Galerijoje – dvi parodos ir dailės albumas

Galerijoje – dvi parodos ir dailės albumas

Ga­le­ri­jo­je – dvi pa­ro­dos ir dai­lės al­bu­mas

Šeš­ta­die­nį Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jo­je ati­da­ry­tos dvi eks­po­zi­ci­jos. Ta­py­to­jos Lau­ros Guo­kės tarp­tau­ti­nį ap­do­va­no­ji­mą pel­niu­si per­so­na­li­nė pa­ro­da „Lie­tu­vos kai­me“ ir dai­li­nin­ko, poe­to, pe­da­go­go Eduar­do Juch­ne­vi­čiaus (1942-2011) kū­ry­bos pa­ro­da bei pri­sta­ty­tas dai­lės al­bu­mas.

Dau­man­tė BA­RA­NAUS­KAI­TĖ

daumante@skrastas.lt

Da­li­jo­si pri­si­mi­ni­mais

Lie­tu­vių dai­lė­je Eduar­das Juch­ne­vi­čius la­biau­siai ži­no­mas kaip es­tam­pų – li­no­rai­ži­nių kū­rė­jas. Kū­rė­jo žmo­na Da­lia dai­lės al­bu­mo pri­sta­ty­mą pa­si­ti­ko ei­lė­raš­čiu, pa­si­da­li­jo pri­si­mi­ni­mais apie gy­ve­ni­mą su me­ni­nin­ku. Ji už­si­mi­nė, kad no­rė­tų iš­girs­ti drau­gų pri­si­mi­ni­mus apie E. Juch­ne­vi­čių ir su­dė­ti juos į kny­gą.

Anot Dai­lės ga­le­ri­jos di­rek­to­rės pa­va­duo­to­jo me­no­ty­ri­nin­ko Vir­gi­ni­jaus Kin­či­nai­čio, ši eks­po­zi­ci­ja nė­ra to­kia gau­si, ko­kia ga­lė­tų bū­ti, ta­čiau dar­bai daug kam įsi­rė­žę į at­min­tį.

Jis pri­si­mi­nė, kaip jau­nys­tė­je už­li­pus į ant­rą dai­lės ga­le­ri­jos aukš­tą į jį tvies­kė neįp­ras­tos Lie­tu­vos me­nui spal­vos bei ryš­kūs, dra­ma­tiš­ki kont­ras­tai. „Tai bu­vo pir­ma­sis su­si­ti­ki­mas su Eduar­du, ku­ris tę­sia­si iki šiol“, – pa­sa­ko­jo V. Kin­či­nai­tis.

Pa­ro­dos ir dai­lės kny­gos ini­cia­to­rius, E. Juch­ne­vi­čiaus sū­nus Mar­ty­nas Juch­ne­vi­čius, sa­kė, kad ne vi­si me­ni­nin­ko dar­bai eks­po­nuo­ja­mi, nes jų la­bai daug, ta­čiau kny­go­je ga­li­ma ras­ti įvai­rių sti­lių dar­bų.

E. Juch­ne­vi­čiui bu­vo svar­bi ma­ri­nis­ti­nė te­ma, nes jo tė­vas tar­na­vo lai­ve „Pre­zi­den­tas Sme­to­na“.

Ko­le­gą pri­si­min­ti at­vy­ko gra­fi­kas Pet­ras Rep­šys, dai­li­nin­kas Mi­ka­lo­jus Vi­lu­tis. Pas­ta­ra­sis sa­kė, kad iš­leis­tas E. Juch­ne­vi­čiaus dai­lės al­bu­mas reikš­min­gas kū­rė­jo at­mi­ni­mui: „Jis ne­lei­džia už­mirš­ti, da­bar Eduar­das yra kaip nie­ka­da gy­vas“.

Šiuo­lai­ki­nio kai­mo gy­ven­to­jai – įdo­mūs ir pa­sau­liui

Dai­lės ga­le­ri­jo­je ati­da­ry­ta L. Guo­kės pa­ro­da „Lie­tu­vos kai­me“ pir­mą­kart eks­po­nuo­ja­ma Lie­tu­vo­je, iki tol da­lis kū­ri­nių 2016 me­tais eks­po­nuo­ti me­no cent­ruo­se Vo­kie­ti­jo­je ir Lat­vi­jo­je. Vie­nas iš cik­lo dar­bų ("Pet­ras“, 2016) ta­po kon­kur­so „BP Port­rait Award 2016“ nu­ga­lė­to­ju „Tra­vel Award 2016“ ka­te­go­ri­jo­je ir bu­vo eks­po­nuo­ja­mas Jung­ti­nės Ka­ra­lys­tės mu­zie­juo­se, me­no ga­le­ri­jo­se.

L. Guo­kė pa­sa­ko­jo, kad 2015 me­tais pra­dė­to me­ni­nio pro­jek­to pa­grin­di­niai tiks­lai – įam­žin­ti šiuo­lai­ki­nius Lie­tu­vos kai­mo gy­ven­to­jus, pa­ro­dant, kad ma­si­nių vi­suo­me­nės in­for­ma­vi­mo prie­mo­nių ku­ria­mi ste­reo­ti­pai nė­ra tei­sin­gi ar­ba jie at­spin­di tik da­lį tie­sos. Taip pat svar­bu at­kreip­ti dė­me­sį į tai, kad šiuo­se po­rtre­tuo­se nie­kas nė­ra iš­gal­vo­ta ar su­re­ži­suo­ta. Jų he­ro­jai – įvai­raus am­žiaus, gy­ve­nan­tys Lie­tu­vo­je.

„Tarp­tau­ti­nis pri­pa­ži­ni­mas ir su­si­do­mė­ji­mas šiais dar­bais tik dar­kart įro­do, kad esa­me įdo­mūs to­kie, ko­kie esa­me. Mums nė­ra rei­ka­lin­gas ak­las už­sie­nio ten­den­ci­jų me­ne ko­pi­ja­vi­mas“, – sa­kė L. Guo­kė.

Me­no­ty­ri­nin­kė Dan­guo­lė Ruš­kie­nė sa­kė, jog ta­py­to­ja ją su­do­mi­no kaip ori­gi­na­liai mąs­tan­ti me­ni­nin­kė, la­bai jaut­riai rea­guo­jan­ti į so­cia­li­nes pro­ble­mas, ku­rios jau­nam kū­rė­jui nė­ra taip ge­rai pa­žįs­ta­mos.

Anot me­no­ty­ri­nin­kės, L. Guo­kės kū­ry­bos dar­bų te­mos vi­suo­met ak­tua­lios vi­suo­me­nei. Jos de­mas­kuo­ja so­cia­li­nės ap­lin­kos ne­veiks­nu­mo mo­men­tus ir pa­ro­do su­si­for­ma­vu­sius ste­reo­ti­pus, tuo pat me­tu at­sklei­džiant au­to­ri­nę me­ni­nin­kės po­zi­ci­ją.

Vy­tau­to RUŠ­KIO nuo­tr.

Ta­py­to­ja Lau­ra Guo­kė gre­ta ap­do­va­no­ji­mą pel­niu­sio dar­bo „Pet­ras“.

Eduar­do Juch­ne­vi­čiaus sū­nus Mar­ty­nas Juch­ne­vi­čius ir žmo­na Da­lia Juch­ne­vi­čie­nė.