Naujausios
Pabėgėlių stovykloje menininkė tapė veidus
Šiaulių rajono kaime gyvenanti vizualaus meno kūrėja Laura Guokė savo darbais aktuali visam pasauliui. Tapusi prestižiškiausio pasaulyje portretų konkurso „BP Portrait Award 2016“ laureate „BP Travel Award 2016“ kategorijoje, menininkė Ritsonos pabėgėlių stovykloje Graikijoje kūrė sirų ir jiems padedančių savanorių portretus.
Simona SIMONAVIČĖ
simona@skrastas.lt
– Neseniai grįžote iš kūrybinės kelionės į pabėgėlių stovyklą Graikijoje. Ką ten veikėte?
– Vienintelis dalykas, kuriuo neabejojau ten vykdama, kad ši patirtis pakeis mano gyvenimą. Išvyka buvo gausi įspūdžių, intensyvių išgyvenimų. Įsiminė didžiuliai kontrastai – nuostabi Graikijos gamta priglaudusi pabėgėlių stovyklas.
Ritsonos pabėgėlių stovykla įkurta viduryje niekur. Tušti laukai, kuriuose auga alyvmedžiai, apleisti fabrikai, iš kurių tik keletas veikiančių. Dirbau maisto paskirstymo punkte. Ten tris kartus per dieną yra išduodamas maistas.
Stovykloje per 300 palapinių ir vis atvyksta nauji žmonės.
– Ar lengvai pavyko įgyti portretuojamų žmonių pasitikėjimą, užmegzti su jais ryšį?
– Dalindama maistą susipažinau su žmonėmis. Beveik visi savanoriai yra užsieniečiai. Kadangi kartu dirbome, susikalbėti, paaiškinti, kodėl čia atvykau, problemų nekilo. Kiek sunkiau su pabėgėliais – jų anglų kalbos žinios minimalios, kiti visiškai nekalba. Laisvu nuo savanoriavimo laiku tiesiog vaikščiojau po stovyklą.
Stovyklos gyventojai – paprasti, mieli žmonės. Pirmiausia matai jų skausmą, bendraudamas jį suvoki dar labiau. Jie rodo savo sugriautų namų Sirijoje fotografijas, gyvenimą, kurį gyveno prieš karą. Arabų kalbos nemokėjau, susikalbėjome emociniu lygmeniu. Gan dažnai kiekvienas savo kalba, bet supratome vienas kitą.
Pamatę ankstesnius mano darbus, ypač vyresni žmonės, daug diskutuodavo tarpusavyje. Jiems jie patiko. Galbūt dėl to užmegzti ryšį pavyko. Jie mane pasirinko – ne aš juos.
– Kokį įspūdį paliko gyvenimas pabėgėlių stovykloje?
– Laukimas. Žmonės gyvena laukimu. Visi laukia pokalbio dėl pilietybės gavimo, kuris vyksta Atėnuose, žinios į kurią šalį vyks.
Vienos šeimos galva Muhamedas, kurios narių portretus kuriu, sakė, kad jiems yra svarbu kur nors įsikurti. Ilgisi pastovaus gyvenimo, kad vaikai galėtų vėl lankyti mokyklą, būtų ramu.
Jų šeima jau septynius mėnesius stovykloje. Artėja žiema, lietui lyjant į palapines veržiasi vanduo. Jos kažkiek pakeltos ant medinių palečių, tačiau tai ne visada padeda. Vasaros metu nagingi vyrai susikonstravo ventiliatorius, kurie šiek tiek mažino karštį. Kuomet lankiausi stovykloje, rugsėjo mėnesį temperatūra siekė 39 laipsnius.
Drąsesni, lengviau bendraujantys stovyklos gyventojai prašo savanorių pagalbos, kad šie jiems atvežtų tam tikrų daiktų. Juos suremontuoja ir turi šaldytuvus, kai kurios šeimos ir televizorius.
Muhamedas puoselėja puikų daržą, kuriame auga cukinijos, pupelės, svogūnai, apelsinmedis, kiti augalai.
Nemažai žmonių savo gimtojoje šalyje studijavusių humanitarinius mokslus: susipažinau su dainininkais, muzikantais. Chalkidoje, esančioje už 20 km nuo stovyklos, jie jau kelis kartus yra dainavę, groję koncertuose kartu su vietiniais gyventojais.
Žmonės stovykloje itin draugiški, mieli, vaišingi. Nepraeisi pro šalį tik pasisveikindamas – turi prisėsti, jie vaišina, kuo turi.
Paskutinį vakarą prieš išvykstant iš stovyklos viena šeima man gamino vakarienę. Buvo liūdna išvykti, skaudu, nes niekuo negali padėti.
– Ar turėjote kokių išankstinių nuostatų apie pabėgėlių problemą prieš važiuodama į kūrybinę stovyklą?
– Turėjau tik abejonių, kurios buvo veikiamos Lietuvoje esančių žmonių. Jų išankstinės nuostatos, vėlgi, formuojamos netikslios informacijos medijose. Pabėgėlių stovykloje psichologiniu atžvilgiu yra daug saugiau negu daugelyje mūsų itin kultūringų įstaigų...
Po išvykos vykusio susitikimo metu su Londono nacionalinės portetų galerijos (NPG) kuratoriais, pirmas jų ištartas sakinys, peržiūrėjus mano surinktą medžiagą, buvo: „viskas ne taip, kaip įsivaizdavome“. Pas juos yra daug spekuliacijos ir išankstinių nuostatų susijusių su pabėgėliais. Jeigu visi abejojantys galėtų nuvykti į stovyklą ar pabendrauti su šiais žmonėmis, manau, pakeistų nuomonę.
Sirai labai rūpinasi savo šeimomis, yra rūpestingi, mylintys tėvai. Vaikai gerbia savo tėvus. Vieninteliai ginčai kylantys šeimoje, kaip man juokdamasis pasakojo Muhamedas, kuomet vyras turi dvi žmonas. Jo žodžiais tariant „one wife – no problems, two wifes – big problems“ (liet. viena žmona – nėra problemų, dvi žmonos – didelės problemos). Šios problemos, tik kitame formate, pažįstamos ir europiečiams vyrams.
– Kuo pabėgėlių tema jums pačiai svarbi, aktuali? Kodėl svarbu apie tai kalbėti?
– Stovykloje, kurioje lankiausi, dar nebuvo nė vieno lietuvio. Visi diskutuoja apie nedraugiškas pabėgėliams šalis. Tokie atrodome žmonėms, kurių vietoje bet kada galime atsidurti patys.
Turėtume nepamiršti žiaurių, protų nesuvokiamų patirčių, kurias išgyveno mūsų seneliai, tėvai, trėmimų ir sovietinės okupacijos metu. Jeigu negalime padėti pabėgėliams, bent jau nekenkime.
Pabėgėlių portretais noriu parodyti traumą, negandas, kurias jie patyrė. Viltis, kurias šie žmonės puoselėja, kaip ir kiekvienas iš mūsų.
Pabėgėlių stovyklose užstrigę žmonės liudija, kaip Vakarų šalių vyriausybės klysta. Kita vertus, žmonės nėra pamiršti. Humanitarinių organizacijų teikiama pagalba stovyklose yra tai, kuo mūsų visuomenės gali didžiuotis. Taip pat iš viso pasaulio ten vykstantys žmonės, kurie be atlygio dirba sunkius statybos, sveikatos apsaugos, daugelį kitų darbų.
– Kaip atrodo naujojo projekto kūrybinis procesas?
– Šiuo metu tobulinu eskizus portretams. Stovykloje susipažinau su daug daugiau žmonių, nei galėsiu sukurti portretų galerijai. Jaučiu įsipareigojimą nusiųsti kiekvienam bent nedidelį eskizą.
Darbų atlikimo technika pakankamai detali, nes portretuojami paprasti žmonės, kurie, tikėtina, nesuprastų, kodėl jų figūra deformuota, veide atsirado ryški disproporcija, o nosis žalios ar mėlynos spalvos. Taip kuriu tam, kad rezultatas tenkintų ne tik mane, bet ir darbų herojus.
Taip pat bendrauju su savanoriais. Labai malonu, kad jie laukia būsimosios ekspozicijos, žada nuvykti jos apžiūrėti.
– Kartais sakoma, kad kitų žmonių portretuose menininkas užfiksuoja dalelę savęs. Kiek jūsų pačios yra kitų žmonių portretuose?
– Lietuviška patarlė – nespręsk apie knygą iš jos viršelio. Arabų tautos sako atvirkščiai: kaip elgiesi – taip ir atrodai. Galima sakyti, esu tai, ką kuriu.
Portretais kalbu apie gyvenimo trapumą, mirtį, grožį, ieškau informacijos, kuriai žmogaus širdis jaučia didžiulį alkį visą gyvenimą. Menininkas tik įrankis, kuriam padedant nemažai įvairių tautybių žmonių pamato Petrą, Eriką, juos pažįsta. Vėliau pažins Muhamedą su šeima, sužinos jų gyvenimo istoriją.
Aš ieškau atsakymų į man kylančius klausimus. Ieškau jų Lietuvos kaime, ieškojau pabėgėlių stovykloje, vėliau ieškosiu kitur. Man sekasi – randu žmones, kurie atsako į tuos klausimus, kuriuos pati sau vis užduodu.
Asmeninės nuotr.

