Mokytojai sensta: kas mokys vaikus?

Mokytojai sensta: kas mokys vaikus?

Mo­ky­to­jai sens­ta: kas mo­kys vai­kus?

Vos po ke­le­rių me­tų Lie­tu­vo­je ka­tast­ro­fiš­kai trūks gam­tos moks­lų, ma­te­ma­ti­kos bei tech­no­lo­gi­jų sri­čių mo­ky­to­jų. Šiau­lių Ju­liaus Ja­no­nio gim­na­zi­jos di­rek­to­rius Ri­mas Bud­rai­tis at­vi­ras – sens­tan­čių mo­ky­to­jų ne­bus kam pa­keis­ti. Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­ja si­tua­ci­jos ne­dra­ma­ti­zuo­ja – ti­ki mo­ky­to­jų idea­liz­mu dirb­ti dėl idė­jos.

Si­mo­na SI­­MO­­NA­­VI­­ČĖ

simona@skrastas.lt

Ims by­rė­ti mo­kyk­los?

„Ma­no žvilgs­nis vi­suo­met nu­kreip­tas į atei­tį – ne tik mū­sų gim­na­zi­jos, bet vi­sos Lie­tu­vos mo­kyk­lų. Pe­da­go­gai ir va­do­vai ne­ga­li bū­ti abe­jin­gi, kas bus to­liau“, – sa­ko Šiau­lių J. Ja­no­nio gim­na­zi­jos di­rek­to­rius R. Bud­rai­tis.

J. Ja­no­nio gim­na­zi­jo­je, kaip ir vi­so­je Lie­tu­vo­je, mo­ky­to­jų am­žiaus vi­dur­kis ar­tė­ja prie 50 me­tų. Kas to­liau?

„Ne­rei­kės nė de­šim­ties me­tų, ka­da pra­si­dės ma­si­nis Lie­tu­vos pe­da­go­gų ėji­mas į už­tar­nau­tą poil­sį. Jei išeis toks srau­tas žmo­nių vie­nu me­tu, kas ateis į jų vie­tą? Ne­ma­tau jo­kios bū­si­mos ro­ta­ci­jos, nes nė­ra kam mo­ky­to­jų pa­keis­ti“, – sa­ko R. Bud­ra­tis.

Jau da­bar trūks­ta gam­tos moks­lų mo­ky­to­jų – fi­zi­kų, geog­ra­fų, che­mi­kų. Gim­na­zi­jos va­do­vui ne kar­tą te­ko įkal­bi­nė­ti pen­si­nio am­žiaus mo­ky­to­jus dar nei­šei­ti iš dar­bo, nes jiems nė­ra pa­mai­nos.

R. Bud­rai­tis at­krei­pia dė­me­sį į ki­tą me­da­lio pu­sę – jau­nų žmo­nių į mo­kyk­lą šiuo me­tu ne­prii­ma, nes mo­kyk­los ma­ži­na­mos ar­ba na­tū­ra­liai ma­žė­ja dėl mo­ki­nių skai­čiaus. Pa­pil­do­mų mo­ky­to­jų ne­be­rei­kia, nes dar­bo krū­vį iš­si­skirs­to ki­ti mo­ky­to­jai, jie guo­džia­si, kad krū­vis ir taip nė­ra di­de­lis.

„Vie­na iš vals­ty­bės tra­ge­di­jų, kad ma­žė­ja mo­ki­nių. Dar blo­giau – ne­be­tu­rė­si­me ir mo­ky­to­jų. Švie­ti­mo sis­te­ma da­bar lai­ko­si ant pa­ruoš­tų 50-me­čių. Jiems pra­dė­jus by­rė­ti – ims by­rė­ti mo­kyk­los“, – liūd­nas pro­gno­zes var­di­ja R. Bud­rai­tis.

Mo­ko­si dėl dip­­lo­­mo

R. Bud­rai­tis at­krei­pia dė­me­sį į ten­den­ci­ją, jog stu­di­juo­ti pe­da­go­gi­nio pro­fi­lio aukš­to­sio­se mo­kyk­lo­se jau­ni­mas ne­no­ri ar­ba stu­di­jas ren­ka­si tie, ku­rie nie­kur ki­tur neįs­to­ja.

„Ne­no­riu ab­so­liu­tin­ti – tarp sto­jan­čių­jų yra tik­rai pui­kių bū­si­mų pe­da­go­gų, bet bi­jau, kad tai da­ro­si vos ne išim­tys“, – ap­gai­les­tau­ja R. Bud­rai­tis.

