Renovacijos darbų kokybė: koks vaidmuo tenka gyventojams?

APVA archyvo nuotr.
Atnaujintas daugiabutis.
Daugiabučių atnaujinimas – ilgas ir sudėtingas procesas, kurio sėkmė priklauso ne tik nuo rangovų darbo, bet ir nuo gyventojų įsitraukimo. Net ir maži trūkumai – nepašalintos statybinės atliekos ar netvarkingai išmėtyti įrankiai – gali signalizuoti apie rimtesnes problemas. Todėl gyventojai raginami būti atidūs, o pastebėję pažeidimus ar defektus – nedelsiant apie tai informuoti atsakingus asmenis ar institucijas.

 

Pirmiausia reikia kreiptis į administratorių

Projekto administratorius – pagrindinis asmuo, atsakingas už visą renovacijos procesą. Jis organizuoja susirinkimus, prižiūri visus atnaujinimo etapus ir rūpinasi projekto finansavimu. Todėl, pastebėję trūkumų, gyventojai pirmiausia turėtų kreiptis į projekto administratorių. Jei jis nesiima reikiamų veiksmų, apie situaciją svarbu informuoti Valstybinę teritorijų planavimo ir statybos inspekciją (VTPSI) arba Aplinkos projektų valdymo agentūrą (APVA).

Pasak APVA Daugiabučių namų modernizavimo projektų skyriaus eksperto Edvardo Petrausko, atvykę į statybvietę, ekspertai atlieka patikrinimą ir, jei nustatoma pažeidimų, imasi veiksmų jiems pašalinti. Šiemet sulaukta apie 30 gyventojų pranešimų – daugiausia dėl butuose vykdomų darbų organizavimo, kokybės, ilgos trukmės. Taip pat pranešama apie nebaigtus darbus, defektus, abejones keliančią medžiagų kokybę ar technologijų pasirinkimą.

Reaguojant į gyventojų skundus buvo atliktos 9 patikros – daugiausia dėl nebaigtų ar nekokybiškai atliktų darbų. Dažniausiai fiksuoti smulkūs pažeidimai: netinkamas statybos medžiagų sandėliavimas, informacinio stendo nebuvimas, nepašalintos statybinės atliekos, išmėtyti įrankiai ar ant praėjimų palikti elektros kabeliai.

Parama išmokama tik patikrinus kokybę

Ekspertas pabrėžia, kad projekto administratorius turi įsiklausyti į gyventojų pastabas ir įsitikinti, ar jos pagrįstos. Tik įvykdžius pagrįstus reikalavimus renovacija laikoma baigta.

Baigus darbus, projekto administratorius kreipiasi į VTPSI, kuri sudaro komisiją patikrinimui. Komisija įvertina atliktų darbų atitiktį techniniam darbo projektui ir tuo pačiu jų kokybę. Jei nenustatoma pažeidimų, surašomas statybos užbaigimo aktas, kurį pasirašo visi komisijos nariai.

Gavus šį dokumentą, galima kreiptis į APVA dėl valstybės paramos išmokėjimo. Papildomai, prieš išmokant valstybės paramą, APVA specialistai įsitikina, ar visos numatytos namo modernizavimo investicijų plane numatytos priemonės yra įgyvendintos ir įvertina jų kokybę.

Jei komisija nustato trūkumų, darbai stabdomi, kol rangovas juos pašalina. Nedideli pažeidimai turi būti ištaisyti per nustatytą laiką, bet ne ilgiau kaip per 6 mėnesius.

Renovacijos darbų defektus turi ištaisyti rangovas

Atsakomybę už darbų kokybę pirmiausia prisiima rangovas ir statybos techninis prižiūrėtojas, atskirais atvejais, jeigu projektas parengtas nekokybiškai, – projektuotojas. Rangovas, užbaigęs statybą, privalo pateikti užsakovui dokumentą, kuriuo užtikrinamas garantinio laikotarpio prievolių įvykdymas.

Užtikrinimo suma statinio garantiniu trejų metų laikotarpiu turi būti ne mažesnė kaip 5 proc. statinio statybos kainos. Rangovui bankrutavus ar jam atsisakius taisyti broką, užsakovas defektams taisyti gali panaudoti šią sumą.

 

Projektas „Daugiabučių namų renovacijos skatinimas“ finansuojamas Sanglaudos fondo lėšomis.

Užs. Nr. 576606

11 11