Dangaus kelio stygos nutrauktos

Dangaus kelio stygos nutrauktos

Dangaus kelio stygos nutrauktos

Vakar Šiaulių miesto savivaldybė nutraukė skandalą dėl galimų grėsmių nacionaliniam saugumui sukėlusią investicinę sutartį su styginio transporto diegėjų bendrove „Rail skyway systems LTD“. Sutartis nutraukta abipusiu susitarimu. Investuotojas nekomentavo, ar planuoja tęsti veiklą Lietuvoje.

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skrastas.lt

Nepyksta ant Savivaldybės

Sutartį nutraukti atvyko bendrovės „Rail skyway systems LTD“ vadovas Anatolijus Junitskis, rusų mokslininkas ir naujos transporto rūšies išradėjas.

Savivaldybei atstovavo Algimantas Beinoravičius, Administracijos laikinasis direktorius.

Savivaldybė įsipareigojo per 5 dienas grąžinti investuotojui jo pervestą vieną milijoną litų garantijos. Taip pat susitarta, jog šalys viena kitai netaikys sutartyje numatytų sankcijų.

Pasirašęs sutarties nutraukimo dokumentus A. Junitskis buvo nekalbus: „Jokių interviu.“ Į žurnalistų klausimus apie tolesnius planus atsisakė atsakyti. Tik patikino nepykstąs ant Šiaulių miesto savivaldybės.

„Šiaulių krašto“ klausiamas, ar nutrauks savo bendrovės veiklą Lietuvoje, atsakė klausimu: „Kodėl?“

Jo pavaduotojas Artūras Virbickas žurnalistams pareiškė, jog „informacijos daugiau nebus, mūsų požiūrį ir žodžius iškraipote“.

Šiaulių meras Justinas Sartauskas „Šiaulių kraštui“ sakė, jog nebuvo sunku nutraukti sutartį. Pats investuotojas pageidavęs, jog tai būtų atlikta kuo greičiau.

Pakluso šalies vadovams

J. Sartauskas pabrėžė, jog miesto Taryba sutartį sutiko nutraukti remdamasi Prezidentės ir Premjero autoritetu – jų turima slapta pažyma, jog investuotojo bendrovės veikla gali kelti grėsmę nacionaliniam saugumui.

„Negalime kitaip elgtis, jeigu pirmi valstybės asmenys taip sako, – teigė meras. – Jie slaptą informaciją gavo jau po sutarties pasirašymo, o mes su visais investuotojais elgiamės pagal nustatytą tvarką. Sutartys ekonominės – kiek bus investuota, ką statys, kiek darbo vietų sukurs. Yra sudėti ir saugikliai, ir šiuo atveju sutartį galima buvo vykdyti.“

J. Sartausko žodžiais, šiandien didžiausias klausimas – ar ši bendrovė gali veikti Vilniuje, kuriame yra jos būstinė? Ar tai nebuvo tik pasipriešinimas, kad milijonai neateitų į Šiaulius?

„Jeigu nebus pasakyta, jog ši bendrovė nepageidaujama Lietuvoje, tai liks retorinis klausimas, ar ji negalėjo veikti Šiauliuose? – sakė J. Sartauskas. – Tada liks legenda, apie kurią bus kuriami anekdotai.“

Investuotojų nerevizuos

Šiaulių atvejis paskatino Prezidentę Dalią Grybauskaitę teikti įstatymo pataisas, numatančias, kad investicijos į strateginius ūkio sektorius ir greta strateginių objektų esančias teritorijas būtų leidžiamos tik išsamiai įvertinus, ar potencialaus investuotojo veikla nekelia grėsmės nacionaliniam saugumui.

Taip ji sureagavo į neaiškaus kapitalo įmonės planus Šiauliuose, netoli NATO lėktuvų dislokavimo vietos, statyti neaiškaus kapitalo bazę.

Lietuvos bankas po atlikto tyrimo dėl „Rail skyway LTD“ kapitalo kilmės ir veiklos įtarė galimą sukčiavimą ir kreipėsi į Generalinę prokuratūrą.

„Jeigu Prezidentūra teikia pataisas dėl investuotojų, tai manysime, kad mūsų atvejis paskatino kitą požiūrį į investicijas Lietuvoje, – sakė Šiaulių meras. – Bet savivalda nė vieno investuotojo neklaus, ar tu patikimas, ar ne šnipas? Tam yra atitinkamos struktūros.“

J. Sartauskas patikino, kad Savivaldybė nesirengia revizuoti nei Šiaulių pramonės parke jau veikiančių investuotojų, nei į jį ateinančių.

Viliojo milijardu

Dangaus kelio kūrėjui ketinta Pramonės parke, šalia Šiaulių karinio aerodromo, nuomoti 30 hektarų sklypą 99 metams. Iš jų pirmus 10 metų – dykai.

A. Junitskis, kuris kone 40 metų savo išradimui nerado vietos Rusijoje nei kur kitur pasaulyje, Lietuvoje veikti pradėjo šį pavasarį. Neslėpė, jog pretenduotų ir į europinės paramos lėšas.

Planavo Šiauliuose statyti laboratoriją, tiesti bandomąsias trasas – ant atramų virš žemės iki 500 kilometrų per valandą skriejančiams traukiniams išbandyti.

Žadėjo investuoti 300 milijonų eurų – daugiau nei milijardą litų, sukurti 500 darbo vietų. Tik pirmuosius 50 darbuotojų atsiveš iš Baltarusijos, kad „neišduotų paslapčių.“

Projektui finansuoti aiškino pasirinkęs „liaudies kreditavimą“, Londone įsteigta bendrovė platinti akcijoms. Esą jau turįs 10–15 tūkstančių investuotojų 35 pasaulio šalyse.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

PRADŽIA: Šiaulių miesto savivaldybėje rugsėjo 9 dieną padėti parašai po sutartimi, kuri tada kvepėjo tik „vasiukais“, o po kelių dienų pakvipo ir grėsmėmis nacionaliniam saugumui.

Jono TAMULIO nuotr.

PABAIGA: Keliai skiriasi – Savivaldybės administracijos laikinasis direktorius Algimantas Beinoravičius (kairėje) ir „Rail skyway systems“ generalinis direktorius Anatolijus Junitskis nutraukė skandalą sukėlusią investicinę sutartį.

AUTORITETAS: Šiaulių miesto merą Justiną Sartauską prislėgė Prezidentės ir Premjero autoritetas: „Jeigu pirmieji šalies asmenys sako, jog reikia nutraukti sutartį, negalime elgtis kitaip.“