Judumo savaitė ragina judėti ekologiškai

Judumo savaitė ragina judėti ekologiškai

Ju­du­mo sa­vai­tė ra­gi­na ju­dė­ti eko­lo­giš­kai

Rug­sė­jo 16–22 die­no­mis vi­so­je Eu­ro­po­je vyks­ta Ju­du­mo sa­vai­tės ren­gi­niai. Jais sie­kia­ma at­kreip­ti vi­suo­me­nės dė­me­sį į tva­rias, eko­lo­giš­kas trans­por­to prie­mo­nes bei pa­ska­tin­ti gy­ven­to­jus iš­ban­dy­ti su­si­sie­ki­mo au­to­mo­bi­liais al­ter­na­ty­vas. Ar šiau­lie­čiai lin­kę iš­keis­ti au­to­mo­bi­lį į ki­tas trans­por­to prie­mo­nes, tau­so­jan­čias orą ir ma­ži­nan­čias triukš­mą mies­te?

Die­nai be au­to­mo­bi­lio – lenk­ty­nės

Šių me­tų Eu­ro­pos ju­du­mo sa­vai­tės te­ma – „Da­lin­da­ma­sis pa­siek­si dau­giau“. Žmo­nės ra­gi­na­mi nau­do­tis da­li­ji­mu­si grįs­to ju­du­mo ga­li­my­bė­mis ke­liau­da­mi tiek mies­tuo­se, tiek tarp mies­tų bei prie­mies­čiuo­se. Ska­ti­na­ma kuo dau­giau vaikš­čio­ti pės­čio­mis, va­ži­nė­tis dvi­ra­čiais, nau­do­tis vie­šuo­ju trans­por­tu ar ki­tu trans­por­tu, ku­ris tau­so­tų gam­ti­nius iš­tek­lius ir sau­go­tų ap­lin­ką.

Rug­sė­jo 22 die­ną, penk­ta­die­nį, mi­ni­ma Die­na be au­to­mo­bi­lio. Šiau­liuo­se šią die­ną ren­gia­mos lenk­ty­nės tarp dvi­ra­čių, vie­šo­jo trans­por­to ir au­to­mo­bi­lio. Star­tas bus duo­tas Ar­chi­tek­tų gat­vė­je 1, „Nuk­lo­no“ sto­te­lė­je, fi­ni­šas – skve­re prie Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės.

Šių lenk­ty­nių tiks­las – pa­ro­dy­ti, su ku­ria trans­por­to prie­mo­ne grei­čiau­siai ir eko­lo­giš­kiau­siai ga­li­ma pa­siek­ti no­ri­mą tiks­lą.

Di­džiau­sia au­tot­rans­por­to pro­ble­ma – iš­me­ta­mi ter­ša­lai, ku­rie tu­ri įta­kos kli­ma­tui ir oro ko­ky­bei. Šiau­lių mu­ni­ci­pa­li­nės ap­lin­kos ty­ri­mų la­bo­ra­to­ri­jos at­lie­ka­mi ty­ri­mai liu­di­ja, kad la­biau­siai už­terš­tas oras yra Šiau­lių mies­to cent­ri­nė­je da­ly­je. La­biau­siai nuo triukš­mo ken­čia ar­čiau­siai jud­riau­sių mies­to gat­vių (Til­žės, Že­mai­tės, Vil­niaus, J. Ba­sa­na­vi­čiaus) gy­ve­nan­tys šiau­lie­čiai.

Gy­ven­to­jai nuo­lat ska­ti­na­mi at­si­sa­ky­ti au­to­mo­bi­lio ir nau­do­tis, pa­vyz­džiui, dvi­ra­čių trans­por­tu, ku­ris ne­ke­lia triukš­mo ir oro tar­šos, su­tau­po erd­vės ir ener­gi­jos bei stip­ri­na svei­ka­tą. Ge­rą pa­vyz­dį šią va­sa­rą pa­ro­dė Res­pub­li­ki­nės Šiau­lių li­go­ni­nės me­di­kai, ku­rie kvie­tė ir sa­vo ko­le­gas, ir mies­tie­čius bent jau šil­tuo­ju me­tų lai­ku į dar­bą va­žiuo­ti dvi­ra­čiais ar­ba ei­ti pės­čio­mis.

