
Naujausios
Unikalus psichoterapijos metodas padėjo atsiverti ir įkaitams
Psichologijos mokslų daktarė profesorė Irina Michailovna Nikolskaja Šiaulių universitete socialinės pedagogikos studentams pristatė pačios sukurtą vaikų ir paauglių konsultavimo metodiką „Serijiniai piešiniai ir pasakojimai“. Unikalus psichoterapijos būdas pažinti vaiką per piešinius ir jam padėti buvo taikomas konsultuojant ir Beslano tragediją patyrusius įkaitus.
Loreta KLICNER
loreta@skrastas.lt
Pažinimas per piešinius
Profesorė Irina Michailovna Nikolskaja gimė ir augo Lietuvoje. Čia atvažiuoja kasmet – Vilniuje gyvena jos mama ir sesuo, ten palaidotas tėvas. Šiuo metu gyvena Sankt Peterburge, dirba ir dėsto valstybiniame I. I. Mečnikovo Šiaurės Vakarų medicinos universitete Vaikų psichiatrijos, psichoterapijos ir medicininės psichologijos katedroje.
Šiaulių universitete (ŠU) ji porą savaičių skaitė paskaitas socialinės pedagogikos studentams apie serijinių piešinių ir pasakojimų metodo taikymą. Profesorę pakvietė ŠU Ugdymo mokslųo ir socialinės gerovės fakultetas, gavęs finansavimą iš Švietimo mainų paramos fondo ir Švietimo ir mokslo ministerijos.
Serijinių piešinių ir pasakojimų metodą I. Nikolskaja sukūrė dirbdama mokykloje. Viename seanse ji paprašė nupiešti seriją piešinių pasiūlyta tema ir kiekvienam piešiniui sukurti dialogus, pasakojimą.
„Vaikams šis būdas labai patogus, nes jie tarsi pasakoja ne apie save, o apibūdina piešinį. Tai – adekvatus būdas vaikui kalbėtis“, – sako I. Nikolskaja.
Šis metodas leidžia tyrinėti vaiką, kaip jis jaučiasi šeimoje, apie ką jis svajoja, kokie sunkiausi jo išgyvenimai, su kuo jie susiję, ko vaikas nenori prisiminti, kaip jis mato savo ateitį. Piešinių temos yra apibrėžtos, jos pateikiamos trimis etapais: pavyzdžiui, pirmajame vaikui siūloma nupiešti ir sukurti pasakojimą tema „Mano autoportretas visu ūgiu“, antrajame – „Aš bijau“, trečiajame – „Aš labai patenkintas, aš labai laimingas“ ir panašiai. Metodas leidžia keisti temas pagal individualią situaciją.
„Vaikas per piešinius pasakoja man apie savo gyvenimą. Piešinių ir pasakojimų analizė leidžia suprasti, kokios vaiko problemos ir kaip jam padėti, kokiame lygmenyje spręsti problemas – jo asmenybės ar šeimos, ar santykiuose su aplinkiniais“, – pasakoja profesorė.
Patirtis Beslane
Serijinių piešinių ir pasakojimų metodą I. Nikolskaja taiko apie 20 metų. Jį naudojo konsultuojant vaikus po Beslano tragedijos Šiaurės Osetijoje.
2004 metų rugsėjo 1-ąją ginkluoti užpuolikai, reikalaudami pripažinti Čečėnijos nepriklausomybę ir pasitraukti Rusijos karinėms pajėgoms, užgrobė Beslane mokyklą, užminavo sporto salę ir laikė joje įkalinę daugiau negu 1 000 įkaitų, daugiausia – vaikų. Tris dienas trukęs išpuolis baigėsi tragiškai: dėl sprogimo ir chaotiškos įkaitų vadavimo operacijos žuvo daugiau kaip 300 įkaitų, apie 800 sužeista.
I. Nikolskaja į Beslaną atvažiavo po tragedijos praėjus metams ir trims mėnesiams.
„Mes dirbome su įkaitų šeimomis, kuriose tėvai arba vaikai buvo įkaitai, daugelis matė mirtį. Žmonės buvo traumuoti, nes buvo įkalinti, laikyti nežmoniškomis sąlygomis, negavo vandens, juos grasino nužudyti, jeigu darys kažką ne taip“, – prisimena I. Nikolskaja.
Jie patyrė netekties skausmą ir baimę, kad gali žūti visi šeimos nariai, nes buvo šeimų, kurios neteko šešių vaikų.
I. Nikolskaja pasakoja, kad po tragedijos padėjo daug tarptautinių ir Rusijos organizacijų, bet pagalba buvo nekoordinuota, todėl vieni jos sulaukė, kiti – ne. „Radome vaikų, kurie jokiems specialistams nebuvo atsivėrę, todėl tėvai negalėjo suprasti, kas vyksta vaiko dvasioje, ką jis išgyveno, kodėl jis tyli, kodėl pasikeitė jo elgesys“, – pasakoja profesorė.
