
Naujausios
Lieporiečiai – atminties takais
Šviesus ir lengvas rudeninis klevo lapas, turbūt paties angelo atneštas nukrenta ant mirusiųjų antkapių, tai laikinybės ir sykiu amžinatvės pranašas. Lieporių bendruomenė šiais metais kaip ir ankstesniais puoselėjo, gražino aplinką, vykdė projektą „Gamta – amžina dabartis“.
Kiekvieną pavasarį ir rudenį, aplankome šešerias kapines, esančias Lieporių pakraštyje. Tvarkydami kapus, sodindami gėles ir degdami žvakutes mes dar kartą pabuvojame su čia palaidotais, uždegame laiko vėjų neužpučiamą atminimo bei pagarbos žvakutę savo sielose.
Keliaudami atminties taku, lankydami kapus apmąstome savo trapumą, susimąstome apie žemiškojo gyvenimo laikinumą. Prie visų kapinių buvo prisiminta jų atsiradimo istoriją, skaitomos eilės, giedama.
Pirmiausiai sustojame Karaliaučiaus gatvėje prie I pasaulinio karo vokiečių kareivių kapinių (tai tik keli likę kryžiai). Jie žuvo netikėtai, galbūt nesugebėjo atsiteisti, todėl jau iš Senojo Testamento žinoma, kad už tokius buvo aukojamos tam tikros aukos. Mūsų apsilankymas ir yra auka jiems.
Lieporių senkapis su vienu prižiūrimu kapu ir keliais sukrypusiais geležiniais kalvių darbo kryžiais, kiekvienais metais apsipilantis erškėtrožėmis. Ant Gegužių (Majako) kalno aplankome latvių kario kapą. Kapą prižiūri vienas mūsų bendruomenės centro narys Imantas Šteinertas, kapu domisi ir latviai.
Verduliukų kapinės, atsiradusios labai netikėtai, dabar yra veikiančios, labai tvarkingos ir vadinamos – „Giminių kapeliais“. Ant Barzdos, arba Morkūno, kalno – Verdulių kaimo kapinės. Verduliečiai teigia, kad šios kapinės čia esančios nuo maro laikų, kartais čia laidodavo nekrikštus arba savižudžius. Buvę trys likę mediniai kryžiai dabar pakeisti gražesniais tvirtesniais.
Šiaulių priemiestyje ant Karalbarzdžio kalnelio karo belaisvių ir civilių gyventojų palaidojimų vieta. Manoma, kad čia gali būti palaidota apie 25 tūkstančius belaisvių.
Aplankę kapines, atvykstame į Lieporių biblioteką. Čia prisimename išėjusius anapilin benduomenės narius, bibliotekos lankytojus, savo artimuosius, uždegame jiems žvakeles.
Bibliotekos vedėja Regina Vertelienė mus supažindina su vėlinių kilme. Vėlinių pavadinimas atsirado tik XVII a., ankščiau tą šventę vadino Ilgėmis. Ilgės skirtinguose etnografiniuose rajonuose buvo švenčiamos labai skirtingai: žemaičiai numirėlius iš kapų kviesdavo į pirtis vaišėms, dzūkai melsdavosi prie valgiais nukrauto stalo, ant kurio būdavo padėta sėtuvė su uždegta žvake, duonos kepaliuku ir kitu maistu, kurį vėliau išdalydavo elgetoms.
Senoji lietuviškoji kultūra ir žavi tuo, kad tai išlieka kaip slėpinys, ir mes galime kalbėti tik kaip apie tam tikrus matmenis, dėmenis, nes tas šventumo pojūtis, vėlių ir gyvųjų artumas yra sena, archajiška, labai tikra ir labai tvirta. Svarbu, kad mes ne tiktai kad uždegtume žvakutes, sutvarkytume kapines, bet surastume laiko kelias minutes pabūti tyloje ir mintimis pabendrauti su mirusiais.
Vėlų rudenį miršta medžiai, gėlės. Gamta pasirengia, kad ją pergyvenusi, vėl atgimtų. Žmonės panašūs į gamtą: gimsta užauga, pasensta ir miršta, todėl prasminga, kad Vėlinės švenčiamos vėlų rudenį.
Jadvyga Urbonienė
Lieporių bendruomenės centro narė