
Naujausios
Kaip aš praradau privilegijas
Ligita Juknevičiūtė
Ir vaikystėje, ir jau paaugusi, kiek miglotai supratau, kad priklausau aukštesniam socialistinės santvarkos skruzdėlyno luomui. Tėtis – klestinčio ir visoje Sovietų Sąjungoje garsaus Bridų (,,Pirmyn“) kolūkio partijos sekretorius – nevaikščiojo į bažnyčią, dėl to babytė (mamos teta, kuri ją užaugino ir buvo su vyru labai dievobaiminga), pyko, bet atsidusdama pasakydavo, kad toks tavo tėvo darbas – jam į bažnyčią negalima. Dėl ko negalima, aš pati nelabai supratau ir atvažiavusi į kaimą, babytei pasakodavau apie tokias knygeles, kaip ,,Zuikio poteriai“ ar panašias, kuriose būdavo išjuokiamas žmonių religingumas.
Babytė pasibaisėjusi klausydavosi, aikčiodavo, aš mėgaudavausi tuo, kokį jai padariau įspūdį, tada ji persižegnodavo, abi sukalbėdavom vakarinius poterius ir eidavom miegoti.
Kad Dievas visgi yra, galutinai supratau po baisiausio vaikystės košmaro, kai kaime pamačiau traukiamą iš vandens skenduolį (ėjom žiūrėti tos atrakcijos keli kaimai, ir vaikai, ir suaugę, niekam neatėjo į galvą nuvaryti vaikus nuo to reginio).
Po to prasidėjo košmarai ir nemiga. Vakare suimdavo siaubas, iškildavo tas nelaimėlis prieš akis, ir aš skuosdavau pas babytę į lovą. Babytė pamokė, kad reikia už tą žmogų melstis – tiesiog kalbėti ,,Amžiną atilsį“.
Melsdamasi nusiramindavau ir užmigdavau. Taigi, ne Leninas ir ne partija padėdavo nugalėti košmarus, o paprasčiausia malda.
Mokiausi gerai, patiko rašyti, daug skaičiau, tad kelių mokytojų paraginta patikėjau, kad galiu būti žurnaliste. Parašiau keletą straipsnių Šiaulių laikraščiui. Atrodė – tereikia gerai išlaikyti stojamuosius, ir aš jau žurnalistė. Deja, viską sujaukė perestroika ir tėvo pareigos, kitaip sakant, mano, kaip nomenklatūrininko dukters, socialinis statusas.
Suprantu, kad šiais laikais būtų labai teisinga ir reikalinga pasiskelbti, kad esu bent jau tremtinių dukra. Deja, negaliu skųstis savo dalia: man tėvai yra sąžiningumo pavyzdys, net nesiruošiu jų išsižadėti ar gėdintis. Ir tėtis, ir mama gimė labai skurdžiose šeimose, abu vaikystėje liko našlaičiais, tad jų nebuvo net dėl ko vežti kažkur į Sibirus; džiaugėsi visi, kad nemirė badu čia, Lietuvoje. Tėčio mama po vyro mirties viena užaugino 6 vaikus, o mamos tėvas, mirus žmonai, vaikus išdalino giminaičiams, tad mano mamą užaugino teta su vyru.
Tėvai anksti sukūrė šeimą ir džiaugėsi, galėdami tiesiog gyventi, auginti mus su sese. Tėtis padarė karjerą, būdamas tiesiog doras, išsilavinęs žmogus (mokėsi pats, baigė kelis aukštuosius be jokių protekcijų ir pusbadžiu gyvendamas studijų laikais), nuoširdžiai tikėjęs, kad ta santvarka, kurioje prabėgo jo jaunystė, yra teisinga visiems: ir vargšams, ir valstiečiams, ir darbininkams.
Jų kolūkis buvo pavyzdinis, ten vaikų darželyje – baseinas, kolūkiečiai važinėjo nuosavais automobiliais ir gyveno prabangiuose tiems laikams dviaukščiuose mūrinukuose, o mūsų šeima – bute Šiauliuose. Tėvas taip ir nepasinaudojo galimybe pasistatyti Briduose namą.
