Ar Šiaulių universitetui pritrūko vienos nakties prieš išlikimo egzaminą?

Ar Šiaulių universitetui pritrūko vienos nakties prieš išlikimo egzaminą?

Ar Šiau­lių uni­ver­si­te­tui pri­trū­ko vie­nos nak­ties prieš iš­li­ki­mo eg­za­mi­ną?

Gin­tau­tas PLUN­GĖ

Pa­me­na­te pa­sa­ką, ku­rio­je kar­žy­gys sto­vi san­kry­žo­je prie­šais stul­pą su ro­dyk­lė­mis: „Į kai­rę ei­si – ark­lį pra­ra­si, į de­ši­nę pa­suk­si – pa­ts ne­grį­ši, o tie­siai ei­ti net ne­gal­vok!“ To­kio­je kryž­ke­lė­je at­si­dū­rė ir Šiau­lių uni­ver­si­te­tas. Ar jung­tis prie Vil­niaus ar­ba ko­kio ki­to uni­ver­si­te­to ir po ke­le­rių me­tų su­menk­ti „di­džio­jo bro­lio“ še­šė­ly­je, o gal to­liau iš­di­džiai ženg­ti sa­va­ran­kiš­kai, bet ne­tek­ti Vy­riau­sy­bės fi­nan­si­nės pa­ra­mos?

Bir­že­lio mė­ne­sį įvai­rioms Sei­mo frak­ci­joms at­sto­vau­jan­ti par­la­men­ta­rų gru­pė Sei­mo po­sė­džių sek­re­to­ria­te įre­gist­ra­vo pa­siū­ly­mą nu­ta­ri­mo pro­jek­tui „Dėl vals­ty­bi­nių uni­ver­si­te­tų tink­lo op­ti­mi­za­vi­mo pla­no pa­tvir­ti­ni­mo“. Siū­ly­ta iš­lai­ky­ti Klai­pė­do­je ir Šiau­liuo­se re­gio­nų po­rei­kius ati­tin­kan­čius ir sa­vo iš­skir­ti­nu­mą plė­to­jan­čius uni­ver­si­te­ti­nio moks­lo cent­rus. Nu­ro­dy­ta, kad jie ga­li bū­ti ki­tų uni­ver­si­te­tų pa­da­li­niais.

„Da­lis in­for­ma­ci­jos, ku­ri bu­vo iš­sa­ky­ta, pa­na­ši į vals­ty­bi­nį šan­ta­žą: „Pa­si­ra­šyk tą, ta­da gau­si tą.“ Ne­su­tik­si – pra­ra­si vals­ty­bės fi­nan­sa­vi­mą. Ar ne­nu­tiks taip, kad ta­pęs stip­res­nio uni­ver­si­te­to pa­da­li­niu, Šiau­lių uni­ver­si­te­tas lai­kui bė­gant ga­lu­ti­nai su­menks? Tuo­met pa­gal vers­lo dės­nius kaip ir bet ko­kio­je įmo­nė­je jis bus už­da­ry­tas kaip ne­be­rei­ka­lin­gas pa­da­li­nys. Ar val­džia ne­tu­rė­tų priim­ti spren­di­mų, ku­rie kur­tų Lie­tu­vos atei­tį, kur sa­vo de­ra­mą vie­tą ma­ty­tų ir Šiau­lių re­gio­nas?“ – svars­to Gied­rė Braz­laus­kai­tė, eu­ro­par­la­men­ta­ro Va­len­ti­no Ma­zu­ro­nio at­sto­vė Šiau­liuo­se.

