Iššūkiai logistikos sektoriuje

GPSWOX rinkodaros vadovė Agnė Boravskė.
Pastarieji metai Lietuvos logistikos įmonėms netrūko išbandymų - bankrotai, masiniai atleidimai, kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas, degalų kainų šuoliai ir geopolitiniai sukrėtimai buvo kasdienybe. Tačiau net ir tokioje sudėtingoje verslo nišoje kai kurios bendrovės ne tik „išlaiko galvą virš vandens“, bet ir drąsiai planuoja ateitį. Kaip joms tai pavyksta? Ir kaip joms padeda modernios technologijos?

Prieš metus, 2023 m. balandį, Klaipėdos apygardos teismas paskelbė verdiktą - viena iš Klaipėdoje veikiančių logistikos įmonių oficialiai bankrutuoja. Dar neseniai ši įmonė buvo sparčiai auganti ir logistikos senbuvius vis dažniau aplenkianti įmonė , tačiau realybė pasirodė negailestinga. 2022 m. bendrovė atleido visus savo darbuotojus, o netrukus nutraukė paslaugų tiekimą. Kas nulėmė tokį žlugimą? Ekspertai vardija kelias priežastis: sparčiai augančios degalų kainos, vairuotojų trūkumas ir geopolitinės įtampos, trikdančios tarptautinius pervežimus.

Logistikos sektorius veikia tarsi ekonomikos veidrodis, vos tik kažkas sušlubuoja, poveikį pajunta visi“, – sako GPSWOX rinkodaros vadovė Agnė Boravskė. Jos teigimu, logistikos įmonės bankroto atvejis dažnai tampa skaudžiu priminimu, kad net menkiausias trikdis gali sukelti grandininę reakciją. Tačiau ar tai reiškia, kad kitos įmonės pasmerktos? Tikrai ne, kai kurios bendrovės rodo, kad net krizė gali tapti galimybe.

Telematikos sprendimai verslui leidžia realiuoju laiku sekti transporto priemones, optimizuoti maršrutus ir mažinti degalų sąnaudas. Tai ne tik pinigų taupymas, tai būdas apsisaugoti nuo netikėtų kliūčių“, – pabrėžia Agnė Boravskė. Ši technologija leidžia įmonėms matyti, kur slypi silpnosios vietos logistikos grandinėje, ir jas pašalinti dar prieš kylant problemoms. Sėkmingai veikiančių logistikos įmonių pavyzdys rodo, kad net turint finansinių sunkumų, apdairios investicijos gali pakeisti žaidimo taisykles ar bent įmonės poziciją konkurentų atžvilgiu.

Kitas įdomus atvejis, kuomet viena lietuviško kapitalo logistikos bendrovė priėmė netikėtą sprendimą: atsisakyti pervežimų Europoje ir susikoncentruoti tik į Lietuvos rinką. Šis žingsnis kainavo dalį vairuotojų darbo vietų, tačiau bendrovė tvirtina, kad tai buvo neišvengiama. „Tarptautiniai pervežimai tapo per brangūs ir per daug rizikingi, degalų kainos kyla, o kitų šalių reikalavimai tik griežtėja“, tuomet teigė įmonės atstovai. Šis atvejis įrodo, kad kartais senų planų atsisakymas ir žvilgsnis į vietines galimybes gali tapti tikru išsigelbėjimu.

Išanalizuojant esamus atvejus, galima pastebėti kelis pagrindinius iššūkius:

Finansiniai nuostoliai: Nepaisant skirtingų įmonių strategijų, daugelis susiduria su nuolatinėmis finansinėmis problemomis.

Darbo jėgos krizė: Darbuotojų trūkumas ir nuolatinis specialistų išteklių mažėjimas verčia įmones keisti darbo organizavimo modelius.

Rinkos nestabilumas: Globalūs ekonominiai svyravimai ir geopolitiniai pokyčiai daro didelę įtaką logistikos sektoriui.

Be abejo, šie iššūkiai nėra vien tik skaičių ir statistikos klausimas. Jie atspindi gilias struktūrines problemas, kurios paveikia tiek mažas, tiek dideles įmones.

Agnė Boravskė.

Pakitusios aplinkybės atspindi platesnę tendenciją: logistikos įmonės, nors skamba ironiškai, priverstos ieškoti naujų kelių. Pokalbyje Agnė Boravskė teigia: „Technologijos padeda greičiau prisitaikyti prie pokyčių. Stebėdami transporto judėjimą ir kuro sąnaudas, galite aiškiai matyti, kurie sprendimai veikia, o kurie ne“.

Kai kalbame apie telematiką, daugelis įsivaizduoja paprastą GPS sekimo sistemą. Tačiau šiuolaikiniai sprendimai, gali kur kas daugiau. Tai ne tik transporto priemonių buvimo vietos stebėjimas, bet ir vairuotojų elgsenos analizė, kuro sąnaudų optimizavimas ir net gedimų prognozavimas.

Kuomet jūs valdote logistikos įmonę ir staiga sužinote, kad vienas iš sunkvežimių gali sustoti veždamas krovinį. Vietoj to, kad susidurtumėte su šia bėda, GPSWOX sistema jus perspėja iš anksto. „Tai tarsi turėti antrą porą – ir dar labai protingų akių“, – šypsosi Agnė. Ši technologija ne tik taupo laiką ir pinigus, bet ir suteikia įmonėms konkurencinį pranašumą.

Taigi, ką logistikos įmonės gali padaryti, kad ne tik ištvertų šiuos sunkius laikus, bet ir klestėtų ateityje? Pirmiausia, investuoti į technologijas. Laiku priimti sprendimai leidžia sumažinti išlaidas ir padidinti efektyvumą – tai tarsi bilietas į stabilesnę ateitį. Antra, nuolat peržiūrėti strategiją. Jei tarptautiniai pervežimai nebeapsimoka, gal laikas ieškoti vietinių nišų? Trečia, išlikti lankstiems. Rinka keičiasi greičiau nei bet kada, ir sugebantys prisitaikyti atsiriekia didesnį rinkos pyrago gabalą.

Užs. Nr. 573607