Naujausios
Kaip gyvensime po 2020-ųjų?
2020-ieji – riba, už kurios mūsų laukia nežinia. Neaišku, ar ir toliau gausime Europos Sąjungos finansinę paramą, o jeigu ji bus, tai nežinia, kokia. Kokios klaidos buvo padarytos panaudojant ES skirtus milijardus ir į ką reiktų orientuoti mūsų ekonomiką, žemės ūkį, kad šios šakos taptų konkurencingos?
Apie tai prie ŽALGIRIO NACIONALINIO PASIPRIEŠINIMO JUDĖJIMO apskritojo stalo diskutavo Lietuvos Respublikos Seimo narys, ekonomikos profesorius Kęstutis GLAVECKAS, Lietuvos darbdavių konfederacijos vykdomasis direktorius Danas ARLAUSKAS, buvusi Europos Parlamento narė, finansų ekspertė, socialinių mokslų daktarė Margarita STARKEVIČIŪTĖ ir dabartinis europarlamentaras Valentinas MAZURONIS. Diskusiją vedė žalgirietis Gediminas JAKAVONIS.

Valentinas Mazuronis
V.MAZURONIS: Pagal mano turimą informaciją, laikotarpis po 2020 metų kol kas tikrai neaiškus ir diskusijos turėtų prasidėti maždaug 2018 metų antrojoje pusėje. Svarbiausia kriterijai, kaip ir kiek bus skirstoma. Iš tiesų šiandien tai nežinoma. Ir, manau, niekas negalėtų to pasakyti.
Jei vertintume dabartinį mūsų finansinį periodą, neabejotinai Lietuvai europinės investicijos labai naudingos. Bet, mano nuomone, ne visai gerai, kad didžioji jų dalis atitenka statyboms, statybininkams, kitaip sakant, infrastruktūrai. Iš esmės pinigai nenaudojami tai vadinamajai meškerei, kuria būtų galima gaudyti žuvį – plėtoti tam tikras sritis.
M.STARKEVIČIŪTĖ: Viena iš pagrindinių sąlygų yra jokiu būdu neatsisakyti Europos socialinio modelio, kuriame išmokos yra sudėtinė dalis. Kiek tų išmokų mums teks, sunku pasakyti, nes jų dydis susietas su šalių gyvenimo lygiu. Rytų Europos šalys – Čekija, Slovakija – tą lygį, man atrodo, pasieks ir joms išmokos atitinkamai mažės, o kitoms gal reikės didesnių. Tą metodiką dar reikės peržiūrėti. Bet kad Europa išmokų atsisakytų, aš labai menkai tikiu. Daugiau dėmesys dabar visuose debatuose kreipiamas į išmokų panaudojimo efektyvumą. O Lietuva jomis, sakyčiau, ne itin gerai pasinaudoja. Jau yra Europos investicijų strateginis fondas, bet Lietuva yra balta dėmė to fondo žemėlapyje. Jokių projektų ir net svarstymo stadijų nesama. Tai labai blogai. Tas fondas yra didžiulis, bet norint gauti iš jo lėšų reikia pritraukti privačių investicijų. Matyt, tai Lietuvai nelabai sekasi.
G.JAKAVONIS: Mūsų ūkininkai nuolatos klausia: kada mūsų išmokos bus tokios kaip prancūzų ar belgų? Žiūriu, Prancūzijoje žemdirbiai dėl pieno supirkimo kainų važiuoja protestuoti prie Europos Parlamento (EP), ten išpylinėja pieną. O juk pas mus supirkimo kainos daug mažesnės. Ar į tai bus atsižvelgta? Ar tai priklauso nuo mūsų derybininkų ir europarlamentarų, EK narių? Kas tai lemia?
M.STARKEVIČIŪTĖ: EP yra dvi pozicijos. Vieni mano, kad reikia teikti kuo mažiau išmokų ir kad ūkis turi veikti rinkos sąlygomis. Kita nuostata, kurią paprastai aš ir dauguma buvusių Lietuvos parlamentarų palaikydavo, kad žemės ūkis yra ir kultūros židinys, mūsų paveldas, tradicijos. Tad vertinti situacijos remiantis tik rinkos ekonomikos principais negalima. Reikia palaikyti ir žemės ūkio vietovių kultūrinį gyvenimą, kad žmonės nebėgtų iš kaimo.
