
Naujausios
ES parama – variklis ekonomikai
2007-2013 m. laikotarpio ES parama transporto sektoiui ne tik skatina šalies ekonomiką, bet pasiekia ir kirkvieną regioną. Šiaulių ragione be didžiausių projektų – rekonstruojamo kelio ruožo Radviliškis – Šiauliai ir lapričio mėnesį baigiamo tiesti Kairių aplinkkelio, vyksta daug rajoninių kelių rekonstrukcijų, gerinamos eismo saugos ir aplinkosaugos sąlygos.
Janina VANSAUSKIENĖ
redakcija@skrastas.lt
Transportas – viena iš perspektyviausių ūkio šakų
Tapo įprasta girdėti, kad Lietuva iš kaimyninių šalių išsiskiria tvarkingais ir moderniais keliais. Tai lėmė valstybės politika – investicijos į perspektyviausias ūkio šakas ir ES parama.
Šalies susisiekimo sektoriaus projektams įgyvendinti 2007–2013 metais skirta beveik 5,4 milijardo litų Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšų. Ši parama padeda modernizuoti šalies kelių, geležinkelių, vandens ir oro transporto infrastruktūrą, gerinti vietinį susisiekimą, padidinti eismo saugumą, plėtoti ekologišką transportą.
ES struktūrinė parama laikoma reikšminga atsigaunančiai Lietuvos ekonomikai. Ekspertai teigia, kad transporto sektoriuje efektyviai investavus ES paramos lėšas, 2007-- 2015 metų laikotarpiu gali būti sukurta apie 10 milijardų litų papildomo bendrojo šalies vidaus produkto. Nes Lietuvoje transporto sektoriaus įtaka ekonomikai yra gerokai didesnė, nei kitose ES valstybėse. Transporto sektoriuje sukuriama apie 11 procentų šalies bendrosios pridėtinės vertės (BPV), nors jame dirba tik 5 procentai šalies gyventojų.
Kaip parama virsta nauda
„Tokių investicijų atsiperkamumas yra ilgalaikis procesas. Įvairiais skaičiavimais, vienas litas, investuotas į transporto infrastruktūrą, duoda iki 3 litų grąžą“, – sako šalies susisiekimo ministras Eligijus Masiulis, komentuodamas ekonomistų išvadas apie ES paramos naudą Lietuvos ekonomikai ir verslui.
Susisiekimo ministerijos užsakymu atliktos studijos rezultatai parodė, kad efektyvios investicijos į transporto infrastruktūrą lemia padidėjusius transporto pajėgumus, efektyvumą, patikimumą ir aptarnavimo lygį. Todėl mažėja transportavimo kaštai, tranzito laikas, skatinama verslo plėtra. Visi šie faktoriai lemia padidėjusį produktyvumą, o šis – didėjantį konkurencingumą ir ekonomikos augimą.
Kelininkų teigimu, ES lėšomis finansuojami projektai turi ypač didelės reikšmės, kad kelių sektoriuje dirbančios įmonės galėtų turėti darbo, neatleisti savo darbuotojų, mokėti mokesčius. Jei ne ES lėšomis remiami projektai, ekonominės krizės metu ne vienai įmonei būtų tekę galvoti apie bankrotą.
ES paramos naudą jau pajuto ir šalies gyventojai. ES parama savivaldos transporto projektams lėmė gatvių ir vietinės reikšmės kelių rekonstravimą. 2007–2013 metų laikotarpiu numatyta įvykdyti daugiau kaip 200 savivaldos transporto projektų, jiems numatyta 428,1 mln. litų Europos regioninės plėtros fondo parama. Iš šių projektų daugiau kaip 120 jau įgyvendinta.
Susisiekimo ministerijos ES paramos koordinavimo skyriaus vedėja Zita Dubickienė teigia, kad 2007 –2013 metų laikotarpio Europos regioninės plėtros fondo parama pasiekė kiekvieną šalies savivaldybę.
Iki 2011-ųjų šalyje įgyvendinta ir Žvyrkelių asfaltavimo programa, kurios naudą labiausiai pajuto netoli žvyrkelių gyvenantys žmonės – sutvarkius kelius pagerėjo susisiekimas, trumpėjo kelionės, pagerėjo kasdienio gyvenimo sąlygos. Be to, tapo patogiau plėtoti verslą ir turizmą. Šiai programai finansuoti buvo panaudota 537,5 milijonai litų ES paramos, kurios dėka visoje Lietuvoje išasfaltuota daugiau kaip 700 km žvyrkelių.
Susisiekimo ministro E.Masiulio teigimu, transporto srityje įgyvendinami ES paramos projektai užtikrina viso transporto sektoriaus gyvybingumą. Tai sunkiai įsivaizduojama, jei investicijos būtų vykdomos tik iš valstybės biudžeto lėšų.
Lietuva laikoma pavyzdžiu
Bendras 2007-- 2013 metų ES paramos paketas Lietuvai – 23 milijardai litų. Iš jų beveik 5,4 milijardai litų skirta transporto infrastruktūrai gerinti. Šiuo metu jau yra panaudota beveik 3 milijardai litų ES paramos. Visa transporto sektoriui skirtoji suma turi būti įsisavinta iki 2015-ųjų metų.
Susisiekimo ministras E. Masiulis tvirtina, jog pagal tai, kaip ES paramos lėšos naudojamos projektams įgyvendinti, Lietuva tarp ES valstybių yra laikoma lydere.
„Europoje esame pirmūnai. Ne viena valstybė siunčia savo ekspertus pasižiūrėti, kaip mums tai pavyksta“, – ES parama ir sparta įgyvendinant remiamus projektus džiaugiasi ministras.
ES paramos lėšomis netoli Šiaulių baigiamas tiesti Kairių miestelio aplinkkelis.
Užs. Nr. 155823