
Naujausios
dj Senio užrašai (2)
Romualdas VOLODKA
Kartą gyvenime teko man sutikti kolegę – buvusią provincijos, (sakykim – kaimo) kultūros namų direktorę. Naujaisiais laikais ji darbavosi valytoja ir negalėjo atsidžiaugti savo darbu:
– Kai palyginu su „kultūrkės“ laikais... Nuostabu: atidirbu valandas ir – namo. O kultūros namuose vis įtampa, stresas, kad gali kas nutikti, kultūros renginį, koncertą, susitikimą gali sužlugdyti – tai muzikantai neatvyks, tai elektra pradings, ir tu, direktore, esi kalčiausia...
Taip, kultūros darbuotojo darbas, nors ir įdomus, bet kartais būna ir labai atsakingas. Štai, išeinant iš darbo Akmenėje, teko man perduoti visą kultūros namų inventorių. Ir nutik taip (juokiamės abu autoriai): trūksta apatinių dalių (vadinamųjų pasijonių) aštuoniems tautiniams kostiumams.
– Kam man jie reikalingi, kur aš juos dėsiu? – bandžiau aiškinti inventoriaus perėmimo komisijai, nes visa kita perdaviau tvarkingai.
Tačiau kultūros skyriaus buhalterė (atostogaujant vedėjai) buvo labai principinga ir po mėnesio padavė mane į teismą.
O humoro nesuprantanti teisėja (nes bandžiau pajuokauti apie pasijonius) nelabai gilinosi į reikalą, nusprendė, kad aš turiu dvigubai (matyt, už pajuokavimą teisme) sumokėti nuostolį – 180 rublių. Mano dviejų mėnesių alga.
Pasiskolinau iš tėvų ir sumokėjau.
O kai jau atsiiminėjau paskutinius dokumentus pas vedėją kabinete, ji prisiminė, kad pati tuos pasijonius pirmąją mano darbo savaitę skolinosi iš manęs vykstant į šokių šventę Papilėje ir po to pamiršo atiduoti.
– Kaip, Romualdai, atlyginti tau skriaudą? – paklausė.
Aš tik numojau ranka – laiko negrąžinsi, jis sparčiai bėga, reikia žiūrėti į priekį. Tačiau kartėlis liko...
Šiauliuose gavau darbą Aklųjų kombinato kultūros namuose renginių organizatoriumi.
Darbas su aklaisiais – specifinis. Bet po truputį įgudau, susiradau daug draugų, padėjau akliesiems kartu keliauti Odeson į Filatovo institutą – regėjimo gerinimo centrą.
Kaip kultūros darbuotojas, privalėjau dainuoti kombinato chore – dainavau (bosu), vaidinau saviveikliniuose spektakliuose, vėliau netgi vadovavau sporto būreliui.
Suorganizuodavome įsimintinų renginių – pas mus lankėsi poetai Paulius Širvys ir Antanas Jonynas, rašytojas Vytautas Petkevičius. Koncertuodavo filharmonijos kolektyvai, pradedant „Vilniaus aidais“ ir baigiant „Estradinėmis melodijomis“.
Dirbdamas Aklųjų kultūros namuose, įstojau į aktorių ruošimo studiją prie Šiaulių dramos teatro. Jai vadovavo režisierius Jonas Vaitkus ir Regina Steponavičiūtė, o sceninio judesio mokė E. Pauliukonis.
Na, ir šokdino režisierius mus! Studijoje užsiėmimai prasidėdavo septintą valandą ryto fechtavimosi pratybomis, o po septintos vakaro – iki antros valandos nakties. Reikalavimai ir muštras buvo tokie dideli, kad keli studijokai neišlaikė ir pabėgo, o ir aš ištvėriau tik metus laiko.
Sunku buvo derinti teatro studijos pratybas su šeimos gyvenimu ir darbu Aklųjų kultūros namuose, tačiau stengiausi, visur rodžiau entuziazmą, iniciatyvą. Po trejeto metų mano organizacinius sugebėjimus pastebėjo, buvau pakviestas dirbti Šiaulių kultūros rūmuose jaunimo renginių režisieriumi.
