
Naujausios
Apie Jonines ir ukrainiečių „raudoną rūtą“
Vilius PURONAS
Ar paparčiai žydi?
Per Jonines įprasta ieškoti paparčio žiedo, žinant, kad jo nėra. Tačiau, kas ieško – tas randa (savo laimę ar sutuoktinį – red. pastaba). Visi žinome, kad apie pražystantį paparčio žiedą pas mus težinoma tik tiek, kiek žino profesionalus mokslininkas-dendrologas, mokantis studentus ir gaunantis už tai algą. Tai yra – visiškai nieko.
Rūtos ir lietuvaitės.
Nėra tos lietuvaitės, kuri nemylėtų rūtelių, nors nežino už ką... Kaip besisuksi – ir rūtos negali gyventi be lietuvaičių. Mūsuose prieš rūtas nublanko ir rožės, ir lelijos, ir gvazdikai, kurių spalvos, kvapai ir sultingumas padarė kitų tautų nuosavybėmis: latviams – balta rožė, lenkams – piliarožė, olandams – tulpė, egiptietėms ar indėms – lotosas...
Rūta jų neaplenks nei grožiu, nei kvapu, bet mums ji – šventoji. Pirmą kartą žalioji rūta lietuvių tautine gėle buvo pavadinta 1561 metų metraščiuose. Tai reiškia, kad ir iki tol mes ją visuotinai mylėjome, puoselėjome, visoje Lietuvėlėje auginome. Ji – daugiau kaip 1000–tyje liaudies dainų apdainuota.
Rūta minima jau Biblijoje, nes hebraiškai „rūth“ – „draugė“, kiti lingvistai teigia, kad gėlelės vardą padovanojo graikai. Botanikai tikina, kad ji – pietietiškas augalas, kurio šiauriausia riba – Karpatų kalnynas, nes šiauriau laukinė rūta neauga. Štai čia, ties Karpatais ir stabtelėkime.
Raudonos rūtos.
Normalios rūtos turi būti žalios – tą tiesą liudija ir tautinės dainos, ir dendrologai, ir etnografai, ir istorikai. Visi, išskyrus ukrainiečius, gyvenančius prie Karpatų kalnų. Juk ne iš piršto išlaužę jie dainuoja: „červonū rūtū nie šukaj viečoramy...“ („raudonų rūtų neieškok vakarais...“) – tą dainelės motyvą visi esame girdėję. Pasirodo Karpatuose, „Jankos Kupalos“ šventės metu, naktį merginos kalnuose tebeieško raudonų rūtų, kad ateinančiais metais laimingai ištekėtų, mylimąjį susirastų.
Kasdienybėje jiems rūta nėra šventa bei tautinė, kaip jovaras, kurį Ukrainos ambasadoriui, pernai atsivežus iš Karpatų į Šiaulius, meras neleido sodinti prie ukrainiečių suoliuko, šalia „Draugystės tvenkinio“. Ukrainiečiams rūta – tik vienas iš augalų, prie konkrečios šventės priklijuotų, toks pat, kaip mums – papartis.
Še, kad nori! Pas mus Joninių naktį, t.y. tuo pačiu metu ir tuo pačiu tikslu, ieškomas paparčio žiedas, o pas juos – raudonos rūtos.
Nors imkime ir susikeikime! Atsiprašau – susikeiskime!
Raganos, slibinai, karūnos ir ufonautai
Yra išlikę žinių, kad viduramžiais rūtos buvo naudojamos raganų kulinarijoje, net mistikoje. Ta proga verta prisiminti, kad šiemet sukanka 300 metų, kai Šiauliuose 1716 metais turgaus aikštėje sudeginome paskutiniąją raganą, nors deja, dvi jų vėl dirba šalia (aut. pastaba).
Patyrinėjus viduramžių mistiką, susidursime su paniška slibinų-baziliskų baime, išvydus šį mūsų augalėlį, o tyrinėjant viduramžių heraldiką nustebsime, kad pirmosios romaninės karingų karalių Karolingų karūnos, („kar–“ aut. pastaba), XI a. Vakarų Europoje vadinosi rūtų karūnomis, kurias puošė dobilo motyvas... Taip, taip! Lietuvoje jiedu ne tik tautinės dainos augalai, jie – mergelės ir bernelio, t.y. mūsų tautos įvaizdis.
Kitataučių nėra tyrinėtas milžiniškas rūtos piešinys Pietų Amerikoje, Palpoje, už 20 km. nuo garsiojo Naskos plato. Piešinys yra apie 130 m aukščio (beveik du Šiaulių katedros bokštai!), išpieštas 4 m pločio grioviais. Titaniškas, protu nesuvokiamas gigantizmas kalno šlaite, skirtas ufonautams.!? Pirmasis megalitinis rūtos, mūsų tautinio augalo atvaizdas Žemėje!?
Beje, kodėl ši augalo piešinio kompozicija primena Gediminaičių stulpus, dvelkia kosmine nežinia ir nežemiška prasme.!? Sutapimai? Nesinori mirti iš kuklumo. Daugeliui tokia žinija, tai – fantazijos, kurias patiems reikės susirasti bibliotekose ar vikipedijose. Būtinai. Nes neperskaitytos knygos keršija..!
Grįžkime į Karpatus.
Jei tikėsime 1972 metų Vatikano mokslininkų darbais, priešistoriniais laikais šiais kalnais į Lietuvą atkeliavo koplytstulpiai. Juose rūta neminima, todėl belieka draugiškai žvilgtelėti į būsimus Šiaulių universiteto studentus, suvažiavusius į stojamuosius – jų būsimų mokslinių darbų lauks Tėvynė! Ir į smalsius šiauliečius, šiame straipsnelyje kai ką sužinojusius apie rūtas, jovarus, paparčių žiedus ir „Šiaulius – universitetinį miestą“.
Baziliskas bijo rūtų ir šermonėlio“. Dail. Wenceslas Hollar graviūra. XV a.