
Naujausios
Konfliktams spręsti mokyklos stokoja specialistų
Pedagogo ir mokinio konfliktas Akmenės rajono Papilės Simono Daukanto gimnazijoje iškėlė mokyklose akylai saugomas problemas: psichologinį spaudimą, smurtą, patyčias patiria ir mokytojai, o jiems kartais trūksta gebėjimų tinkamai suvaldyti įsismarkavusius mokinius. Kur konfliktų priežastys ir kaip derėtų elgtis?
Simona KVEDERYTĖ
simona.k@skrastas.lt
„Pirmiausia reikia įkvėpti dešimt kartų“
Dėl nežymaus Papilės Simono Daukanto gimnazijos mokinio sveikatos sutrikdymo ikiteisminį tyrimą pradėjo policija.
„Mokytojas neturėjo trenkti vaikui. Psichologai sako, pirmiausia reikia įkvėpti dešimt kartų. Tada – stabdyti pamoką ir pranešti apie tai man. Bet šiuo atveju pedagogas buvo išvestas iš kantrybės. Kaip kitaip? Jei vaikas artinasi prie mokytojo su keiksmažodžiais? Reikia kažką daryti. Ar laukti, kol išdurs akį tušinuku? Tik, žinoma, šiuo atveju pedagogas peržengė ribas“, – „Šiaulių kraštui“ po įvykio komentavo Simono Daukanto gimnazijos direktorius Ramūnas Perminas.
Jis teigia, kad šeštokas turėjo problemų dėl elgesio. Jam skirta ne viena raštiška pastaba, mokykloje lankėsi ir jo motina.
„Turime mokyklos vidaus taisykles, kaip reikia pedagogui elgtis su konfliktuojančiu mokiniu. Yra keturiasdešimt punktų. Pedagogai turi laikytis jų“, – sakė R. Perminas. Gimnazijos taryba svarstys mokytojo ir mokinio elgesį. Nepilnamečiui pašalinimas negresia – galėtų būti skirtas nebent papeikimas. Ranką pakėlęs pedagogas gali būti atleistas iš darbo.
Devintokas mokytojai užrėmė duris
Šiaulių švietimo profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkė Rasa Jasmontienė sako, kad hiperaktyvių, specialiųjų poreikių, probleminių vaikų netrūksta kiekvienoje ugdymo įstaigoje.
Pati dirba etikos mokytoja ir patyrė mokinių įžūlumą: klasėje vienas mokinys kėlė sąmyšį, nevaržomai vaikščiojo po klasę, garsiai kalbėjo, galiausiai atsidarė langą ir išsitraukė cigaretę.
„Jam ne kartą liepiau nurimti, netrukdyti pamokos ir sėstis į vietą. Galiausiai pagrasinau, kad eisiu pas direktorių. Mokinys užrėmė duris ir neišleido manęs. Tik pamokos pabaigoje, kai jis išbėgo pro duris, sugebėjau išeiti. Kreipiausi į administraciją“, – pasakojo R. Jasmontienė.
Tada ji pranešė Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Nepilnamečių reikalų inspektoriui. Surašė pareiškimą. Policijos pareigūnai ir kiti specialistai mokykloje surinko parodymus.
„Viskas galėjo būti perduota prokurorams, teismui. Iškilus tokiai grėsmei sukilo mokinio tėvai. Jie kartu su juo atsiprašinėjo. Aišku, atleidau. Juk paaugliui būtų likęs teistumas“, – pasakojo mokytoja.
Mokytojai geriau nutyli
Kone 40 metų patirtį turinti R. Jasmontienė sako, kad pedagogai dažnai lieka neapginti. Jų skundai dėl prasto mokinių elgesio ugdymo įstaigų administracijų vadovams ne itin patinka. Pedagogams tenka atremti kritikos strėles: esą jis nesugeba „susitvarkyti“ su problemiškais mokiniais.
„Mokyklos tokius incidentus siekia nuslėpti, nuglostyti. Juk tokios problemos – minuso ženklas. Atrodys, kad joje, velniai žino, kas darosi. Bijomasi imtis priemonių, nes atrodys, kad įstaigoje mokosi nesuvaldomi vaikai. O gal pedagogai negabūs? Juk dabar visai mokyklai svarbiausia mokinio krepšelis, kuris eina paskui vaiką. Visi suinteresuoti pritraukti mokinių“, – sako Šiaulių švietimo profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkė.
