Miestui – švaresnis oras, keleiviams – malonesnė kelionė

Miestui – švaresnis oras, keleiviams – malonesnė kelionė

Miestui – švaresnis oras, keleiviams – malonesnė kelionė

Šiauliečiai jau daugiau nei keturis mėnesius važinėja ekologiškais „Irisbus Citelis CNG“ autobusais. Tokio patogaus ir kiekvieno keleivio poreikius atitinkančio viešojo transporto, anot gyventojų, miestui reikėjo jau seniai. Aštuonis komfortabilius autobusus Europos Sąjungos sanglaudos fondo lėšomis įsigijo Šiaulių bendrovė „Busturas“.

Justė BUDINAITĖ

Blynų kvapo nebeliko

Vyresni miestiečiai juokauja, kad kadais, pro šalį praūžus senajam dyzeliniam autobusui, pakvipdavo keptais blynais. O susiruošusiajam įveikti kelio galą žiemą tekdavo kaip reikiant prisirengti – autobuso langai užšaldavę net ir iš vidaus. Vaikystėje greičiausiai ne vienam iš mūsų teko prasikrapštyti plotelį lango stiklo, kad žinotume, kur išlipti.

Laikui bėgant, viešojo transporto parkas modernėjo: senuosius autobusus pakeitė šiltesni, greitesni ir patogesni autobusai. Tačiau iki šiol daugiau dėmesio buvo skiriama keleivių vežimo kokybei, bet ne ekologijai.

Ir pagaliau pagalvota apie oro švarumą! Gamintojai pasuko galvas, ir štai: dabar tie, kurie naudojasi miesto transportu, bei tie, kurie mieste gyvena, gali kvėpuoti švaresniu oru. Mat ekologiškieji Čekijos Vysoke Myto mieste įsikūrusioje gamykloje pagaminti bei raudona ir geltona spalva nudažyti autobusai varomi ne aplinką teršiančiu dyzeliniu kuru, o suslėgtomis gamtinėmis dujomis.

Keleiviai komfortą jau pajuto

„Šiaulių kraštas“ pakalbino naujojo autobuso keleivius. Smalsauta, ką žmonės mano apie ekologišką viešąjį transportą.

Šiaulietė Dalia važiuoja ne dažnai ir apie naujuosius „Busturo“ pirkinius nieko nežinojo. Tačiau moteris kažką neįprasta pastebėjo vos įlipusi į „Irisbus"ą.

„Jis važiuoja minkščiau ir tyliau. Važiuodama senais „Icarus“ autobusais galėdavau kiekvieną kelio duobę suskaičiuoti, – atvirauja šiaulietė. – O šis juda ir stoja plastiškai.“

Šiauliečiui Alimpijui Kolesnikovui kelionės miesto autobusu – įprastas dalykas. Pensininkas važiuoja ir į turgų, ir sodą.

Šiaulietis girdėjo, kad naujieji autobusai naudoja gamtines dujas, todėl neteršia oro. Šis faktorius jam itin svarbus.

Antanas Laurinavičius – vienas iš pernai spalio mėnesį įsigytų autobusų vairuotojų. Vyras keleivius vežioja jau devynerius metus.

„Teko ir prie „Icarus“, ir prie „Volvo“, ir prie „Scania“ vairo pasėdėti, – sako vairuotojas. – Ką čia ir šnekėti: naujojo autobuso nepalyginsi su nė vienu ankstesniuoju.“

Pritaikytas kiekvienam keleiviui

Vairuotojas A. Laurinavičius maloniai leidžia apsidairyti autobuse. Salone suskaičiuojame 26 sėdimas įvairaus aukščio vietas. Autobuse įrengta patogi aikštelė keleiviams stovėti, čia pat gali įsikurti mamos su vežimėliais, numatyta vieta neįgaliesiems.

Autobusas, palyginti su ankstesniais, žemagrindis. Todėl vyresnio amžiaus keleiviams arba turintiesiems judėjimo negalią nereikia aukštai kelti kojų – nuo šaligatvio autobusas pasiekiamas vienu nedideliu žingsniu.

Ir, žinoma, ekologija. Senesnius autobusus vairavęs A. Laurinavičius prisimena ne tik sudegusio dyzelino dvoką, bet ir kenksmingų dūmų kamuolius, kurie versdavosi pajudėjus.

Naujieji autobusai – bekvapiai. Ant kiekvieno iš jų stogo įmontuoti iš specialių kompozitinių medžiagų pagaminti balionai, kuriuose telpa 1240 litrų suslėgtų gamtinių dujų. Su tiek degalų autobusas nuvažiuoja apie 400 kilometrų.

Ekologiškas, patrauklus ir saugus

Šiaulių bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Vilius Laužikas sako, kad naujieji antrinės italų koncerno „Iveco“ įmonės „Irisbus“ autobusai – tikrai vykęs bendrovės pirkinys.

„Apie ekonomiją kalbėti dar ankstoka, tačiau ekologija nekelia abejonių“, – teigia įmonės vadovas.

Jis įsitikinęs, kad naujieji autobusai padidino Šiaulių miesto viešojo transporto patrauklumą ir dėl to turėtų padidėti važiuojančiųjų skaičius.

Šie autobusai, anot V. Laužiko, ankstesniuosius pranoksta ir keleivių vežimo saugumu – įrengta pneumatinė stabdžių sistema, taip pat ABS, ASR ir EBS sistemos.

ES paramos projektas

Lėšos iš Europos Sąjungos sanglaudos fondo 2010 metais paskirstytos penkių didžiausių Lietuvos miestų – Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių ir Panevėžio – keleivinio transporto įmonėms. Iš viso ekologiško viešojo transporto plėtrai 2007–2013 metų laikotarpiu skiriama 75,4 milijono litų.

Susisiekimo ministro įsakymu, patvirtinusiu priemonės „Kompleksinė ekologiško viešojo transporto plėtra“ valstybės projektų sąrašą, šiauliečiams skirta pinigų aštuoniems suspaustomis gamtinėmis dujomis varomiems autobusams pirkti.

Bendra projekto „Ekologiškų viešojo transporto autobusų įsigijimas Šiaulių mieste“ vertė – 7,5 milijono litų, iš jų 5,1 milijono litų sudaro Sanglaudos fondo parama. Likusią dalį reikiamų lėšų skyrė UAB „Busturas“.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

SPALVOS: Šiaulių mieste dabar važinėja aštuoni naujutėlaičiai ekologiški autobusai. Juos galima atpažinti iš geltonos bei raudonos spalvų.

KOMFORTAS: Poniai Daliai malonu naujuoju autobusu važiuoti dėl jo minkštumo bei lengvumo.

PATOGUMAS: Šiaulietis Alimpijus Kolesnikovas džiaugiasi, kad „Irisbus“ autobusai yra žemi, todėl į juos lengva įlipti.

VAIRUOTOJAS: Naujojo suslėgtomis dujomis varomo autobuso vairuotojas Antanas Laurinavičius juokiasi prisiminęs keleivių klausimus, ar rytoj jis važiuos tuo pačiu maršrutu.

GRINDYS: Žemos grindys – tik vienas iš modernaus autobuso privalumų.

Užs. Nr. 172232