
Naujausios
Kaip malka virsta šaukštu
Šiaulių rajono Ginkūnų gyvenvietės tautodailininkų Rasos ir Gintaro Daukšų namai pilni gyvybės: visas kiemas, visi kambarių kampai liudija, kad čia gyvena kūrybingi žmonės. Kūrėjų namuose – gausybė paveikslų, medžio dirbinių.
Rasa ir Gintaras – ilgamečiai pedagogai, edukacinių projektų sumanytojai, plenerų dalyviai ir tautodailės puoselėtojai. 2013 metais Rasa ir Gintaras Daukšai buvo išrinkti Ginkūnų seniūnijos šeimų ambasadoriais.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Rasos ir Gintaro gyvenime daug bendro: abu šiauliečiai, abu po vidurinės įstojo į Šiaulių universiteto Dailės fakultetą, abu baigė, Rasa (Rimkutė, dailininko, menotyrininko Vytenio Rimkaus dukra) metais anksčiau. Abu 1991-aisiais technologijų mokytojais įsidarbino Šiaulių Jovaro mokykloje. Ten vienas kitą pastebėjo ir po pusmečio susituokė.
„Kad tai mano žmogus, supratau iš karto“, – sako Rasa ir šypsosi.
Juodu sujungė ne tik meilė, ne tik trys dukros, bendri namai, bet ir kūryba: dailė, medžio darbai, tautinės juostos, riešinės, kiti senieji lietuvių liaudies amatai, kuriuose, sako, ne tik pilna išminties, bet ir istorijos.
Rasa ir Gintaras juokauja, kad jų namuose nėra nė vieno nereikalingo daikto, nė vieno niekalo, kuris nepraverstų kūryboje, ypač dirbant su vaikais Šiaulių jaunųjų technikų centre. Čia abu skleidžia žinią apie senuosius lietuvių amatus: vyras skiepija dailiuosius, o žmona menines technologijas – pynimą, siuvimą, piešimą ant šilko, ant stiklo, siuvinėjimą ir kita.
G. Daukša mokytojauja ir Zoknių progimnazijoje.
Sako, kai nedirba valdiškai, neria tiesiai į kūrybą. Kaip kitaip pavadinsi jų organizuojamus edukacinius juostų pynimo, šiaudų rišimo, Užgavėnių kaukių drožimo, skaptavimo, velykinių kiaušinių marginimo užsiėmimus įvairiuose šalies miestuose ir miestelių bendruomenėse.
Ginkūnuose šeima gyvena Gintaro senelių 1936 metais įkurtoje sodyboje.
Ginkūnų ir kaimyninių seniūnijų patalpose Daukšai surengė ne vieną savo kūrybos darbų – Gintaro tapytų paveikslų, Rasos riešinių, tautinių juostų ir kitų rankdarbių – parodą. O tradicinės tautodailės parodos Šiauliuose, Kuršėnuose menininkams – svarbiausi metų renginiai.
„Ne šiaip sau tautodaile užsiiminėjam, – šmaikštauja G. Daukša. – Tai ir malonumas, ir hobis, ir vienas kitas pinigėlis. Kur tik mus kviečia, visur važiuojam.“
O Rasa pritaria: važiuojantys ten, kur norima senųjų amatų.
Smagiausia, kai smalsuolių būrys apstoja: apžiūrinėja, renkasi, komentuoja, domisi, iš ko tas ar tas padaryta, koks medis samtį išsidrožti labiau tiktų arba kodėl štai vieno medžio šaukštu greičiau dantis išsibarškintum nei pavalgytum, o kito medžio šaukštas tiesiog pats į burną lenda.
Bendraudami su smalsaujančiais kūrėjai parodo, kaip tas grožis gimsta: Rasa žaisliukus gražina, juostą pina ar riešinę mezga. O Gintaras nepaleidžia kalto – tegu mato žmonės, kiek kantrybės, mokėjimo reikia, kol namams geldą ar samtį pasidarai.
Tautodailininkai sako, kad senieji liaudies amatai pastaraisiais metais atgimsta.
Rasa ir Gintaras su tautos paveldu nori supažindinti kuo daugiau vaikų. Dėl to dirba Šiaulių jaunųjų technikų centre, yra senųjų amatų būrelių vadovai.