Jai ne vienas Šiaulių pedagogas guodėsi gavęs nuobaudą. Pavyzdžiui, už tai, kad neištvėrė – šurmulį keliantį vaiką išvarė iš klasės ir apie tai nepranešė.
„Mokytojas vaiko iš klasės negali išvaryti, nes tada jis liks be priežiūros – reikia pranešti kam nors. Negalima be tėvų sutikimo vaiko palikti antriems metams ar vesti neigiamus pažymius. Vaiko, neturinčio 16 metų, iš mokyklos pašalinti įstatymas neleidžia“, – dėstė R. Jasmontienė.
Ji pridūrė, kad Švietimo ir mokslo ministerija yra išleidusi rekomendacijas, kaip mokytojas turėtų elgtis kilus konfliktui su mokiniu. Jomis remtis gali mokyklos, kurdamos savo vidaus darbo taisykles.
Pavyzdžiui, mokytojai, susidūrę su pamoką trukdančiu vaiku, skambina socialiniam pedagogui ar ugdymo įstaigos vadovui. Jie vaiką išsiveda, su juo bendrauja, aiškinasi problemas. Jei reikia, iškviečia tėvus.
Trūksta specialistų
R. Jasmontienė sako, kad daugumoje šalių vienas mokytojas jau seniai nebedirba su visais klasės mokiniais. Lietuvoje pedagogas turi mokyti ir 30 mokinių klasę.
Jos nuomone, su problemiškais vaikais turėtų dirbti ne mokytojai, o tik specialieji pedagogai. Tokia praktika taikoma užsienyje.
„Yra specialistai, kurie pažįsta kiekvienoje klasėje ar grupėje esančius problemiškus vaikus. Su jais labai daug dirba visi – specialusis pedagogas, psichologas. Jei vaikas netvardo emocijų, pykčio, jį pedagogas išsiveda iš klasės. Jį moko atskirai. Tokiems vaikams net atskiri pamokų tvarkaraščiai sudaromi“, – pasakoja R. Jasmontienė.
Ji sako, kad ir Lietuvoje tokia sistema galėtų egzistuoti. Mokyklose turėtų atsirasti pakankamai parengtų specialistų.
„Jei taupysime švietimui, turėsime leisti pinigus kalėjimams ir specialioms ugdymo įstaigoms. Juk vaikai nekalti, kad jie yra tokios prigimties. Jų problemos kyla, nes dažnas vaikas šeimoje yra apleistas“, – mano pedagogė.
Daugėja vaikų su elgesio problemomis
Šiaulių miesto pedagoginės psichologinės tarnybos socialinė pedagogė Ligita Mickienė sako, kad įstaiga kasmet sulaukia vis daugiau mokinių, turinčių emocijų ir elgesio problemų.
„Elgesio sutrikimai – pačios didžiausios vaikų problemos. Jų turi vis jaunesni vaikai. Kelerius metus pas mus ateina net ikimokyklinukai. Dažnai mokyklų vadovai ir pedagogai nežino, ką su tokiais vaikais daryti“, – pripažino L. Mickienė.
Ji sako, kad mokytojai konfliktuojantį vaiką gali auklėti tik pedagoginio poveikio priemonėmis – pokalbiais, diskusijomis.
Bene daugiausiai problemų padeda išspręsti mokytojo, tėvo ir vaiko „triada“. Svarbu, kad pedagogas ir tėvai nesiektų laimėti vieni prieš kitą. Tačiau šiais laikais įtraukti tėvus labai sudėtinga.
„Tėvai kartais nepripažįsta, neigia problemą, sakydami: „Jis namie labai geras, jei mokykloje yra kitaip – tai jau jūsų problema“. Tėvai dažnai neturi laiko spręsti problemų. O gal nenori? Gal žinių trūksta? Neaišku, kas kaltas. Vaiko problemas pamato, kai jos būna labai akivaizdžios“, – patirtimi dalijosi socialinė pedagogė.
Ar išeitis – teisinės priemonės?
L. Mickienės nuomone, problemų kyla, nes elgesio sutrikimų turinčio mokinio nėra kur dėti. Jiems galėtų padėti specializuotos įstaigos.
