
Naujausios
Anželika Rudak: „Bendravimas taip pat yra manipuliacija“
Jaunius ČIULADA
Išskirtinį interviu „Laisvalaikiui“ duodanti Anželika Rudak (35) keturiolika metų dirba tiesioginių pardavimų gigantėje „Studio Moderna“, kuri išsiplėtusi dvidešimt vienoje Centrinės ir Rytų Europos šalyje. Po regioninės skambučių centro ir telerinkodaros vadovės A.Rudak sparnu – tūkstantis Baltijos šalių, Ukrainos, Rusijos ir Kazachstano rinkai dirbančių žmonių. Pokalbio su žurnalistu metu ši šarminga moteris pasakoja apie tai, kodėl pavaldinių buvo vadinama furija. Pardavimų technikas pašnekovė vadina tam tikra manipuliacija. Ir dar. Ji visada duoda išmaldos, jei elgetaujantis sako tiesą.
- Gajus stereotipas, kad dideliam skaičiui žmonių vadovaujančios moterys yra furijos. Tu vadovauji tūkstančiui. Gal ir esi furija?
- Greičiau jau aš – savo darbuotojų mama ir tėtis viename asmenyje. Motina suteikia šilumą ir rūpestį; tėvas pabara, paauklėja.
Furija ir ragana už akių mane vadino pirmaisiais vadovavimo metais, kai buvau dvidešimt penkerių. Mano užduotis buvo apmokyti trisdešimt ką tik atidaryto Ukrainos skambučių centro žmonių. Tokių epitetų nusipelniau, nes per pirmąsias darbo dienas atleidau keletą darbuotojų, kurie prastai atliko savo pareigas. Prieš dešimtmetį į pavaldinius žiūrėjau kaip į statistinius vienetus. Dabar žiūriu per žmogiškąją prizmę. Suprantu, kad darbuotojai – asmenybės, turinčios žmogiškų problemų ir ydų lygiai taip kaip ir slepiantys savyje daug puikių savybių. Atskleisti jas įmanoma tik mylint žmones. Jeigu dirbi be meilės, esi paprasčiausias robotas.
- „Studio Moderna“ spinduliuoja meilę žmonėms?
- (Mąsto.) Pasakyčiau kitaip. Meilę spinduliuoja kai kurie įmonės vadovai. Kai kurie.
- Kodėl tebedirba ir kita vadovų kategorija?
- Šį klausimą turėtum užduoti kitam „Studio Moderna“ žmogui. (Juokiasi.) Kalbant apie man pavaldžius vadovus... Jei matau, kad pardavimų skaičiai geri, tačiau atmosfera darbe bloga, keliai su tokiu žmogus išsiskiria. Prisimenu vadovus, kurie buvo atleisti dėl to, kad turėjo per mažai emocinių kompetencijų ir empatijos.
- Ar kasdien niurzgantis telerinkodaros pardavėjas gali būti perspektyvus darbuotojas?
- Būtent niurzga greičiausiai ir yra geras pardavėjas. (Juokiasi.) Tokiam atrodo, kad jei jis girsis, jam prasčiau seksis. Svarbu, kaip niurzga bendrauja su klientais.
Nuspręsti, ar žmogus tinka į mano komandą, man užtenka poros minučių. Pardavėjo talentas įgimtas, bet dauguma gimsta be jo. Jei žmogus atviras, pozityvus ir žinantis, ko nori iš gyvenimo, jis gali būti geras pardavėjas. Netgi tas, kuris tylus ir susigūžęs, bendraudamas telefonu gali išlaisvėti, sukurti tam tikrą savęs versiją ir daug parduoti. Tie ramieji stulbinančiai pasikeičia, kai kalba su klientais, ir atvirkščiai – atrodo, kad itin kalbus žmogus puikiai parduos, tačiau lūkesčiai dažnai nueina perniek.
- Šį interviu iliustruojančias nuotraukas darė mano surinkta komanda: fotografas Vytautas Budrevičius, vizažistė Laura Žilionytė, plaukų stilistė Elmira Sadigova ir drabužių guru Laura Riaubaitė. Šie šilti, „faini“ žmonės sugebėtų pasiekti pardavimo aukštumų?
- Apie tai kalbėjomės su Elmira. Ji sugebėtų parduoti ir netgi turėjo būtent tokį darbo pasiūlymą. Ar verta bandyti? Taip. Tačiau patariau jai daryti tai, kas miela širdžiai. Meno žmonės gali būti geri pardavėjai, bet tikrasis jų pašaukimas kitoks. Intensyvus bendravimas parduodant vargina ir gali slopinti kūrybingumą, o tai veda link blogesnės gyvenimo kokybės.