Graikijoje, Ritsonos stovykloje, glaudžiasi pabėgėliai – stovykloje yra daugiau nei trys šimtai palapinių. Vasarą jas kepina karštis, žiemos sezonu lieja vanduo.

Laura Guokė piešia eskizus prie vieno iš Ritsonos pabėgėlių stovykloje esančio grafičio, kurį sukūrė vienos šeimos, kuri jau yra išvykusi ir įsikūrusi Graikijoje, šeimos narys.

Vienas iš stovyklos gyventojų, menininkės Lauros Guokės piešiamas darbštusis Muhamedas darbuojasi savo darže.
.jpg)
Menininkės Lauros Guokės ant drobės tamsoje švytinčiais dažais tapyti žmonių portretai kai kuriems primena fotografijas. Nuotraukose – darbai iš ciklo „Lietuvos kaime“.

Lauros Guokės darbas „Petras“ šiemet laimėjo prestižiniame portretų konkurse „BP Portrait Award 2016“ , kategorijoje „Travel“. Petro portretas šiuo metu eksponuojamas Usher galerijoje Linkolne.
.jpg)
Šiaulių rajono kaime gyvenanti menininkė Laura Guokė kaime atranda tylą, ramybę, laiką savirefleksijai, čia išsigrynina geriausios kūrybinės idėjos.
Jelena Latgales LAIKS nuotr.

Vieno portreto sukūrimui Laura Guokė skiria 2–3 mėnesius, beveik kasdien bent 8 valandas dirba visiškoje tamsoje, šviečiant specialioms lempoms – tą laiką būna įsimylėjusi kiekvieną iš portretuojamųjų.