Juostoms pinti, anot tautodailininkės, reikia daug kantrybės, tad mažai tikėtina, kad vaikas ilgą, plačią juostą nupintų, bet ir mažytė teikia daug džiaugsmo.
R. Daukšienė pripažįsta, vargu ar prisikviestum vaiką, jei darytum viską lygiai taip, kaip senų senovėje darydavo. Todėl greta senųjų metodų ji būtinai pritaiko ir vieną kitą naujovišką technologiją: piešimą ant šilko, ant stiklo.
„O pas mane būrelyje – viskas iš medžio: šaukštai, geldos, kaukės, loveliai. Drožiame iš malkų: jei vaikui patinka darbas – namo nešasi, jei nepavyko – į krosnį namams šildyti“, – šypsosi Gintaras.
Jis sako, skaldydamas malkas, dailesnes ir be šakų, numeta į šoną – būreliui. Ir šiaudų, skirtų rištiems darbams, G. Daukša „pakombinuojantis“ iš vietos ūkininkų. Šiaudus išdžiovina sausoje tamsioje namų palėpėje, kad jie įgautų savybių, reikalingų pagal senovinį principą rišamiems darbams kurti, ir kad nenubluktų, liktų auksinės spalvos.
Sudominti vaikus nėra paprasta: masinio vartojimo laikais norisi ne tik gražaus ir naudingo rezultato, bet ir greito.
„Jei per du užsiėmimus vaikas nepadaro, ką sugalvojęs, trečiąsyk, žiūrėk, darbo nebetęs: atsibodo“, – pastebėjo Gintaras.
Jis mano, kad mokymo programoje technologijoms turėtų būti skiriama daugiau laiko negu viena kita savaitinė pamoka.
„Ką per 45 minutes galima nuveikti: pusvalandį paskaptuoti, penkiolika minučių – susitvarkyti. Skambutis“, – porina kūrėjas.
„Kalbame ne apie tai, kad kiekvienas vaikas turėtų tapti tautodailininku ar senovės amatų žinovu, o apie tai, kad žinojimas, ką mokėjo ir kuo gyveno mūsų senoliai, yra vertas pagarbos“, – įsitikinusi R. Daukšienė.
Jos nuomone, viskas prasideda nuo namų ir nuo tėvų požiūrio. Jei tėvai sakys, kam gi čia vargti, pinti tas tautines juostas, jei gali nueiti ir nusipirkti, argi vaikai mąstys kitaip?
„Ir kaip tada pasakyti vaikui, kad tai yra svarbu, kad tai tautos paveldas...“
Ir labai sutuoktiniams smagu, jei tėvai savo vaikus palaiko, grožisi jų sukurtais darbais ir skatina kurti.
G. Daukša veda mokinius į kokią parodą, o kad labiau sudomintų, kiekvienam išdalija po užduotį – surasti konkretų autorių arba kūrinio pavadinimą.
„Turėdami užduotį vaikai priversti paieškoti, patyrinėti, iš arčiau apžiūrėti. O tai lėktų ir pralėktų, – sako pedagogas. – Ir tėvams reikėtų ateiti. Vaikams įdomu ir tėvams įdomu.“
„Tautos kūrybai neturime leisti išnykti. Išsaugoti tautos šaknis privalome. Ir kas daugiau tai gali padaryti, jei ne tautodailininkai, ne technologijų, ne dailės mokytojai. Tėvai vaikų nebeišmokys, kaip būdavo senovėje“, – sutartinai kalba tautodailininkai.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Liaudies amatų puoselėtojų namai Ginkūnuose pilni gyvybės. Ką jau kalbėti apie šeimos augintinį buldogą Dobį, kuris, anot šeimininkų, „sutvarko“ visus ne vietoje padėtus daiktus.
Tautodailininkai Rasa ir Gintaras Daukšai sako, kad mes, lietuviai, esame istorine praeitimi turtingos tautos palikuonys.
Metų tautodailininke prieš kelerius metus išrinktai Rasai Daukšienei – pintos margaspalvės juostos bene svarbiausias senovės lietuvių kūrybingumo įrodymas. Kūrėjos namuose jos rankomis nupintų tautinių juostų šimtai.
Pasak pedagogo, tapytojo, tautodailininko Gintaro Daukšos, kūrybinis procesas žadina žmogaus fantaziją, ugdo norą užbaigti, ką pradėjus, ir teikia dvasinį pasitenkinimą.