Ryškiausias darbo epizodas buvo atverti vaiko išgyvenimus jo paties tėvams. Kita vertus, nukentėjo ir tėvai. Jiems pasireiškė potrauminiai sutrikimai, jie neturėjo jėgų auklėti vaikus. „Jie tarsi patys virto vaikais ir tapo neaišku, kas kam turi padėti: vaikai – tėvams ar tėvai – vaikams?“ – prisimena I. Nikolskaja.
Beslane su kolegomis ji dirbo savaitę, stebint vietos specialistams, filmuojant, analizuojant medžiagą kartu. Vaikų širdyse buvo likę daug neišgyventų (nesureaguotų) prisiminimų.
„Jie jautė didelę baimę, pirmiausia – mirties. Jie nebuvo išgyvenę skausmo, kurį sukėlė artimųjų mirtys. Vaikai jautėsi neapsaugoti, ypač tada, kai šeima gyveno uždarai, saugojo vaiką nuo išorinio pasaulio.
Jie jautė milžinišką kaltės jausmą, kad liko gyvi, o kiti vaikai mirė. Neiškentėtas skausmas juos tarsi įkalino toje sunkioje situacijoje“, – pasakoja I. Nikolskaja.
Specialistai siekė suprasti, kokie vaikų vidiniai ištekliai, į ką jie gali atsiremti: vienas tiki dievu, kitas – tuo, kad viskas būtinai pasiseks, arba, kad vyrai vis tiek turi nugalėti.
Vaikai jautė ir stiprų norą atkeršyti, dažnai piešė žmogų, kuris nugali teroristą. „Bet atkeršyti reikia piešinyje“, – sako I. Nikolskaja.
Reikėjo pelnyti pasitikėjimą
I. Nikolskaja su kolegomis trejus metus rengė psichologus dirbti Čečėnijoje po karo. „Buvo sugriautos abi psichiatrijos ligoninės, visoje respublikoje buvo vienas vaikų psichiatras, vienas logopedas, mažai medikų. Monitoringas, kurį atliko UNICEF, parodė, jog apie 30 procentų vaikų turi potrauminio streso simptomų: jaučia baimes, sutrikęs miegas, akivaizdūs kiti klinikiniai sutrikimai“, – apie situaciją Čečėnijoje pasakoja mokslininkė.
Kadangi parengti vaikų gydytojus – ilgas ir sunkus procesas, buvo rengiami psichologai – kiekvienam Čečėnijos regionui po 2-3 specialistus, kurie dirbtų mokyklų psichologinės pagalbos ir reabilitacijos centruose.
I. Nikolskaja pripažįsta, kad buvo sunku, nes reikėjo pelnyti kitos etninės grupės, kitos religijos žmonių pasitikėjimą.
„UNICEF dėka programa buvo įgyvendinta, psichologai parengti, centrai atidaryti, – pasakojo specialistė. – Bet psichologai, kuriuos rengėme, taip pat išgyveno karo veiksmus, kažkas buvo kontūzitas, kažkas prarado artimuosius, išgyveno baimę, kad juos gali paimti įkaitais. Individualių konsultacijų metu teko padėti jiems atsikratyti sunkių išgyvenimų. Ypač sudėtinga buvo su vyrais. Kad jie atsivertų – labai didelis pasiekimas.“
I. Nikolskaja dirbo Azerbaidžano pusėje po įvykių Kalnų Karabache. UNICEF pakvietė įvertinti vaikų, per 20 metų gimusių pabėgėlių šeimose, būklę. Specialistai lankė šeimas namuose, barakuose – dalies pabėgėlių gyvenimo sąlygos buvo labai varganos.
Pabėgėlių vaikai išsiskyrė noru gyventi – įgyti išsilavinimą, rasti darbą, keliauti. Jie turėjo planų, bet ne visada galimybių. I. Nikolskaja paaiškina: viena vertus – jie gyvena labai ribotoje teritorijoje, kita vertus, šeima nenori, kad vaikas važiuotų gyventi, pavyzdžiui, į Turkiją, bet nori, kad jis imtų ginklą ir kovotų dėl savo žemės.
„Dažnai vaikai negali gyventi taip, kaip jie nori, o turi gyventi taip, kaip nori tėvai. O tai – griaunanti situacija“, – sako specialistė.
Svarbu, kas esi
I. Nikolskaja nemano, kad karą, terorizmą patyrę vaikai vėliau patys būtinai imsis ginklo: „Teroristai gali užverbuoti įvairius žmones. Svarbu, kad tėvai nepaliktų vaikų vienišų, nemestų jų dėl verslo, kelionių. Ypač paauglystėje svarbu būti vaiko draugu. Jeigu tėvai priima vaiko vertybes ir dalijasi savosiomis, tokių pavojų tiesiog nebus. Juk žmonės, kurie išgyveno Antrąjį pasaulinį karą netapo žudikais, nors matė žudynes.“
Kuriai teorijai ji pritartų: kad žmogus iš prigimties yra agresyvus, turi žudiko instinktą, ar kad žmogaus prigimtis yra taiki, jis – vegetaras ir jam nereikia žudyti?
