
Naujausios
Nuo dešrelių iki karališko miesto
Šiaulių architektų bendruomenė ieško atsakymo į klausimą, koks yra Šiaulių identitetas – organizavo viešą diskusiją. Žemaičiai primena, kad Šiauliai nėra „ant rubežiaus“ – tai Žemaitijos dalis. Įvaizdžio kūrėjų primestas Saulės miesto vardas – pakibęs. Kodėl klaidžiojama 780 metų gyvuojančio miesto istorijoje?
Šiaulių „Aušros“ muziejaus direktorių Raimundą Balzą stebina tokios identiteto paieškos: „Ko čia dar besitarti? Dirbti reikia!“
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
Tarybos nariai kvietimo negirdėjo
Pirmoji Lietuvos architektų sąjungos (LAS) Šiaulių skyriaus inicijuota diskusija „Šiaulių miesto identiteto beieškant urbanistinėje miesto erdvėje“ vyko penktadienį Šiaulių dailės galerijoje.
LAS Šiaulių skyriaus valdybos pirmininkė, diskusijos moderatorė architektė Rūta Stuopelienė apgailestavo, kad iš visų kviestų atėjo tik keli miesto Tarybos nariai: „Dvidešimt šeštais Lietuvos valstybės gyvavimo metais jiems visuomet būna daugiau kitokių rūpesčių negu miesto reikalai.“
Viešose diskusijose specialistai bandys atsakyti į klausimus, kokį poveikį daro architektūra piliečiui, ar urbanistinė erdvė yra vertybė, ką senamiesčio sąvoka reiškia skirtingoms visuomenės grupėms, kokie visuomenės lūkesčiai ir priesakai išrinktiems miesto Tarybos nariams.
Dešrelės su garstyčiomis
Šiaulių universiteto Humanitarikos tyrimų centro mokslo darbuotojai doc. dr. Simonas Strelcovas ir dr. Modestas Grigaliūnas pristatė tyrimo „Mūsų Šiauliai: „gyvasis“ miesto veidas ir jo kaita viešųjų erdvių požiūriu XX–XXI a.“ pirmojo etapo rezultatus.
Projekto metu mokslininkai sukūrė istorinės ir kultūrinės atminties žemėlapį, kuriame užfiksuotos įvairios miestiečių pamėgtos, lankytos vietos, maršrutai nuo 1918 metų iki šių dienų.
Iš viso buvo identifikuota 5 500 objektų, tačiau dalis jų persidengia laiko tėkmėje. Pavyzdžiui, tas pats pastatas ilgainiui pakeitė paskirtį. Apklausoje šiauliečiai išskyrė Kriminalų, Laisvalaikio, Romantikos, Švenčių takus.
Analizuojant duomenis išryškėjo, kad šiauliečiai gerai prisimena laikotarpį iki nepriklausomybės atkūrimo, sovietmetį, kur kas mažiau duomenų apie laikotarpį po nepriklausomybės.
„Apklausoje respondentai nepagailėjo laiko ir parašė komentarų. Pavyzdžiui, kaip prie senojo viaduko, kur dabar yra degalinė, eidavo į cirką, čiuožinėdavo Kaštonų alėjoje buvusioje čiuožykloje, valgydavo pieniškas dešreles su garstyčiomis „Sigutės“ kavinėje. Tai suteikia objektams žmogišką veidą“, – komentavo M. Grigaliūnas.
Apklausos duomenimis, sovietmečiu kaip laisvalaikio pramoga ryškiai dominavo kino teatrai, kultūros įstaigos, kavinės, viešosios miesto erdvės – centrinis miesto parkas, čiuožykla. Po nepriklausomybės atkūrimo daug dėmesio skiriama Vilniaus gatvės pėsčiųjų bulvarui.
Laikrodis „Gaidys“ ir sovietmečiu, ir dabar išliko susitikimų, pasimatymų vieta. Dabar prie pasimatymų vietų prisidėjo senosios miesto kapinės, prekybos centrai.
Iš sovietmečio dauguma minėdavo ideologines šventes, paradus Prisikėlimo aikštėje, renginius centrinio miesto parko estradoje. Atkūrus nepriklausomybę ideologines šventes pakeitė valstybinės, daug dėmesio skiriama miesto gimtadieniui, meno festivaliams, renginiams koncertų įstaigose, muziejuose. Tarp pramogų vietų nebelieka Salduvės piliakalnio, centrinio miesto parko.
Kriminaliniame take pažymėta, ko miestiečiai vengia.
