
Naujausios
Socializmo ženklai (1)
Ar įmanoma apie sovietinius laikus rašyti paprastai – be savęs aukštinimo ir kitų niekinimo?
Be pykčio, kaltinimų, nusimetus teisuolio kaukę, be baimės pasirodyti ne tokiam. Be pozos. Ši tema reikalauja ramaus, nuoširdaus pokalbio. Reikia ir drąsos, nes ne apie didvyrius kalba; apie mus – prisitaikėlius, apie savo sovietinę gimtinę ir nemaža dalimi – savo sovietinę gyvenseną. Būtent anų laikų papročiai ir įpročiai dar iki šiol vairuoja didelę mūsų visuomenės dalį. Rodos pamiršome, bet nuo 1945 iki 1989 metų gimėme sovietų Lietuvoje. Būtent to laikmečio žmonės sociologijoje įvardijami kaip pokarinė sovietinė karta.
Gal ir mes, kad ir šešiasdešimtmečiai, kurių daugiau kaip pusė pragyventų metų prabėgo tais laikais, jau turime ką prisiminti, įvertinti ir apibendrinti?
Kas mes? Brežnevinės stagnacijos arba vadinamojo „brandžiojo socializmo“ epochos vaikai, kuriems neteko patirti bado, pokario suirutės, jau vaikystėje jautėme gyvenimo dvylipumą, iš tėvų, mokytojų, iš plačiosios aplinkos mokėmės ir daugelis išmokome to gyvenimo taisyklių: viena sakyti, kita galvoti. Juokaujame – mes pranašesni už savo vaikus, nes suprantame kodų kalbą, potekstes. (Tiesa, vėl grįžta Ezopo kalbos poreikis, nes grįžta ir sovietinio teisuolio galia.)
Bent aš iki Sąjūdžio nebuvau sutikęs nė vieno atviro antitarybininko, rezistento, kovotojo už Lietuvos nepriklausomybę. Dabar žinau – jų buvo. Klasėse – visi spaliukai, vėliau – pionieriai. Tačiau buvo ir nespaliukų, nepionierių. Nepamenu, kad mokytojai viešai iš jų šaipytųsi ar klasiokai vengtų, tačiau pastebėdavau, jog jie patys kartais jausdavosi nejaukiai, išsiskyrę iš kitų. Pagalvodavau, kodėl jie tokie? – turbūt dėl tikėjimo, tėvai draudžia.
Su komjaunimu jau kitaip – reikėjo stoti, nes sklandė įsitikinimas, manau, nebe pagrindo, kad ne komjaunuolis gali neįstoti į aukštąją mokyklą, todėl vyresnėse klasėse vyravo komjaunuoliai iš reikalo, o ne romantikai socializmo statytojai. Buvo ir aktyvistų – iš prigimties ar dėl karjeros, kurie, rodos, nuoširdžiai atlikdavo savo komjaunuoliškas sekretoriaus pareigas. Tačiau... argi šiandien mažai eurokomjaunuolių?
Pastebėjau, kad ne visi mano bendraamžiai ar keleriais metais vyresni, su kuriais bendravau, sirgo už TSRS ledo ritulio komandą, o kai ši kartą skaudžiai pralaimėjo čekams, pakomentavo: žaidė balta, o ne kruvina (raudona) apranga, todėl ir pralošė.
Vyresnėse klasėse ir Vilniaus universitete lietuvybės tema buvo populiari: Maironis, Bernardas Brazdžionis, prieškario Lietuvos simbolika, Viduramžių Lietuva. Jaunoje galvoje įstrigo klasės auklėtojos mintis apie Lietuvos istorijos mokymą – tik priedas prie TSRS istorijos. Rodos, tik tada ir pastebėjau, koks plonas tas Lietuvos TSR vadovėlis.
Sakoma, kad „brandžiojo socializmo“ laikmetis asocijuojasi su bananais. Pirmąkart jų valgiau šešiolikos, kai tėvas tris ar keturis ( ne kilogramus) parvežė iš Šiaulių – neprinokusius, bet ant palangės pageltonavo. Bananai tiesiogiai siejami ir su naftos kainomis: jeigu pakildavo – sovietijos didmiesčiuose atsirasdavo jų; staiga dingdavo – vadinasi, kainos nukrito.
Primirštos rusų rašytojos trisdešimtųjų metų romane skaičiau epizodą iš porevoliucinių vaikų namų. Paaugliai pasakodavo, kokie prie caro skanūs bananai, o jaunėliai, niekada jų nematę, nusprendė, kad jokių bananų nebuvo, jie neauga, todėl melą, netiesą ėmė vadinti „banan“.
O milicininkų guminės lazdos – ar bananų užsimanei..? 1988 metų rugsėjo 28 d. Viliniuje valdžia surengė „bananų balių“. Gausios milicijos, KGB ir vidaus kariuomenės pajėgos mušė Katedros aikštėje susirinkusios Lietuvos Laisvės Lygos mitinguotojus. Nuotraukos ir tekstai apie milicijos mušamus žmones apskriejo pasaulį, apie tai rašė Sąjūdžio spauda. Laisvėjimo procesas labai paspartėjo...
Įsitikinęs, kad apie tą, sakykim, pilkąjį laikotarpį, visa apimančios netiesos, persunktos utopinėmis idėjomis bananų laikotarpį reikia rašyti, nors dabar ir bandoma įteigti, kad tada – nieko įdomaus, prarastas laikas ir prarasti žmonės. Todėl geriausia šį laikotarpį ištrinti iš savo atminties, gyventi tarsi jo nebuvo. Buvo, ir visaip buvo... Galbūt geriausia – suguldyti asmeninę patirtį.
Nelengva užduotis, nes laikotarpis – gyvas nervas – amžininkų gyventas ir išgyventas, bet dažnai dar neapmąstytas. Gyvenimas lyg ir nesibaigia, o kelrodžių stulpų nesustatyta.
Gal tai nostalgija? Kaltinti sovietinio socializmo nostalgija (europinio socializmo sąlygomis mes niekada negyvenome) – kvaila, apie tai neverta net diskutuoti, nors tokių pastebėjimų, kaltinimų bus daug. Ar pastebėjote, viešose diskusijose dingsta pustoniai, lieka tik balta ir juoda. Radikalių ideologijų metas; tai jau ne brežnevinė epocha, tai laikas, kai kertant mišką skiedros laksto.
O nostalgija savo vaikystei ir jaunystei – argi tai blogai?
Kiekvienas mūsų nešioja dar neseno laiko prisiminimus, savo šeimos istoriją. Praeityje likę begalybė socializmo ženklų. Todėl vertinimų, apibendrinimų, nostalgijos, pykčio, nuoskaudų susikaupę pačių įvariausių. Tai dar labai asmeniškas, nors jau prabėgęs ir šiek tiek primirštas gyvenimo ir Lietuvos istorijos tarpsnis.
Svarbu nepasiklysti. Kitiems rašiniams sudėliojau tuos ženklus, kurie man padėjo nors šiek tiek susisteminti tuo laiku turėtas žinias ir patirtį, arba kitaip – pravėrė akis. Skyrelio rašiniai iliustruojami fotomenininko Aleksandro Ostašenkovo tų laikų fotografija – kaip asocijacija ir kaip atskira vaizdo informacija.
Aleksandtro Ostašenkovo nuotr.
1984 metai.
1986 metai.