
Naujausios
VASAROS POKALBIAI
Nuo batų prie „Penzeliuko“
Per Šiaulių miesto gimtadienį šiauliečiai jau galės darytis selfius prie naujo meninio akcento – žmogaus dydžio teptuko „Penzeliuko“. Iš Radviliškio kilęs skulptorius, dailininkas Martynas Gaubas laimėjo meninių akcentų plenerą-konkursą. Mieste jau pastatęs geležinį dviratį prie Dviračių muziejaus ir batus, jis svarsto atridenti ir geltoną savo galvą.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Skulptūra visiems menininkams
Plenere-konkurse „(Ne)atrasti Šiauliai“ geriausiu pripažinta M. Gaubo skulptūra „Penzeliukas“, skirta tokia pravarde visų pažinotam dailininkui Gerardui Bagdonavičiui atminti. Kūriniui įgyvendinti skirta 14 tūkstančių eurų.
Iš ketaus pagaminta teptuko skulptūra brėš ant žemės dažus, pagamintus iš veidrodinio, nerūdijančio plieno. Tai simbolizuos ryškų dailininko pėdsaką Šiauliuose, žaisminga simbolika – neramų dailininko charakterį.
Su M. Gaubu susitinkame prie Šiaulių dailės galerijos, kur čia pat ant grindinio prieš dvejus metus „įkalta“ jo skulptūrinė kompozicija „Mano batai“. „Ooo, jau šiek tiek pakeitę spalvą“, – pavalo batų nosį menininkas.
Įsispyręs į juos nusifotografuoja – taip daro daugelis šį kūrinį pamėgusių žmonių. Pasvarsto papozuoti atsilenkęs 90 laipsnių kampu, kaip iš filmo „Matrica“.
Gurkšnojant kavą ant suolelio, „Šiaulių kraštas“ kalbino M. Gaubą apie būsimą kūrinį, viešąsias erdves, kūrybinę vasarą, burtus ir supergalias.
– Kodėl „Penzeliukas“?
– Man labiausiai įstrigo G. Bagdonavičiaus pravardė. Tada dingsta oficialumas, nes pravardė suminkština tarpusavio santykį. Vos ne šiaulietiškai „penzeliuks“, žargoniškas žodis, dabar, manrods, niekas taip nebesako.
Norėjau, kad tai nebūtų konkretus žmogus, o su juo siejamas simbolis. Tuo pačiu darbas skirtas ir kitiems Šiaulių menininkams. Nenorėjau sureikšminimo į vieną asmenį, nes daugelis menininkų kažkada buvo panašiai vadinami – terlioriais, penzeliukais.
Įdomu G. Bagdonavičiaus paliktame pėdsake pamatyti dabartinius Šiaulius – veidrodiniame atspindyje. Miestas, žmonės keičiasi, o pėdsake tai visą laiką atsispindi.
Veidrodinis atspindys kaskart keisis, skulptūra taip pat. Pavyzdžiui, apsiniaukus potėpis visai kitoks. Jei šalia pilna žmonių, jie atsispindi. Skulptūra kintanti, bet kartu monumentali. Galvoju padaryti ją judesyje, kad teptukas atrodytų kaip krentantis, brėžiantis, darantis potėpį.
Nebuvau aiškiai prisirišęs prie vietos kur statyti skulptūrą. Dabar galvoju, galbūt bulvare jau per tiršta, net geriau antrasis pasiūlytas variantas prie Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos, šalia įėjimo į parką.
Vienas svarbiausių dalykų skulptūrai yra interaktyvumas, nes ji stovi viešojoje erdvėje. Kai kurie žmonės matys tiesiog teptuką, kas norės, galės giliau pasidomėti kas tas „Penzeliukas“, kas G. Bagdonavičius.
Tarakonai gėrimo puodelyje
– Tikriausiai teko girdėti diskusijas dėl pernai metų konkurso nugalėtojo Gintauto Lukošaičio skulptūros „Verksmas“. Ar nebaisu, kad ir „Penzeliukas“ bus taip verksmingai priimtas?
– Galvoju, kad tokio atgarsio tikrai nesulauksiu, nes neturiu tokio siekio. Dažnai dalyvaujant konkursuose atsiranda supratimas, ką žmonės priima, o ko ne. Man atrodo, „Penzeliukas“ nėra ką nors įžeidžiantis, turintis blogų asociacijų.
Dedant į darbą daugiau negatyvo, jis dažniausiai sukelia diskusijų. Galima jį naudoti specialiai. Pavyzdžiui, įdėjus į gėrimą tris tarakonus tai jau sukeltų pasipiktinimą, jei pasiūlytum atsigerti, kas nors įsižeistų.