- Kaip vertini „studio moderniečius“, kurie meta darbą, o po to nori sugrįžti?
- Mano ir įmonės pozicija gali skirtis, tačiau asmeniškai reaguoju labai pozityviai. Kodėl? Džiaugiuosi, kai žmogus daro bet kokį sprendimą. Jei jis renkasi išbandyti save kitame darbe, welcome: eik, bandyk, daryk. Kiekvienas turi būti laimingas. Man tai svarbu. Jei buvęs darbuotojas supranta, kad jo laimė buvo „Studio Moderna“, o tada grįžta, man tai – ženklas, kad turėsiu lojalų žmogų.
Įmonė, kurioje dirbu, man suteikė laisvę klysti ir mokytis iš savo klaidų. Testuok, bandyk, eik į priekį ir tobulėk. Tai – vienas didžiausių šios darbovietės pranašumų.
- Trumpai dirbau „Studio Moderna“. Paprastai paskambinus klientui jis atmeta visus įmanomus pasiūlymus. Pokalbio tikslas – vadovaujantis įvairiomis metodikomis ir technikomis pristatyti produktus taip vaizdžiai, kad žmogus persigalvotų. Juk tai – paprasčiausia manipuliacija!
- Taip. Tai – manipuliacija. Dabar paklausk manęs, kas yra manipuliacija.
- Kas tai yra?
- Manipuliacija yra bet koks pokalbis ir bet koks poveikis kitam žmogui. Šią akimirką manipuliuoju tavimi arba tu manimi. Jei dabar nusišypsosiu, ar tai – manipuliacija? Taip, nes tu taip pat šypsosiesi. Pardavimas yra tam tikra manipuliacija, kuria mes siekiame suteikti klientui gerą nuotaiką ir palikti ją po pokalbio.
- Kur riba tarp melo ir tiesos parduodant?
- (Mąsto.) Oho... Man daug žmonių teigė: „Parduoti sakant tik tiesą? Be šansų!“ Aš už tai, kad parduodant būtų sakoma tiesa. Kiekviena prekė ar paslauga turi pliusų ir minusų. Pardavimas yra pasakojimas apie pliusus. Ar tai – melas? Abejoju. Melas būtų minusą pateikti kaip pliusą.
- Bet jei pardavėjas kažką nutyli, tai taip pat yra melas. Juk jis nutyli iškreipdamas objektyvią realybę.
- Jei sekčiau tavo logikos grandine, turėčiau sakyti, kad tai – melas. Atsisakau ja sekti, nes tokiu atveju išeitų, kad bet koks bendravimas grįstas melu. Jei atsakydama į tavo klausimus išvengiu kelių smulkmenų, teoriškai tai reiškia, kad aš meluoju. Bet iš tikrųjų viskas kitaip.
- Ar gali šimtu procentų pasakyti, kad „Studio Moderna“ parduodami „Dormeo“ čiužiniai patys patogiausi?
- Vienareikšmiškai taip. Esu laiminga dirbdama įmonėje, kurios prekėmis ir paslaugomis tikiu. Rekomenduoju jas visiems, o aš ir mano artimieji jau daug metų saldžiai miega ant „Dormeo“.
Kalbant apie šiuos čiužinius... Būtų nuostabu turėti galimybę čiužinių pirkėjams pasiūlyti už nulį eurų ant jų išsimiegoti geriausiuose pasaulio viešbučiuose, pvz., Maldyvuose. (Šypsosi.) Apie tokią galimybę esu kalbėjusi su lietuviško prekės ženklo „Olialia“, kuris pamažu įsitvirtina Indijos rinkoje, bendraturčiu Justinu Tomkumi. Tikiuosi, kad ši beprotiška idėja bus įgyvendinta.
- Gal darbe tau į galvą šovė dar kokia nors beprotiška idėja?
- Jų daug! Man patinka kurti. Prieš daugiau nei penkerius metus svajojau apie „Studio Moderna“ realybės šou, kuris rodytų mūsų skambučių centro kasdienybės užkulisius. Vyrauja stereotipas, kad toks darbas rutiniškas ir nykus. Aš žinau, kad yra kitaip, ir norėjau parodyti tai iš arti, kad žmonės matytų, norėtų ir būtų įkvėpti pabandyti. Be to, man svarbu, kad kiti suvoktų, jog „Studio Moderna“ skambučių centras – tai darbas ir jaunimui, ir tiems, kurie jau seniai baigė mokslus, bet nori daugiau laisvės, daugiau laiko savo šeimai ir mylimiems žmonėms. Tai galima puikiai derinti dirbant pas mus. Džiaugiuosi, kad vidutinis mūsų darbuotojų amžius – daugiau nei trisdešimt, tačiau svajoju parodyti tai plačiai auditorijai. Bandydama realizuoti realybės šou projektą susidūriau su daug biurokratijos ir tuo metu mano idėja mirė.