D.ARLAUSKAS: Nenorėčiau sutikti, kad mažai kas žino ar kalba apie Europos Komisijos (EK) raportą ir rekomendacijas. Prieš metus su jomis jau susipažinome ir šį pavasarį net buvo suburta autoritetinga žmonių iš ministerijų, vyriausybės, verslo atstovų grupė. Kas norėjo, galėjo važiuoti. EK pristatė mums baigiamąjį protokolą, todėl mes šį klausimą labai gerai išmanome. Ir mums labai krenta į akis, kad ten užfiksuoti labai svarbūs dalykai.
Pirmas dalykas, jei vertinsime, kokią naudą duoda ES parama, reikia pasakyti – šiandien 25 proc. biudžeto vienaip ar kitaip susiję su ta parama. Jei kalbame apie 2020 metus, kyla klausimas – iš kur biudžetas ims pinigų finansuoti viešajam sektoriui?
Kitas dalykas – kaip įsisavinami pinigai. Žinote, ES parama perėjo tris etapus – pasisavinimo, įsisavinimo ir investavimo. Kai kalbame apie įsisavinimą, tai labai ydingas terminas. Nes „įsisavinti“ reiškia pinigus užkasti į žemę ar dar kur nors, nereikalingų kelių pritiesti. Visai kas kita yra investavimas. Praėjusią savaitę kartu su ekonomikos atašė, kuris atvažiuoja į Lietuvą kasmet, aplankėme daug įmonių. Žinote, kas man krito į akis? Jos įsikūrė kur nors fermose, apleistuose pastatuose ir sumontavo modernią įrangą už gautą struktūrinę paramą. Bet vienoje patalpoje matau vokišką įrangą, o greta dvylika vyrų po šimtą kilogramų rankutėmis etiketes kažkokias klijuoja, neša neskubėdami. Tai pigi darbo jėga. Neva buvo pinigų, mes čia nupirkome, o po to neužteko, tad pasamdėme pigią darbo jėgą. Ir kokią problemą čia matau? Nebebus daugiau pinigų tam klausimui spręsti. Todėl po 2020 metų laukia rimtas iššūkis, nes trūks pinigų modernizavimui.
Žinoma, gali prisidėti investuotojai, ateinantys su savo projektais. Bet matome, kad investicijų klausimas stringa. Tad aš ir apibendrinčiau taip, kaip parašyta minėtose EK rekomendacijose: viena iš didžiausių Lietuvos problemų – viešojo sektoriaus neefektyvus darbas. Viešasis sektorius – tai vadinamosios institucijos, atsakingos už investicijų pritraukimą, eksporto skatinimą, statybų leidimus, švietimo sistemą... Jų darbo kokybė yra labai prasta. Valstybė nemoka tvarkytis su finansais. Ji paima pinigus, bet neužtikrina kokybiškų viešųjų paslaugų. Visi kiti dalykai – blogi specialistai, senstanti visuomenė, emigracija – antraeiliai.
Manau, pirmiausia mums reikia atsikratyti skurdžiaus mentaliteto, padėkoti EK už tą pagalbą, kurią suteikė, ir toliau tvarkytis patiems.
G.JAKAVONIS: Čia buvo pasakyta, kad kaimiškų vietovių gerovė nėra vien verslo reikalas, bet susijusi ir su tautiniu paveldu.
D.ARLAUSKAS: Aš su tuo nesutinku. Tai yra toks pats verslas. Nors socialinį verslą galima išskirti, yra toks įstatymo projektas. Bet, žinote, kai buvau Lietuvos ūkininkų sąjungos suvažiavime, pamaniau, kad vienoje vietoje dar nemačiau tiek brangių automobilių. Norite pasakyti, kad ūkininkavimas yra kultūrinis kažkoks elementas?