– Jūsų darbai žaismingi, šmaikštūs, ironiški. Galbūt ir Šiauliams trūksta žaismingumo?
– Keičiasi laikai. Anksčiau monumentalumo reikalaudavo pačios technologijos. Akmeninę skulptūrą darydavo kelis metus, reikėdavo detaliai viską apgalvoti, tiksliai suderinti visus projektus. Tada dingsta žaismingumas. Kai bandai išvesti viduriuką, gaunasi kaip „Aušra“.
Dabartiniu laikmečiu problemiška su skulptūromis, nes visos kitos medijos priimamos daug greičiau, lengviau. Kai dar studijavau, žmonės skirdavo apie 10 sekundžių kažkokiam vaizdui, dabar sumažėjo iki kokios sekundės. Jei vaizdas nesikeičia ir niekas nevyksta, žmonėms to nebereikia. Vaizdas turi judėti, šokinėti, sproginėti...
Nebėra žmonių, kurie mėgautųsi sustingusia akimirka. Ypač jei tą padarai labai monumentaliai, skulptūra lieka sustingusiu kalnu, nieko nebesako. Skulptūrai reikia lengvumo ir tyrumo, nes kitu atveju sukuri paminklą.
– Kaip vertintumėte Šiaulių viešąsias erdves?
– Žiūrint su kuo lyginti. Pavyzdžiui, prieš mėnesį buvau Osle – ten skulptūrų neįsivaizduojamai daug. Niekas per daug nežiūri vietos – yra alėja ir pastato. Nebūtinai centre.
Idealiausia centrines miesto vietas, aikštes palikti trumpalaikėms skulptūroms: sniegams, ledams, smėliui... Viskas greit keičiasi, norisi, kad tose vietose kaskart atsirastų kas nors naujo.
Dėl to kyla problema, pavyzdžiui, su Vilniaus Lukiškių aikšte. Pastatyti vieną darbą, kuris atspindėtų viską, visiems tiktų ir patiktų, būtų meniniu požiūriu gerai padarytas – praktiškai neįmanoma. Vis tiek išves vidurkį ir padarys kokią nesąmonę.
Kartais geriau tokias vietas palikti gyvai besikeičiančias. Lukiškių aikštėje kažkada mačiau rugiais užsodintą plotą, kitą kartą galėtų pripučiamos skulptūros atsirasti. Nežinau, ar šiais laikais reikia stabų, sureikšminti centrą. Centravimas iš viso nereikalingas.
Ilgesniam laikui viešosiose erdvėse statomos skulptūros turi būti lengvai skaitomos, tik su užkoduotais sluoksniais. Skulptūra kaip pažintis su žmogumi – pirma pamatai išorę, kūno judesius, vėliau imi bendrauti, pažįsti charakterį, asmenybę. Sluoksnius galima pamažu lukštenti arba tiesiog eiti pro šalį ir nesigilinti – estetiškas daiktas arba ne.
Kartais sluoksnius galima pamatyti ir po kurio laiko. Pavyzdžiui, ant „batų“ yra išpieštas išskaidytas Šiaulių herbas – meška, jautis, knyga, taip pat „Šaulys“. Pradžioje atrodo tik batai, paskui pamatai, kad šiaulietiški, niekur kitur netiktų. Taip atsiranda ryšys.
– Smagu, kai kūrinys prigyja, žmonės fotografuojasi?
– Aišku! Tiesą sakant galvojau, kad kas nors su jais išeis, apsiavęs nubėgs, kadangi jie iš bronzos. Anksčiau visoje Lietuvoje skulptūros vis nukentėdavo nuo vandalų, o dabar, tikriausiai, keičiasi žmonių kultūra, jie darosi geresni.
Geltona galva Šiauliuose
– Be „Penzeliuko“ kokie dar kūrybiniai planai šią vasarą?
– Bus dar vienas skulptorių pleneras Šiauliuose, kurį organizuoja įmonė „Salda“. Su kitais garsiais lietuvių skulptoriais dešimt dienų kursime darbus iš metalo. Prancūzijoje kursiu skulptūras iš šiaudų, vėliau pleneras Smiltynėje... Dar laukia keletas privačių užsakymų. Vasara darbinga, reikia skaičiuoti dienas, kad viską suspėtum.
– Kokie nauji iššūkiai laukia? Anksčiau minėjote, kad iš komforto zonos išeiti privertė šiuolaikinės skulptūros magistro studijos Vilniaus dailės akademijoje.
