
Naujausios
Vilius Puronas
Kur istorikai nustatydavo, ten ir mušėme tuos bjaurybes. Vėzdais, basliais daužėme. Mūsų pergalingiems protėviams vadovavo ir Ringoltas, ir Ringaudas, ir Ringoldas, ir Rinvydas, ir Rimgaudas, ir Vykintas, ir kiti... Netgi tuometinis trisdešimtšešiametis Mindaugas, būsimasis Lietuvos karalius.
Žinomų Lietuvos ir užsienio istorikų dešimtukai, o gal net tuzinai mokslininkų per XX amžių smulkiai išnagrinėjo istorines peripetijas, siautusias aną atmintiną kalavijuočių žygį į Lietuvą 1236 metais. Susikaupė gana gausi istoriografinė literatūra, kažkodėl sukelianti žiovulį visuomenei. O tai išties įdomi medžiaga. Kaip ir apačioje išvardyta Saulės mūšio vietovių statistika.
Kur tik to Saulės mūšio nebūta!
Mokslas neklysta, tai mokslininkai klysta. Iš karto prisipažinsiu: būtų labai nepadoru neaprašyti legendų, susijusių su istorikų triūsu. Tuo labiau kad kraštotyrininkai dėl to ir pagimdyti.
Pirmoji Saulės mūšio vieta – prie Sarių ežero Latvijoje, kur upytė Saria įteka į Dauguvą tarp Drisos ir Drujos. Tai nedidelis ežerėlis, ryčiau didelio Razno ežero. M. Strijkovskis, 1599 m. eilėmis ir proza parašęs neišspausdintą Lietuvos istorijos dalį, numatė, kad Lietuva su Livonija tuomet susidūrė pietryčių Latgaloje, į šiaurės rytus nuo vėlesnio Daugpilio. Tokia, atrodo, buvo pati seniausia Saulės mūšio vietos idėja.
Antroji – kažkur Žemaitijoje. Garbusis XVII a. vidurio istorikas A. Vijūkas-Kojelavičius savo „Lietuvos istorijoje“ mūšį lokalizavo Žemaitijoje, tačiau vietos nenurodė.
Tolimiausia Saulės mūšio vieta – prie Kamnos, Baltarusijoje. Tokie svarstymai prasidėjo po to, kai N. Karamzinas „Rusijos valstybės istorijoje“, sugretinęs įvairius senuosius šaltinius, Pskovo metraštyje aptiko žinią apie 1237 m. lietuvių pergalę prieš pskoviečius „na Kamne“, pažymėdamas, kad Lietuvoje tik du miesteliai vadinosi „Kamniami“: vienas netoli Brastos (Bresto) – Kameniec, kitas – Ašmenos paviete – Kamenyj Log. Šią baltarusišką versiją toliau populiarino M. Balinskis ir I. Danilavičius, šitaip įteisindami pačią tolimiausią Saulės mūšio geografijos atmainą.
XIX a. pabaigoje lietuviai Kamnos ėmė dairytis arčiau. Šį vietovardį kelis kartus mini XX amžiaus pradžios lietuviški vadovėliai. Galbūt tai Akmenės mūšis, gal – Karsakiškio, vykęs prie Kamenkos ežero?
Prie Tiltagalių, prie Karsakiškio, netoli Panevėžio. Ten šį mūšį lokalizavo žymieji XIX amžiaus istorikai romantikai Teodoras Narbutas ir Julius Kraševskis, remdamiesi to meto istorikų Stadenskio ir Arnto nuomonėmis. „(Rimgaudas) įsirengė stovyklą prie Lėvens upės, dešiniajame jos krante, tarp vietovių, dabar vadinamų Tiltagaliais arba Karsakiškiu, taip ją pasirinkęs, kad dešinysis jo sparnas rėmėsi į upeliūkštį, tekantį iš ežero, anuomet vadintą Kamenka, per kurį persikelti seniau turėjo būti didelis vargas. Kairysis sparnas prie Karsakiškio buvo apsaugotas Lėvens vagos vingio, gaubusio ir užnugarį. Tokiose pozicijose Rimgaudas drąsiai galėjo laukti priešo, neabejotinai turinčio gausesnę kariauną“.