„Direktorius į policiją gali kreiptis tik tada, jei vaiko elgesys kelia diskomfortą, nesaugumą klasės draugams, o ne mokytojui“, – sako L. Mickienė.
Ji mano, kad mokytojui pačiam imtis teisinių priemonių ir gintis nėra lengva – procedūra nemaloni, kainuoja laiko.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato atstovė spaudai Gailutė Smagriūnienė informavo, kad mokytojai dėl mokinio elgesio į policijos pareigūnus gali kreiptis bendra tvarka. Parašyti pareiškimą dėl patirto smurto, patyčių, garbės ir orumo įžeidimo, grasinimo susidoroti. Įvykio aplinkybės tiriamos įstatymų numatyta tvarka. Skiriama administracinė arba baudžiamoji atsakomybė.
Būti rūsčiam, bet negailėti gero žodžio
Netrukus aštuoniasdešimties metų sulauksiantis Egidijus Lapkus – ilgametis trijų Šiaulių mokyklų direktorius, lietuvių kalbos mokytojas. Pedagogu dirbo ir būdamas pensijoje – karjerą baigė prieš penketą metų.
„Dabar mokyklose – palaida bala. Vyrauja tokia politika – tik nepalieskime mokinio, nes jis visada teisus. Pamatuoto griežtumo reikia. Dabar vaikai elgiasi, kaip išmano. Jie turi daugiau teisių nei mokytojai. Iškeikia pedagogus, o dažnas neišdrįsta apie tai kalbėti. Bijo“, – patirtimi dalijosi E. Lapkus.
Jis sako, kad dabar mokytojams trūksta griežtumo, reiklumo. Spėja, kad dėl mokyklose dominuojančių moterų. Vyro žodis įprastai mokiniams įtikinamesnis.
E. Lapkus sekė savo nuostata: būti rūsčiam, bet negailėti gero žodžio mokiniui. Spėja, kad dėl tokio požiūrio mokiniai prieš jį nedrįsdavo priešgyniauti.
Prisimena, kai būdamas pensininku dirbo Stasio Šalkauskio gimnazijoje – gavo aštuntokų klasę, su kuria nepajėgė susikalbėti joks pedagogas. Mokinius suskirstė: vienoje eilėje pasodino gabius, antroje – vidutiniokus, trečioje – tinginius. Tušti liko tik pirmieji suolai. Į juos paragino sėstis nesimokančius, bet pageidaujančius pasitempti.
Jį iškart aplankė paskutiniame suole sėdinčio vaiko mama. Ėmėsi aiškinti pedagogui mokinių auklėjimo paslapčių.
„Liepiau mamai auklėti ne mane, o savo vaiką. Ji nulėkė ir pas direktorę. Tačiau kitą pamoką tas vaikas atėjo į pirmą suolą ir metus baigė aštuonetu“, – prisimena E. Lapkus.
Jis mano, kad anksčiau tėvai buvo geranoriškesni. Nors mokyklose buvo ugdoma po pusantro trūkstančio mokinių – problemų kėlė ne tiek daug vaikų, kiek dabar. E. Lapkus, būdamas direktoriumi, pašalino iš mokyklos ne vieną įžūlų mokinį.
„Dabar mokiniui net griežtesnio žodžio negalima pasakyti. Bet jei mokinys visai nesiskaito su mokytoju, trukdo kitiems? Pasikvieti tėvą – o jis su anuo pasauliu kalbasi. Ką daryti? Pakelti rankas ir sakyti: išeinu iš mokyklos? Taip dauguma ir daro“, – patirtimi dalijosi E. Lapkus.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PROBLEMA: Šiaulių miesto pedagoginės psichologinės tarnybos socialinės pedagogės Ligitos Mickienės teigimu, agresyvių, nepaklūstančių, elgesio problemų turinčių vaikų daugėja, ir dažnai mokyklų pedagogai nežino, kaip su jais elgtis.
BAIMĖ: Šiaulių švietimo profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkė Rasa Jasmontienė sako, kad dažnas Šiaulių pedagogas bijo skųstis dėl patiriamų patyčių, nes būna apkaltintas nemokėjimu „susitvarkyti“ su mokiniu.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
POKYČIAI: Ilgametis pedagogas Egidijus Lapkus sako, kad situacija mokyklose per keliasdešimt metų smarkiai pakito.