia ne tik vežimo, bet ir kitas, komercines paslaugas, tokias kaip techninė pagalba, vairuotojų, autobusų, nuomos ir kitas. Už visas "Busturo" teikiamas paslaugas yra išrašomos sąskaitos faktūros. Priimant užsakymą paslaugai užsakovas nėra įpareigotas paaiškinti, kaip ir "Busturas" išsiaiškinti, kokios konkrečiai transporto priemonės bus gabenamos (vairuojamos)", – teigė V. Seirackas.
Anot vadovo, spalio mėnesį UAB „Busturas“ turėjo komercinius užsakymus iš Rygos techninės pagalbos ir vairuotojų paslaugoms. Už suteiktas paslaugas užsakovui sąskaitos išrašytos ir užsakovų apmokėtos. Kas buvo užsakovas V. Seirackas neinformavo.
Per 20 šių autobusų išrikiuoti greta Panevėžio autobusų parko. Šios įmonės vadovas patvirtino, kad šie autobusai nėra skirti Panevėžio autobusų parkui.
Nors teigiama, kad autobusai yra švediški, jie yra su latviškais numeriais.
UAB "SG dujos" vadovas Vidas Korsakas neneigė, kad tai jo vadovaujamos įmonės autobusai.
"Mes turime daugiau nei 20 autobusų. Mūsų eina skelbimai, mes juos parduodame ir už visai kitą kainą. Šiuo metu mes parduosime juos tiems, kurie mums sumokės didžiausią kainą. Jie paleisti į laisvą rinką", – aiškino V. Korsakas.
Paklausus, kodėl jie su latviškai numeriais, gavome atsakymą:
"O kodėl tai jus jaudina? Tokia yra gabenimo tvarka. Jie nėra iš Latvijos", – tvirtino įmonės vadovas.
Jo teigimu, antrinėje rinkoje nėra gerų naudotų dujinių autobusų, kadangi dėl klimato kaitos vienas iš pagrindinių šio procesų aspektų – transporto transformavimas naudojant alternatyvų kurą. Viena iš ilgiausių perspektyvų yra metanas – gamtinės dujos.
V. Korsakas sakė dar nežinąs, ar "SG dujos" dalyvaus viešojo pirkimo konkurse, jei UAB "Busturas" jį skelbs iš naujo. Sprendimą priims tada, kai konkursas bus paskelbtas.
Informacijos nežino, bet įmonę gina
Paprašius pakomentuoti įstatymus pažeidžiančius "Busturo" viešuosius pirkimus, Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis pranešė, kad gerbdama Viešųjų pirkimų tarnybą "Busturo" vadovybė nutraukė pirkimą, kaip buvo reikalaujama, taiso pirkimo sąlygas pagal nurodytus kriterijus ir procedūras pradės iš naujo.
"Jeigu konkurso sąlygos būtų pritaikytos konkrečiam X dalyviui, tada būtų pažeidimas. Bet tokių argumentų, kad konkurso sąlygos būtų pritaikytos vienam nėra", – įsitikinęs Administracijos vadovas.
Direktorius, matyt, nebuvo informuotas, kad vertinimo išvadose teigiama: "Išnagrinėjus Europoje populiariausių gamintojų (...) skelbiamą informaciją apie 2009-2019 metais gamintus autobusus, matyti, kad visus techninės specifikacijos reikalavimus atitinka tik MAN Truck & Bus SE gaminti A21 modelio (skirtingoms rinkoms, skirtingi pavadinimai) autobusai, varomi suspaustomis gamtinėmis dujomis".
Nebuvo A. Bartulis girdėjęs ir apie tai, kad VPT surinkta informacija jai leidžia spręsti apie galimus išankstinius susitarimus, vykusius dar prieš konkurso paskelbimą.
Direktorius aiškino, kad nuolat domisi "Busturo" pirkimų situacija, tačiau įmonę gina. Jis teigė, kad ir daugiau institucijų gavo anoniminius skundus dėl įmonės veiklos, tačiau vertina juos kaip konkurencinę kovą.
Pernai autobusai pirkti taip pat pažeidžiant įstatymus
2019 metų lapkritį VPT įvertino ir praėjusių metų pradžioje pirktų 15 naudotų autobusų pirkimo procedūras bei nustatė, kad "Busturas" du kartus, pasirašydamas papildomus susitarimus su tiekėju "BTS Vilnius" pratęsė prekių pristatymo terminą, tai yra pakeitė sutartį, tiekėjui nustatant palankesnes sąlygas.
Teigiama, kad taip įmonė atliko esminį sutarties pakeitimą ir pažeidė įstatymų reikalavimus – neužtikrino skaidrumo principo bei viešųjų pirkimų tikslo – racionalaus lėšų naudojimo.
Tarnyba pripažino, kad sutartis turėtų būti nutraukta, tačiau ji tuo metu jau buvo beveik įvykdyta, nepristatytas buvo tik vienas iš 15 autobusų, todėl apsiribojo vertinimu.