Ekspresu – į gyvenimo atostogas

Ekspresu – į gyvenimo atostogas

Ekspresu – į gyvenimo atostogas

Jei­gu Šiau­lių ap­skri­ties Po­vi­lo Vi­šins­kio bib­lio­te­kos Vai­kų li­te­ra­tū­ros sky­riaus ve­dė­ja Al­do­na Šiau­lie­nė ka­dai­se bū­tų įsi­klau­siu­si į psi­cho­lo­gų pa­ta­ri­mą dar­bą keis­ti kas sep­ty­ne­rius me­tus, tu­rė­jo tai pa­da­ry­ti bent sep­ty­nis kar­tus. Ne­pak­lau­sė. 1975 me­tais dip­lo­muo­ta ang­lis­tė pra­dė­jo dirb­ti bib­lio­te­ko­je. Nuo 1986-ųjų – Vai­kų li­te­ra­tū­ros sky­riaus ve­dė­ja.

Šian­dien Al­do­na Šiau­lie­nė gy­ve­na at­si­svei­ki­ni­mo su dar­bu ir bend­ra­dar­biais nuo­tai­ko­mis. Po 42 me­tų ji ry­žo­si iš bib­lio­te­kos dar­buo­to­jos tap­ti jos lan­ky­to­ja.

Vi­ta Mor­kū­nie­nė

redakcija@skrastas.lt

Su Al­do­na Šiau­lie­ne kal­ba­mės pa­sku­ti­nė­mis jos dar­bo die­no­mis prieš il­gą­sias gy­ve­ni­mo ato­sto­gas. Kas taip il­gai iš­lai­kė ją vie­no­je vie­to­je? Kaip sek­sis pri­pras­ti prie nau­jo sta­tu­so? Ko­kią įsi­vaiz­duo­ja atei­ties bib­lio­te­ką ir ko­kius ku­ria atei­ties pla­nus?

Pa­ma­žu aiš­kė­ja vie­nas at­sa­ky­mas – bu­vu­sių bib­lio­te­ki­nin­kų ne­bū­na.

Na ir kas, kad ne kiek­vie­ną ry­tą at­vers bib­lio­te­kos du­ris ir pa­svei­kins ko­le­gas ir ma­žuo­sius skai­ty­to­jus. Čia dar il­gai gy­vuos jos pra­dė­ti ir už­baig­ti dar­bai, der­lių no­kins ini­cia­ty­vos, bus tę­sia­mos puo­se­lė­tos tra­di­ci­jos. O jau­niems bib­lio­te­ki­nin­kams kart­kar­tė­mis kas nors pri­mins, kaip vis­kas bu­vo Al­do­nos Šiau­lie­nės lai­kais.

Bal­ta erd­vė tarp dvie­jų gy­ve­ni­mo sky­rių

– Kaip jau­čia­si žmo­gus prieš pa­sku­ti­nes sa­vo gy­ve­ni­mo ato­sto­gas?

– Jau­čiuo­si įsė­du­si į eksp­re­są, ku­ris kiek vė­luo­ja pa­gal gy­ve­ni­mo gra­fi­ką, to­dėl di­din­da­mas grei­tį ve­ža į nu­ma­ty­tą sto­te­lę ar­ba ato­sto­gas, kaip kad jūs pa­va­di­no­te. Kai su­stos, tik­riau­siai kon­duk­to­rius pra­neš, kad jau „pa­sku­ti­nė marš­ru­to sto­te­lė, ne­pa­mirš­ki­te ba­ga­žo“, to­dėl no­ri ar ne­no­ri teks lip­ti lauk.

O ko­kios min­tys ky­la? Kad pen­si­ja nė­ra pa­skir­ties vie­ta – tai bal­ta erd­vė tarp dvie­jų gy­ve­ni­mo sky­rių. Pir­ma­ja­me sky­riu­je, ku­ria­me il­gai bu­vau, vis­kas bu­vo re­gu­liuo­ja­ma. Iš pra­džių tė­vų, vė­liau mo­kyk­los, uni­ver­si­te­to, dar­bo­vie­čių. Vis­kas bu­vo skai­čiuo­ja­ma skam­bu­čiais, pa­mo­ko­mis, se­si­jo­mis, ates­ta­tais ir dip­lo­mais, pla­nais, pa­rei­gy­bė­mis, dar­bo už­duo­ti­mis. Da­bar gi lau­kia lyg­tis su daug ne­ži­no­mų­jų. Kaž­kaip rei­kės ją iš­spręs­ti.