Tuo metu mano mąstysenoje įvyko lūžis: supratau, kad tolesnės sėkmės vardan man reikia kur kas didesnio išsilavinimo, negu turėjau iki šiol.
Mano nusiteikimui toliau mokytis įtakos turėjo ir ta aplinkybė, kad abu mano tėvai po Šiaulių mokytojų seminarijos vėliau dar baigė ir Šiaulių pedagoginio instituto defektologijos specialybę.
Taigi, man reikėjo lygiuotis į tėvelius.
Kur stoti, ilgai galvos nesukau – į Konservatorijos Klaipėdos muzikos fakultetus. Į neakivaizdinį skyrių, nes jau laukėm šeimos pagausėjimo.
Stojant pasikartojo lygiai ta pati istorija, kaip stojant į Šiaulių muzikos technikumą.
Šiauliuose buvo taip: maniau, kad neįstojau. Išėjau nuliūdęs iš muzikos technikumo pastato...
– Sveikinu, Romualdai! – iš tolo šūktelėjo pažįstamas – Įstojai!
– Ne. – Liūdnai papurčiau galvą. – Nemačiau savo pavardės įstojusiųjų sąraše.
– Ir nepamatysi! Bet žinok – dar keturis vyrukus, tame tarpe ir tave, priėmė į chorvedybą, nes trūksta vyriškų balsų chorui.
Klaipėdoje lygiai tas pat – vėl silpnai parašiau lietuvių kalbos rašinį, vėl nėra mano pavardės įstojusiųjų sąraše.
Ir vėl mane sveikina įstojus pažįstamas, nors ir kitas. Pasirodo, kelis vyrukus, neįstojusius, kaip ir aš, į muzikos pedagoginį fakultetą, pervedė, kaip įstojusius, į chorvedybą. Nes vėl reikia vyriškų balsų chorui. Kokį tuomet pajutau dėkingumą savo tėvui, geram choristui, iš jo paveldėtiems genams!
Įstojęs sukausi trijuose „frontuose“: mokiausi, dirbau, rūpinausi šeima. Su šeima rūpesčio vis gausėjo:gimė sūnus, o po metų dukra.
Darbe man padėjo tai, kad, kaip dabar manau, gerai pajutau naujas kryptis kultūrininko darbe – nes, vedamas smalsumo, vis kalbinau grįžusius iš tarptautinių studentų stovyklų (ypač – iš Vengrijos nuo Balatono ežero, o vėliau – lenkų didžėjų Janeką Pševarą, kuris, per Joniškį tiesiant dujotiekį, tiesėjus lenkus (jie gyveno užsitvėrę tvora) linksmino diskoteka. Jie pasakodavo apie pasaulyje paplitusią naują pasilinksminimo formą – diskotekas. Diskotekos, dabar žinau, pirmiausia atsirado Vakarų Vokietijoje, o po to palaipsniui paplito visame pasaulyje.
Paaiškinsiu nuodugniau. Diskoteka – sudurtinis žodis iš dviejų prancūziškų. : disque – plokštelė, cartotheque – kartoteka. Kitaip – plokštelių biblioteka.
Diskotekų istorija prasidėjo labai neįprastai. Antrojo pasaulinio karo metu vokiečiams okupavus Prancūziją, buvo uždraustas Prancūzijos kavinėse labai populiarus džiazas. Kuo vokiečiams neįtiko šis žanras? Tuo, kad džiazą daugiausia grojo žydų tautybės ar juodaodžiai muzikantai. Nelikus muzikantų, kavinės, norėdamos išlaikyti klientus, pradėjo leisti plokšteles...
Be to, Paryžiuje ypač populiari buvo kavinė „La Discoteque“, kurioje, užsisakęs gėrimo, galėjai paprašyti, kad ant patefono uždėtų plokštelę tavo norima daina.
Iki imdamasis diskotekos, sukūriau „Įdomių meno žmonių susitikimų klubą „Amžininkas“, į kurį pasakojimams kviesdavausi labai skirtingus žmones.
Šiais laikais tokį būtų sunku sukurti : žmonės turi daugybę įvairiausių pramogų, patys, atsivėrus sienoms, keliauja (ir su savo automobiliais), daug pamato, daug jiems papasakoja ir vaikai, anūkai.