K.GLAVECKAS: Reikia neužmiršti, kad Lietuva yra euro zonos narė. Pinigų skirstymas, programos ir pelnas priklausys nuo to, kaip artimiausiu ir ilguoju laikotarpiu ES vystysis. Dabartiniai augimo tempai – kažkoks skaičius po kablelio. Tai viena. Antra, svarbu, kaip baigsis britų atsiskyrimo reikalas. Didžiosios Britanijos įnašai į bendrą katilą sudaro daug milijardų eurų. Kitaip sakant, euro zonos padėtis nėra tokia gera, kad galėtume tikėtis, jog su parama viskas bus kaip anksčiau. Daug kas keisis.
Mes dabar nežinome, kiek nuo 2022 metų gausime paramos. Pagal viską sprendžiant, ji turėtų būti bent perpus mažesnė. Bet daug kas priklausys nuo Lietuvos pasiekimų. Ar Lietuva ir toliau miegos? Iš esmės visą ekonomikos augimą, kurį turėjome pernai, pasiekėme tik europinių pinigų sąskaita. Jeigu nuo 75 proc. BVP vienam gyventojui vėl nusirisime iki 68 proc., būsime ištiesusiųjų ranką gretose, kaip bulgarai ar rumunai. Mes gi suprantame, kad parama pereina iš donorų pas gavėjus, kai BVP vienam gyventojui viršija 75 proc. Nieko gero nebus, jei per ateinančius metus nieko nepadarysime ar vėl investuosime neprotingai, nesinaudodami sąnaudų analize, o efektyvumas nekils ir tebebus didžiulė emigracija. Produktyvumas, beje, pastaraisiais metais nedidėjo, atvirkščiai. O darbo užmokestis auga.
Apibendrindamas galiu pasakyti, kad nebus taip blogai, kaip visi galvojame, bet nebus ir taip gerai, kaip norėtųsi. Tačiau manau, kad ta parama vis tiek išliks. ES ir euro zona neturėtų subyrėti. Bet infliacija pasieks 2-3 proc.
Pastarasis ketvirtis rodo, kad euro zonoje yra defliacija. Buvo investuotas trilijonas eurų. Sunku įsivaizduoti, kur tie pinigai nusėda. Vienas iš nusėdimo pavyzdžių galėtų būti ir Lietuva. Visi džiaugiasi, kad vadinamosios tiesioginės užsienio investicijos pernai ir šių metų pirmąjį ketvirtį labai išaugo. Bet jei pažiūrėtume į jų struktūrą, 70 proc. investuota į nekilnojamąjį turtą. Kitaip sakant, Vakarai per bankus, per finansinius instrumentus, investicines bendroves iš esmės ateina į Lietuvą. Bet jie ateina ne kurti darbo vietų, o į garantuotą ilgalaikį biznį, kuris duoda 5-6 proc. ir išsaugo turtą, bet darbo vietų ir pridedamosios vertės kraštui nesukuria. Tai labai blogai.
Be to, einamuoju laikotarpiu mes dalį pinigų iš tikrųjų panaudojame drambliams pirkti, o paskui negalime jų išpenėti. Už du milijardus pastatėme Silicio slėnį. Bet jis tuščias. Jis dabar nuomoja komercines patalpas. Aš daug kartų viešai sakiau, kad turime tris ar keturias mokslo sritis, į kurias reikia koncentruotis. Suteikti „žalias kortas“ visiems mokslininkams iš Indijos, iš visur, kad dirbtų tai, kam mes turime pamatus. Kad būtų kuriami konkretūs produktai. Jei lyginame, kiek pas mus sukuriame pridedamosios vertės vienam dirbančiam žmogui ir kokia ji Vokietijoje, matome katastrofinius skirtumus.
Tad apie kokį produktyvumą galima kalbėti? Visos investicijos eina į nekilnojamąjį turtą. Pažiūrėkite, kiek jo statoma. Kaip bus toliau, galima spėlioti. Manau, atsiras kitų finansavimo šaltinių, bet jei paklaustumėte, kaip bus žmonėms, pensininkams, atskiroms socialinėms grupėms, aišku, toms grupėms bus labai sunku.
G.JAKAVONIS: Ko turime siekti per likusius ketverius metus?