Džiaugs­mo ne­pri­de­da ir tai, kad pen­si­nin­ko vaid­muo mū­sų ša­lies gy­ve­ni­me ir kul­tū­ro­je yra pra­stas, o jį for­muo­ja­me mes pa­tys ir ati­tin­ka­mai Vy­riau­sy­bė, skir­da­ma skur­džias pen­si­jas ir ma­žai dė­me­sio. Nors esu įsi­ti­ki­nu­si, kad „pi­ni­gai nė­ra pa­na­cė­ja“, vis dėl­to kiek pa­vy­džiu Jung­ti­nės Ka­ra­lys­tės sen­jo­rams, su jiems ski­ria­mo­mis leng­va­to­mis su­si­pa­ži­nau da­ly­vau­da­ma ak­ty­vios pi­lie­ty­bės kur­suo­se Ek­se­te­ry­je.

Na, pa­vyz­džiui, prie­mo­kos už šal­tą orą, kai tem­pe­ra­tū­ra nu­kren­ta že­miau nu­lio, prie­mo­kos už šil­dy­mą, ne­mo­ka­mas būs­to ap­šil­ti­ni­mas, da­li­nis svei­ka­tos, elekt­ros, trans­por­to iš­lai­dų leng­va­tos bei pro­tu ne­su­vo­kia­mas iš­mo­kos, jei tu­ri ant­svo­rį ar ko­kią ki­tą bė­dą, pa­vyz­džiui, pri­klau­so­my­bę nuo al­ko­ho­lio ir pa­na­šiai.

– Ar ne­bus keis­ta po 42 me­tų iš bib­lio­te­kos dar­buo­to­jos tap­ti bib­lio­te­kos skai­ty­to­ja?

– Bib­lio­te­kų ter­mi­ni­jo­je da­bar tai­ko­mas nau­jas žo­dis, ku­ris api­brė­žia lan­ky­to­jų sta­tu­są, – tai bib­lio­te­kos „var­to­to­jai“. Man šis ter­mi­nas at­ro­do šal­tas, ko­mer­ci­nis ir ne­pat­rauk­lus, bet jis pla­čiau at­spin­di bib­lio­te­kos tei­kia­mas pa­slau­gas. Ar keis­ta bus? Taip, neįp­ras­ta.

Ma­nau, kad tap­siu ak­ty­via bib­lio­te­kos var­to­to­ja: da­ly­vau­siu pro­jek­tuo­se, už­suk­siu pa­žiū­rė­ti 3 D fil­mų, lan­ky­siuo­si ren­gi­niuo­se, už­si­ra­šy­siu į nau­jų tech­no­lo­gi­jų mo­ky­mus ir, be abe­jo, daug skai­ty­siu. Bent jau da­bar to­kie ke­ti­ni­mai. Vis dėl­to bib­lio­te­ka iš­liks ant­rai­siais na­mais.

– Su kuo sun­kiau at­si­svei­kin­si­te: su dar­bu ar su bend­ra­dar­biais?

– Man vi­suo­met svar­bus bu­vo dar­bas, jo reikš­mė ma­no ta­pa­tu­mui ir kon­cep­ci­jai. Ne pa­slap­tis, kad vi­siems dar­buo­to­jams no­ri­si su­pra­ti­mo, pri­pa­ži­ni­mo, šil­to bend­ra­vi­mo, ge­rų va­do­vų. Ne­ju­čio­mis at­si­ra­do emo­ci­nis įsi­pa­rei­go­ji­mas, as­me­ni­nis pri­si­ri­ši­mas prie bib­lio­te­kos, jos tiks­lų priė­mi­mas kaip sa­vo, nuo­šir­dus įsi­trau­ki­mas į at­lie­ka­mas už­duo­tis. Tai in­ves­ti­ci­ja, il­gai­niui at­si­pir­ku­si ne­blo­gais įver­ti­ni­mais ir dar­bo re­zul­ta­tais.

