Naujausios
Išmokti gyventi paprastai
Nijolė SAIMININKIENĖ
Žurnalistė
Kai atvažiavau, vaikai bėgiojo sename Zubovų dvaro parke. Dalyvavo akcijoje „Išgelbėkim vaikus“. Ant krūtinių priklijuotais akcijų lipdukais, jie laukė savo eilės prie bėgimo takelio ribos, kiti dairėsi atgal ir šūksniais ragino atbėgančius pasiekti finišą.
Man susidarė įspūdis, kad jie nesivaržo, kuris atbėgs pirmas. Na, gal vienas kitas. Kiti tiesiog bėga. Nelabai greitai. Bėga ir sustoja, draugų paraginti vėl bėga, kad pasiektų finišą. Ratas, kurį turi apibėgti tarp senų parko medžių, nedidelis. Bet jiems tai – iššūkis.
Tie vaikai mokosi Dabikinės specialiojoje mokykloje, ir jiems daugelis dalykų sekasi gerokai sunkiau, negu kitiems Dabikinės kaimo vaikams. Negu kitiems vaikams apskritai.
„Sunkūs mūsų vaikų sutrikimai. Labai sunkūs“,– vėliau sakys mažiukų mokytoja Inga. Nežiūrint tų sutrikimų, vaikai mokosi, sportuoja, deklamuoja eilėraščius, dainuoja, žaidžia, sprendžia savo vaikiškas problemas, skundžiasi ir džiaugiasi. Kaip visi, kaip visur.
Dabikinės specialioji mokykla šiemet Akmenės rajone pripažinta geriausia. Šios mokyklos specialioji pedagogė metodininkė Rasa Danilevičienė nominuota Metų mokytoja. Tokia proga mano buvusi mokinė (aš vienuolika metų mokiau vaikus lietuvių kalbos ir literatūros) pakvietė pasižiūrėti, kaip ji dirba ir už ką mokykla buvo įvertinta.
Per visą pokalbį Dabikinėje šios mokyklos direktorė Birutė Elena Jakaitienė taip ir nesukonkretino, už ką toks įvertinimas. Ji daug pasakojo apie vaikus, apie jų reikalus, apie nesibaigiančius remontus patalpose, kur, mano akimis, jau ir remontuoti nebėra ko – viskas sutvarkyta.
Pokalbį su direktore kelis kartus nutraukė koks nors svarbus reikalas. Svarbus – tai keblių klausimų sprendimas su atsakymo čia ir dabar reikalaujančiais ugdytiniais.
„Ar aš galiu važiuoti į futbolo varžybas?“,– sunkiai tariamais žodžiais ir akimis, kuriose įrašytas gyvenimo ir mirties klausimas, koridoriuje į direktorę kreipiasi berniukas. Jis, kaip vėliau paaiškėjo, pats nežaidžia futbolo. Bet žaidžia jo draugas. Tas draugas kartais ir skriaudėjas, bet berniukui labai svarbus. „Stokholmo sindromas?“,– klausiu direktorės. „Kažkas panašaus“,– nusišypso ji, ir susako sąlygas, kurias vaikas turi įvykdyti, jei nori važiuoti su futbolininkais.
Ar tos sąlygos bus įvykdytos – nežinia, gal bus pamirštos, kas beveik natūralu šiems vaikams, bet nuolat kartojant kažkas juk turi likti atminty. Kaip faktas, kaip įprotis. Kaip kitaip išugdyti kantrybę, atsakomybę, tvarkos ir elgesio viešumoje normas?
Klausiu direktorės, kaip ji žiūri į tokių vaikų integraciją bendrojo lavinimo mokyklose.
Direktorė liūdnai šypteli. „Dabar ta mada jau atslūgsta. Čia daugiau ekonominiai dalykai – Jo Didenybė Krepšelis. O vaikui sunku. Paskutinio suolo vaikai... Iš sveikų, protingų tyčiojasi, o čia...“,– direktorė nusuka akis, pamąsto.
„Žinot, jei sunkus vaikas gimė geroje šeimoje, tada dar kažkaip įmanoma integruoti, jei su juo namuose bus rimtai dirbama, užsiimama, jei ugdymas pagal mokytojų rekomendacijas bus tęsiamas namuose kasdien, kas minutę. O šitie vaikai...Jie iš tokių namų, kur...“,– direktorė vėl nutyla ir nusuka akis. Klausiu, iš kokių. Direktorė liūdnai šypteli ir neatsako. Ji diskretiška.
Dalis vaikų čia perkelta iš Ventos globos namų. Jie neturi nieko – nei kitų namų, nei mamų, kokios jos ten bebūtų. Na, biologiškai, aišku, turi. Neturi gyvenime. Ir niekam, išskyrus šios mokyklos pedagogus, nereikalingi.