Bai­gu­sie­ji pe­da­go­gi­nes stu­di­jas daž­nai ne­nuei­na į mo­kyk­las, nes stu­di­ja­vo tik dėl aukš­to­jo moks­lo dip­lo­mo. Atė­ju­sių­jų pa­ruo­ši­mas, di­rek­to­riaus nuo­mo­ne, pra­stas. Pas­kel­bus kon­kur­są, kan­di­da­tų ne­bū­na ar­ba be­veik nė­ra iš ko rink­tis.

Mo­kyk­los įsi­su­ka į už­bur­tą ra­tą – jau­no spe­cia­lis­to nė­ra ka­da mo­ky­ti, pa­gal aukš­tą ko­ky­bės kar­te­lę iš­kart rei­ka­lin­gas aukš­tos kva­li­fi­ka­ci­jos mo­ky­to­jas, ge­ban­tis vai­kus ruoš­ti bran­dos eg­za­mi­nams.

„Ge­ras mo­ky­to­jas yra be­si­mo­kan­tis, bend­ra­dar­biau­jan­tis, at­sa­kin­gas, kul­tū­rin­gas ir ku­rian­tis kul­tū­rą, bū­ti­nai klys­tan­tis – sun­ku ar­ba neį­ma­no­ma dirb­ti su ne­klys­tan­čiais. Pa­tys ge­riau­si stu­den­tai tu­rė­tų ei­ti į uni­ver­si­te­tus, kad atei­ty­je ge­bė­tų tap­ti mo­ki­nių au­to­ri­te­tais. Tai – vel­niš­kai sun­ki už­duo­tis“, – įsi­ti­ki­nęs R. Bud­rai­tis.

Jau­no mo­ky­to­jo ne­mo­ty­vuo­ja men­kas at­ly­gi­ni­mas, prie­dai, gau­na­mi tik už dar­bo sta­žą, kva­li­fi­ka­ci­nę ka­te­go­ri­ją. Jau­no­ji kar­ta mie­liau ren­ka­si stu­di­juo­ti me­di­ci­nos, va­dy­bos, eko­no­mi­kos, tei­sės ar ki­tas stu­di­jas, nes grei­čiau su­si­ran­da ge­rai ap­mo­ka­mą dar­bą.

Šiau­liuo­se – vy­riau­si mo­­ky­­to­­jai

Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos duo­me­ni­mis, bend­ro­jo ug­dy­mo Lie­tu­vos įstai­gų mo­ky­to­jų vi­dur­kis yra 48 me­tai, ta­čiau daug pe­da­go­gų yra 55–59 me­tų (19,45 pro­c.), 50–54 me­tų (18,55 pro­c.).

„Paly­gi­nti su ki­to­mis sa­vi­val­dy­bė­mis, Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė tu­ri di­džiau­sią skai­čių 60 me­tų ir vy­res­nių mo­ky­to­jų“, – tei­gia Šiau­lių mies­to vie­tos veik­los gru­pės už­sa­ky­mu UAB „Eko­no­mi­nės kon­sul­ta­ci­jos ir ty­ri­mai“ da­ry­tos ana­li­zės au­to­riai.

Jie ana­li­za­vo Šiau­lių, Kau­no, Klai­pė­dos, Pa­ne­vė­žio ir Jel­ga­vos mies­tų švie­ti­mo si­tua­ci­ją.

Ty­rė­jai pa­žy­mi, jog 2014 me­tų duo­me­ni­mis, jau­nų, iki 30 me­tų am­žiaus, mo­ky­to­jų Šiau­lių mies­to mo­kyk­lo­se su­ma­žė­jo 26,5 pro­c. 2010 me­tais jie su­da­rė 4,9 pro­c. vi­sų mo­ky­to­jų, o 2014 m. – 3,6 pro­cento.

Gim­na­zi­jo­se, vi­du­ri­nė­se, pa­grin­di­nė­se ir pra­di­nė­se mo­kyk­lo­se di­džiau­sią da­lį su­da­ro 45–59 me­tų spe­cia­lis­tai, be­veik treč­da­lis mo­ky­to­jų – 30–44 me­tų. Sa­vi­val­dy­bės švie­ti­mo įstai­go­se dau­gė­ja 60 me­tų ir vy­res­nių mo­ky­to­jų: 2010 me­tais to­kių bu­vo 19,5 pro­c., o 2014 me­tais – 25 pro­centai.

Ma­žiau­siai vy­res­nio am­žiaus pe­da­go­gų tu­ri Klai­pė­dos sa­vi­val­dy­bė (16,7 pro­c.).

