
Naujausios
Ergoterapeutė padeda vaikams
Ergoterapija Europoje skaičiuoja jau beveik 100 metų, o Lietuvoje tai – dar gana nauja reabilitacijos forma. Ergoterapeutai ruošiami Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Daugelyje šalies miestų jų labai trūksta, ypač dirbančių su vaikais. Erika Rimkuvienė – viena iš nedaugelio vaikų ergoterapeučių, dirbančių Šiauliuose.
Jurgita JUŠKEVIČIENĖ
jurgita@skrastas.lt
Specialistų trūksta
E. Rimkuvienė ergoterapiją studijavo Klaipėdoje, po studijų dirbo Palangoje su žmonėmis, turinčiais judamojo aparato pažeidimų, kardiologinių, onkologinių problemų. Pasak specialistės, pajūryje tarp ergoterapeutų yra labai didelė konkurencija, todėl prieš porą metų persikeldama gyventi į Šiaulius įsivaizdavo, kad ir čia bus panaši situacija. Nors Šiauliuose suaugusiųjų ergoterapeutų yra, dirbančių su vaikais – vos vienas kitas.
Dabar daugelyje gydymo ir reabilitacijos įstaigų yra įsteigti ergoterapeuto etatai, tačiau prieš gerus 10 metų, kai Erika rinkosi šią specialybę, beveik niekas Lietuvoje nežinojo, kas yra ergoterapija ir kam ji reikalinga. Po studijų tik nedaugeliui Erikos kolegų pavyko susirasti darbą. Nemažai jų emigravo į užsienį, kur šios srities specialistai labai vertinami.
E. Rimkuvienė prieš metus įsidarbino Šiaulių sanatorinėje mokykloje. Ji tapo pirmąja ergoterapeute šioje įstaigoje. Dirba su vaikais, turinčiais neurologinių problemų.
Tik atvykusi į Šiaulius, Erika dirbo su vaikais, turinčiais autizmo spektro sutrikimų, sergančiais cerebriniu paralyžiumi, po operacijų ir panašiai.
Paklausta, gal ergoterapeutų trūksta dėl to, kad daugėja vaikų, turinčių įvairių sveikatos sutrikimų, E. Rimkuvienė sako, kad pastaraisiais metais yra pagerėjusi diagnostika ir problemos aptinkamos greičiau, ankstesniame amžiuje. Teigti, kad nesveikų vaikų daugėja, ji negalėtų.
Kuo padeda ergoterapija?
Ergoterapijos tikslas – padėti žmonėms kuo savarankiškiau atlikti svarbius kasdienius užsiėmimus, suteikti galimybę būti socialiai aktyviems.
Ergoterapijos užsiėmimų metu pacientai mokosi elementariausių dalykų: savarankiškai pavalgyti, nusiprausti, susišukuoti, apsirengti. Jeigu yra būtinybė, ergoterapeutas gali pritaikyti kompensacines priemones (įvairius įtvarus ir panašiai), kad pacientas savarankiškai galėtų atlikti tam tikrus veiksmus. Taip pat ergoterapeutas pritaiko namų aplinką, kad asmuo galėtų būti kuo savarankiškesnis.
Dirbdamas su sensorinės (taktilinės, klausos, regėjimo, propriorecepcijos, vestibulinių, skonio, uoslės) integracijos sutrikimų turinčiais vaikais, ergoterapeutas moko adekvačios reakcijos į dirgiklius, pataria tėvams, mokytojams, kaip padėti vaikui, turinčiam šių sutrikimų, kaip pritaikyti namų, darbo, mokymosi aplinką, taiko specialias gydymo technikas.
Ergoterapijos užsiėmimai su vaikais primena žaidimą: popieriaus karpymas, lankstymas, žaidimas su smėliu, vandens pilstymas, smulkių daiktų suvėrimas ant siūlo, vaikščiojimas nelygiu paviršiumi, įvairių faktūrų medžiagų lietimas, vartymasis ar šokinėjimas ant kamuolio, dėlionių dėliojimas, kamuolio metimas ir gaudymas ir panašiai.
Kelių užsiėmimų neužtenka
Darbas su vaiku prasideda nuo pokalbio su jo tėvais. Pasak ergoterapeutės, labai gerai turi įsiklausyti, ką pasakoja tėvai, nes svarbi gali būti kiekviena smulkmena. Po to žaidimų metu vaikas yra stebimas. Kai išsiaiškinama, ką reikia „taisyti“, išsikeliami tikslai ir sudaromas individualus planas.