Be to yra visagalis internetas, daugybė televizijos programų, o ne dvi – respublikinė ir centrinė.
Anais laikais namuose nusisėdėjusiems šiauliečiams, ypač jaunimui, patiko išgirsti ką nors naujo, nestandartinio.
Pavyzdžiui, į susitikimą pakvietėme miškininką V. Almanį bei jo žmoną, kurie Altajaus kalnuose ieškojo sniego žmogaus. Svečiavosi nusipelnę mokytojai Jonas Adomaitis, Jonas Krivickas, „Estradinių melodijų“ vadovas Juozas Tiškus, jo žmona ansamblio solistė Nijolė Ščiukaitė, solistas Jurgis Žukauskas, buvo atvykusi estų grupė „Rock hotel“, latvių „Sipols“, Mikas Suraučius, advokatė Gražbylė Venclauskaitė. Beje, ji įdomiu pasakojimu pakerėjo ne tik klausytojus, bet ir Kultūros ministerijos komisiją, kuri dvejus metus iš eilės, 1978–1979 metais, mūsų jaunimo klubą „Amžininkas“ kartu su Kauno profsąjungų rūmais pripažino geriausiais Lietuvoje.
Gimė idėja šalia šio klubo suburti ir tuos, kurie mėgsta muziką, renka plokšteles – įkūrėme disko klubą „Saulė“. Pavadinimą pasiūlė susirinkęs jaunimas. Pirmąkart Šiaulių istorijoje suruošėme švedišką stalą, po vakarėlio buvo galima pasivaišinti. Tarp kitko, nustebau, kad kai kurie jaunuoliai į klubą ateidavo ne tiek pasiklausyti muzikos, kiek pirmi prišokti prie švediško stalo.
Iš pradžių „Saulėje“, tame jaunimo klube, susirinkdavo jaunimas, pasiklausydavo mūsų paskaitėlės apie kokį muzikos kolektyvą (kiek pamenu, mes surengėme per dvidešimt renginių, apie „Bitlus“ pasakojom net trijuose susiėjimuose, po to apie „Georgia“, „Pink Floyd“, kitas tuo metu populiarias grupes).
Tų renginių scenarijus būdavo labai paprastas: paskaitėlė pristatant skaidrėse, paklausant tos muzikos, o po to diskoteka, grojant iš plokštelių.
Maniau, kad, vienas vesdamas diskotekas, greitai atsibosiu jaunimui. Todėl džiaugiausi, kai man iš muzikos technikumo pavyko pasikviesti tuo metu garsios dainininkės Gintarės Jautakaitės pusseserę Rasą Jautakaitę, kuri technikume mokėsi pianistės specialybės, domėjosi lengvąja muzika. Prisikviečiau ir aktyvų vaikiną, kuris domėjosi muzika – Artūrą Pozdniakovą.
Artūras vėliau padarė puikią karjerą – įstojo į Kinematografijos institutą, režisavo filmą „Kažkas atsitiko“, kuriame savo kūrinius atliko maestro Vytautas Kernagis su Dainos teatru, A. Kaušpėdas su grupe „Antis“ ir A. Mamontovas su grupe „Foje“.
Pernai jis buvo atvykęs į Šiaulius iš Švedijos, surengė susitikimą su miestiečiais viešojoje P. Višinskio bibliotekoje. Po to maloniai pabendravom, nusifotografavom.
Taigi, mes trise vadovavom jaunimo klubui „Saulė“, pasakojom apie jaunimo grupes... O tuo tarpu išsilakstė šokiams Kultūros rūmuose grojęs ansamblis. Paprašiau direktoriaus, kad leistų vesti diskotekas.
Direktorius nelabai tikėjo mūsų sėkme, net ir aš abejojau, teko per savaitę susieškoti garso aparatūrą, apšvietimo prožektorius, pirkti didžėjaus mikšerį, prašyti kultūros rūmų dailininko V. Timinsko, kad padėtų papuošti sceną. „Pirmasis blynas“ neprisvilo, ir jau antrą savaitę salė buvo sausakimša.