Jei­gu da­bar rei­kė­tų iš­var­dy­ti svar­bius dar­bus, pa­si­klys­tu­me skai­čiuo­se ir me­tuo­se. Pa­mi­nė­siu, kad Vai­kų li­te­ra­tū­ros sky­rius bu­vo pir­ma­sis šalyje, or­ga­ni­za­vęs Pa­sa­kų nak­tį, links­miau­sių kny­gų vei­kė­jų rin­ki­mus Šiau­liuo­se, įkū­ręs Knyg­ve­žiu­ką su kny­gų per­so­na­žais, po­pu­lia­ri­nan­čiais li­te­ra­tū­rą, tra­di­ci­nį Kny­gų pri­sta­ty­mo kon­kur­są, kny­gos vei­kė­jų ei­ty­nes, skai­ty­mo su šu­ni­mi ir va­sa­ros pro­gra­mas, skai­ty­mą su mi­rio­ra­mo­mis ir ki­tus pro­jek­tus. Sma­gu, kad dau­ge­lis bib­lio­te­kų pe­rė­mė šias idė­jas ir nau­do­ja pra­kti­nė­je veik­lo­je.

Man at­si­svei­ki­ni­mas su dar­bu ir su dar­buo­to­jais yra svar­bių emo­ci­nių ry­šių ir vaid­mens pra­ra­di­mas.

Ang­lų kal­ba – lan­gas į pa­sau­lį

– Esa­te dip­lo­muo­ta ang­lis­tė. Stu­di­juo­ti ang­lų kal­bą pa­si­rin­ko­te 1960 me­tais. Ta­da ga­lė­jo­me pri­ly­gin­ti ją lo­ty­nų kal­bai. Ži­no­jo­me, kad yra to­kia, kad ka­dai­se ja kal­bė­jo žmo­nės, ra­šė kny­gas, skai­tė, o mū­sų lai­kais jos rei­kė­jo tik dak­ta­rams ir ku­ni­gams. Ang­lų kal­ba tuo­met taip pat at­ro­dė to­li nuo gy­ve­ni­mo. Gy­ve­no­me už­da­rai, nie­kur to­liau neiš­va­žiuo­da­vom, o ir pas mus at­vyk­da­vo ma­žai už­sie­nie­čių. Net ir mo­kant kal­bą, ne­bu­vo su kuo kal­bė­tis. Kas nu­lė­mė to­kį jū­sų pa­si­rin­ki­mą?

– Bu­vau la­biau lin­ku­si į hu­ma­ni­ta­ri­nius moks­lus, mė­gau li­te­ra­tū­rą ir kal­bas, ne­ma­žai skai­čiau. Sva­jo­jau stu­di­juo­ti ku­rią nors kal­bą. Baig­da­ma vi­du­ri­nę mo­kyk­lą (jau mo­kiau­si Vil­niu­je) karšt­li­giš­kai mąs­čiau, ką rink­tis. Da­bar vi­si ren­ka­si tą da­ly­ką, ku­ris se­ka­si, ku­rio ba­lai aukš­tes­ni. Tuo­met mąs­čiau ki­taip: lie­tu­vių ir ru­sų kal­bą ir taip ne­blo­gai mo­ku, o ang­lų kal­bos ži­nios ir pa­grin­dai kiek silp­nes­ni. Įval­dy­ti už­sie­nio kal­bą, ją per­pras­ti, ta kal­ba kal­bė­ti ir skai­ty­ti, bū­tų la­bai šau­nu. Tai ir nu­lė­mė ma­no pa­si­rin­ki­mą.

Man ang­lų kal­ba – vie­na pir­mų­jų pra­mok­tų už­sie­nio kal­bų.

Ža­viuo­si kal­bos tur­tin­gu­mu ir su­bti­ly­bė­mis, ku­rios at­sklei­džia aris­tok­ra­tiš­ką ir ma­nie­rin­gą ang­lų kal­bė­ji­mo sti­lių ir jų man­da­gy­bes. Jų kal­ba pa­si­žy­mi ne ties­mu­ku kal­bė­ji­mu, o ne­ma­lo­nios ži­nios „įvy­nio­ji­mu į va­tą“, to­dėl su­ku­ria ma­lo­nes­nę at­mos­fe­rą, ge­res­nę nuo­tai­ką. Va­žiuo­ju iš ae­rouos­to į Lon­do­ną, įli­pa jau­nas vy­ru­kas, dai­ro­si, kur at­si­sės­ti. At­lais­vi­nu vie­tą ša­lia sa­vęs, o jis at­si­sė­dęs nuo­šir­džiai pa­dė­ko­ja. Praė­jo ke­lios mi­nu­tės ir jis dar kar­tą pa­dė­ko­ja. Kai pa­dė­ko­ja ir tre­čią kar­tą, pa­si­jun­tu reikš­min­ga kaip Ang­li­jos ka­ra­lie­nė.

– Kaip dar­bui bib­lio­te­ko­je jums pa­si­tar­na­vo ang­lų kal­ba?

