
Naujausios
DIENA SU...
„Jei šaukia į dangų, ant žemės neišbūsi“
Diena su Lietuvos kariuomenės karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazės Oro operacijų grupės transporto lėktuvų eskadrilės A grandies vadu kapitonu Arūnu Jurgaičiu.
Trečiadienis. Vasario 2 diena.
6.40. Nuskamba A. Jurgaičio žadintuvas. Prieš 8 valandą ryto kapitonas atvažiuoja į KOP Aviacijos bazę.
8.00. Tarnybos pradžia.
— Atvykęs pirmiausia skaitau orų prognozes, skirtas specialiai aviatoriams. Jos lems tolimesnę dieną.
Šįryt prognozė buvo labai neigiama. Tik pakilus, lėktuvas labai stipriai ledėtų, o ledas bet kuriam orlaiviui — labai pavojingas. Aviacija per daugelį metų yra prisitaikiusi skristi bet kokiu oru. Bet treniruočių skrydžiui rizikuoti neverta.
09.00. Numatytas vienos valandos treniruočių skrydis.
— Įprastas treniruočių laikas lakūnui yra viena valanda — pusantros, priklausomai nuo pratimų. Treniruotės reikalingos skraidymo įgūdžiams palaikyti. Jei automobilio nevairuosi mėnesį, atsisėdęs prie vairo judrioje gatvėje jausiesi kitaip. Taip ir lėktuve: po mėnesio neskraidymo nenorėčiau atsidurti sudėtingoje situacijoje. Po dviejų mėnesių geriau pradėti nuo paprastesnio skrydžio, o po dar ilgesnės pertraukos reikia skrydžio su instruktoriumi.
10.00. Numatytas skrydis perkeliamas.
— Gal kitam žmogui būtų tragedija: „Kaip dabar neskrisime?“. Aviatoriui tai — normalu. Skrisime rytoj, poryt ar dar poryt. Toks darbas. Geriau šiandien neskristi, bet visą laiką skraidyti.
Ne tik aviaciniai įstatymai įpareigoja, bet ir pats išsiugdai pakantumą viskam: lėktuvui, orui. Negali žiūrėti tiesmukai — būtinai reikia pakilti. Mes reaguojame ramiai, o aplinkiniai kartais nesupranta. O juk rūpiniesi labiausiai ne savo, o jų saugumu.
13.00. Skrydis nukeltas dar vienai valandai. Lakūnai stebi faktinį orą ir prognozę. Laukiama.
— Laikas laukiant skrydžio nebėga veltui. Kartais paprastas meteo sąlygų pakeitimas keičia skrydžio planą. Be to, kaip grandies vadas, turiu dešimt pavaldinių. Kartais diena per trumpa.
14.00. Skrydis atšaukiamas.
— Ne vien skraidymas yra gyvenimas. Neseniai grįžau iš komandiruotės Vokietijoje, važiuosiu į štabą aptarti komandiruotės rezultatų. Rudenį numatomos pratybos, reikia pasiruošti. Bet neskraidymo dienos — neįdomesnės. Esu porą metų dirbęs štabe, bet visada norėjau grįžti atgal į eskadrilę skraidyti. Jei šaukia į dangų, ant žemės neišbūsi.
17.00. Oficialus tarnybos pabaigos laikas.
— Pas mus — ne darbas, o tarnyba. Tarnauti reikia tiek, kiek reikia. Nenormuotai.
Lakūno dieną stebėjo ir užrašė Živilė KAVALIAUSKAITĖ
DOSJĖ
Arūnas Jurgaitis
Amžius: 44-eri.
Skrydžių pradžia: 1984 metai. „Kiekvieną vaiką traukia aviacija, tik ne kiekvienas tampa lakūnu. Ir man sakė, kad nelabai realu. Galvojau, jei nebūsiu lakūnu, eisiu į jūreivius.“
Lietuvos karinėje aviacijoje: nuo nepriklausomybės pradžios. „Euforija. Jaunai šaliai reikėjo lakūnų.“
Lėktuvai: JAK-18, An-2, L-410, An-26, C-27J „Spartan“.
Prietarai: nesifotografuoti prieš skrydį, nevartoti žodžio „paskutinis“, o tik — “kraštinis“.
Kalbos: lietuvių, rusų, anglų, lenkų. „Lėktuve sėdime du lietuviai ir tarpusavyje kalbamės angliškai — tokios procedūros. “Check list'ą“ (kontrolinio patikrinimo sąrašą) išvertus į lietuvių kalbą, pirmą mėnesį nesuprasime, apie ką kalbame.
Ekstremali situacija: treniruojasi, kad jų nebūtų. „Būna gedimų, neprognozuotų audrų, bet tai nėra ekstremalu, nes tam ruošiesi. Per vieną valandą treniruoklyje ekstremalių situacijų patiri tiek, kiek niekada, ko gero, nepatirsi per visą gyvenimą.“
Laikas ore — per 3000 valandų. Dalyvavo misijoje Balkanų regione, ne kartą skrido į Afganistaną.
PROGNOZĖ: Lakūno rytas prasideda nuo oro stebėjimo.
ŽVILGSNIS: Gurkšnis kavos. Oras skydžio nežada.
PATIKRA: Nors prieš skrydį lėktuvą patikrina technikas ir inžinierius, lakūnas dar kartą peržiūri lėktuvo išorę ir vidų, prasuka mentes.
VIETA: Atgal — į lakūnų namelį. Čia „bazuojasi“ lėktuvų eskadrilės grandžių lakūnai.
DOKUMENTAI: Lakūno darbas — ir užpildyti dokumentus.
LAKŪNAS: Pastaraisiais metais kapitonas Arūnas Jurgaitis skraido su naujuoju C-27J „Spartan“ lėktuvu.
PATIRTIS: Ore kapitonas Arūnas Jurgaitis yra praleidęs per 3000 valandų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.