Apk­lau­sų re­zul­ta­tai ne­džiu­gi­na

Šiau­liams šiuo me­tu ren­gia­mas dar­naus ju­du­mo pla­nas. Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės už­sa­ky­mu pla­ną ren­gian­čios bend­ro­vės at­li­ko gy­ven­to­jų ap­klau­są – ko­kio­mis trans­por­to prie­mo­nė­mis nau­do­ja­ma­si daž­niau­siai.

Šiau­lių mies­to bend­ra­ja­me pla­ne bu­vo pro­gno­zuo­ta, kad 2015 me­tais 37 pro­cen­tai gy­ven­to­jų ke­liaus pės­čio­mis ir dvi­ra­čiais, 34 pro­cen­tai – vie­šuo­ju trans­por­tu, 29 pro­cen­tai – leng­vai­siais au­to­mo­bi­liais.

At­li­kus an­ke­ti­nes gy­ven­to­jų ap­klau­sas paaiš­kė­jo, kad ke­lio­nių pa­si­skir­ty­mas yra kiek ki­toks. Au­to­mo­bi­liais ke­liau­ja­ma daž­niau­siai – 39 pro­cen­tai, vie­šuo­ju trans­por­tu ke­liau­ja be­veik 30 pro­cen­tų, pės­čio­mis – 26,6 pro­cen­to, dvi­ra­čiais – 1,5 pro­cen­to.

Apk­lau­sos taip pat at­sklei­dė, kad šiau­lie­čiai ypač ne­pa­ten­kin­ti dvi­ra­čių ta­kais, ku­rių ar­ba nė­ra, ar­ba jie blo­gos būk­lės. Au­to­bu­sų marš­ru­tai ir jų gra­fi­kai taip pat ne­ten­ki­na da­lies mies­to gy­ven­to­jų po­rei­kių, štai ko­dėl daž­niau­siai ke­lio­nei ren­ka­ma­si leng­vą­jį au­to­mo­bi­lį.

Vi­du­ti­nė ke­lio­nės truk­mė Šiau­liuo­se sie­kia apie 20 mi­nu­čių pi­ko me­tu, ne­prik­lau­so­mai nuo ke­lio­nės bū­do. Apk­lau­sų me­tu paaiš­kė­jo, kad il­ges­nei ke­lio­nei šiau­lie­čiai daž­niau ren­ka­si au­to­mo­bi­lį, jei­gu at­stu­mas ne­di­de­lis – ke­liau­ja pės­čio­mis. Kai ku­rias mies­to vie­tas pa­siek­ti vie­šuo­ju trans­por­tu yra su­dė­tin­ga, ir jei­gu ne­si­nau­do­ja­ma as­me­ni­niu au­to­mo­bi­liu, pės­čio­mis nu­si­gau­ti į rei­kia­mą vie­tą už­trun­ka il­giau nei pus­va­lan­dį.

„Ka­dan­gi gy­ven­to­jai šiuo me­tu su­si­sie­ki­mą dvi­ra­čiais ver­ti­na pra­sčiau­siai iš vi­sų su­si­sie­ki­mo bū­dų, ir pa­keis­ti jų įpro­čius užims ne­ma­žai lai­ko, gy­ven­to­jų su­si­sie­ki­mo ge­ri­ni­mas pir­miau­siai su­si­jęs su vie­šo­jo trans­por­to tink­lo to­bu­li­ni­mu ir marš­ru­tų daž­ni­ni­mu“, – to­kią iš­va­dą pa­tei­kė ap­klau­sas at­li­ku­sios bend­ro­vės.