„Z. Froidas teigė, kad žmogus turi du instinktus: seksualinį, giminei pratęsti, ir – agresijos, kad išsikovotų vietą po saule. Jeigu žmogus jaučia seksualinį potraukį, jis nebūtinai taps seksualiniu maniaku. Jis gali parašyti meilės romaną ar surengti erotinių nuotraukų parodą, – paaiškina I. Nikolskaja. – Žmogaus agresija gali būti išreikšta profesinėje, sporto, politinėje veikloje ar dar kitur. Nebūtina imti ginklą ir kažką sunaikinti.“
Žvelgdama į globalaus pasaulio iššūkius, I. Nikolskaja pripažįsta, kad žmogui svarbus jo identitetas: „Jis turi jaustis savo tautos nariu, o ne pasaulio žmogumi. Jis turi žinoti, kur jo šaknys, jo protėvių kapai. Bet žmogus turi būti atviras ir naujam bendravimui su kitos religijos, kitos kultūros žmonėmis“.
Ji tai palygina su šeima: kiekvienas šeimos narys turi jaustis jos dalimi, būti mylimas ir gerbiamas, bet realizuoti save taip, kaip jis nori.
Globalizacija, jos žodžiais, verčia žmogų pamiršti savo šaknis: „Tai žmogui yra pavojinga, nes jį lengva išimti iš šeimos, jis nežino, kas yra – berniukas ar mergaitė, kas jo mama ir tėtis, nes jis turi tik tėvus“.
Ji supranta, kodėl Lietuvai svarbus valstybės, kultūros, tautos išsaugojimas. „Rusijoje to anksčiau nebuvo, manyta, kad Rusijos Federacijoje visos tautos gyvena draugiškai ir tai yra šalies turtas. Paskutiniais metais imta ginti savo suverenitetą. Pas mus dažnai negali sakyti, kad esi rusas, sakai, kad esi Rusijos gyventojas ("rosijanin"), kad neįžeistum kitataučių“, – pasakoja I. Nikolskaja ir pasidalija asmenine dilema: „Mano tėtis – čiuvašas, mama – pusiau rusė, po ketvirtį – lenkė ir ukrainietė. Aš gimiau Lietuvoje, kalbu lietuviškai, mokiausi angliškoje mokykloje, išvažiavau į Rusiją. Ilgai nesusivokiau, kas aš esu.“
Vaikų problemos visur panašios
Patyrusi vaikų psichoterapijos specialistė I. Nikolskaja sako, kad nėra išskirtinių problemų, su kuriomis susiduria vaikai tik Rusijoje.
„Vaikai gimsta šeimoje, todėl pirmoji problemų grupė yra susijusi su santykiais šeimoje, pavyzdžiui, vaikui atrodo, kad jo nemyli, netenkina jo poreikių, kelia per didelius reikalavimus. Vėliau kyla konfliktai su tėvais ar tėvų problemos, kurios atsispindi vaiko elgesyje, krizinės situacijos – artimo žmogaus liga ar mirtis“, – vardija specialistė.
Jos nuomone, šiandien ne tik tėvų perdėtas užimtumas trukdo tinkamai ugdyti vaikus. „Ir vaikai gali neturėti poreikio bendrauti su tėvais, nes jie daugelyje sričių lenkia savo tėvus, su jais nėra apie ką kalbėti“, – sako I. Nikolskaja. Ji akcentuoja, kad vaikus ir tėvus suburia bendra veikla: gal jiems įdomu važinėtis dviračiu, gal jie mėgsta žiūrėti filmus, žvejoti ir panašiai.
„Šeima charakterizuojama pagal bendrumo ir adaptacijos kriterijų: kai šeimos nariai turi bendros veiklos, jie moka vienas prie kito prisitaikyti. Todėl psichologai stengiasi ir suburti, ir adaptuoti. Psichologas – derybininkas, iššifruotojas. Jis siekia, kad vieno poreikiai taptų ir kito šeimos nario poreikiais“, – sako specialistė.
Savo šeimoje ji sako nebuvusi psichologe. Užaugino du vaikus, džiaugiasi penkiais anūkais. „Visada supratau, kad vaikai turi turėti draugų, kad draugai gali ateiti į namus. Tai svarbu, nes tėvams nereikia nerimauti, kur jų vaikai, antra – vaikai pasitiki tėvais, – patirtimi dalijasi psichologijos mokslų daktarė. – Namai visada buvo vaikų namais.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PATIRTIS: Psichologijos mokslų daktarė profesorė Irina Michailovna Nikolskaja sako, kad patirtis Beslane liks atmintyje visam gyvenimui.
PRISIMINIMAI: Šiauliuose Irinai Nikolskajai teko lankytis dar vaikystėje: pirmą kartą – plaukimo varžybose, antrą – matematikos olimpiadoje, kurioje ji tapo geriausia matematike. Iki šiol prisimena dovanų gavusi lėlę, kuria žaidė ir jos dukra, o dabar ir jos anūkė.