„Kiekvienas pacientas yra skirtingas. Nors diagnozė bus ta pati, bet vaikai gali skirtis kaip diena ir naktis. Todėl skiriasi ir tikslai, ir priemonės jiems pasiekti“, – sako specialistė.
Pavyzdžiui, Sanatorinėje mokykloje dirbdama su vaikais, turinčiais stuburo problemų, moko juos, kaip taisyklingai išlipti iš lovos, kaip atsistoti prie kriauklės, nusiprausti, dantis išsivalyti.
„Po operacijos, turint stuburo bėdų, tai padaryti nėra taip paprasta. Reikalingos taisyklingos padėtys, siekiant nepažeisti stuburo“, – pažymi specialistė.
Ergoterapijos užsiėmimų metu naudojama daug ir įvairių priemonių. E. Rimkuvienė sako, kad nemažai jų galima pasigaminti patiems ar pritaikyti tokias, kurios naudojamos pagal kitą paskirtį.
Patarimais, kokias priemones naudoti, kaip jas pasidaryti, specialistė dalijasi ir su pacientų artimaisiais, nes gydymas ergoterapeuto kabinete nesibaigia, jį privalu tęsti namuose, nuolat dirbti, tik tuomet galima pasiekti gerų rezultatų.
„Labai džiaugiuosi Šiaulių mamytėmis, jos labai motyvuotos, domisi, ieško informacijos, kuria forumus, dalijasi žiniomis“, – sako Erika.
Paklausta, kiek ergoterapeutas dirba su vaiku, E. Rimkuvienė sako, kad esant sunkioms diagnozėms – tol, kol vaikas užauga. Vaikas kurį laiką gali nelankyti užsiėmimų, bet yra sudaroma speciali programa (pratimų, veiklų, užduočių sąrašas) ir tėvai su vaiku dirba namuose.
Investicijos į žinias – būtinos
E. Rimkuvienė sako, kad žinių, kurias įgijo studijuodama, dirbant neužtenka. Todėl nuolat stažuojasi, lanko kursus, skaito daug literatūros anglų kalba, seka naujienas. Specialistė sako, kad ypač mažai kursų ir literatūros yra apie vaikų ergoterapiją.
Erika dar yra baigusi kineziterapijos studijas ir sako, kad tai jai suteikė platesnį suvokimą. Dažnai savo darbe pritaiko abiejų studijų žinias ir įgytą praktiką.
Kiek tenka investuoti į save ir į priemones, ergoterapeutė sako neskaičiuojanti. Viskas atsiperka, kai dirbant su vaiku pavyksta pasiekti užsibrėžtą tikslą.
Per savo darbo praktiką E. Rimkuvienei yra tekę dirbti ir su vaikais, ir su suaugusiais.
„Su vaikais dirbti man yra maloniau, nes jie pozityvūs, linksmi, iš jų daugiau energijos pasisemi. Vyresni žmonės dažniau yra pesimistiškai nusiteikę, linkę į depresijas“, – sako specialistė.
Savo darbe ergoterapeutė vadovaujasi taisykle „Kiek atiduodi savęs, tiek gauni atgal“.
Ar būna, kad nepasiseka?
„Būna, kad reikia ilgai dirbti, bet vis tiek randi išeitį. Kartais užtrunka daugiau laiko, kol vaikas įpranta prie specialisto. Su suaugusiuoju yra paprasčiau, o prie vaiko neprieisi ir nepasakysi, kad dabar darom taip ir taip. Jis nusisuks ir nieko nedarys. Todėl su vaiku kontaktą randi užsiėmimo metu, kurio metodas yra žaidimo forma. O kai atsiranda kontaktas, pradedame dirbti ir ateina rezultatas“, – sako Erika.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Pasak ergoterapeutės Erikos Rimkuvienės, vienas mėgstamiausių ergoterapinių užsiėmimų vaikams – piešimas smėliu. Šis užsiėmimas padeda atsipalaiduoti ir lavina smulkiąją motoriką.
Erika Rimkuvienė – viena iš nedaugelio Šiauliuose dirbančių vaikų ergoterapeutų. Moters nuomone, šių specialistų mieste trūksta dėl to, kad tai dar gana nauja specialybė, Šiauliuose jie neruošiami, be to, ne visos gydymo ir reabilitacijos įstaigos turi vaikų ergoterapeuto etatą.