Gelbėtis nuo katinų ar gelbėti katinus?

Gelbėtis nuo katinų ar gelbėti katinus?

Gel­bė­tis nuo ka­ti­nų ar gel­bė­ti ka­ti­nus?

„Gel­bė­ki­te nuo val­ka­tau­jan­čių ka­ti­nų!“ – to­kio skam­bu­čio „Šiau­lių kraš­tas“ su­lau­kė iš Kur­šė­nų. Gy­ven­to­jai pik­ti: be­na­miai ka­ti­nai ata­kuo­ja – iš­kaps­to dar­žo­vių lys­ves, čia pat tuš­ti­na­si, len­da į dau­gia­bu­čių na­mų rū­sius, vei­sia juo­se pa­ra­zi­tus. Dar pik­čiau žmo­nėms, kad val­ka­tu­kus kai ku­rie še­ria ir net jiems na­mus pa­sta­tė. Taip jau­ki­na­mų val­ka­tau­jan­čių gy­vū­nų pul­kai esą ke­lia ir rim­tą li­gų pa­vo­jų.

Gy­vū­nų my­lė­to­joms iš Kur­šė­nų to­kių kal­bų ne­sup­ran­ta: ar ga­li­ma ne­glo­bo­ti na­mų ne­tu­rin­čio gy­vū­no?

Edi­ta KARK­LE­LIE­NĖ

edita@skrastas.lt

Gy­ven­to­jai ne­be­no­ri ken­tė­ti

„Šiau­lių kraš­tui“ pa­skam­bi­nu­si kur­šė­niš­kė sa­kė jau ne­bet­ve­rian­ti be­šei­mi­nin­kių ka­ti­nų ata­kų – kiek­vie­ną pa­va­ka­rę dau­gia­bu­čio na­mo, ku­ria­me gy­ve­na, kie­me jų esą su­si­ren­ka de­šim­ti­mis.

Kie­mo de­ši­nė­je ka­ti­nams pa­sta­ty­tas na­me­lis ir pri­dė­ta mė­sos ga­ba­liu­kų, deš­re­lių, sau­so pa­ša­ro, įpil­ta van­dens – tai šia­me na­me gy­ve­nan­čios ka­ti­nų my­lė­to­jos dar­bas.

Anot mo­ters, kant­ry­bės tau­rė per­si­pil­dė, kai praė­ju­sią sa­vai­tę pas ją be­si­sve­čiuo­jan­tis ke­le­rių me­tų anū­kas, vaikš­ti­nė­da­mas po dai­liai nu­pjau­tą pie­ve­lę prieš na­mą, del­niu­ke at­ne­šė su­džiūvu­sias ka­ti­no iš­ma­tas, pa­ro­dė ką ra­dęs. To­kių „deš­re­lių“, pa­sak kur­šė­niš­kės, pie­vo­je – krū­vos.

„Sa­ky­ki­te, ko­dėl mes, na­mo gy­ven­to­jai, tu­ri­me ken­tė­ti?“, – klausė An­ge­lė.

Ji įsi­ti­ki­nu­si, kad Kur­šė­nų val­džia tu­rė­tų dau­giau dė­me­sio skir­ti be­šei­mi­nin­kių gy­vū­nų prie­žiū­rai, gal­būt pa­si­rū­pin­ti jų kast­ra­ci­ja, taip pat tu­rė­tų griež­tai įspė­ti gy­ven­to­jus ne­šer­ti ir ne­jau­kin­ti val­ka­tau­jan­čių ka­ti­nų.

Kur­šė­nai, V. Ku­dir­kos gat­vės 34 na­mas. Tas pa­ts, ku­ria­me gy­ve­na ir mums pa­skam­bi­nu­si kur­šė­niš­kė.