– Ang­lų kal­ba ati­da­rė du­ris į pa­sau­lį, su­stip­ri­no ko­mu­ni­ka­ci­ją su Eu­ro­pos ša­lių bib­lio­te­ko­mis, su­tei­kė ga­li­my­bę iš­vyk­ti į sta­žuo­tes, iš ku­rių par­si­ve­žiau ne vie­ną idė­ją. Da­ly­va­vi­mas tarp­tau­ti­nė­se kon­fe­ren­ci­jo­se ir ke­lio­nės po už­sie­nio bib­lio­te­kas lei­do su­vok­ti mū­sų ša­lies bib­lio­te­kų skir­tu­mus ir ypa­tu­mus. Bib­lio­te­ko­je pa­reng­tus pro­jek­tus ver­čiau į ang­lų kal­bą. Dėl to ta­po­me mo­bi­les­ni, tu­ri­me dau­giau par­tne­rys­čių ir ry­šių.

Lai­kui at­spa­rūs ste­reo­ti­pai

– Pen­ke­rius me­tus dir­bo­te ang­lų kal­bos mo­ky­to­ja. Koks tuo­met bu­vo mo­ky­to­jo ir koks bib­lio­te­ki­nin­ko įvaiz­dis? Ko­kie įvaiz­džio ste­reo­ti­pai li­kę?

– So­vie­ti­nio lai­ko­tar­pio mo­ky­to­jas man neim­po­na­vo. Tik­riau­siai dėl vyk­do­mo stan­dar­ti­nio au­to­ri­ta­ri­nio mo­ky­mo, cent­ra­li­zuo­tos mo­ky­mo sis­te­mos, ku­ri pa­gal tą pa­tį kur­pa­lį štam­pa­vo mo­ky­to­jiš­ką lai­ky­se­ną? At­si­me­nu, sto­vi­me dvi drau­gės ei­lė­je mais­to pro­duk­tų par­duo­tu­vė­je, o vy­ru­kas už nu­ga­ros rep­li­kuo­ja: „Ar tik ne­bū­si­te abi mo­ky­to­jos?“ Kaip pirš­tu į akį!

Ir bib­lio­te­ki­nin­ko įvaiz­dis vi­suo­me­nė­je bu­vo, o ne­re­tai ir te­bė­ra ste­reo­ti­piš­kas. Kaž­ka­da už­sie­ny­je nu­si­pir­kau gra­žų puo­de­lį su už­ra­šu: „Di­džiuo­juo­si bū­da­ma vie­šo ap­tar­na­vi­mo, drau­giš­ka, kny­gas štam­puo­jan­ti, pa­slau­gi, ap­si­skai­čiu­si bib­lio­te­ki­nin­kė.“ Bet juk bib­lio­te­ki­nin­kas jau se­niai kny­gų ne­štam­puo­ja ir tu­ri ai­bę ki­tų pa­rei­gų.

Šiuo­lai­ki­nio bib­lio­te­ki­nin­ko įvaiz­dis mo­der­nė­ja, ta­čiau re­tai į bib­lio­te­ką už­su­kan­tys žmo­nės te­bė­ra įsi­ti­ki­nę, kad bib­lio­te­ko­se dir­ba se­ny­vo am­žiaus mo­te­rys aukš­tyn su­šu­kuo­tais plau­kais, su kuo­de­liu ant pa­kau­šio ir aki­niais ant no­sies. Tai sen­mer­gės, ne­pa­ti­rian­čios stre­so ir gau­nan­čios at­ly­gi­ni­mą už tai, kad skai­to vi­są die­ną. Jos nuo­lat ke­lia pirš­tą prie lū­pų ir kar­to­ja „Ššš...“.

– Į ko­kią bib­lio­te­ką atė­jo­te tuo­met ir ko­kią ją pa­lie­ka­te šian­dien?Kaip me­tams bė­gant kei­čia­si bib­lio­te­kos mi­si­ja?

– Prieš ke­tu­ris de­šimt­me­čius bib­lio­te­ką bu­vo ga­li­ma va­din­ti kny­gų na­mais. Vi­si dar­bai su­ko­si apie ka­ta­lo­ga­vi­mą, tvar­ky­mą, fon­dų or­ga­ni­za­vi­mą, skai­ty­to­jų ap­tar­na­vi­mą. Pag­rin­di­niai ren­gi­niai – kny­gų ir spau­di­nių pa­ro­dos.

