
Naujausios
KODĖL ŠUNYS NEKENČIA KATINŲ?
Vilius Puronas
Kurtuvėnuose kilusią neapykantą pirmasis pasaulyje aprašė vyskupas Motiejus Valančius dar XIX amžiaus viduryje, kai Volto Disnėjaus net kvapo nebuvo. Į mano akiratį pateko „Šunų didybė“ kiek vėlesniame, XX amžiaus pradžios leidime (“Antano tretininko pasakojimas“, Vilnius: J. Zavadzkio spaustuvė, 1906; p.23-26). Kiek kitokią, sutrumpintą šuns Sabalio nutikimų santrauką „Dlaczego psy rzna kotow” (“Kodėl šunys nekenčia katinų”) teko skaityti lenkų kalba Vilniuje ėjusiame svisavaitiniame laikraštuke “Lud” (1912 10 15, Rok I, Nr. 2, p. 12.). Ja remdamasis talpinu šią legendą.
Šiomis dienomis, vykstant rinkimams į LR Seimą, Šiaulių regiono gyventojai turi didžiuotis, laisvalaikiu į Kurtuvėnus važiuoti. Tie vizitai bus susiję ir su Seimu, ir su rinkimais, ir su demokratijos ištakomis. Svarbiausia, kad drąsiai galėsime pasauliui skelbti, kad globali, bendrapasaulinė šunų neapykanta katėms, o kačių – pelėms, gimė čia, Šiaulių kaimynystėje.
APIE DEPUTATĄ SABALĮ IR KATINĄ SUKČIŲ
Tai įvyko anais laikais, kai apie Kurtuvėnus plytėjo ir ošė girios, kuriose laigė daugybė šunų. Šunaujos vadas buvo šunbajoris Sabalys, turėjęs tris vertybes: bajorystės popierius, mėlyną kraują ir riestą kardą. Visus tris saugojo, labai tausojo, vietoj kardo riestai uodegą nešiojo, kad visi jo bajorystę matytų.
Sykį atlėkė garsas, kad jis šaukiamas į Seimą, kur turės visam kraštui atstovauti, kaip savos šunaujos delegatas. Ilgai galvojo, ilgai svarstė, ką palikti, ką pasiimti: „Hm, kardas bus reikalingas už teisybę kovoti, mėlynas kraujas-už teisybę pralieti. O bajorystės popieriai?“ Kilmingasis šuva apsidairė. Jo žvilgsnis sustojo ties katinu, kuris turėjo padoraus žmogaus reputaciją. Niekas nepažinojo jo tikrojo veido, kadangi dieną tas dorovės siaubūnas, teisuoliu apsimetęs, drunydavo atokaitoje, apie moralę postringaudavo, po slaptų nakties laidokysčių ilsėdavosi. „Palik man tuos dokumentus, aš pasaugosiu, – sutiko katinas.
Sabalys išvyko į Seimą, o veidmainis, sulaukęs vakaro, prislėgė brangiuosius popierius lašinių paltimi, o pats stogais nurūko paleistuvauti. Pelės, pajutusios laisvę, įjunko lašinius ėsti, suputo, sugraužė ir bajorystės dokumentus, nė skutelių nepaliko.
Praėjo nemažas laiko gabalas, kol parsirado mūsų deputatas iš kelionės. Suvargęs, sulysęs, nosis ištįsus. Ir mėlynas kraujas pralietas, ir kardas prapuldytas. Su viltimi, kad dar popieriai nepražuvę. Kreipėsi į katiną. Tas mandagiai paprašė ateiti rytoj. Kitą dieną katinas paaiškino, kad dabar atiduoti negalįs, bet rytoj... Kai trečią dieną veidmainis vėl ėmė išsisukinėti, šuva sugriežė dantimis, kibo katinui į pasturgalį. Tas sušnypštė, puolė ant tvoros, stogais, stogais, vos vos pabėgo.
Tik tuomet žmonija suprato, koks svarbus dalykas tie popieriai. Be jų esi paprastas ciuckis. Nesvarbu, kas tu: žmogus ar šuo, šunbajoris ar deputatas. Štai kodėl šunys nekenčia kačių, o katės pelių. Nuo tų laikų ta neapykanta gyva.
Katinų galima pamatyti ir mūsų mieste. Kadangi Šiaulių farmacininkė ponia Vanda Kavaliauskienė prieš ketvirtį amžiaus Šiauliuose įkūrė garsųjį Katinų muziejų, šios temos nebeplėtosiu.
Iliustr. iš autoriaus kolekcijos: dail. Džo Fričės piešinys iš „Fur Dich“ (XX a. 7 dešimtmetis).