Ma­žin­ti tar­šą yra daug bū­dų

Šiau­lių mu­ni­ci­pa­li­nės ap­lin­kos ty­ri­mų la­bo­ra­to­ri­jos va­do­vas Ro­ber­tas Kli­mas sa­ko, kad su­ma­žin­ti ža­lin­gą trans­por­to po­vei­kį svei­ka­tai ir ap­lin­kai ga­li­ma tri­mis bū­dais: ven­giant ne­rei­ka­lin­go trans­por­to, kei­čiant bū­ti­ną­jį trans­por­tą iš ap­lin­kai kenks­min­go į eko­lo­giš­kes­nį ir ge­ri­nant vi­sų rū­šių trans­por­to eko­lo­giš­ku­mą, efek­ty­vų inf­rast­ruk­tū­ros nau­do­ji­mą.

R. Kli­mas sa­ko, jog iki 2030 me­tų vi­so­je Eu­ro­po­je dy­ze­liu va­ro­mų au­tot­rans­por­to prie­mo­nių tu­rė­tų su­ma­žė­ti per­pus, o iki 2050 me­tų – ir iš vi­so ne­lik­ti. Atei­ties trans­por­tu pa­šne­ko­vo įsi­ti­ki­ni­mu tu­rė­tų tap­ti elekt­ro­mo­bi­liai, ku­rie ne tik ne­ter­šia oro, bet ir la­bai ty­liai dir­ba. Jau da­bar kai ku­rio­se Eu­ro­pos ša­ly­se tai­ko­mos įvai­rios elekt­ro­mo­bi­lių ska­ti­ni­mo prie­mo­nės. Lie­tu­va kol kas, de­ja, tarp tų ša­lių ne­pa­ten­ka.

R. Kli­mas ro­do Eu­ro­pos ša­lių, tai­kan­čių elekt­ro­mo­bi­lių ska­ti­ni­mo prie­mo­nes, len­te­lę. Šiuo me­tu pen­kio­li­ko­je Eu­ro­pos ša­lių, tarp jų Len­ki­jo­je, Lat­vi­jo­je, Es­ti­jo­je, ga­li­mas ne­mo­ka­mas elekt­ro­mo­bi­lio kro­vi­mas vie­šuo­siuo­se taš­kuo­se. Es­ti­jo­je dar ski­ria­mos su­bsi­di­jos įsi­gi­ju­siems elekt­ri­nes trans­por­to prie­mo­nes ir fi­nan­suo­ja­mi kro­vi­mo taš­kai na­muo­se.

Žvel­giant į Lie­tu­vos oro tar­šos že­mė­la­pį, Šiau­lių re­gio­nas nė­ra pa­ts už­terš­čiau­sias, ta­čiau, pa­sak R. Kli­mo, jei­gu kai­my­nai ter­šia orą, tar­ša su vė­ju ir lie­tu­mi at­ke­liau­ja ir iki mū­sų. Pa­ra­dok­sa­lu, nors gy­ven­to­jų Šiau­liuo­se kas­met vis ma­žė­ja, ta­čiau au­tot­rans­por­to srau­tai iš­lie­ka pa­na­šūs jau ne vie­ne­rius me­tus, tai­gi, ir tar­ša ne­ma­žė­ja.

Pa­sak R. Kli­mo, kad gy­ven­tu­me šva­riau, o tuo pa­čiu ir svei­kiau, vis­kas pri­klau­so tik nuo mū­sų pa­čių. Net toks ne­di­de­lis da­ly­kas, kaip per­sė­di­mas iš au­to­mo­bi­lio į vie­šą­jį trans­por­tą ar ant dvi­ra­čio ga­li pri­si­dė­ti prie ge­res­nio vi­sų mū­sų gy­ve­ni­mo.

Užs. Nr. 362801