V.MAZURONIS: Aš manau, jei galima išmokas gauti, reikia maksimaliai imti. Jei pavyktų įgyvendinti tą dviejų regionų idėją, Lietuva gautų daugiau.
Bet kaip mes panaudojame gautą meškerę? Iš tikrųjų negalime sakyti, kad blogai. Mūsų visi miestai ir miesteliai susitvarkė. Pagrindinės aikštės išsigrėbė, pasidarė gražių dalykų. Saugomos teritorijos pasistatė modernius informacinius centrus. Bet įdėti pinigai neduoda mums ekonominės naudos ir plėtros, o ilgalaikėje perspektyvoje tik didina išlaidas. Jeigu miestas susitvarkė aplink ežerą, kasmet privalės šienauti, turės degti lempos, bus vykdoma komunalinė priežiūra, reikės išvežti šiukšles. Dabar turime tikrai itin geras saugomas teritorijas, su gražiais mediniais takais ir pan., bet jie pūva ir ateis laikas, kai jų išlaikymas mums taps didele našta, nors dabar viską gavome tarsi už dyką. Pažvelkime į infrastruktūrą. Kai buvau aplinkos ministras, sukūrėme mažose gyvenvietėse vieną iš geriausių ES valstybėse vandentiekio sistemų, nes skyrėme tam europinius pinigus. Bet kas išeina? Sukūrėme gerą infrastruktūrą, o gyventojų mažėja ir ta infrastruktūra darosi jau akmeniu po kojom. Visų tų dalykų negalima kurti žvelgiant į perspektyvą.
ES, man taip atrodo, neskuba padėti toms sritims, kuriose gali sulaukti konkurentų. Kalbant apie žemės ūkį reikia suprasti, kad jie iš esmės nesuinteresuoti daryti Lietuvos žemdirbių konkurencingesnių už save. Ir būtent todėl didžiosios valstybės elgiasi ir vienaip, ir kitaip, ir trečiaip, nes mes – vienoje rinkoje. Toks yra ES valstybių siekis. O mūsų siekis – tuos pinigus paėmus darytis maksimaliai konkurencinga valstybe, maksimaliai investuoti į tai, kas mums duotų grąžą. Teisingai pasakė prof. K.Glaveckas apie tuos mokslinius slėnius – mes ten į betoną, į pastatus sukišome didžiulius pinigus. Gal situacija pasitaisys vėliau, bet šiandien tai vėlgi yra akmuo po kojom. Kitaip sakant, pinigai buvo investuoti ne visai efektyviai, bet turime tai keisti, kovoti, draskytis dėl to visa krūtine.
G.JAKAVONIS: Kaip susitvarkė miesteliai, nesiginčysiu. Nacionaliniai parkai turi infrastruktūrą ir pažintinius takus. Bet man labai sunku patikėti, kad žmonės iš Vokietijos, kur daugybė pilių, važiuotų pasižiūrėti Trakų. Čia daugiau Rytų turistų srauto pritraukimas.
Galvodamas apie žemės ūkį, prisiminiau dvi savo keliones. Buvau Izraelyje, kur žydai supirko dykumas ir investavo į vandentiekius, todėl ten viskas žaliuoja. Ir buvau Kazachstane kaip parlamentinės grupės draugystės narys. Pasistebėjome, apžiūrėdami jų plėšinius, kaip gali būti, kad Lietuva sugeba užauginti penkiskart didesnius derlius. Ai, sako, jeigu pas mus sausra, viskas išdega. Tokie du pavyzdžiai. Kuria kryptimi Lietuvai eiti žemės ūkyje?
M.STARKEVIČIŪTĖ: Man teko pirmaisiais Nepriklausomybės metais dirbti Žemės ūkio ministerijoje ir nurodinėti strategines kryptis. Aš labai apgailestauju, kad lyg iš pradžių turėta strategija, bet paskui buvo užsiimta detalėmis. Bet kuriuo atveju Lietuvos žemės ūkio kryptis yra kokybė. Tradicijos ir kokybė. Tik tai turint galima konkuruoti. Derliumi tikrai nepavyks konkuruoti su kitomis žemėmis, dėl to yra skiriamos tos išmokos. Norėčiau dar kartą pasakyti, kad išmokos nėra vargetos prašymas, tiesiog siekiama palaikyti bendrą konkurenciją Europos rinkoje.