Da­bar bib­lio­te­ka – in­for­ma­ci­jos, mo­ky­mo ir kul­tū­ros cent­ras su vie­šo­sios in­ter­ne­to priei­gos cent­rais, au­to­ma­ti­zuo­ta skai­ty­to­jų ap­tar­na­vi­mo sis­te­ma, sa­vi­tar­nos apa­ra­tais ir įvai­raus po­bū­džio kul­tū­ri­ne veik­la. Kom­piu­te­rių pri­sod­rin­ta ap­lin­ka dras­tiš­kai pa­kei­tė bib­lio­te­ki­nin­kų dar­bą ir įvaiz­dį. Jie da­bar daž­nai va­di­na­mi mo­ky­to­jais, edu­ka­to­riais, in­for­ma­ci­jos agen­tais, in­for­mo­lo­gais. Pats bib­lio­te­kos pa­sta­tas re­no­vuo­tas, pri­tai­ky­tas in­te­rak­ty­viai veik­lai, ne­for­ma­lioms ko­mu­ni­ka­vi­mo erd­vėms, su vir­tu­vė­lė­mis ir lais­vu plo­tu kiek­vie­na­me aukš­te.

Pa­si­kei­tę var­to­to­jų po­ky­čiai kei­tė ir bib­lio­te­kos mi­si­ją. Jos es­mė – su­teik­ti są­ly­gas gy­ven­to­jų sa­vi­raiš­kai ir to­bu­lė­ji­mui bei ne­mo­ka­mą priei­gą prie elekt­ro­ni­nių iš­tek­lių.

– Kai min­ti­mis grįž­ta­te į anuos lai­kus, ko­kią pri­si­me­na­te at­mos­fe­rą? Ko­kios bu­vo rea­li­jos: ar daug bu­vo prie­žiū­ros, kont­ro­lės, di­rek­ty­vų? Ko­kie bu­vo fon­dai?

– Da­bar sun­ku pa­ti­kė­ti, kad so­viet­me­čiu bib­lio­te­ka bu­vo po­li­ti­nio švie­ti­mo ir par­ti­nės pro­pa­gan­dos ru­po­ras, kad fon­dai bu­vo nau­do­ja­mi ko­mu­nis­ti­niam auk­lė­ji­mui. Va­do­va­vo­mės di­rek­ty­vo­mis, penk­me­čio pla­nais, TSKP ir VLKJS už­da­vi­niais. Vai­kų li­te­ra­tū­ros sky­riaus fon­dą su­da­rė 70 pro­cen­tų spau­di­nių ru­sų kal­ba ir 30 pro­cen­tų lie­tu­vių kal­ba. Tarp jų la­bai daug kny­ge­lių apie Le­ni­ną, par­ti­ją, pio­nie­rius, spa­liu­kus. 1976 me­tais ren­gi­nių or­ga­ni­za­vi­mas be­veik du de­šimt­me­čius bib­lio­te­kai bu­vo „koš­ma­ras“, nes vis­kas rė­mė­si pro­pa­gan­di­ne ideo­lo­gi­ja.

– Kaip jau­čia­tės, vi­są gy­ve­ni­mą dir­bu­si vi­suo­me­nei rei­ka­lin­gą ir vi­suo­me­nę au­gi­nan­tį dar­bą už vi­sa­da to­kius ne­di­de­lius pi­ni­gus? Ar ka­da nors ši si­tua­ci­ja pa­si­keis?

–Tai skau­dus klau­si­mas. Tik­riau­siai užaugs dar vie­na kar­ta, ku­ri bus pri­si­so­ti­nu­si ma­te­ria­lių da­ly­kų ir at­si­suks į kul­tū­rą, me­ną ir li­te­ra­tū­rą. O ir pa­tys bib­lio­te­ki­nin­kai pi­lie­tiš­kai su­bręs, mo­ky­sis lo­biz­mo, iš­moks su­pras­ti, kad bib­lio­te­kų šei­mi­nin­kai yra ne dar­buo­to­jai, o lan­ky­to­jai ar­ba var­to­to­jai. To mums dar trūks­ta.

Ar skai­tan­tis žmo­gus – nyks­tan­ti rū­šis?

– Kei­čia­si lai­kai, kei­čia­si vai­kai. Kaip pa­si­kei­tė jie ir kaip pa­si­kei­tė kny­gos, skai­ty­mo vaid­muo vai­ko gy­ve­ni­me?