Šiau­lių pre­ky­bos, pra­mo­nės ir ama­tų rū­mų pre­zi­den­to Vid­man­to Ja­per­to tei­gi­mu, da­bar ter­mi­nai „re­gio­nas“, „re­gio­ni­nis moks­las“, „re­gio­ni­nis uni­ver­si­te­tas“ ta­po ne­beaiš­kūs: „Dar 2002 m. bu­vo pa­tvir­tin­tas Lie­tu­vos bend­ra­sis pla­nas, ku­ria­me nu­sa­ky­tos su­ba­lan­suo­tos ša­lies vys­ty­mo gai­rės. Pla­ne de­ra vis­kas: cent­rai, re­gio­ni­nė po­li­ti­ka, de­mog­ra­fi­niai klau­si­mai ir kt. Šiau­liai bend­ra­ja­me pla­ne mi­ni­mi kaip silp­niau­sia re­gio­ni­nių cent­rų da­lis, ku­rią bū­ti­na stip­rin­ti. Tai – prio­ri­te­tas, ta­čiau da­bar vėl aiš­ki­na­ma­si, ko­kia Šiau­lių re­gio­no svar­ba vals­ty­bei, ku­ria­mos nau­jos stra­te­gi­jos, moks­li­nin­kai sa­ko, kad rei­kia vis­ką iša­na­li­zuo­ti ir pa­grįs­ti. Praė­jus 15 me­tų sa­ko­ma, kad 2002 m. pa­reng­tas Lie­tu­vos bend­ra­sis pla­nas yra men­kos ver­tės. La­bai gai­la, kad ne­ži­no­da­mi, ką no­ri­me „su­konst­ruo­ti“ atei­nan­tiems 20 me­tų, pra­de­da­me struk­tū­ri­nes švie­ti­mo ir moks­lo sis­te­mos re­for­mas – kal­ba­me apie uni­ver­si­te­tų su­si­jun­gi­mą, apie Šiau­lių uni­ver­si­te­to pa­te­ki­mą Vil­niaus uni­ver­si­te­to glo­bon“, – tei­gia jis.

Anot V. Ja­per­to, neaiš­ku, kaip pa­si­reikš ta Vil­niaus uni­ver­si­te­to „glo­ba“. „Aiš­ku tik tai, kad kai yra pra­ras­ta ini­cia­ty­va ir star­ti­nės po­zi­ci­jos, su­grįž­ti bū­na la­bai sun­ku, nes yra pra­ras­tas lai­kas ir su­for­muo­tos nei­gia­mos vi­suo­me­nės opi­ni­jos. Vie­ne­rių ar dve­jų me­tų, gal net de­šimt­me­čių joms pa­keis­ti tik­rai ne­pa­kaks“, – sa­ko jis.

Eu­ro­pos Par­la­men­to na­rys Va­len­ti­nas Ma­zu­ro­nis tei­gia, kad Šiau­lių uni­ver­si­te­tas ir ap­skri­tai vi­sas re­gio­nas yra ne­pel­ny­tai nu­ver­ti­na­mas na­cio­na­li­nės ži­niask­lai­dos ir po­li­ti­kų. „Po­li­ti­kams pa­tar­čiau la­bai at­sar­giai rink­tis žo­džius, kad ne­ska­tin­tų vi­di­nės mig­ra­ci­jos ša­ly­je, ku­ri, kal­bant apie uni­ver­si­te­tų jun­gi­mą, jau vyks­ta. No­ri­si, kad ga­bus jau­ni­mas, ma­tan­tis sa­vo gy­ve­ni­mo ir kar­je­ros ga­li­my­bes Šiau­liuo­se, pa­si­lik­tų čia. Tam rei­ka­lin­gas kul­tū­ri­nis, moks­li­nis, ap­skri­tai vi­sast­ruk­tū­ri­nis po­ten­cia­las. Są­ly­ga – tu­ri­me ma­ty­ti Šiau­lius kaip Šiau­rės Lie­tu­vos cent­rą. De­ja, kol si­tua­ci­ja yra neaiš­ki, jau­ni­mas ren­ka­si stu­di­juo­ti ki­to­se aukš­to­sio­se mo­kyk­lo­se, kur bus tik­ras dėl sa­vo atei­ties“, – įsi­ti­ki­nęs V. Ma­zu­ro­nis.

Ant­ra­die­nį Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė­je vy­ku­sio­je Lie­tu­vos moks­lų aka­de­mi­jos kon­fe­ren­ci­jo­je švie­ti­mo ir moks­lo vi­ce­mi­nist­ras Gied­rius Vi­liū­nas taip pat at­krei­pė dė­me­sį, kad skau­dų smū­gį vi­sai švie­ti­mo sis­te­mai ga­li su­duo­ti stip­riai pra­stė­jan­ti de­mog­ra­fi­nė si­tua­ci­ja: „Per ar­ti­miau­sius pen­ke­rius me­tus bū­si­mų stu­den­tų su­ma­žės net 40 pro­c. Dėl šios prie­žas­ties su­krė­ti­mą pa­tirs be­veik vi­sos aukš­to­jo moks­lo įstai­gos, Šiau­lių uni­ver­si­te­tas taip pat.“

