Kas bendra tarp žirafos ir mokesčių mokėtojo?

Kas bendra tarp žirafos ir mokesčių mokėtojo?

Kas bend­ra tarp ži­ra­fos ir mo­kes­čių mo­kė­to­jo?

Rū­ta VAI­NIE­NĖ

Gam­to­je ma­žiau­siai mie­ga ži­ra­fa, vos dvi va­lan­das per pa­rą. Ne­ga­na to, ji mie­ga la­bai ne­ra­miai. Ži­ra­fa sau­go­si įvai­rių plėš­rių­jų žvė­rių ir mie­ga su per­trau­ko­mis, nak­ti­mis, daž­niau­siai po 5 mi­nu­tes.

Mo­kes­čių mo­kė­to­jas gal mie­ga ir il­giau, bet kaip to­ji ži­ra­fa – nie­ka­da ne­ga­li mie­go­ti ra­miai. Net jei lai­ku su­mo­kė­jo vi­sus mo­kes­čius, ir net jei jam tai pa­vy­ko pa­da­ry­ti tei­sin­gai. Mo­kes­čių mo­kė­to­jas tu­ri būd­rau­ti, nes į jo už­dirb­tus pi­ni­gus nuo­lat kė­si­na­si „žvė­ry­no“ pri­žiū­rė­to­jai. Po­li­ti­kai, gau­sių val­diš­kų ins­ti­tu­ci­jų, mi­nis­te­ri­jų, mo­kes­čių ins­pek­ci­jos tar­nau­to­jai ir kar­tais net ko­le­gos – ki­ti mo­kes­čių mo­kė­to­jai, už­si­dė­ję mo­kes­čių eks­per­tų ant­pe­čius, tik ir braz­da – ką čia dar „tei­sin­gai“ ap­mo­kes­ti­nus.

Vos tik mo­kes­čių mo­kė­to­jas už­snūs­ta – žiū­rėk – ir nu­bun­da su nau­jais, pa­di­din­tais mo­kes­čiais. Su nau­jais „Sod­ros“ mo­kes­čiais šie­met nu­bu­do už­sii­man­tys in­di­vi­dua­lia veik­la ir au­to­riai. Su nau­jais mo­kes­čiais ke­lia­si ir anks­čiau ma­žes­nius mo­kes­čius mo­kė­ję įmo­nių val­dy­bų na­riai. Ir ga­lo mo­kes­čių mo­kė­to­jų ne­mi­go nak­tims  ne­ma­ty­ti. Mat val­džia ir vėl už­gu­lu­si mo­kes­čių re­for­mų sta­lą, kur­pia nau­jas mo­kes­čių tai­syk­les. Dau­giau­sia per­mai­nų, pa­na­šu, lau­kia gy­ven­to­jų pa­ja­mų ap­mo­kes­ti­ni­mo sri­ty­je.

Ver­ta pa­mi­nė­ti, kad val­džia gy­ven­to­jų pa­ja­mas ma­to tru­pu­tį keis­tai, sa­vo­tiš­ku ko­ri­do­ri­niu žvilgs­niu – ne­va vi­sos pa­ja­mos yra vie­no­dos – vie­no­dos pri­gim­ties, vie­no­do tu­ri­nio. Ir dėl to tu­ri bū­ti vie­no­dai ap­mo­kes­tin­tos.

Ne­ga­na to, jos tu­ri bū­ti ap­mo­kes­tin­tos taip, kaip da­bar yra ap­mo­kes­ti­na­mi dar­bo san­ty­kiai, tai yra – mak­si­ma­liais „Sod­ros“ ir GPM ta­ri­fais. Val­džią apė­mu­si ly­gaus ap­mo­kes­ti­ni­mo idė­ja, nors iš pir­mo žvilgs­nio ir pa­gau­li, nė­ra nei ge­ra, nei tei­sin­ga. Tai nė­ra Or­we­lo gy­vu­lių ūkio nai­ki­ni­mo ke­lias, kaip ban­do­ma ar­gu­men­tuo­ti. Tai kaip tik yra ke­lias į Or­we­lo gy­vu­lių ūkio pa­sau­lį, ku­ria­me ži­ra­fai ne­bus leis­ta my­lė­ti an­ti­lo­pės.

Ko­dėl? To­dėl, kad gy­ven­to­jo gau­na­mos pa­ja­mos YRA skir­tin­gos. Jas ga­li­ma gru­biai su­skirs­ty­ti į dvi vi­siš­kai skir­tin­gas gru­pes: pa­ja­mas iš dar­bo, t. y. ne­sa­va­ran­kiš­kos veik­los, ir pa­ja­mas iš vers­lo, t. y. sa­va­ran­kiš­kos veik­los.

Pir­muo­ju at­ve­ju tai – dar­bo už­mo­kes­čio pa­ja­mos. Ant­ruo­ju at­ve­ju – tai įvai­rios ki­tos pa­ja­mos, ku­rias žmo­gus gau­na pa­ts sa­ve or­ga­ni­zuo­da­mas – iš in­ves­ti­ci­jų ir kuo įvai­riau­sios in­di­vi­dua­lios veik­los. Di­vi­den­dai, pa­lū­ka­nos, nuo­mos pa­ja­mos, tur­to prieau­gio pa­ja­mos, in­di­vi­dua­lios veik­los pa­ja­mos, au­to­ri­niai – šios pa­ja­mos yra ki­to­kios, nei dar­bo pa­ja­mos. Jos ki­to­kios tuo, kad šių pa­ja­mų ga­vi­mo nie­kas ne­sau­go. Jo­kie dar­bo ko­dek­sai, se­ni ar nau­ji, jo­kios dar­bo ins­pek­ci­jos, jo­kios ga­ran­ti­jos, čia nė­ra ato­sto­gi­nių ir išei­ti­nių, ne­bus ir be­dar­bio pa­šal­pos, ir jo­kios ki­tos pa­šal­pos. Šios pa­ja­mos yra žy­miai ar­ti­mes­nės ju­ri­di­nių as­me­nų – įmo­nių – už­dir­ba­moms pa­ja­moms, jų pel­nui.

Kaip ži­nia, ju­ri­di­niai as­me­nys iš pa­ja­mų ga­li atim­ti są­nau­das, ir nuo li­ku­sio pel­no su­mo­kės 15 pro­cen­tų pel­no mo­kes­tį. Taip ir gy­ven­to­jų sa­va­ran­kiš­koms pa­ja­moms – 15 pro­cen­tų yra ab­so­liu­čiai mak­si­ma­li pa­ja­mų ap­mo­kes­ti­ni­mo ri­ba.

Sa­ky­si­te, įmo­nė ne­ser­ga, ir į pen­si­ją nei­na, tai dėl to „Sod­ros“ jai ne­rei­kia. O žmo­gui tai – rei­kia. Nie­ko pa­na­šaus! Čia ne žmo­gui rei­kia „Sod­ros“, o „Sod­rai“ – žmo­gaus, kad kuo di­des­nes įmo­kas mo­kė­tų! O kai atei­na klau­si­mas apie iš­mo­kas – ta­da ir iš­len­da vi­si dar­bo ir veik­los pa­ja­mų skir­tu­mai. Ir lie­ka žmo­gus toks nei lup­tas, nei skus­tas – su­mo­kė­jęs mo­kes­čius, bet be ga­ran­ti­jų. To­je dai­no­je apie Ži­ra­fą, ji su An­ti­lo­pe išė­jo gy­ven­ti pas bi­zo­nus. O kol dar nei­šė­jo­te, vi­sos ži­ra­fos, būd­rau­ki­te – val­džia ne­rims­ta.