Val­ka­tau­jan­čių ka­ti­nų drau­gi­ja ne­si­džiau­gė nė vie­nas kal­bin­tas šio na­mo gy­ven­to­jas. Žmo­nės pra­bi­lo ne tik apie nak­ti­nius stū­ga­vi­mus per mor­čių prie lan­gų, ter­ši­mą pie­vo­je, bet ir blu­sas, ku­rias ap­še­pę, nu­pli­kę ir, pa­sak pa­šne­ko­vų, grei­čiau­siai rim­tų li­gų už­kra­tus ne­šio­jan­tys be­na­miai murk­liai, pla­ti­na šal­tes­niu lai­ku su­lįs­da­mi į na­mo rū­sius.

Šia­me dau­gia­bu­ty­je gy­ve­nan­ti Bi­ru­tė Bu­jie­nė pa­ly­di prie na­mo de­ši­nė­je sto­vin­čio ka­čių vieš­bu­tu­ko – na­me­lio, ku­ria­me ka­ti­nai ga­li ras­ti vis­ko pa­gal in­di­vi­dua­lų sko­nį.

Bi­ru­tė sa­ko, kad na­me­lis čia pat gy­ve­nan­čios ka­ti­nų my­lė­to­jos Eri­kos idė­ja.

Kai­my­ni­nia­me na­me gy­ve­nan­čiai Re­gi­nai Gap­šie­nei pik­ta klau­sy­ti, kad ka­ti­nai kaž­kam svar­bes­ni už žmo­nes – juk pa­sta­ty­tas na­me­lis tar­si jau­kas val­ka­tau­jan­tiems gy­vū­nams, kas­kart į kie­mą suei­nan­tiems vis di­des­niu pul­ku.

Vie­tos gy­ven­to­jams ži­no­ma, kad to­kių ka­ti­nams skir­tų na­me­lių Kur­šė­nuo­se pa­sta­ty­ti trys: prie mi­nė­to V. Ku­dir­kos gat­vės šim­ta­bu­čio, prie St. Ang­lic­kio pa­grin­di­nės mo­kyk­los Ka­pų gat­vė­je ir Dau­gė­liuo­se. Va­sa­ros die­no­mis juo­se su­dė­ti pa­tie­ka­lai, pa­sak žmo­nių, per ke­lias va­lan­das esą pa­smirs­ta, o prie na­me­lio ir ap­lin­kui zir­zia spie­čiai mu­sių.

„Tie­są sa­kant, ne gy­vū­nai dėl to kal­ti – jie ei­na ten, kur gau­na paės­ti. La­biau­siai kal­ti žmo­nės, ku­rie juos še­ria, taip pri­jau­kin­da­mi“, – at­vi­ra bur­na pik­ti­na­si vie­ti­niai.

Ken­čia ir dar­žai

Ka­pų gat­vės gy­ven­to­ja Ele­na pik­ta ne ma­žiau nei mi­nė­to dau­gia­bu­čio kai­my­nai. Mo­te­ris guo­džia­si dėl ka­ti­nų ata­kų ne vie­ne­rius me­tus ne­be­ga­lin­ti nuim­ti vi­so jos skly­pe už­de­ran­čio der­liaus – pri­kly­dė­liai ei­na per dar­žą vo­ro­mis – iš­lau­žo dar­žo­ves, iš­gu­li lys­ves, iš­kaps­to jo­se duo­bes, žy­mi te­ri­to­ri­ją.

„Šie­met bu­vau su­gal­vo­ju­si braš­kių pa­si­so­din­ti. Pas­kui per­mąs­čiau ir nu­spren­džiau ne­ri­zi­kuo­ti – braš­kių dai­gai bran­gūs, o į kie­mą len­dan­tys ka­ti­nai vis tiek juos iš­kaps­ty­tų“, – sa­kė kur­šė­niš­kė.

Anot mo­ters, be­šei­mi­nin­kių ka­ti­nų gat­ve­lė­je smar­kiai pa­dau­gė­jo prie St. Ang­lic­kio pa­grin­di­nės mo­kyk­los pa­sta­čius bū­de­lę be­glo­biams šer­ti.

