
Naujausios
L. Andrikienė: „Zapad“ primena vaikų žaidimą su degtukais prie benzino statinės
Europarlamentarę, Europos Parlamento Užsienio reikalų komiteto ir Saugumo ir gynybos pakomitečio narę dr. Laimą Andrikienę kalbino žurnalistas Saulius Adomaitis.
– Rugsėjo 14-20 dienomis Rusija vykdo nematyto dydžio karinius mokymus „Zapad“. Juose dalyvaus apie 100 000 karių, gausybė įvairios karinės technikos. Mokymai vyks prie rytinių NATO sienų. Koks tų pratybų tikslas?
– Visiškai neaišku, ko šiais mokymais siekiama, tačiau pats žodis „Zapad“ reiškia „Vakarai“. Taigi, potencialus priešininkas Kremliui yra Vakarai arba NATO, tai yra ir mes, Lietuva. Kremlius puikiai suvokia, kad jokios grėsmės iš Vakarų nėra, bet propagandoje šį argumentą plačiai naudoja. NATO dislokavo papildomus dalinius Baltijos valstybėse bei Lenkijoje, tačiau jų skaičius yra tikrai mažas. Šių dalinių buvimą iššaukė pačios Rusijos agresyvi politika – Krymo okupacija, konflikto kurstymas Rytų Ukrainoje bei aktyvus Rusijos dalyvavimas jame.
Tokių didelių mokymų nebuvo nuo pat „Šaltojo karo“ pabaigos. Pažymėtina, kad pratybos nėra atsakas į naujas JAV sankcijas, nes pratybas Kremlius planavo seniai, dar iki tų sankcijų patvirtinimo. „Zapad‘u“ tikriausiai siekiama parodyti, kokia didžiulė jėga regione yra Rusija.
– Ar manote, kad Kremlius planuoja grubų Baltijos šalių užgrobimą?
– Yra sena ir patikrinta patarlė: nori taikos – ruoškis karui. Atsargumas ir tinkamas pasirengimas gėdos nedaro. Ypač žinant, su kuo turime reikalo: prieš septynerius metus Rusija užpuolė Gruziją ir atplėšė Osetiją bei Abchaziją, kurias valdo jos marionetės. Prieš trejus metus toji pati Rusija įsiveržė į Ukrainą, aneksavo Krymą, o jos samdiniai ir dabar kariauja Rytų Ukrainoje, kontroliuoja padėtį toje Ukrainos dalyje.
Esant tokiam kariuomenės sutelkimui ir žinant, kad Rusija nevengia provokacijų, kyla pagrįstas susirūpinimas, kad kokia nors provokacija ar tiesiog žmogiška klaida gali atvesti prie rimto karinio konflikto.
Daugelis analitikų baiminasi, kad mokymams į Baltarusiją įžengę Rusijos kariai ten pasiliks. Jei taip atsitiktų, Lietuvai kiltų pavojus, ne ką mažesnis nei tas, kurį kelia Astravo atominė jėgainė. Tada Baltarusijos nepriklausomybė taptų tik menama, o Rusijos karinis kontingentas būtų nuolat iškeltas kumštis virš rytinių NATO narių galvų. Prie to dar pridėkime Rusijos karinius dalinius ir techniką Kaliningrado srityje. Padėtis ir galimi karinės jėgos persiskirstymai (apie pusiausvyrą net nekalbu) nekelia optimistinių minčių.
Šioje situacijoje nedidelis NATO karinis potencialas prie rytinių Aljanso sienų yra akivaizdžiai nepakankamas pusiausvyrai išlaikyti. Tačiau šis NATO buvimas nėra simbolinis, nes Kremlius puikiai supranta, kad karinis susidūrimas su Vokietijos ar JAV kariniu daliniu, esančiu Baltijos valstybėse, reikštų pasaulinio karo pradžią. Nemanau, kad Kremlius norėtų susinaikinti.
– Paminėjote Ukrainą. Toje šalyje Rusija yra aktyvi veikėja visomis prasmėmis: karine, ekonomine, negana to, vyksta nuožmus informacinis karas, karas dėl žmonių protų, pasitikėjimo. Ar nemanote, kad ES parama Ukrainai yra nepakankama?
– Ne man vienai norėtųsi, kad ES parama Ukrainai būtų ženklesnė. Neslėpsiu: esu už tai, kad Ukraina taptų visaverte ES nare. Priimant sprendimus Europos Parlamente – ir dėl bevizio režimo Ukrainos piliečiams, ir dėl laisvosios prekybos sutarties, ir kitais klausimais – visuomet balsuoju taip, kad ES parama Ukrainai būtų kuo didesnė, o Ukraina ja efektyviai pasinaudotų.
Tačiau pasakiusi tai, negaliu nutylėti piktžaizdės, kuri kenkia ir pačiai Ukrainai, ir jos santykiams su ES bei jos valstybėmis narėmis. Tai – korupcija, nuo aukščiausių valdžios sluoksnių iki valdžios piramidės apačios. Vykstant karui kai kurie politikai ir oligarchai pelnosi iš jo, naudą skaičiuodami jau šimtais milijonų dolerių. O šalyje – 1,5 milijono pabėgėlių iš Rytų Ukrainos, kurie nesulaukia reikiamo dėmesio ir pagalbos. Nuo karo pradžios Ukrainą paliko 5 milijonai žmonių, šiuo metu dirbantys įvairiose ES šalyse. Vien Lenkijoje jų, pasak mano kolegų europarlamentarų, galėtų būti arti 2 milijonų.
Korupcija ėda Ukrainos valstybės pamatus, valdžia netenka žmonių pasitikėjimo. Ji neigiamai veikia ir ES bei Ukrainos santykius, griauna taip reikalingą pasitikėjimą.
Paskutinis pavyzdys – buvusio Gruzijos prezidento M. Saakašvilio atvejis. Prieš keletą metų tapęs Ukrainos piliečiu ir paskirtas Odesos srities gubernatoriumi, šiemet tapo nepageidaujamu asmeniu, persona non grata Ukrainoje, nes atvirai prakalbo apie aukščiausio masto korupciją ir kai kurių žinomų žmonių vaidmenį. Po to M. Saakašvilis buvo atleistas iš Odesos srities gubernatoriaus pareigų, o jam išvykus trumpo vizito į JAV prezidento P. Porošenkos dekretu iš jo atimta ir Ukrainos pilietybė. Tokie pavyzdžiai nedaro garbės nei dabartiniam Ukrainos prezidentui, nei šiandieninei Ukrainai, siekiančiai narystės Europos Sąjungoje.
Laima Andrikienė.