Sovietmečiu pavojingomis vietomis laikytos pietinio rajono Aido gatvė, „Lyros“ prekybos centras, Talkšos, Prūdelio pakrantės, parkas prie Šiaulių arenos, geležinkelio stotis. Nepriklausomybės metais tarp pavojingų, nejaukių vietų įvardintas centrinis miesto parkas, turgaus rajonas. Iš vengtinų vietų išnyko autobusų stotis.
„Jei mieste sutvarkoma tam tikra viešoji erdvė, ji tampa patraukli, prie jos pradeda virti gyvenimas“, – pažymi M. Grigaliūnas.
Nors kalbama, kad pėsčiųjų bulvaras nyksta, į jį sunku pritraukti žmonių, tačiau tyrimas rodo, kad jis žmonėms yra svarbus. „Bulvaro laidoti nevalia“, – pažymi mokslininkas.
Kokie Šiaulių atvirukai?
Apie Šiaulių identitetą ir viešąjį interesą kalbėjo architektė, miesto Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Giedrė Mendoza Herrera. Ji abejojo Šiaulių, kaip Saulės miesto, įvaizdžiu, kuris „nėra išgyventas“, o iškelti šūkiai: „Saugus, atviras, veržlus“ miestas tinka apibūdinti bet kurį gerą miestą. Tai nepadeda kurti individualaus Šiaulių identiteto.
Architektas Vytenis Rudokas pasiūlė: „Kai pagalvoji apie identitetą, pirma mintis – nueiti į knygyną ir pažiūrėti atvirukus. Pasidaro velniškai liūdna: matau tik katedrą ir, geriausiu atveju, metalinę lapę.“
Jo nuomone, atvažiavęs į Šiaulius žmogus nieko neatsimena apie miestą, nes urbanistika esą niekuo neišsiskiria. V. Rudokas mieste pasigenda įdomių paminklų, skulptūrų.
Šiauliai – Žemaitijos dalis
Diskusijoje patirtimi pasidalijo buvęs ilgametis Telšių miesto architektas, Lietuvos kultūros ir meno premijos laureatas, VDA Telšių fakulteto profesorius Algirdas Žebrauskas.
Jis atkreipė dėmesį, jog Šiaulių miestas istoriškai priklauso Žemaitijai, nėra „ant rubežiaus“ tarp Aukštaitijos ir Žemaitijos. „Žemaitija – svarbi miesto identiteto, tapatybės dalis“, – sakė jis.
Rodydamas istorinius žemėlapius profesorius pabrėžė – Šiauliai buvo didelis, rimtas žaidėjas Žemaitijos istorijoje, o šis regionas iš esmės nulėmė visos Lietuvos istoriją.
„Gaila, kad Šiauliai, būdami labai aiškia unikalios regioninės dermės dalimi, ją yra visiškai praradę. Žemaitija 200 metų praktiškai viena kovojo dėl savo išlikimo. Jūs esate lygiai tokia pati istorinės žemės dalis. Galbūt to mechaniškai grąžinti nereikia, bet svarbu prisiminti formuojant tapatybę. Reikia stiprinti tai, ką turite, ieškoti naujų galimybių“, – sakė A. Žebrauskas.
Telšių pavyzdys įkvepia
Telšiai save identifikuoja kaip „septynių kalvų miestą prie ežero“, Žemaitijos sostinę – tapatybė buvo pastatyta ant tikrų istorinių faktų.
A. Žebrauskas atkreipia dėmesį, jog prieš trisdešimt metų miestas buvo gana liūdno vaizdo. 1983 metais Telšiai buvo vienas labiausiai atsilikusių rajono centrų Lietuvoje, turėjo didžiausią šalyje avarinių namų skaičių, labai užterštas, rekreacijai visiškai nenaudojamas Masčio ežeras, nesaugoma, nugyventa senoji miesto dalis.
Nors mieste veikė menininkų technikumas, jame tebuvo tik viena pusiau užbaigta skulptūra – diplominį darbą daręs skulptorius turėjo uždavinį iškalti aiškius buhalterės bruožus, bet jam nepavyko, todėl skulptūros nebefinansavo.
Dabar Telšių senamiestis yra saugomas – vienas iš septynių nacionalinio lygmens senamiesčių. Mieste sutvarkytos visos keturios aikštės, 95 procentai visų meno kūrinių mieste pastatyti iš privačių lėšų. Dalis meninių akcentų yra interaktyvūs, pavyzdžiui, su jais galima žaisti.
