
Naujausios
Drąsos, lietuvi!
Regina MUSNECKIENĖ
Per Lietuvą nuvilnijo Vasario šešioliktosios renginiai. Į mitingus, eitynes, procesijas, akcijas ir minėjimus rinkosi tūkstančiai žmonių. Lietuvis glaudėsi prie lietuvio ir jautė tautos vienybę bei didybę.
Prisiminėme, kokie drąsūs galime būti, kai išplėšiame laisvę. Pajautėme, kokie išore gražūs ir vidumi turtingi bei talentingi Lietuvos žmonės.
Stebint visa tai patrioto akimis norėjosi, kad ta šventė niekuomet nesibaigtų. Nes labai graži į vieną progą ir vieną idėją susijungusi visa tauta. Ir labai baugu, kad rytoj ji vėl išsklis, žmonės užsidarys kas sau.
Kas, peržengęs naujos santvarkos slenkstį, iš senosios santvarkos griuvėsių spėjo sugrobti kelių dešimtmečių savo tautiečių darbo vaisius į likusius tuščiomis rankomis žiūrės iš aukšto. Kas neturi komercinės uoslės ir visą gyvenimą maitinosi tik iš stropaus savo darbo anuos vadins vagimis ir sukčiais.
Valdininkai lįs į užpakalį aukštesniems valdininkams Lietuvoje ir Briuselyje. Tauta ir toliau nepatikliai žiūrės į valdžią, nes sunkiai atgaus bent dalelę to, ką sunešė į bendrą aruodą.
Vieni dantis sukandę „vardan tos...“ darbuosis toliau, kiti ners į užsienį, treti, šiaip taip sulaukę dešimtos ryto, žingsniuos iki artimiausios parduotuvės nusipirkti „Žilvičio“ butelį, ketvirti įniks į virtualias erdves, kurios jiems atstoja ir bendravimą, ir meilę, ir mokymąsi, kol visiškai izoliuosis ir pradės bijoti žmonių.
Homoseksualai reikalaus leidimo tuoktis ir įsivaikinti. Feministės – pakeisti Lietuvos himno žodžius.
O štai vienas vaiguviškis penkių vaikų tėvas neramiai dūmos, kaip išmaitinti tokį būrį vaikų. Naujosios santvarkos gudrybių neperkandęs žmogus lekia kas tik paprašo ką nors padirbėti, lenkia nugarą. Bet to, ką uždirba, pakanka tik duonai. O vaikai dar nori ir žaislų. Paėmė tėvas kreditą, nupirko vaikams žaislų, skanesnį kąsnį. Bet tas kąsnis labai greitai atsirūgo. Antstoliai už skolą atėmė paskutinį žemės gabaliuką. Dabar dar nesočiau gyvens daugiavaikės šeimos vaikai, nes neturės kur užsiauginti bulvių ir morkų.
Dauguma lietuvių nuolankumu šiek tiek panašūs į tą daugiavaikį tėvą. Turime kažkokį nelaimėlių, pastumdėlių sindromą. Tyliai nuryjame žydšaudžių etiketę, nors net vyresnioji mūsų karta su anuo istorijos periodu jau neturėjo nieko bendra. Kuklūs, nepakeliantys galvos. Vis kuo nors kaltinami be kaltės. Užguiti. Tokius mus suformavo istorija.
Širdin įstrigo šaukėniškės muziejininkės Elenos Burdulienės pasakojimas apie sūnų, kuris po motinos mirties sužinojo, jog ji padėjo muziejui surinkti medžiagą apie gimtąjį Žutautų kaimą. Į Šaukėnus iš savo kaimelio atmindavo dviračiu. Ir pasakodavo, pasakodavo istorijas, susijusias su savo kaimu. Sūnus stebėjosi, jog tokia veikla užsiėmė jo mama. Juk ji buvo nemokyta.
Tikriausiai kiekvienas suaugęs vaikas, pasigilinęs į savo tėvų gyvenimą, jo santykius su kitais žmonėmis, atrastų stebuklingų jų dvasios klodų. Juk santūrūs lietuviai apie savo dvasinius poreikius, sunkiai įgyvendinamas svajones su vaikais nešneka arba šnekasi labai retai. Jie dažniau klausosi vaikų, padeda jiems savo tikslų pasiekti. Savo dvasinius poreikius užkasa dar giliau, kad kuo rečiau prisimintų.
Vaikai savo tėvus, ypač gyvenančius kaime, dažniausiai pažįsta tik buitiniu lygmeniu. Žino, ką mamos verda ir kepa, kaip tvarkosi namuose, ką daro laukdamos grįžtančių vaikų, kur dirba ir kiek uždirba tėčiai, ką jie sužvejoja ar sumedžioja, ką užaugina darže ar tvarte, kiek materialiai gali paremti jų gyvenimą.