Kol direktorė koridoriuje su pulkeliu vaikų sprendžia dar vieną „gyvybiškai svarbią“ problemą, žiūriu į kabantį didžiulį ekraną, kuriame kaleidoskopu bėga mokinių gyvenimo akimirkos. Štai čia jie „Rūtos“ saldainių fabriko šokoladinėje. O čia prie jūros. Čia vėl kažkokioje ekskursijoje, čia gamina maistą, čia linksminasi, siaučia apsikabinę.
Galvoju: kada jie būtų pamatę jūrą, jei augtų savo nelaimingose šeimose? Kada ir kaip apžiūrėtų didmiestį, gražiojoje Rūtos fabriko šokoladinėje lipintų iš šokolado saldainį ir skanautų? Kas tuose namuose, kur (čia tik aš taip negražiai įtariu. Mokykloje man niekas to tiesiai nepasakė) šalta, kur nešvaru, kur ne tik knygos ar lavinamojo žaislo – valgyt dažnai nėra ko, nėra kuo šiltai ir švariai užsikloti, kas tuose namuose vežtų vaikus pažiūrėti koncerto ar sporto varžybų, palaigyti pramogų parke, pasmalsauti, kaip gyvena kiti vaikai kituose miestuose.
Jūs sakysit, tai ko tuos vaikus galima išmokyti? To paties paklausiau ir aš. Sako, pagrindinių dalykų: pasirūpinti savimi, savo higiena ir buitimi. Išmokti nesudėtingo amato. Išmokti gyventi paprastai, nes sudėtingai gyventi jiems jau paskirta gamtos – Dieve duok su tuo susitvarkyti...
Čia vaikai gauna būtinas žinias ir pagrindinius gyvenimo įgūdžius. Ir priežiūrą. Čia mokytoja, auklėtoja, padėjėja iš veido, iš pusės judesio supranta, kada vaikui reikia prigulti ir pailsėti, kad „neįsisiūbuotų“, kad nusiramintų. Kitaip sunerims, pradės krėsti kvailystes, kurias suvaldyti reiks daug pastangų. Juk šitų vaikų reakcija į svetimą, jų net neliečiantį žmogų gali būti audringa.
Pati patyriau, kaip jaunesniųjų mokinių klasėje berniukas, man užėjus, po minutės pradėjo graudžiai balsu verkti, ir pavaduotoja tuoj pat išvedė mane lauk. Vaikas taip reaguoja į svetimą, nepažįstamą žmogų. „Dėl to pusę metų su juo buvo labai sunku klasėje. Verkė, blaškėsi. Kol tapau sava,“ – vėliau paaiškins mokytoja.
Aš – ne sava. Vaikas bijo. Kaip jis savarankiškai gyvens?
„Mokomės. Tam ir esam“,– atsako mane lydinti direktorės pavaduotoja Dalia Bakaitienė.
Metų mokytoja tituluota Rasa Danilevičienė mane, nors ir mandagiai, bet vis tik ne laiku (ką tik prasidėjo pamoka), įėjusią į klasę, taip pat mandagiai nukreipia atgal durų link su pabrėžtinai aiškiai išdėstytu paaiškinimu: „Mes labai jaučiam svetimus žmones pamokoje. Mes labai išsiblaškom“,– ir atsisveikina.
Aš išeinu iš klasės susigėdus dėl savo nesupratimo. Šitie vaikai – ne paukštukai zoologijos sode. Nėra ko spoksoti. Čia vyksta mokymo procesas. Ir man negalima jo trikdyti. Nes aš išvažiuosiu, o mokytojai liks su įaudrintais vaikais, su tais, kurie kažkurioje klasėje tiesiog pribėgo, apsikabino, pakėlė akis į mane ir viltingai nusišypsojo: „Mama...“.
Vaikai mokosi tiesiog paprastai gyventi. Yra kompiuterių klasė, kur kompiuteris – ir mokymo priemonė (yra specialių ugdymo programų), ir langas į pasaulį.
„O kaip kitaip? Juk turės gyvenime ir mokesčius susimokėti, ir pas gydytoją užsiregistruoti“,– aiškina man informatikos mokytoja.
Aš stebiuosi. Dažnas tų vaikų sunkiai kalba, nerašo – kaip jie su kompiuteriu?
„O, čia viskas tvarkoje. Raidžių nepažįsta, bet žaidimus susiranda“,– juokiasi mokytoja. Ir man linksmiau. Jie – vaikai. Kaip visi vaikai, įnikę į kompiuterį. Tik neieško nieko sudėtingo, tiesiog ruošiasi gyventi paprastą gyvenimą.
Išmokti gyventi paprastai vyresnėliai mokosi ir virtuvėje, kur jiems skirta atskira patalpa ir įrengta paprasta kukli namų virtuvė su tradicinėm spintelėm, virykle, plautuve. Čia jie mokosi gaminti, skirti, kas tinka pietums, o kas – pusryčiam ir vakarienei. Patys gamina, paskui patys valgo. Namuose, jeigu tokius ir turi, jie šitokio pavyzdžio neras. Namie tai, kas vadinama virtuve, atrodo visai kitaip.