- Tavo atstovaujama bendrovė įsitvirtinusi dvidešimt vienoje Centrinės ir Rytų Europos šalyje. Po dvidešimties metų turėsite savo padalinių Marse?
- (Juokiasi.) Tegu dalis įmonės planų lieka paslaptis, bet galiu pasakyti, kad Žemėje tikrai planuojama geografinė ekspansija. Kokie plėtros planai kitose planetose? Sužinosi ateityje. (Juokiasi.)
- Bendrauji su vienu „Studio Moderna“ įkūrėjų slovėnu Sandi Češko. Koks jis iš arti?
- Labai rimtas, direktyvus ir žinantis, ko nori. Sandi labai atviras. Gali laisvai prieiti prie jo pabendrauti. Kalbėdamasi su juo jaučiuosi labai gerai.
- Tarptautines korporacijas sukuriančius žmones galima vadinti šiuolaikiniais genijais?
- Be abejo, taip. Tokie žmonės mato galimybes ten, kur baigiasi kitų svajonių horizontas. Matantieji taip tiki savo idėjomis, kad visada eina toliau.
- Kas yra didžiausi tavo mokytojai ir įkvėpėjai?
- Jų tiek daug... (Šypsosi.) Visose gyvenimiškose situacijose moku rasti įkvėpimą ir pamokas. Jei kalbėtume apie konkrečius žmones, pirmasis yra mano tėtis Vladislavas Rudak (61). Jis – puikus meilės ir pagarbos kiekvienam sutiktam žmogui pavyzdys, savo vertybes skiepijęs ir man su broliu Vladislavu Rudaku (34). Tėtis išmokė mane iš pradžių duoti, o tik paskui gauti. Jis – pozityviausias mano pažįstamas žmogus, kurį artimi mano draugai, kaip ir aš, vadina papočka (liet. „tėvelis“ – aut. past.).
Antrasis – emocinio intelekto mane mokęs Styvas Nylas (Steve Neale, 47), kuris pakeitė mano gyvenimą. Fiziologas, psichologas, hipnoterapeutas, sąmoningumo instruktorius ir emocinio intelekto praktikas bei treneris S. Nylas suteikė man drąsos su kitais dalytis tuo, kas iš tiesų esu. Jis padėjo man suprasti, kad mūsų skirtumai yra mūsų stiprybės ir kad kiekvienas sutiktas žmogus gali būti mano mokytoju. Kalbėdama apie Styvą visada šypsausi. Jaučiuosi palaiminta dėl to, kad jį sutikau.
Šiandien didžiausią įtaką man daranti mokytoja ir įkvėpėja yra generalinė UAB „Studio Moderna“ direktorė Rita Janušauskaitė (38). Man su ja lengva ir įdomu pirmiausia todėl, kad sutampa mūsų vertybės. Ši moteris už skaidrų ir sąžiningą verslą, orientuotą į darbuotoją ir klientą. R.Janušauskaitė yra pirmasis žmogus, į kurį kreipiuosi prireikus profesinio ar asmeninio patarimo. Ji – puiki klausytoja, mokanti užduoti teisingus klausimus, į kuriuos sau atsakiusi visada randu bent vieną sprendimą.
- Asmeninis ir profesinis tavo gyvenimas po penkerių metų. Koks jis?
- Po ketverių metų esu laiminga mažiausiai trijų vaikučių mama. Noriu vaikų, nes manau esanti puiki mokytoja. Mano tikslas – asmeniniu savo pavyzdžiu daryti pasaulį laimingesnį. Atžalos – papildomas resursas siekiant šio tikslo. Tikiu, kad keičiame pasaulį mažais veiksmais, pvz., mylėdami artimus žmones ir rūpindamiesi jais. Lengva mylėti visus žmones. Daug sunkiau – artimus, kurie turi ir pliusų, ir minusų, kuriuos su mumis įsukusi rutina ar problemos.
Man patinka turėti galimybę daryti pozityvią įtaką daugelio žmonių gyvenimams ir suteikti galimybę jiems tobulėti. Tai darau būdama vadove. Planuoju ja likti ir po penkerių metų. Papildomai savo žiniomis ir patirtimi noriu dalintis su didesniu žmonių ratu, kuriam tapčiau įkvėpėja ir mokytoja. Siekiu, kad mano vardą sužinotų ir už Lietuvos bei mano įmonės ribų.