Dėl tų mokslo slėnių. Buvau nuėjusi į vieną tokį ir pasakiau, kad dirbu ES patariamosiose tarybose, kur pilna aukšto lygio kompanijų atstovų, ir pasiūliau suorganizuoti renginį, kad jie čia atvažiuotų ir gal ką pasiūlytų. Dabar jau trečią mėnesį laukiu atsakymo. Būčiau pakvietusi kolegas, su kuriais dirbu Europoje, žinomų didžiųjų kompanijų atstovus, jie atvažiuotų už savo pinigus, tai nieko nekainuotų – jūs tik suorganizuokite. Ne, iki šiol nieko nepadarė. Tad noriu pasakyti, kad įdarbinti tuos slėnius nėra noro, dėl to jie ir stovi tušti. Aš parodžiau iniciatyvą, bet jie nenori nieko daryti.
D.ARLAUSKAS: Aš siūlau įsiklausyti į čia paminėtus skaičius. Jie iš tikrųjų kelia nerimą. Produktyvumo nuopuolis – tai tikra katastrofa. Žmonių mažėja ir akivaizdu, kad ateityje vienas dirbantysis turės išlaikyti tris pensininkus. Be produktyvumo pažangos neįsivaizduoju, kaip tai būtų įmanoma. Vienintelė išeitis yra siekti, kad vienas žmogus generuotų tris kartus daugiau pridėtinės vertės.
Aš nekaltinu ūkininkų, kad jie brangiais automobiliais atvažiuoja. Ačiū Dievui, kad pas mus yra tokių ūkininkų, kurie nepaisydami sudėtingos situacijos kažką ir sėja, ir pjauna. Esmė ne tai. Lietuvoje kai kurie rajonai nuolat parduoda žemes. Bet yra ir rajonų, kur nerasite nė vieno kvadratinio metro, nes viskas užsėta ir išnaudojama. Tačiau tuose rajonuose vidutinis ūkis – maždaug 20-30 hektarų dydžio. Mes gi esame atviroje ekonomikoje. Kokį tu gali turėti pelną su 20 hektarų, kai augini bulves ar javus? Olandai augina gėles – didelę pridėtinę vertę turinčius produktus – ir su 20 hektarų daug ką gali padaryti, nes iš hektaro turi didelę išeigą.
Ką turėtų daryti valdžia, viešasis sektorius? Pirmiausia skatinti kooperaciją. Reikia kelti masto ekonomiją, kaip tai daro estai. Jų ūkiai kur kas didesni. Antras dalykas, reikia savivaldos pajamas susieti su sukuriama verte. Tada iš esmės pasikeistų situacija. O dabar visi žiūri tik kad savi būtų Seime, kai skirsto biudžetą. Taip viskas ir sukasi. Bet iš tiesų viskas priklauso nuo sukuriamos vertės. Todėl reikia žmones ir organizacijas motyvuoti. Bet šiuo keliu neinama.
Lietuvoje nėra kritinės šiuolaikiškai mąstančių verslininkų masės. Kai kalbama, kad reikia grąžinti emigrantus, man kyla klausimas: jei rytoj atvažiuos 200 tūkst. žmonių, ką mes su jais darysime? Jie juk įpratę prie didelių pinigų. Mes nesame pasiruošę sugrąžinti tiek emigrantų. Tai būtų socialinė katastrofa. Todėl mes ir sakome: sugrąžinkime pirmiausia darbdavius. Motyvuokime juos. Tuos, kurie turi ryšių, kurie supranta, kas yra žmogiškieji ištekliai, kiek jie kainuoja, kurie išmano naujus vadybos ir verslo modelius.
Bijau net pagalvoti, kas bus, jei bus pasirašyta Laisvosios prekybos sutartis su Amerika. Prieš mėnesį pas mane buvo atvažiavęs iš lenkų JAV ambasados komercijos atašė. Jie jau pradeda dabar zonduoti, koks tas mūsų žemės ūkis, ką jie gali parduoti, ką iš čia galima išsivežti. Jie jau zonduoja. O ką mes zonduojame? Nieko.