Suprantama:diskoteka darėsi populiaria laisvalaikio leidimo forma, tad 1981–1983 metais penktadieniais Kultūros rūmuose rinkdavosi 700 šokėjų, šeštadieniais 800, o sekmadieniais 500. Tai rudenį ir žiemą. Pilna salė, kurioje jokio oro vėdinimo – nei ventiliacijos, nei kondicionierių. 800 žmonių – salės sienom varvėdavo prakaitas. Manau, kad jaunieji miesto didžėjai sekė mūsų pavyzdžiu, nes ateidavo į diskoteką pasižiūrėti.
Po savaitgaslio pirmadienio vakare (nes tik pirmadienis būdavo laisvas) su visa aparatūra atvykdavau į naktinį barą „Geluva“. Dvejus metus mano diskotekos gerbėjai bilietus pirkdavo prieš savaitę, nes vykdavo anšlaginiai diskotekos vakarai.
Šokiai, diskotekos tuo metu buvo populiarios Šiauliuose. Be mūsų, Statybininkų kultūros namuose rinkdavosi į Laimonto Diniaus (Lainius, vėliau – grupės „Rondo“ ir LR Seimo narys) ir Šarūno Paskočimo diskotekas, mėgstama buvo ir Romo Litevkos vedama diskoteka Geležinkeliečių kultūros namuose ir „Studentų kampe“ vykstantys renginiai.
––
1978-aisiais likimas bloškė mane į pirmąjį sąjunginį vakarų vedėjų konkursą Odesoje.
8-ojo dešimtmečio pabaigoje šalyje jau buvau gan žinomas kaip vakarų vedantysis, nes prie Kultūros ministerijos buvęs Mokslo-metodinis centras rengdavo seminarus, vedančiųjų kursus, kuriuose ne kartą laimėjau laureato diplomus. Todėl 1978 metais nenustebau, kai pakvietė į šalies „rinktinę“ – su dar keliais vakarų vedėjais vykti į Odesą dalyvauti sąjunginiame vakarų vedėjų (sąjungine kalba – „kultmassovik-zateinik“) konkurse.
Į Odesą mūsų vyko penki vakarų vedėjai, su jais ir intensyviai rašęs „Komjaunimo tiesos“ žurnalistas Eugenijus Bunka, irgi respublikinių vakarų vedėjų konkursų laureatas. Beje, jis vėliau, 2000-aisiais, laikraštyje „Palangos tiltas“ man paskyrė straipsnį „Kaip Romualdas Volodka Odesą užkariavo“.
Koks gi buvo tas užkariavimas? Lyg ir nieko ypatingo...
Odesoje mus įkurdino labai nugyventame viešbutyje: lovų spyruoklės taip girgždėjo, kad užmigti buvo neįmanoma. Tačiau pats konkursas vyko labai gražioje viešbučio salėje ir į jį suvažiavo labai daug impozantiškų vedančiųjų – frakuoti žmonės vaikščiojo po holą, po foje, jų švarkuose puikavosi gal po tris laimėtų konkursų laureatų medaliukus. Tai reiškia, jie jau buvo žinomi visoje Sąjungoje.
Kas jie buvo, tie žmonės, kam atstovavo? Tai buvo kurortų ar žymių gamyklų vedantieji, įvairių reprezentacinių renginių vedėjai iš Maskvos, Leningrado... Tad konkursas žadėjo būti labai rimtas.
Bet kai jis prasidėjo, pamačiau, kad daugelis tų laureatų „važiuoja su senu bagažu“ – rodo pasenusį intelekto atžvilgiu, tikrą sovietinį vakarėlį, o mes iš Pabaltijo (labai draugiškai buvom susigyvenę su latviais, estais; kiekvieną vakarą vis leisdavom kartu) rodėme visai kitokį lygį – kaip šiuolaikiškai reikia vesti vakarus.
Iš Lietuvos atsivežiau patefoną, magnetofoną, mikšerinį pultą. Kitą aparatūrą (stiprintuvą, kolonėles) tikėjausi susirasti vietoje. Pavyko.
Asmeninio archyvo nuotr.
Jaunimo klubo „Amžininkas“ taryba: (iš kairės) Mileška, R. Volodka, Stasys Karitonas.