Che­mi­kai dir­ba per tris mo­­kyk­­las

Šiau­lių ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo ir spor­to sky­riaus vy­riau­sio­ji spe­cia­lis­tė Ra­sa Pau­laus­kie­nė, at­sa­kin­ga už ra­jo­no pe­da­go­gų re­gist­rą, sa­kė, jog ra­jo­no bend­ro­jo la­vi­ni­mo mo­kyk­lo­se dir­ba 22, iki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo – 4, ne­for­mal­iojo vai­kų švie­ti­mo įstai­go­se – 3 pen­si­nio am­žiaus pe­da­go­gai. Iš vi­so Šiau­lių ra­jo­ne yra 36 švie­ti­mo įstai­gos, iš jų 24 – bend­ro­jo la­vi­ni­mo mo­kyk­los. Vy­riau­siam mo­ky­to­jui yra 66 me­tai, vie­nuo­li­kai mo­ky­to­jų yra iki 30 me­tų.

„Nors pen­si­nio am­žiaus mo­ky­to­jų da­bar nė­ra itin daug, bet pa­laips­niui mo­ky­to­jai sens­ta. Šiau­lių ra­jo­ne mo­ky­to­jų am­žiaus vi­dur­kis yra 48 me­tai, ne­si­ski­ria­me nuo ša­lies vi­dur­kio“, – ko­men­ta­vo R. Pau­laus­kie­nė.

Spe­cia­lis­tė pa­žy­mi, jog pe­da­go­gams išė­jus į pen­si­ją jau­ni mo­ky­to­jai į jų vie­tą ne­prii­ma­mi. Ka­dan­gi mo­ky­to­jai ra­jo­no mo­kyk­lo­se tu­ri po vos 6 ar 10 sa­vai­ti­nių pa­mo­kų, išė­jus ko­le­gai ki­ti spe­cia­lis­tai iš­si­da­li­ja jų dar­bo krū­vį. La­biau­siai ra­jo­ne trūks­ta che­mi­jos, fi­zi­kos, geog­ra­fi­jos mo­ky­to­jų. Yra dir­ban­čių dvie­jo­se, tri­jo­se mo­kyk­lo­se.

Mo­ky­to­jų trū­ku­mas bus ka­­tast­­ro­­fiš­­kas

Lie­tu­vos edu­ko­lo­gi­jos uni­ver­si­te­tas (LEU) pa­sta­ruo­ju me­tu ne­be­su­ren­ka bū­si­mų che­mi­jos, fi­zi­kos, ma­te­ma­ti­kos mo­ky­to­jų gru­pių.

LEU dės­ty­to­jų To­mo Pet­kaus ir Ilo­nos Ka­ra­liun 2014 me­tais at­lik­ta­me mo­ky­to­jų po­rei­kio ty­ri­me kons­ta­tuo­ta, kad fi­zi­kos mo­ky­to­jų pri­trūks jau 2016 me­tais, ma­te­ma­ti­kos bei che­mi­jos – 2018 me­tais, tech­no­lo­gi­jų – 2020 me­tais, bio­lo­gi­jos – 2022 me­tais, in­for­ma­ci­nių tech­no­lo­gi­jų mo­ky­to­jų – 2023 me­tais.

„Čia nė­ra ver­tin­tos at­ski­rų Lie­tu­vos re­gio­nų mo­ky­to­jų kai­tos pro­ble­mos, kai kur mo­ky­to­jų trū­ku­mas pa­si­reikš dar anks­čiau nei vi­so­je Lie­tu­vo­je“, – pa­žy­mi ty­ri­mo au­to­riai.

Jų tei­gi­mu, ži­nant da­bar­ti­nę si­tua­ci­ją, mo­ky­to­jų trū­ku­mas gam­tos moks­lų, ma­te­ma­ti­kos bei tech­no­lo­gi­jų sri­ty­se jau 2020 me­tais bus ka­tast­ro­fiš­kas.

Jau­ni­mas lau­kia vie­tos mo­­kyk­­lo­­je

Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos (ŠMM) vi­ce­mi­nist­rė Ge­no­vei­ta Kra­saus­kie­nė pri­pa­žįs­ta, jog mo­ky­to­jų trū­ku­mą jau­si­me po de­šimt­me­čio, kai di­de­lė pe­da­go­gų gru­pė išeis į pen­si­ją.

Ji pa­žy­mi, jog si­tua­ci­ja mies­te ir kai­me skir­tin­ga – trū­ku­mą grei­čiau pa­jus kai­mo mo­kyk­los, nes kai­mo vie­to­vė­se ap­skri­tai trūks­ta spe­cia­lis­tų, tu­rin­čių iš­si­la­vi­ni­mą.