Tėvas pasakojo, kad kartą į kolūkį atvažiavo rusų ekskursija iš Sibiro, tėvas vedžioja svečius po kolūkį, rodo namus, kur lietuviai jų kolūkiečiai gyvena. Viena rusė moteris, pamačiusi prie nuosavo mūrinio namo mažesnį mūrinuką, paklausė, kas jame gyvena. Tėvas sako – karvė, kiaulės. Tai tie sibiriečiai vos nenualpo iš nuostabos, kokiomis sąlygomis mūsų kiaulytės gyvena...
Prasidėjus perestroikai į ,,Pirmyn“ kolūkį atvažiavo M. Gorbačiovas. Tėvas jam uždavė keletą nepatogių klausimų apie komunistų partijos persitvarkymą, ir pats Gorbačiovas tėvui išpranašavo, kad jis pirmasis iš tos partijos ir išlėks. Taip ir atsitiko. Pradėjus draskyti kolūkius, tėvas atsisakė pasiūlymo stoti į Sąjūdį, pasakęs, kad vienai partijai jau atitarnavo, ir tiesiog išėjo iš darbo, nusivylęs ir pasišlykštėjęs puolimu iš uoliausių sąjūdiečių, staiga iš buvusių komunistų tapusių aršiais nepriklausomybės skelbėjais.
O aš per tą visą virsmą stojau į žurnalistiką. Štai tada ir paaiškėjo, kad tėvo pareigos man yra bausmė. Per stojamųjų pokalbį mane vienas komisijos narys staiga ėmė klausinėti, ką dirba tėvas. Ne klausinėti, o tardyti. (Įsivaizduoju, kad panašiai per stojamuosius tardydavo ir tuos, kurie sovietmetyje buvo tremtinių vaikai.)
Aš sėdėjau apstulbusi ir negalėjau suprasti, kas jam negerai? Prie ko čia tėvas, ko tas dėdė taip pyksta ant manęs, ką aš ar tėvas jam bloga padariau? Ką aš žinau, ką tėvas dirba? Žinojau, kad kažkokius svečius priiminėja, komunistus ir artistus, brazauskus ir ščiukaites, lakūnus visokius ir kosmonautus iš visos TSRS, rodo jiems kolūkį, didžiuodamasis, pasakoja, kaip gerai gyvena jų žmonės, renginius organizuoja kolūkiečiams ir koncertus. Važiuoja į darbą, vakare grįžta, tai juk, matyt, dirba kažką, kas man rūpi? Man rūpėjo kiti dalykai.
Pasimečiau, susinervinau be kaltės kalta, nesugebėjau rišliai pasakyti, ką tėtis veikia darbe, tada dar gavau kelis klausimus iš geografijos ir visišiškai nusikalbėjau.
Neįstojau. Buvo daug ašarų ir nusivylimo, širdyje kaltinau save ir, aišku, tėvą – kodėl jis pasirinko tokį darbą, kuris dabar, per perestroiką, tapo prakeiksmu? Suvokiau, kad tas priešiškumas iš piktojo komisijos nario ėjo būtent dėl to, kad buvau nomenklatūrininko dukra, o juk jau ėjo perestroika.
Grįžusi į Šiaulius, matyt, protestuodama prieš savo iki šiol ,,privilegijuotą“ gyvenimą, nuėjau dirbti indų plovėja. Padirbau keletą mėnesių, pajutau juodo darbo skonį (visai geras, nieko sunkaus tuos indus plauti), tada įstojau į Universiteto parengiamąjį kursą ir pagaliau po metų tapau Žurnalistikos katedros studente.
O tėčio istorija man buvo gera pamoka, kad nereikia nieko: nei privilegijų, nei pareigų, nei jų praradimo per daug sureikšminti, svarbiausia išlikti sąžiningu žmogumi, pirmiausia sąžiningu sau ir nebūti išverstaskūriu. Tada nebus gėda žiūrėti savo vaikams ir anūkams į akis.
Aleksandro OSTAŠENKOVO nuotr.
1987 metai.