– Neį­ti­kė­ti­na, bet vai­kų li­te­ra­tū­ro­je per pa­sta­ruo­sius de­šimt­me­čius ne­li­ko jo­kių drau­džia­mų te­mų. Ji iš­lais­vė­jo, jo­je nag­ri­nė­ja­mos mir­ties, tė­vų sky­ry­bų, smur­to, at­stū­mi­mo te­mos. Vai­kų kny­go­se ra­do­si dau­giau iš­dy­ku­sių vei­kė­jų, kre­čian­čių iš­dai­gas ir pik­tus po­kštus. Pa­sau­lio ra­šy­to­jai ku­ria kny­gas, ku­rios bū­tų ar­ti­mes­nės bren­di­mo pro­ble­moms, pa­dė­tų iš­gy­ven­ti mei­lės ir ki­to­kių iš­ban­dy­mų dra­mas.

Nau­jo­ji ten­den­ci­ja at­spin­di po­žiū­rį į šiuo­lai­ki­nius vai­kus, ku­rie dar va­di­na­mi „ek­ra­no vai­kais“. Jie įpra­tę bū­ti vir­tua­lio­je erd­vė­je, o tai for­muo­ja ki­to­kį skai­ty­mo bū­dą. Bib­lio­te­ko­je „iš­ma­nie­ji vai­kai“ ma­žiau rau­sia­si po len­ty­nas, pa­gei­dau­ja grei­tų at­sa­ky­mų, ne­kant­rau­ja, jei per il­gai ieš­kai in­for­ma­ci­jos. Pats skai­ty­mas ne­be­vai­di­na to­kio di­de­lio vaid­mens, jei­gu įpro­tis skai­ty­ti ne­bu­vo įdieg­tas iš ma­žens.

– Kar­tais at­ro­do, kad skai­tan­tis žmo­gus tam­pa nyks­tan­čia rū­ši­mi. Kaip si­tua­ci­ją ver­ti­na­te jūs?

– Kny­gų iš­da­vi­mo ro­dik­liai nė­ra to­kie pra­sti, kad sa­ky­tu­me, jog skai­ty­mas nyks­ta. Kaip li­go­ni­nė­je ne­trūks­ta li­go­nių, ki­no sa­lė­se – žiū­ro­vų, vi­suo­me­ni­nia­me trans­por­te – ke­lei­vių, taip ir bib­lio­te­ko­se – lan­ky­to­jų. Jei­gu kar­tais iš­duo­da­ma ma­žiau kny­gų, tai dar nė­ra ka­tast­ro­fa. Skai­ty­mu rei­kė­tų lai­ky­ti ir nar­šy­mą in­ter­ne­te, mo­ky­mą­si iš va­do­vė­lių, įgar­sin­tos kny­gos klau­sy­mą­si. Drįs­čiau sa­ky­ti, kad skai­ty­mo erd­vė ir for­ma­tas pa­si­kei­tė.

Ko­dėl Šiau­liai? Ko­dėl Al­do­na?

– Ko­dėl dirb­ti ir gy­ven­ti pa­si­rin­ko­te Šiau­lius? Gal­būt tuo me­tu jau bu­vo­te Šiau­lie­nė? Su­ta­pi­mas tik­rai gra­žus.

– Kai at­vy­kau į Šiau­lius, dar ne­bu­vau Šiau­lie­nė, bet ir aš pa­ti, ir bū­si­mas vy­ras pa­si­rin­ko­me Šiau­lius, nes mies­tas abiem bu­vo ne­to­li gim­tų­jų na­mų. O bai­gus Vil­niaus uni­ver­si­te­tą ne­ga­lė­jai vyk­ti dirb­ti ten, kur no­ri. Ga­lė­jo­me rink­tis tarp Klai­pė­dos, Pa­ne­vė­žio ir Šiau­lių.

– Gi­mė­te per Jo­ni­nes, o var­dą ga­vo­te Al­do­nos. Ar čia sly­pi ko­kia nors is­to­ri­ja?

– Gi­miau Bir­žų ra­jo­ne, pa­pras­ta­me lie­tu­viš­ka­me Užu­gul­bi­nės kai­me, gau­sio­je šei­mo­je. Užau­go­me 9 vai­kai. Trys gi­mė prieš ka­rą, trys ka­ro me­tu ir trys po ka­ro. Tai bu­vo anks­ty­vo­jo so­viet­me­čio laik­me­tis, kai kai­my­nai dar rink­da­vo­si pa­va­ka­ro­ti, o gi­mu­siems vai­kams su­teik­da­vo krikš­čio­niš­kus var­dus.