G.JAKAVONIS: Mes kalbame, kad mūsų miesteliai gražėja, o žmonės, kurie tuose miesteliuose gyvena, tarpsta gražesnėje aplinkoje. Skatiname turizmo plėtrą, bet visa tai yra aptarnavimo sfera. Kol nepradėsime ko nors gaminti, vien iš aptarnavimo sferos tikrai neišgyvensime. Vienas kolega paklausė, o kam Rusijai pulti Lietuvą. Ką jie čia darytų? Jie turi savo visas okupuotas ukrainas išlaikyti, investuoti pinigus į Krymą. O pas mus visa gamyba sunaikinta. Paneikite tai.
K.GLAVECKAS: Pasaulio tendencija yra tokia, kad realios gamybos lyginamasis svoris mažėja, plečiasi socialinių paslaugų sfera. Apskritai Lietuvoje situacija tokia, kad žmonės gyvena vienkiemyje ir girdi kaimo bažnyčios varpus, bet kam jie skambina, nežino. Mes girdime, kad kažkur yra kažkokie fondai, bet kaip jais pasinaudoti, ne nuo mūsų net priklauso daugeliu atvejų. Esame labai maži.
Jeigu bus pasirašyta Transatlantinė prekybos sutartis, mūsų žemės ūkis galės atsilaikyti tik pasiruošęs kooperacijai ir užtikrindamas ekologiškos produkcijos kokybę. Be to, privalome siekti ūkių stambinimo, o ne remti tuos, kurie turi tris karves ir priduoda pieną.
Lietuvai, kad be baimės įžengtų į 2023-2024 metus, reikia turėti bent 5 proc. ekonomikos augimą. Pernai turėjome 1,7 proc. Visa panaudota europinė parama davė maždaug 2,5 proc. BVP augimą, o be jos būtume turėję minus 0,8 proc. Šiemet gal bus 1 proc. augimas, bet tai – skruzdėlytės žingsniai. Tokiai mažai valstybei, turint 1 proc. prieaugio, kalbėti apie kokią nors perspektyvą net nėra prasmės. Reikia rasti veiksnius, kurie duotų 5-6 proc. ekonomikos augimą, tada būtų galima kalbėti ir apie reemigraciją. Esant tokiam augimui rastųsi daugiau pinigų, atsirastų daugiau žmonių suinteresuotumo. Nebūtinai tai turi būti batų gamyba. Tiesiog tai, kas gaminama, turi duoti didelę pridedamąją vertę – tai svarbiausia. Ar tai būtų lazerių gamyba, ar biotechnologijos, ar vaistų kūrimas. Pasaulyje vien adatų rinka sukuria 8 mlrd. dolerių.
Didžiausias valstybės turtas yra rinkos. Be rinkų tu esi niekas. Mūsų ekonomika per maža, kad mes iš savęs gyventume. Iš savęs gyvename 40 proc., o likusieji 60 proc. turi atsirasti iš judėjimo – pirkimo ir pardavimo. Gali uždirbti iš to, kad pats turi ką parduoti, o gali ir iš kito perparduoti. Aukšta tvora nėra geras kaimynas. Ne pats geriausias būdas su kaimynu turėti gerus santykius per aukštą tvorą.
V.MAZURONIS: Vieni mano, kad Lietuva – žemės ūkio kraštas. Kiti teigia, kad turime plėtoti aukštąsias technologijas ir kad lazeriai – mūsų ateitis. Tad pirmiausia turime apsispręsti, kuria linkme norime eiti ir kokie yra mūsų prioritetai. Kokia valstybe norime būti? Kol patys to nenuspręsime, mes nežinosime, ką daryti.