Anot G. Vi­liū­no, nors kla­si­ki­niai uni­ver­si­te­tai po per­tvar­kos tu­rė­tų lik­ti tik Vil­niu­je ir Kau­ne, tai ne­tu­rė­tų su­si­lpnin­ti ga­li­my­bių įgy­ti aukš­tą­jį moks­lą re­gio­nuo­se. „Ne­kal­ba­me apie Šiau­lių uni­ver­si­te­to už­da­ry­mą. Ma­to­me ga­li­my­bę šiai aukš­to­jo moks­lo įstai­gai tu­rė­ti stip­rų par­tne­rį – Vil­niaus uni­ver­si­te­tą, kar­tu įgy­jant ir au­to­no­miš­ku­mą už­tik­ri­nan­tį sta­tu­są, pa­vyz­džiui, bū­ti Vil­niaus uni­ver­si­te­to Šiau­lių aka­de­mi­ja“, – kal­bė­jo jis.

Su­si­da­ro įspū­dis, jog sie­kia­ma, kad Lie­tu­va bū­tų tik Vil­nius, na ir šiek tiek Kau­nas. Ar vi­si ki­ti re­gio­nai ne­nu­mirs sa­vo na­tū­ra­lia mir­ti­mi? Vil­niaus uni­ver­si­te­tas Šiau­liuo­se – aki­vaiz­di Vil­niaus in­va­zi­ja, aiš­kus ženk­las, kad Šiau­lių pa­va­di­ni­mas nyks­ta iš že­mė­la­pio.

Ar aka­de­mi­jos sta­tu­sas ten­kins Šiau­lių uni­ver­si­te­to bend­ruo­me­nę? Lie­tu­vos moks­lų aka­de­mi­jos kon­fe­ren­ci­jo­je pa­si­ges­ta ašt­res­nės, tiks­liau, bent ko­kios nors dis­ku­si­jos apie uni­ver­si­te­to atei­tį. O gal uni­ver­si­te­tas neat­li­ko „na­mų dar­bų“ ir prieš svar­bų iš­li­ki­mo eg­za­mi­ną jam pa­si­ruoš­ti pri­trū­ko vie­nos nak­ties? Kas gi nu­veik­ta per pa­sta­ruo­sius me­tus, rea­guo­jant į išo­rės iš­šū­kius?

Šiau­lių uni­ver­si­te­to rek­to­rius pro­f. dr. Do­na­tas Jur­gai­tis tei­gia, kad rea­guo­da­mas ne tik į sto­jan­čių­jų skai­čiaus, bet ir re­gio­no bei vi­sos ša­lies dar­bo rin­kos po­ky­čius, vie­nin­te­lis uni­ver­si­te­tas Šiau­rės Lie­tu­vo­je pa­sta­ruo­sius tre­jus me­tus ak­ty­viai įgy­ven­di­na aukš­to­sios mo­kyk­los stu­di­jų, moks­lo ir veik­los ko­ky­bę už­tik­ri­nan­čią veik­lą.

„Be­ne di­džiau­sias aukš­to­sios mo­kyk­los veik­los ko­ky­bės pri­pa­ži­ni­mas na­cio­na­li­niu ly­giu – praė­ju­sių me­tų va­sa­rą pa­skelb­tas išo­ri­nio ins­ti­tu­ci­nio ver­ti­ni­mo ver­dik­tas, ku­ria­me Šiau­lių uni­ver­si­te­to veik­los ak­re­di­ta­ci­ja su­teik­ta mak­si­ma­liam še­še­rių me­tų lai­ko­tar­piui. Įgy­ven­di­nant aukš­tų­jų ša­lies mo­kyk­lų re­for­mą, Šiau­lių uni­ver­si­te­to, kaip re­gio­no moks­lo bei kul­tū­ros ži­di­nio ir eko­no­mi­nės pa­žan­gos ska­tin­to­jo, po­zi­ci­ja ne­si­kei­čia – sie­kia­me ir to­liau iš­lik­ti sa­va­ran­kiš­ku re­gio­ni­niu uni­ver­si­te­tu. Ir nors Vy­riau­sy­bės brė­žia­mas sce­na­ri­jus ski­ria­si nuo mū­sų – pa­sta­ra­ja­me sie­kia­ma Šiau­lių uni­ver­si­te­tą pe­ror­ga­ni­zuo­ti ir pri­jung­ti prie Vil­niaus ar ki­to uni­ver­si­te­to, įstei­giant Šiau­liuo­se jo pa­da­li­nį – svar­biau­sia, kad re­for­ma ne­pa­kenk­tų tam, ką uni­ver­si­te­ti­nio iš­si­la­vi­ni­mo sri­ty­je esa­me su­kū­rę ge­riau­sia. Tai­gi ko­kiu da­ri­niu be­tap­tu­me, svar­biau­sias mū­sų sie­kis – bū­ti rei­ka­lin­gu ir nau­din­gu re­gio­nui – ne­si­kei­čia. Es­mi­nė mū­sų už­duo­tis ir to­liau ten­kin­ti stu­den­tų po­rei­kius, t. y. su­da­ry­ti jiems vi­sas są­ly­gas mo­ky­tis ir to­bu­lė­ti“, – tei­gia Šiau­lių uni­ver­si­te­to rek­to­rius.