Panašus ir mūsų santykis su Tėvyne. Tūkstančiai emigrantų, pabėgę iš Lietuvos lyg nuo asocialios motinos, burnoja, jog čia nebuvo darbo, mažai uždirbo, negalėjo išlaikyti šeimos. Svetur esą jie gaus geresnį išsilavinimą, didesnes galimybes, solidesnį uždarbį ir daugiau pašalpos. Tėvynę jie pažino tik buitiniu lygmeniu. Ką iš jos galima gauti. Kaip ji padeda kurti asmeninę gerovę.
Tik vėliau, tarsi tam šaukėniškiui po mamos mirties, apninka įkyrus ilgesys. Tėvų namų. Gimtinės. Lietuviškų medžių. Pievų su ryškių spalvų gėlėmis. Netgi įkyraus lietaus ir šaltos, vėjuotos lietuviškos žiemos. Tuomet parūpsta – kas gi ta Tėvynė yra iš tikrųjų. Kokia ji? Ko jai reikia iš mūsų? Ką mes galėtume jai duoti, kad Lietuva kaip žmonių visuma būtų laimingesnė. Tada jie grįžta įgiję drąsos ne tik imti, bet duoti. Dirbti ir tuo, ką uždirbo, dalytis su Tėvyne.
Ne visi. Tik tie, kurie pajunta nenumaldomą lietuvio genų šauksmą. Dalis, pavaikščioję su airio, anglo, vokiečio ar amerikono kaukėmis, prie jų pritaiko lietuviškus savo veidus ir įtiki, kad jų Tėvynė tenai. Kur geriau gyventi. Kur namai. Kur gimė vaikai. Kur jie jaučiasi ar bent dedasi laimingi.
Neturime teisės jų smerkti. Du ar trys vienos motinos vaikai – ir tai skirtingi. Ką bekalbėti apie kelis (vis dar...) milijonus lietuvių? Skirtingus jų požiūrius, poreikius ir gyvenimo prioritetus...
Antai Šaltenių kaimo ūkininkas užsukęs į redakciją dėsto lyg uola nepajudinamas žemaičio nuostatas: „Sako, kad lietuviai nesišypso. O kodėl aš turiu šypsotis kiekvienam niekšui ar vagiui? Jeigu man žmogus patinka, žinau, kad jis sąžiningas, geras, padės bėdoje, galiu ir nusišypsoti. Maivytis prieš kiekvieną – ne mano natūrai. Kodėl aš turiu būti panašus į kitų tautų žmones, jeigu esu lietuvis? Ar jie dėl to protingesni, darbštesni ir geresni, kad kiekvienam šypsosi? Veidmainiauja ir tiek...“
Šis į žemę kojas tvirtai įrėmęs žmogus niekada neišvažiuotų iš Lietuvos. Tėvynės arimai, žemaitiška kalba ir užsispyręs charakteris – jo žymuo ir gyvata.
Bet ne visi randa kur įsikibti čia, Tėvynėje. Todėl skrenda kitur lyg paukščiai ieškodami šilumos. Tik ar svetima šiluma visuomet tinka lietuvio kūnui? Ar svetima kalba tikrai maloni lietuvio liežuviui? Ar svetimos tradicijos neprievartauja lietuviškų papročių?
Drąsu išskristi į nežinomybę. Tapti svetimos šalies podukromis ir posūniais. Bet dar drąsiau likti, nors tie, kurie tvarko mūsų likimus tapatindamiesi su Tėvyne, elgiasi lyg pamotės ir patėviai.
Drąsa sovietiniais laikais pasižymėjusi Nijolė Sadūnaitė, atsiimdama Laisvės premiją nesilankstė ir nedėkojo geradariams, malonėjusiems ją apdovanoti, o priminė mažos mergaitės Deimantės Kedytės, smurtu paimtos iš senelių, likimą ir paklausė: „Kas žinote, kur dabar jinai yra?“.
Nors Garliavos įvykiai jau baigia nuplaukti į užmarštį. Aukštyn kojomis apverstą istoriją, vadinamą violetine revoliucija, dabar šiukštu ir prisiminti. Nijolė Sadūnaitė išdrįso vėl pajudinti skaudulį, nes liko ištikima savo moralinėms nuostatoms.
Iš tokių žmonių kaip ji visi turėtume mokytis drąsos ir pilietiškumo. Tik tuomet mūsų krašte įsivyraus teisybė. Tik būdami drąsūs ne tik progomis, bet ir kasdieniame savo gyvenime, apginsime savo teises, lietuviškas vertybes ir svarbiausią savo turtą – kalbą, kurią Jonas Basanavičius vadino vienutėliu lietuvių „skarbu“ ir kurį, beje, gelbėję ir saugoję prie okupantų, šiandien, būdami laisvi, savo ir svetimųjų rankomis naikiname.