Gi­mu­sią Jo­ni­nių die­ną, tė­vai no­rė­jo pa­va­din­ti Ja­ni­na, ta­čiau šei­mo­je jau au­go Ja­ni­na, Pet­ras, Al­gis, Vla­das, Ge­no­vai­tė ir Ba­lys. To­dėl ga­vau Al­do­nos var­dą, ku­rių 1947 me­tais Bir­žų ra­jo­ne bu­vo už­re­gist­ruo­ta net 155. Vė­liau dar gi­mė Ri­man­tas ir Bro­nė. Be­je, tuo­met la­bai „raš­tin­gos“ re­gist­ruo­to­jos tai­sy­da­vo pa­var­des ir var­dus pa­gal sa­vo sko­nį. Tė­vui kei­čiant pa­są vie­na aiš­ki­no, kad Plikš­nio pa­var­dė yra ne­tei­sin­ga, to­dėl už­ra­šė „Plekš­nys“. Ki­tą kar­tą jau ki­ta dar­buo­to­ja nu­ta­rė už­ra­šy­ti „Plikš­ne­vi­čius“, nes pa­var­dė ge­riau skam­ba. O jau­niau­sią se­se­rį, ku­rią tė­vai no­rė­jo pa­va­din­ti Bro­ne, pa­tai­sė į Bro­nis­la­vą.

– Ko­kie pir­mie­ji jū­sų gy­ve­ni­mo įspū­džiai, su­si­ję su kny­ga ir skai­ty­mu? Už ką la­biau­siai my­li­te kny­gas?

– Ne­pa­ty­ru­siam vai­kui kai­mo ap­lin­ko­je kny­ga bu­vo ste­buk­lin­gas šal­ti­nis, iš ku­rio at­si­ger­da­vai gai­vaus gė­ri­mo. Gal to­dėl ge­rai pri­si­me­nu pir­mą­sias kny­gas, ku­rios bu­vo neiš­pa­sa­ky­tai gra­žios. Jos dar gra­žes­nės at­ro­dė pir­mo­sios mo­ky­to­jos Ste­fos Bal­be­rie­nės ran­ko­se. Min­ti­nai įstri­gu­sius teks­tus dek­la­muo­da­vau grįž­da­ma iš mo­kyk­los na­mo ar kur nors lau­ke, kai bū­da­vau vie­na. Dek­la­muo­da­vau ei­liuo­tas Puš­ki­no pa­sa­kas apie ca­rą Sal­ta­ną, „Žve­ją ir žu­ve­lę“, K. Čiu­kovs­kio „Baltp­rau­sį“. Šios kny­gos bu­vo šim­tą kar­tų skai­ty­tos prie be­si­kū­re­nan­čios kros­nies.

Vai­kys­tė­je skai­ty­tos kny­gos gi­liai įstri­go, nu­sė­do į šir­dį ir pra­tur­ti­no gy­ve­ni­mą. La­biau­siai my­liu kny­gas už jo­se sly­pin­čią mil­ži­niš­ką jė­gą pri­kaus­ty­ti skai­ty­to­ją, ne­pa­leis­ti tol, kol neuž­ver­ti pa­sku­ti­nio la­po. Pa­tin­ka kny­gos su gi­lia psi­cho­lo­gi­ne įžval­ga, su­kre­čian­čios iki sie­los gel­mių.

– Ar jū­sų šei­mo­je skai­ty­ti mėgs­ta vi­si? Ar jau­čia­tės už tai at­sa­kin­ga?

– At­sa­kin­ga? Tik­rai! Vi­suo­met rū­pė­jo, jog šei­mos na­riai skai­ty­tų, sten­giau­si, kad duk­ros ir anū­kai pa­mil­tų kny­gą. Taip ir įvy­ko. Skai­ty­mas anū­kams yra ne­pa­kar­to­ja­ma pa­tir­tis ir pri­si­mi­ni­mai. Štai pen­ke­rių me­tų Ar­nas grau­džiai pra­virks­ta, kai žvar­biu oru Ka­tė neį­si­lei­džia į vi­dų naš­lai­čių ka­čiu­kų. Tre­jų me­tų Atas pra­šo, kad mo­čiu­tė bū­ti­nai suim­tų jo pirš­čiu­ką ir kar­tu pa­lies­tu­me 12 meš­kiu­kų švar­kiu­kus ir pa­šauk­tu­me juos var­dais. Ket­ve­rių me­tų Do­mi­ny­kas, ku­riam la­bai pa­tin­ka „pik­tos pa­sa­kos“, klau­sy­da­mas iš­si­gąs­ta Snie­go ka­ra­lie­nės, to­dėl len­da slėp­tis po sta­lu. Skai­ty­mas kar­tu ku­ria džiu­gias ir įsi­min­ti­nas aki­mir­kas.