Val­ka­tau­ja pa­mes­ti­nu­kai

„Šiau­lių kraš­tui“ pa­vy­ko pa­si­kal­bė­ti su vie­na iš be­na­mių ka­čių glo­bo­to­jų.

„Taip, aš my­liu gy­vū­nus ir sten­giuo­si jiems pa­dė­ti, jei nie­kas ne­pa­de­da – val­gy­ti juk no­ri vi­si“, – sa­kė Eri­ka Di­lins­kie­nė.

Ją ste­bi­na žmo­nių ne­sup­ra­tin­gu­mas, kad gy­vū­nams bū­ti­na pa­dė­ti. Esą jos ir Kur­šė­nų Pa­ven­čių mo­kyk­los spe­cia­lių­jų kla­sių mo­ki­nių ini­cia­ty­va su­konst­ruo­ti na­me­liai ka­ti­nams – vie­nas iš efek­ty­viau­sių pa­gal­bos bū­dų.

E. Di­lins­kie­nė sa­kė, kad žmo­nės pik­ti­na­si val­ka­tau­jan­čiais ka­ti­nais, bet kas ki­tas, jei ne tie pa­tys žmo­nės juos iš­me­ta į gat­vę, pa­lie­ka ma­žiu­kus dė­žu­tė­se, laip­ti­nė­se.

Di­džio­ji da­lis val­ka­tau­jan­čių murk­lių yra na­mi­niai – prie lau­ki­nio ne­priei­tum o šie esą lei­džia­si ne tik glos­to­mi, bet ir pa­tys no­ri glaus­ty­tis.

Kur­šė­niš­kė ne­su­tin­ka, kad be­šei­mi­nin­kiai ka­ti­nai, kaip da­bar da­ro­ma Kur­šė­nuo­se, bū­tų gau­do­mi spe­cia­lio­mis gau­dyk­lė­mis ir ve­ža­mi esą ne­ži­nia kur.

Ji pa­si­sa­ko už kast­ra­ci­ją ir ste­ri­li­za­ci­ją – tik taip įma­no­ma su­val­dy­ti au­gan­čius pul­kus.

Prob­le­ma yra ir ji spren­džia­ma

Kur­šė­nų mies­to se­niū­ni­jos va­do­vas Vy­tau­tas Ged­mon­tas pri­pa­žįs­ta, kad pro­ble­mų dėl be­šei­mi­nin­kių ka­ti­nų Kur­šė­nuo­se esa­ma, ir pui­kiai su­pran­ta tuos gy­ven­to­jus, ku­riems jie iš­kaps­to dar­žus, der­gia kie­mus. Se­niū­nas sa­ko su­lau­kęs ne vie­no skun­do ir jį per­da­vęs Kur­šė­nų ko­mu­na­li­nio ūkio spe­cia­lis­tams.

Anot se­niū­no, žmo­nių mi­ni­mas be­glo­bių ka­ti­nų kast­ra­vi­mas ir ste­ri­li­za­vi­mas bū­tų vie­na iš efek­ty­vių prie­mo­nių ma­žin­ti po­pu­lia­ci­ją. Ta­čiau pi­ni­gų šiam pro­ce­sui se­niū­ni­ja ne­tu­ri ir ne­nu­si­ma­to, ne­bent at­si­ras­tų ko­kie nors lab­da­rin­gos veik­los ini­cia­to­riai.

O kol sa­va­no­rių nė­ra, se­niū­nas ma­to vie­nin­te­lį val­ka­tau­jan­čių ka­ti­nų su­val­dy­mo bū­dą – gau­dy­ti juos.