Mano nuomone, Lietuvai reikia pertvarkų ryžto. Jei kalbėtume apie projektavimus, teritorijų planavimus – sritį, kurią aš gerai išmanau, mes lyg ir padarėme gerus žingsnius, bet savivaldybių lygmeniu poįstatyminiais aktais tai jau ištirpdyta. Teisybė, savivaldybės šiandien visai nesuinteresuotos, kad jų teritorijoje vyktų permainos. Visiems pokyčiams iškart kyla didžiulis pasipriešinimas, bet reikia nebijoti, prisiimti politinę atsakomybę, trenkti kumščiu į stalą ir padaryti. Kaip mes padarėme su brakonieriais. Tada būtų gerai Lietuvoje.
M.STARKEVIČIŪTĖ: Sutinku, turi būti ekonomikos augimas, kad Lietuvai būtų geriau. Aš pati esu augimo specialistė, augimas – tai uždirbti daugiau pinigų. O kaip galima jų uždirbti? Ir kaip suderinti aukštąsias technologijas su žemės ūkiu? Aukštosios technologijos keičiasi labai sparčiai. Kartais jos būna konkurencingos, bet gali nutikti ir taip, kaip buvo su „Nokia“. Po to jos atsilieka. O žemės ūkis yra stabili sritis, duodanti stabilias pajamas, jeigu ji yra sutvarkyta. Taigi nėra ko Lietuvai blaškytis. Dėl naujų technologijų, be abejo, reikia dirbti ir mes dirbame. Norint dirbti šia kryptimi, reikia turėti kvalifikuotus IT darbuotojus, ir viskas.
Be to, plėtrai reikia pinigų. Europos centrinis bankas spausdina pinigus be jokių palūkanų, visi ima, o Lietuvoje palūkanos – 15 proc. Kas gali paaiškinti, kodėl taip yra? Kodėl verslas negali gauti tų kreditų? Junkerio fondas turi interneto svetainę, kurioje kiekvienas gali užpildyti paraišką. Tai galima padaryti net gyvenant kaimo vietovėje. Bet kažkas turi visa tai aiškinti.
Lėšų panaudojimas, užsienio investicijų atėjimas yra juokingas. Bankai nekredituoja smulkaus verslo, kuris jau dirba, arba kredituoja su didžiulėmis palūkanomis. O tie pinigai nueina į Italiją ir Ispaniją. Dabar juk pinigų Europoje yra, bet reikia, kad žmonės tai žinotų. Europa stengiasi skatinti smulkųjį verslą, bet mes patys susikuriame visokių barjerų, dėl ko to daryti negalima.
G.JAKAVONIS: Kai visą bankų sektorių atidavėme skandinavams, kurie patys euro neįsivedė, kyla klausimas, ar jie suinteresuoti mūsų verslininkams duoti paskolas, kurių reikia apyvartinėms lėšoms, gamybai plėsti.
D.ARLAUSKAS: Nesu didelis bankų specialistas, bet vadovaujantis sveika nuovoka man keistai atrodo, kad Ž.K.Junkeris duoda daug pinigų, bet kartu suriša bankams rankas skolinti – padidėjo likvidumo, pakankamumo ir kt. reikalavimai. Bankai, kaip verslas, kaip visada ieško saugesnių pinigų. Ir tie pinigai nuėjo į vadinamąją virtualią ekonomiką, jie sukasi kažkur ir nenusėda į realią ekonomiką. Junkerio pinigai mūsų nepasiekia, nes Lietuvos verslininkai per maži, kad galėtume aplikuoti į tuos pinigus. Vokiečiai, danai – tai visai kitokia ekonomika. Domėjomės tais pinigais, realiai mes jų nepaimsime. Todėl ir siūlėme, kad 80 milijardų, kurie kas mėnesį pumpuojami, būtų išskirstyti kiekvienai šaliai ir patektų į realią ekonomiką.
Mūsų bankai iš esmės užsiima, nebijau to žodžio, spekuliaciniais dalykais. Aš pats domėjausi. Reikia pasirašyti asmeninį neatšaukiamą vekselį ir garantuoti viskuo, ką gyvenime esi sukūręs. Tik visiškas idiotas gali prašyti kredito plėtrai ir įkeisti viską, ką turi. Aš gi nežinau, kokių dar nesąmonių priims mūsų valdžia ir kas bus pasaulyje.
Parengta pagal savaitraščio „Respublika“ priedą „Žalgiris“