Prie Akmenės. Šios hipotezės šalininkai – K. Skirmantaitė, poetas Mačiulis-Maironis, kiti. „Rugpiūčio 22 d. Ringaudas su savo kareiviais pastojo vokiečiams kelią arti Akmenės. Lietuvių kariuomenė buvo taip didelė, kad ją pamatę narsiausieji kalavijininkai nusiminė, o Ringaudas, drąsindamas lietuvius prieš mūšį, sako, taip kalbėjęs: „Kantrūs Lietuvos ir Žemaičių vyrai! Suėjote jau ne grobio grobti, bet toje vietoje mirti arba amžinai vergauti tiems kraugeriams, kurie, tikyba prisidengdami, drįsta mums liuosybę plėšti“ <...> Tuojau abi pusi susirėmusi ir prasidėjusi neregėta ligi tol kova. Ilgai varžęsi lietuviai su vokiečiais, bet juo ilgiau pjovęsi, tuo didesnė buvusi aitra. Pagaliau vokiečiai pradėjo bėgti, o lietuviai ir žemaičiai juos vydami medžiais, iš kero rautais, talžę, nes ragotinės ir kiti ginklai besigrumiant buvę sulūžę...“ Taip Saulės mūšį aprašė 1921 metų „Lietuvos istorijos vadovėlis pradedamosioms mokykloms“, žr. 28 psl.
Ties Vec-Saule, prie Raheno, Latvijoje. Šios Saulės mūšio vietos nustatytojai buvo Livonijos vokiečiai (Th. Kalimeye, kiti), vėliau Latvijos mokslininkai (P. Dreimanis, A. Švabė, kiti). Lietuviai A. Alekna ir P. Klimas taip pat buvo įsitikinę, kad Saulės mūšis įvyko tarp Bauskės ir Skaistkalnės (Šimberko), prie Vec-Saulės (senosios Saulės), prie Nemunėlio upės, Kuršžemėje. Šios hipotezės šalininkas A. Bielenšteinas (1886–1887) netgi kelias suknežintas kaukoles rado. Dar ir dabar latviams ši hipotezė gyva, nors per XX amžių ji turėjo nunykti kaip sentimentalus istoriografijos faktas.
Prie Rubikių ežero Anykščių rajone. Ten nuo seno žinomas Šiaulių sodžius, 1913 metais turėjęs 17 valakų: jo kaimynystėje yra trys piliakalniai. Kaip pažymi 1938 metų spauda, prof. E. Volteris spėjo, kad šiose apylinkėse įvyko lietuvių ir kalavijuočių mūšis (žr. E. Volterio „Kur ieškotina Saulė-Šiauliai, 1236 metų mūšio vieta?“, „Židinys“, Nr. 12, 1935 m.). Piliakalniai, iškasenos, Šiaulių sodžiaus vardas, geografinė padėtis ir apylinkių topografika gali liudyti, kad prie Rubikių ežero tikrai tokio mūšio būta.
Prie Šiaulėnų, Radviliškio rajone. Atrodo, kad pirmasis šią hipotezę išspausdino garsusis Žeimelio kraštotyrininkas J. Šliavas. Tą patį teigia padavimai, išlikę nuo priešistorinių laikų. Šalia Šiaulėnų rymo Šiaulės piliakalnis, gyvenvietei suteikęs pavadinimą. Beje, anksčiau Šiaulėnai vadinosi Šiauliškiais. Iki mūsų dienų (1995) vietinių žmonių pasakojimai tvirtino, kad garsusis Saulės mūšis vyko prie Šiaulės kalno. O kodėl gi ne? Prisiminkime, kad soule, minima vokiškoje kronikoje, labiau atitinka Šiaulę nei žemaičių šaulius. Miestas pasigrobė šlovę stipresniojo teise.