Tai­gi vals­ty­bes trum­pa­re­giš­ku­mas ste­bi­na. Šis lai­ko­tar­pis pa­si­žy­mi švie­ti­mo sis­te­mos nai­ki­ni­mu. Ku­ri įstai­ga bus ki­ta? Teat­ras? Kul­tū­ros cent­rai? Tik pa­lai­ky­da­ma ir fi­nan­suo­da­ma kul­tū­rą bei švie­ti­mą val­džia su­kurs stip­rią ir kon­ku­ren­cin­gą vals­ty­bę.

G. Braz­laus­kai­tės tei­gi­mu, Švie­ti­mo ko­ky­bei už­tik­rin­ti Šiau­rės Eu­ro­pos re­gio­ne, ypač Suo­mi­jo­je ir Da­ni­jo­je, ski­ria­ma la­bai daug dė­me­sio. „Skan­di­na­vi­jos vals­ty­bės in­ves­tuo­ja be­ne di­džiau­sią BVP da­lį, kad bū­tų už­tik­rin­tas sklan­dus švie­ti­mo sis­te­mos dar­bas. Nors švie­ti­mo po­li­ti­kos gai­res nu­sta­to na­cio­na­li­niai edu­ka­ci­jos ko­mi­te­tai, vis dėl­to mo­kyk­loms yra su­tei­kia­ma au­to­no­mi­ja veik­ti įgy­ven­di­nant nu­ma­ty­tus pla­nus“, – sa­ko ji.

Skan­di­na­viš­kas švie­ti­mo mo­de­lis pa­si­žy­mi iš­gry­nin­ta ir tęs­ti­ne stra­te­gi­ja, ku­ri yra vie­na iš ker­ti­nių sis­te­mos kles­tė­ji­mo for­mu­lių. Bū­tent in­teg­ra­li kon­cep­ci­ja, il­ga­lai­kiai tiks­lai ir tiks­lin­ga orien­ta­ci­ja į be­si­mo­kan­tį ar be­stu­di­juo­jan­tį as­me­nį, kaip ku­rian­čią jė­gą ir pro­gre­so va­rik­lį, da­ro skan­di­na­viš­ką ug­dy­mo sis­te­mą vie­na pa­vyz­din­giau­sių ir la­biau­siai ver­ti­na­mų pa­sau­ly­je. O gal aukš­to­jo moks­lo sis­te­ma Lie­tu­vo­je skir­ta tik pro­fe­so­riams ir dės­ty­to­jams iš­lai­ky­ti?

Iš 2002 m. Lie­tu­vos bend­ro­jo pla­no:

Šiau­liai tu­ri spar­čiai plės­tis kaip re­gio­ni­nis moks­lo ir mo­ky­mo cent­ras, bū­ti­nas mo­der­nių­jų tech­no­lo­gi­jų lo­ka­li­za­vi­mas, į sa­vo eko­no­mi­nio ba­sei­no iš­tek­lius orien­tuo­tas ty­ri­mo ir plė­to­ji­mo po­ten­cia­lo ug­dy­mas bei ryž­tin­gas dar­bo vie­tų kū­ri­mas.

Užs. Nr. 354514