- Beveik prieš metus iš licencijuoto neurolingvistinio programavimo (NLP) trenerio Vido Jankausko (48) rankų gavai „The Society Of NLP“ išduodamą „Licensed Master Practitioner Of Neuro-Linguistic Programming“ sertifikatą. Taigi esi NLP meistrė. Naudoji šias žinias kasdienybėje?
- NLP naudoja kiekvienas, tačiau mažai kas daro tai sąmoningai. Aš darau sąmoningai.
Paprastai žmonės NLP įsivaizduoja kaip metodą priversti kitus daryti tai, ko nori neurolingvistinis programuotojas. Man neurolingvistinis programavimas yra savigyna. Man svarbu žinoti, kai manimi bando manipuliuoti. Šis metodas glaudžiai susijęs su koučingu ir emociniu intelektu, kuriuos naudoju tiek darbe, tiek asmeniniame gyvenime – mokau to, ko pati mokiausi daug metų. Be to, NLP padeda būti geresniu komunikatoriumi ir kurti gražesnius santykius.
- Priklausai 2015-aisiais įkurtai Lietuvos socialinio emocinio ugdymo asociacijai (LSEU). Savanoriškomis paskatomis su kitais lektoriais Lietuvos mokytojams vedi paskaitas apie emocinį intelektą. Kodėl tuo užsiimi?
- Mano vaikystės svajonė buvo tapti mokytoja. Aš ja ir tapau – tik kiek kitokia prasme. Suvokiu, kokią vertę kuria atsidavęs mokyklos mokytojas arba kiek žalos jis gali pridaryti, jei dirbdamas jaučiasi prastai.
Man rūpi mūsų šalies ateitis. Man rūpi mano vaikų ateitis. Noriu, kad mažieji, stokojantys emocinio palaikymo namuose, gautų jį mokykloje, kad mokytojai jaustųsi esantys reikalingi ir vertingi.
Vesdama paskaitas apie emocinį intelektą susipažinau su nuostabiais, savo profesijai atsidavusiais žmonėmis, kurie tiek daug energijos atiduoda mūsų vaikams. Noriu būti laimingos Lietuvos dalimi. Skambės banaliai, bet vaikai – mūsų ateitis. Mano atžalos – mano ateitis ir mano tęstinumas. Per juos aš gyvensiu amžinai.
- Nuolat duodi išmaldos, nes...
- (Mąsto.) Nes jaučiu, kad noriu. Bet visada pagalvoju: „Kur bus išleisti mano pinigai?“ Jei manau, kad šelpiamas žmogus nusipirks maisto, paaukoju arba pasiūlau darbo. Atsisakau duoti pinigų tuo atveju, kai mane bando sugraudinti melu: „Reikia traukinio bilietui.“ Aš prieš melą. Gyventi sąžiningai ir kalbėti tiesą yra teisinga.
- Įsivaizduok, kad esi akmuo. Koks tu akmuo?
- (Šypsosi.) Žalias safyras. Man jis asocijuojasi su ramybe.
Dosjė
* A. Rudak gimė 1981 m. liepos 4 d. Vilniuje.
* Ji – patyrusi keliolika metų profesinės patirties turinti pardavimų vadybininkė ir vadovė, dirbusi itin įvairiose rinkose – pradedant Baltijos šalimis ir Moldova, baigiant Čekija, Rusija ir Slovakija. Anželika – profesionali krizių valdymo, verslo planavimo, tiesioginių pardavimų ir mokymų specialistė.
* 2000-2004 m. Vilniuje ji studijavo Lietuvos edukologijos universitete ir įgijo filologės bei pedagogo diplomą.
* 2005-aisiais interviu herojė įsidarbino UAB „Studio Moderna“, kurioje nuo pardavimų vadybininkės telefonu pakilo iki regioninės skambučių centrų ir telerinkodaros vadovės. Šiandien ji vadovauja tūkstančiui žmonių Baltijos šalyse, Ukrainoje, Rusijoje ir Kazachstane. A. Rudak funkcijos: visų regiono skambučių centrų finansinių ir veiklos tikslų kontrolė, centrų strategijų įgyvendinimas, darbuotojų motyvacijos ir mokymo sistemos rengimas ir įgyvendinimas, bendradarbiavimas su regioniniais departamentais ir tarptautine „Studio Moderna“ komanda.
Parengta pagal priedą „Laisvalaikis“
Anželika Rudak.
Vytauto BUDREVIČIAUS nuotr..