Kast­ra­ci­ja – ne išei­tis

Jo­nas Luk­šas, UAB Kur­šė­nų ko­mu­na­li­nio ūkio Ap­lin­kos prie­žiū­ros ir tvar­ky­mo pa­da­li­nio va­do­vas, pa­tvir­ti­no, kad ap­leis­ti ka­ti­nai Kur­šė­nuo­se gau­do­mi. Pas­kui jie iš­ve­ža­mi į Gruz­džių be­glo­bių gy­vū­nų ka­ran­ti­na­vi­mo tar­ny­bą. Pa­si­bai­gus ka­ran­ti­na­vi­mo lai­kui, per­duo­da­mi „Šiau­lių le­te­nė­lės“ sa­va­no­riams.

„Nė vie­no gy­vū­no mes ne­mig­do­me, po ka­ran­ti­no vi­sus pa­sii­ma „Le­te­nė­lė“, – ak­cen­ta­vo J. Luk­šas.

Ta­čiau jis ma­no, kad su­var­gu­sius,nu­se­nu­sius, pa­ra­zi­tais apė­ju­sius ir įvai­rio­mis li­go­nis ser­gan­čius be­glo­bius gy­vū­nus rei­kė­tų už­mig­dy­ti.

„Pri­si­jau­kin­ti su­lau­kė­ju­sį gy­vū­ną neį­ma­no­ma, ir ne­kur­ki­me iliu­zi­jų, kad kaž­kam kaž­kas jį ati­duos, kaž­kas pa­siims“, – sa­kė spe­cia­lis­tas.

Mi­nė­tie­ji na­me­liai, anot jo, taip pat nie­kam ne­rei­ka­lin­gi. „Vai­kų dar­že­lis, iš ku­rio kai ku­rie žmo­nės nie­kaip nei­šau­ga“.

Anot J. Luk­šo, jei ka­ti­nas tu­ri šei­mi­nin­kus, jei yra pri­žiū­ri­mas, jam toks na­me­lis ne­rei­ka­lin­gas. O jei šei­mi­nin­ko ne­tu­ri, jei yra val­ka­tau­jan­tis, tu­ri bū­ti uti­li­zuo­tas – po­pu­lia­ci­ją pri­va­lu re­gu­liuo­ti.

Kal­bos apie kast­ra­ci­ją, kaip pro­ble­mos spren­di­mą, kur­šė­niš­kiui tik juo­ką ke­lia: ar­gi iš­kast­ruo­tas gy­vū­nas ne­val­ka­taus, ne­ne­šios pa­ra­zi­tų, ne­dergs?

Jo nuo­mo­ne, gau­dyk­lės, ku­rių Kur­šė­nų ko­mu­na­li­nis ūkis šiuo me­tu tu­ri tris, yra pa­ts efek­ty­viau­sias bū­das su­val­dy­ti po­pu­lia­ci­ją.

Per­nai Kur­šė­nuo­se ko­mu­na­li­nin­kai su­ga­vo per šim­tą val­ka­tau­jan­čių ka­ti­nų ir šu­nų.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Na­me­liai be­glo­biams ka­ti­nams pik­ti­na Kur­šė­nų gy­ven­to­jus, esą taip tik ska­ti­na­ma po­pu­lia­ci­ja.

Kur­šė­niš­kių Re­gi­nos Gap­šie­nės (de­ši­nė­je) ir Bi­ru­tės Bu­jie­nės ma­ny­mu, val­ka­tau­jan­tys ka­ti­nai ke­lia grės­mę žmo­nių svei­ka­tai, jau ne­kal­bant apie ter­ši­mą ir pla­ti­na­mus pa­ra­zi­tus.

Eri­ka Di­lins­kie­nė ne­skirs­to gy­vū­nų į na­mi­nius ir val­ka­tau­jan­čius. Pa­sa­k mo­ters, še­ria­mi tu­ri bū­ti vi­si.

Di­džiau­sia pro­ble­ma, kad pa­bo­du­sį, pa­se­nu­sį ar ap­si­rgu­sį au­gin­ti­nį žmo­nės ne­re­tai tie­siog iš­me­ta į gat­vę.