Prie paprasto gyvenimo ir aplinkos pratinama visur: daugumoje klasių vienas kampas įrengtas kaip mažutė svetainė su minkštasuoliais ir staleliu. Pavargusiems pamokoje pailsėti – tarsi namie. Pasišnekėti, pažaisti. Kad ne vien „valdiški“ suolai ir lenta. Juk dažnam iš jų vidury pamokos gali tekti pasitraukti – dėl sveikatos, dėl nuovargio. Geriau dabar ir čia pat, nei vėliau pas medikus.
Ir miegamieji įrengti kaip namai: su gero gobeleno lovatiesėmis, kilimais, staleliais, knygų lentynomis, su bendrais poilsio ir žaidimų kambariais, kuriuose – plazminiai televizoriai, patogūs sėdmaišiai. Kad vaikai žinotų – gyventi reikia taip. Švariai, tvarkingai, jaukiai.
„Aš pati baigiau šitą mokyklą“,– vėliau pasakys direktorė. Ir tai – šventa tiesa. Tik tuomet tai buvo Dabikinės aštuonmetė, į kurią, vedina jaunesniu broliu už rankos, šeštokė Birutė savarankiškai persikraustė iš Akmenės. Nepatiko jai anas internatas. Tėvai gyveno kaime šalia Dabikinės, tai mergaitė nutarė, kad taip patogiau. Atvažiavo, prisistatė direktorei ir pranešė, kad čia liks.
Direktorė priėmė vaikus, paskambino mamai, ir tik kitą dieną mama atvažiavo parašyti prašymo, kad jos vaikus priimtų Dabikinėje.
Vėliau, aišku, teko mokslus baigti Akmenėje, dar vėliau – Vilniaus pedagoginiame, bet dar studijuodama buvo pakviesta dirbti į Dabikinę, tapusią specialiąja mokykla. Taip čia ir pasiliko – visam gyvenimui. Gal todėl toks namų pojūtis šioje mokykloje?
Namai – visur. Gražiai prižiūrimoje mokyklos aplinkoje, kieme, miegamųjų korpuse, valgykloje, kurioje mažiukai „terliukai“ sėdi su seilinukais ir mokosi tvarkingai valgyti. Mokosi, ir vis išsiterlioja. Kaip pasakoj – per barzdą varvėjo. Vaikai...Paaugs – nebesiterlios.
Ir tik vienas kambarys šioje mokykloje yra kitoks. Stebuklingas. Jį vadina sensoriniu kambariu. O jame – devynios paslaptys už vienerių durų. Tikra pasaka, kur viskas šviečia ir mirga, kur galima gulėti chano palapinėje, stebėti save tarsi atsivėrusiame danguje – veidrodyje virš galvos ir iš šviečiančių gijų pinti kasas.
Arba kristi į įvariaspalvėmis šviesomis iš apačios nušviestą burbulų baseiną. Arba stebėti, kaip stikliniais vamzdžiais vandeniu kyla ir leidžiasi oro burbuliukai.
Dar galima ant švieslentės dėlioti mozaiką, žaisti šviesomis, spalvotomis lemputėmis, smulkiais daiktais. Ir apsigyventi pasakoje, nes juk vaikams, atėjusiems čia lavintis, mokytoja nesako, kaip man: „Šitas ugdo smulkiąją motoriką, šitas lavina fantaziją, šitas – tiesiog ramina“. Jiems čia galima tiesiog būti ir jaustis stebuklo dalimi. Tiesiog mėgautis, augti ir lavėti.
Vaikai po pamokų buvo sugrįžę į kambarius, ruošė pamokas arba žiūrėjo televizorių, kai susiruošiau išvykti. Lauke buvo žvarbu, iš Dabikinės kaimo namų kaminų kilo dūmai. Mergaitė, parimusi ant palangės, žiūrėjo į tuos kaimo namus kažkaip ilgesingai. Kiti vaikai žaidė pulkeliais arba pavieniui vartė spalvotas knygas, šnekučiavosi tarpusavyje arba sekiojo auklėtojas su nesibaigiančiais klausimais ir reikalais.
Mažieji krebždėjo prižiūrimi pedagogų. Vyresni kažką planavo vestibiulyje prie išėjimo, šviesiaplaukis vaikinukas rikdė nešiojamą grotuvą. Vaikai, regis, kaip visi.
Vaikai, kurie mokosi gyventi paprastą gyvenimą.

Taku nuo mokyklos.

Mokyklos direktorė Birutė Jakaitienė (kairėje) ir metų mokytoja Rasa Danilevičienė.

Bendrabutyje.