Vie­nos kny­gos neuž­tek­tų, rei­kė­tų bent 300

– Jei­gu į ke­lio­nę ap­link pa­sau­lį ar­ba į kos­mo­są, ar­ba ne­gy­ve­na­mą sa­lą ga­lė­tu­mėt pa­siim­ti tik vie­ną kny­gą, ko­kia kny­ga tai bū­tų?

– Tik vie­ną kny­gą? Mė­gin­čiau pa­gud­rau­ti ir įsi­dė­čiau elekt­ro­ni­nę skai­tyk­lę su 300 kny­gų. Šių lai­kų Ro­bin­zo­nė Kru­zė su­ras­tų išei­tį kaip ją pa­krau­ti – gal vė­jo ma­lū­ną pa­sta­ty­tų ar­ba sau­lės ko­lek­to­rių įreng­tų. O tarp tų 300 kny­gų tik­rai bū­tų mėgs­ta­mos Šar­lo­tės Bron­tės „Džei­nė Eir“, Vik­to­rios His­lop „Sa­la“, WM. Paul Young „Tro­be­lė“, Mac­ken­zie Ford „The kis­sing ga­tes“, Da­niel­le Steel „No Grea­ter Lo­ve“ ir, kas svar­biau­sia, dar 295 ne­skai­ty­tos kny­gos.

Trum­pai apie Al­do­ną Šiau­lie­nę

Nuo 1975 m. – Šiau­lių vie­šo­sios bib­lio­te­kos (da­bar Šiau­lių Po­vi­lo Vi­šins­kio vie­šo­ji bib­lio­te­ka) vyr. bib­lio­te­ki­nin­kė, nuo 1986 m. – Vai­kų li­te­ra­tū­ros sky­riaus ve­dė­ja.

Nuo 1993m. Tarp­tau­ti­nės vai­kų li­te­ra­tū­ros aso­cia­ci­jos (IB­BY) na­rė, nuo 1994 m. žur­na­lo „Ru­bi­nai­tis“ red­ko­le­gi­jos na­rė, 2003–2004 m. – Šiau­lių mies­to Kul­tū­ros ta­ry­bos na­rė, Lie­tu­vos bib­lio­te­ki­nin­kų drau­gi­jos na­rė.

2005 m. – Garbės ženk­las „Už nuo­pel­nus Šiau­lių ap­skri­čiai“.

2006 m. – res­pub­li­ki­nė Vai­kų li­te­ra­tū­ros pre­mi­ja.

2012 m. – Ge­riau­sios me­tų bib­lio­te­ki­nin­kės var­das.

Šv. Ka­zi­mie­ro or­di­no ap­do­va­no­ji­mas už „Kny­gų Ka­lė­dų“ ini­cia­ty­vą, ta­pu­sią Pre­zi­den­tės Da­lios Gry­baus­kai­tės glo­bo­ja­ma vi­sos ša­lies ak­ci­ja.

Giedriaus BARANAUSKO nuo­tr.

Il­ga­me­tė bib­lio­te­ki­nin­kė Al­do­na Šiau­lie­nė nea­be­jo­ja, kad bib­lio­te­ka iš­liks ant­rai­siais na­mais.

Šiau­lių ap­skri­ties Po­vi­lo Vi­šins­kio bib­lio­te­kos Vai­kų li­te­ra­tū­ros sky­riaus ve­dė­ja Al­do­na Šiau­lie­nė la­biau­siai my­li kny­gas už jo­se sly­pin­čią mil­ži­niš­ką jė­gą pri­kaus­ty­ti skai­ty­to­ją, ne­pa­leis­ti tol, kol neuž­ver­ti pa­sku­ti­nio la­po.

Il­ga­me­tė bib­lio­te­ki­nin­kė Al­do­na Šiau­lie­nė nea­be­jo­ja, kad bib­lio­te­ka iš­liks ant­rai­siais na­mais.

Al­do­na Šiau­lie­nė su anglų kalbos klubo vaikais 1990-aisiais.

Mokytojos darbą dabartinėje St. Šalkauskio gimnazijoje primena nuotrauka su buvusiais auklėtiniais.

As­me­ni­nio al­bu­mo nuo­tr.