G. Kra­saus­kie­nės tei­gi­mu, vie­na­reikš­miš­kai įver­tin­ti mo­ky­to­jų po­rei­kį atei­ty­je su­dė­tin­ga – jei da­bar­ti­nės de­mog­ra­fi­nės ten­den­ci­jos ne­si­keis, mo­ki­nių skai­čius ir to­liau ma­žės, mo­kyk­lų tink­las trauk­sis.

„Il­gė­jant pen­si­niam am­žiui da­bar pe­da­go­gai ­lie­ka dirb­ti il­giau. Šiuo me­tu apie 30 pro­cen­tų pe­da­go­gų tu­ri­me per daug“, – ko­men­ta­vo vi­ce­mi­nist­rė. Grės­mių, kad jau­ni pe­da­go­gai atei­ty­je ne­no­rė­tų atei­ti į se­nų­jų vie­tą, ji ne­ma­to.

„Tik 15 pro­cen­tų ab­sol­ven­tų, bai­gu­sių pe­da­go­gi­nes stu­di­jas, iš kar­to ei­na dirb­ti į mo­kyk­las. Ki­ti apie pe­da­go­gi­nį dar­bą sva­jo­ja vė­liau, įgy­ja pa­tir­ties ki­tur. Man at­ro­do, yra ne­ma­ža da­lis žmo­nių, ku­rie sva­jo­ja bū­ti mo­ky­to­jais, lau­kia vie­tos mo­kyk­lo­je“, – įsi­ti­ki­nu­si G. Kra­saus­kie­nė.

Mo­ky­to­jų mo­­ty­­va­­ci­­ja

„Mi­nis­te­ri­ja ski­ria tiks­li­nes sti­pen­di­jas pe­da­go­gi­nių stu­di­jų stu­den­tams, aukš­to­sios mo­kyk­los ska­ti­na­mos reng­ti dvi­gu­bas in­teg­ruo­tas spe­cia­ly­bes“, – mi­nis­te­ri­jos pa­stan­gas pri­trauk­ti stu­den­tų į pe­da­go­gi­nes spe­cia­ly­bes var­di­ja G. Kra­saus­kie­nė.

Pa­sak jos, prie­mo­nių efek­ty­vu­mą pa­ro­dys ki­tų ar dar ki­tų me­tų sto­ja­mie­ji. „Si­tua­ci­ja tu­rė­tų pa­si­tai­sy­ti“, – pro­gno­zuo­ja vi­ce­mi­nist­rė.

Jos tei­gi­mu, bū­si­mus mo­ky­to­jus mo­ty­vuo­ti tu­rė­tų ir atei­ty­je ke­lia­mas pe­da­go­gų at­ly­gi­ni­mas. Šiais me­tais mi­nis­te­ri­ja sie­kia, kad jau­niems pe­da­go­gams at­ly­gi­ni­mas kil­tų 7 pro­cen­tais.

„Pa­gal vi­sas iš­ga­les sten­gia­mės, kad pe­da­go­go pro­fe­si­ja bū­tų pa­trauk­li. Ne pa­slap­tis, kad at­ly­gi­ni­mas yra vie­nas iš pa­grin­di­nių ro­dik­lų. Jei žmo­gus gi­męs pe­da­go­gu, jis stu­di­juo­ja bet ko­kia kai­na, net ne­klaus­da­mas apie at­ly­gi­ni­mą ei­na ir dir­ba su vai­kais“, – sa­ko G. Kra­saus­kie­nė.

ŠMM pa­teik­tais duo­me­ni­mis, šiuo me­tu jau­no, ką tik į mo­kyk­lą atė­ju­sio mo­ky­to­jo (ne­tu­rin­čio dar­bo sta­žo, kva­li­fi­ka­ci­nio laips­nio), sta­tis­tiš­kai tu­rin­čio 18 va­lan­dų dar­bo krū­vį, at­ly­gi­ni­mas yra apie 400 eu­rų (po mo­kes­čių).

G. Kra­saus­kie­nės nuo­mo­ne, nuo pe­da­go­gi­nių stu­di­jų šiuo me­tu jau­nus žmo­nes stab­do dar­bo per­spek­ty­vų ne­bu­vi­mas, jie ne­no­ri va­žiuo­ti dirb­ti į kai­miš­ką vie­to­vę. Jau­niems spe­cia­lis­tams pri­trauk­ti įta­kos tu­ri re­gio­ni­nė ir sa­vi­val­dy­bių po­li­ti­ka: ten­den­ci­ja ga­li keis­tis, jei re­gio­nų eko­no­mi­nė plėt­ra spar­tės ir re­gio­nai bus pa­trauk­lūs gy­ven­ti jau­noms šei­moms.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

PERS­PEK­TY­VA: Šiau­lių Ju­liaus Ja­no­nio gim­na­zi­jos di­rek­to­riui Ri­mui Bud­rai­čiui ne­ri­mą ke­lia liūd­na ša­lies švie­ti­mo per­spek­ty­va: ne­rei­kės nė de­šim­ties me­tų, ka­da pra­si­dės ma­si­nis Lie­tu­vos pe­da­go­gų ėji­mas į už­tar­nau­tą poil­sį. Ar bus kam juos pa­keis­ti?