– Studijas baigiau. Anksčiau klausydavau įvairių seminarų, dabar tenka bendrauti su įdomiais kolekcionieriais, verslininkais. Iš jų mokausi verslo gudrybių, o pats mainais pasakoju apie menus. Mokome vieni kitus.
Su vienu žmogumi atsitiktinai susipažinau Tarptautinėje šiuolaikinio meno mugėje Vilniuje, kuris brangiai įsigijo mano darbą, pradėjome bendrauti. Man įdomus žmonių požiūris, kurie moka didelius pinigus už menus. Kaip jie mato tavyje investiciją, rizikuodami savo asmeniniais pinigais, kodėl pasirenka tam tikrus autorius.
– Jūsų paties galva dažnai būna kūrybos objektu, įkvėpimo šaltiniu. Kada kokią nors M. Gaubo galvą pamatysime Šiauliuose?
– Reikėtų kada nors atvežti į Šiaulių bulvarą! Arba ne, ne į centrą, o kokį pakampį.
Vienai parodai sukūriau autoportretą, tuščiavidurę geltoną galvą iš plastiko, pavadinau „Konteineriu“. Ji nesunki, ją galima nešioti, net su ja vaikščioti pasiėmus už ausų. Dabar stovi Birštone, vasaros estradoje prie Nemuno, tai kiekvieną kartą nusukama vis į kitą pusę. Galvojau, kas nors ja nuplauks Nemunu arba nuspalvins nosį, aprašys keiksmažodžiais. Nieko. Tikrai pasikeitę žmonės į geresnę pusę!
Klausimai „ne į temą“
– Jūsų batų skulptūra „Šiaulių kraštą“ įkvėpė sukurti rubriką „Apie batus ir apie ratus“. Joje klausdavome apie svarbiausius gyvenimo pėdsakus ir klausimų „ne į temą“. Taigi, koks jūsų giliausias gyvenimo pėdsakas?
– Svarbiausias žingsnis, kad atsidūriau Šiauliuose ir Šiaulių universiteto Menų fakultete. Iki tol niekada vaikystėje negalvojau būti menininku, bet studijos sugebėjo įkvėpti, duoti jėgų, pasitikėjimo. Dar vienas pliusas, kad atsidūriau būtent Šiauliuose, o ne Vilniuje. Tikriausiai jei būčiau Vilniuje, viskas būtų seniausiai pasibaigę. Iki šiol gyvenu tuo, ką atradau ir kuo uždegė Šiauliai.
– Jei turėtumėte stebuklingą lazdelę, kokius tris norus įgyvendintumėte?
– Pirmasis, kad visi žmonės būtų laimingi. Vaikščiotų išsišiepę, kaip ne šios Žemės gyventojai. Antrasis, kad nebebūtų jokių ligų. Trečiasis, kad niekam netrūktų duonos.
– Jei turėtumėt supergalią, kokia ji būtų?
– Dažnai sapnuoju, kad moku skristi. Man patinka tas jausmas, būtų gerai skraidymo supergalia. Sukaupi jėgas ir pakyli nuo žemės.
– Kaip atrodytų kino filmas apie jūsų gyvenimą?
– Man labiausiai patiktų, kad filmą kurti susitiktų du režisieriai – Emiras Kusturica ir Tinto Brass, sukurtų netikėtą filmą su daug visko, šiek tiek „pošlai“. Mane vaidinantis aktorius galėtų būti visiškai nežinomas ir padaryti karjerą per šį filmą. Pavadinimą sugalvoti labai sunku... Gal „Kartą Lietuvoj“?
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
BATAI: Skulptorius Martynas Gaubas įsispyrė į savo kūrinį – prieš dvejus metus sukurtą žaismingą meninį akcentą „Mano batai“.
SLUOKSNIAI: Skulptoriaus Martyno Gaubo manymu, pažintis su viešųjų erdvių skulptūra vyksta kaip su žmogumi – iš pradžių pamatai išorę, po to pradedi gilintis į užkoduotus sluoksnius, detales.
INTERAKTYVUMAS: „Sparčiai kintančiame šiuolaikiniame pasaulyje žmones patraukia interaktyvios, kintančios skulptūros, monumentalūs paminklai nebėra patrauklūs“, – įsitikinęs menininkas Martynas Gaubas.
Šiaulių dailės galerijos iliustr.
AKCENTAS: Meninių akcentų plenerą-konkursą laimėjo M. Gaubo skulptūra „Penzeliukas“.