Baigiamas rekonstruoti raudonų plytų buvusios spirito gamyklos pastatas – devynių pastatų kompleksą sutiko rekonstruoti vienas prekybos centras. „Juos įkalbėti, buvo ką veikti“, – juokavo A. Žebrauskas.
Pasak jo, anksčiau prie centre esančio Masčio ežero buvo „kiaulių SPA“ – ten jos voliodavosi purve. Dabar ežero pakrantė sutvarkyta, pritaikyta rekreacinėms reikmėms – ežero ir miesto ryšys atkurtas.
„Dirbti reikia“
Šiaulių „Aušros“ muziejaus direktorius Raimundas Balza diskusijos dalyviams pripažino, kad ji palikusi „įdomų įspūdį“, nes tik vienas pranešėjas kalbėjo iš praktinės pusės. Visi kiti buvo „teoriniai pasvarstymai, kaip galėtų būti“.
„Mums to jau seniai nebereikia – reikia pradėti dirbti“, – pabrėžė R. Balza.
Muziejininkai, istorikai darbą jau pradėjo: sukūrė 30 filmų „Įdomioji Šiaulių istorija“ apie kiekvieną istoriškai vertingą pastatą, gatvę. Dar 1995 metais apibrėžta istorinė miesto senamiesčio zona, kurioje yra išlikęs archeologinis sluoksnis.
Besiremiant architekto, akademiko Algimanto Miškinio medžiaga prieš daugiau nei dešimt metų buvo padarytas architektūrinę bei istorinę vertę turinčių pastatų sąrašas.
„Kas trukdė tuos 50–80 pastatų paskelbti viešai, miesto Tarybai patvirtinti rekomendacijas, kad žmonės žinotų, ką saugoti? Valdžios keitėsi, niekas nebuvo padaryta. Patys architektai gali tarpusavyje susitarti – mes juos saugosime“, – pažymėjo R. Balza.
Jam aiškus ir atsakymas į klausimą – koks Šiaulių identitetas.
„Sovietinės architektūros mieste daug, tai irgi mūsų identitetas – saugokime. Turime išskirtinių architektūrinių ansamblių, Šiaulių katedrą – saugokime. Maukime istorinį karkasą kaip vėrinį, – ragino R. Balza. – Turime gamtinį karkasą, Talkšos ežerą – sutvarkykime pakrantes. Turime miesto šerdį, istoriškai susiformavusią aikštę – sutvarkykime. Turime gilias istorines šaknis – esame karališkas miestas, toks buvome iki pat XIX amžiaus pradžios.
Turime unikalų Ch. Frenkelio fabriko kompleksą, kuris žavi visą Europą, nes tokių nebėra – sunaikino, dabar nagus graužiasi. Mes sakome – kažkokia apšiurusi erdvė... Čia yra mūsų identitetas su visomis sudedamosiomis dalimis! Ko čia dar besitarti? Dirbti reikia!“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Praėjus 780 metų nuo Šiaulių gimtadienio vis dar keliamas klausimas, koks yra miesto identitetas.
Šiaulių „Aušros“ muziejaus direktorius Raimundas Balza sakė, jog daug darbo išryškinant istorinius, architektūrinius, urbanistinius, kultūrinius, identiteto akcentus jau padarė istorikai ir muziejininkai – tuo tereikia pasinaudoti ir pradėti dirbti.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
Šiaulių universiteto Humanitarikos tyrimų centro mokslo darbuotojai doc. dr. Simonas Strelcovas (kairėje) ir dr. Modestas Grigaliūnas rengia istorinės ir kultūrinės atminties žemėlapį, kuriame užfiksuotos įvairios miestiečių pamėgtos, lankytos vietos, maršrutai nuo 1918 metų iki šių dienų.
Architektas, Lietuvos kultūros ir meno premijos laureatas, VDA Telšių fakulteto profesorius Algirdas Žebrauskas pabrėžė, jog Šiauliai yra ne miestas „ant rubežiaus“, o aiški istorinio Žemaitijos regiono dalis – tuo turi didžiuotis, išnaudoti kaip miesto tapatybės dalį.
Kokį Šiaulių miesto identitetą formuoja knygyne randami atvirukai? Architektas – urbanistas Vytenis Rudokas pastebi liūdną vaizdą – juose dažniausiai vaizduojama tik Šiaulių Šv. apaštalų Petro ir Pauliaus katedra ir geležinė lapė.
Šiaulių šv. Petro ir Pauliaus katedra bei geležinė „Lapė“ – populiariausi miesto vaizdai ant atvirukų.