Dai­niaus La­bu­čio (EL­TA) nuo­tr.

VIL­TIS: Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos vi­ce­mi­nist­rė Ge­no­vei­ta Kra­saus­kie­nė sa­ko, jog jau­ni­mą rink­tis mo­ky­to­jo spe­cia­ly­bę mo­ty­vuo­ti tu­rė­tų atei­ty­je ke­lia­mas pe­da­go­gų at­ly­gi­ni­mas.


PE­DA­GO­GUS RUO­ŠIA 16 AUKŠ­TŲ­JŲ MO­­KYK­­LŲ

Lie­tu­vo­je i­ki­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo pe­da­go­gų yra 10 162, bend­ro­jo ug­dy­mo – 28 453. Iš vi­so – 38 615.

Bend­ro­jo ug­dy­mo mo­ky­to­jų pa­si­skirs­ty­mas pa­gal am­žių: jau­nes­ni nei 25 me­tai – 0,65 pro­c. (186), 25–29 m. – 2,98 pro­c. (847), 30–34 m. – 5,58 pro­c.

(1 587), 35–39 m. – 9,74 pro­c. (2 771), 40–44 m. – 13,65 pro­c. (3 883), 45–49 m. – 17,46 pro­c. (4 969), 50–54 m. – 18,55 pro­c. (5 277), 55–59 m. – 19,45 pro­c. (5 533), 60–64 m. – 9,27 pro­c.

(2 639), 65 m. ir vy­res­ni – 2,67 pro­c. (761).

LA­MA BPO duo­me­ni­mis, pe­da­go­gi­kos kryp­ty­je 2015 m. stu­den­tų priė­mė 16 aukš­tų­jų mo­kyk­lų, bet 5 iš jų ne­priim­ta nė 10 stu­den­tų.

Iš vi­so 2015 m. su bū­si­mais stu­den­tais pa­si­ra­šy­ta 950 su­tar­čių.

Dau­giau­siai stu­den­tų 2015 m. priė­mė Lie­tu­vos edu­ko­lo­gi­jos uni­ver­si­te­tas (462), Vil­niaus ko­le­gi­ja (113), Klai­pė­dos uni­ver­si­te­tas (90), Kau­no ko­le­gi­ja (75), Šiau­lių uni­ver­si­te­tas (74).

Šiais me­tais ati­da­ry­tas VU Pe­da­go­gi­kos cent­ras.

Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nis­te­ri­jos inf.


PE­DA­GO­GAI DAR­BO BIR­­ŽO­­JE

Įp­ras­tai dau­giau­sia lais­vų dar­bo vie­tų pe­da­go­gams bū­na re­gist­ruo­ja­ma bir­že­lio – rugp­jū­čio mė­ne­siais.

2016 m. va­sa­rio 10 d. duo­me­ni­mis, Šiau­lių te­ri­to­ri­nė­je dar­bo bir­žo­je dar­bo ieš­ko 144 pe­da­go­gai, jiems siū­lo­mos 6 lais­vos dar­bo vie­tos.

Ieš­ko­ma kū­no kul­tū­ros, tech­no­lo­gi­jų mo­ky­to­jų, lop­še­lio-dar­že­lio auk­lė­to­jo, prieš­mo­kyk­li­nio ug­dy­mo pe­da­go­go, so­cia­li­nio pe­da­go­go bei ak­lų­jų ir silp­na­re­gių mo­ky­to­jo, tif­lo­pe­da­go­go.

Dau­giau­sia dar­bo ieš­ko pra­di­nio ug­dy­mo mo­ky­to­jai (23), so­cia­li­niai pe­da­go­gai (13). Už­si­re­gist­ra­vo po 12 lie­tu­vių, ang­lų kal­bų, kū­no kul­tū­ros mo­ky­to­jų, lop­še­lio-dar­že­lio auk­lė­to­jų. Dar­bo ieš­ko 7 mu­zi­kos mo­ky­to­jai.

Šiau­lių te­ri­to­ri­nės dar­bo bir­žos inf.

Re­dak­ci­jos ar­chy­vo nuo­tr.