Prie Šiaulių gyvenvietės netoli Širvintų. Kadangi toks vietovardis yra šalia Vilniaus, natūralu, kad atsirado kažkoks jaunas, daug žadantis istorijos tyrinėtojas su diplomu ir šia hipoteze, apie kurią teko skaityti (1998) populiarioje spaudoje. Apie tą tyrinėtoją nieko skaityti neteko.
Pamūšyje, Pakruojo rajone. Šią žinią paskelbė laikraštininkai 2005 m. liepą, kai visuomeninės institucijos Karaliaus Mindaugo kolegijos vadovas V. Baškys su kraštotyrininkų būriu ten pastatė atminimo ženklą. Kodėl gi ne? Ten ir senkelio būta, ir kitų argumentų rastume, jei Livonijios kroniką patyrinėtume.
Panevėžyje, Elektros gatvėje. Panevėžietis inžinierius O. L. Paltanavičius drąsiai užginčijo istorikų profesionalų hipotezes ir pateikė originalią bei savitą senosios istorijos versiją: Saulės mūšis įvyko ne prie Šiaulių, o Panevėžyje, dabartinėje Elektros gatvėje, kur pagoniškais laikais buvo alkakalnis. O svarbiausia, kad tame mūšyje lietuviai pirmieji Europoje panaudojo sprogmenis – šis jo teiginys siejosi su prancūzo G. Pičelio hipoteze. Savo mokslinį atradimą panevėžietis registruotu laišku nusiuntė prezidentui Valdui Adamkui bei Vyriausybei, apie tai informavęs šalies istorikus ir Kultūros ministeriją (žr. „Lietuvos rytas“, 2007 10 16).
Prie Šiaulių ar Šiauliuose?
Vis dėlto dauguma šį mūšį siejo su mūsiškiais Šiauliais.
1905 metais pirmasis apie tai nedrąsiai užsiminė J. Totoraitis, tvirčiau – K. Būga. Netrukus vis daugiau mokslininkų tapo šios vietos šalininkais (iš pradžių toks Mykolaitis, vėliau A. Prochaska, S. Zajončkovskis, J. Berzinis, S. Sužiedėlis, Z. lvinskis, A. Vasiliauskas, kiti). Čia vėl įvairios nuomonės, įvairios vietovės: ties Salduve, ties Kryžių kalnu, kur nors ties Ginkūnais, prie Mūšos, ties Meškuičiais, ties Sutkūnais, prie Švedės upelio... Visa tai skelbė, argumentavo ir oponavo rimti XIX a. pabaigos ir XX amžiaus mokslo vyrai, remdamiesi ta pačia Livonijos kronika, tomis pačiomis eilutėmis, kol toji hipotezė tapo galutine tiesa. Štai ji: Šiaulių (Saulės) mūšis įvyko prie Jauniūnų kaimo, Mūšos ir Tautinio santakoje.
Kodėl?
Aukščiau aprašytą mokslinę kūrybą pristabdė Vokietijos mokslininkas F. Beninghofenas, tyrinėjęs Livonijos ordino istoriją, išvadas paskelbęs 1965 metais. Jo išvadoms bei argumentams pritaria šiuolaikiniai istorikai R. Batūra, A. Gumuliauskas (ir jų studentai). Mokslininkui padėjo saksų kariuomenės, mūsų krašte stovėjusios XVII a. pabaigoje, kartografija iš Berlyno centrinės bibliotekos. Tuometinėse vietovių schemose matyti ypatybės, mažai pakitusios nuo Saulės mūšio laikų: tos pačios pelkės, kemsynai, išliko tas pats senasis traktas, kuriuo traukė kalavijuočiai.
Dedukcinė sutapimų ir argumentų logika leido nustatyti Saulės mūšio vietą. Šiandien Joniškio rajono pirmuosiuose kilometruose į ją tiesiai šviesiai rodo mėlyna kelio rodyklė ties kryžkele, vedančia į Jauniūnų kaimą.
Beje, diskusijų dar bus, tačiau kol mokslininkai diskutuos – negaiškime, paminklą Saulės mūšiui statykime, ne vietovei. Nes kainos kyla, neduok Dieve..!
Autoriaus iliustr.