Lietuvos ir Rusijos ekonominiuose santykiuose – pavasaris?

Lietuvos ir Rusijos ekonominiuose santykiuose – pavasaris?

Lie­tu­vos ir Ru­si­jos eko­no­mi­niuo­se san­ty­kiuo­se – pa­va­sa­ris?

Dr. Ne­ri­jus Ma­čiu­lis

„Swed­bank“ vy­riau­sia­sis eko­no­mis­tas

Nau­jau­si eks­por­to duo­me­nys ro­do, kad Lie­tu­vos pre­ky­bi­niai ry­šiai su Ru­si­ja in­ten­sy­vė­ja – per­nai mū­sų ša­lies eks­por­tas į šią rin­ką au­go net 28 pro­cen­tais. Kas sly­pi už šių au­gi­mo skai­čių ir ko iš pre­ky­bi­nių san­ty­kių su Ru­si­ja ti­kė­tis atei­ty­je?

Praė­ju­siais me­tais Lie­tu­va į Ru­si­ją eks­por­ta­vo pre­kių už maž­daug 3,5 mi­li­jar­do eu­rų, ir tai su­da­rė be­veik 15 pro­cen­tų vi­so Lie­tu­vos eks­por­to. Ru­si­ja iš­lie­ka di­džiau­sia Lie­tu­vos eks­por­to rin­ka, ge­ro­kai lenk­da­ma ki­tas pir­mo­jo pen­ke­tu­ko ša­lis – Lat­vi­ją, Len­ki­ją, Vo­kie­ti­ją ir JAV. Ta­čiau čia yra svar­bių niuan­sų – di­džio­ji eks­por­to į Ru­si­ją da­lis yra ne Lie­tu­vo­je pa­ga­min­tos ar užau­gin­tos pre­kės, o reeks­por­tas. Tuo tar­pu si­tua­ci­ja su eks­por­tu į Vo­kie­ti­ją ar JAV yra ki­to­kia – į šias ša­lis iš Lie­tu­vos ve­ža­mos pre­kės yra lie­tu­viš­kos kil­mės.

Lie­tu­vos ga­min­to­jų ir ūki­nin­kų pri­klau­so­my­bė nuo Ru­si­jos su­ma­žė­jo po to, kai 2014 me­tų va­sa­rą Ru­si­ja už­drau­dė dau­ge­lio mais­to pro­duk­tų im­por­tą iš ES ir ki­tų Va­ka­rų vals­ty­bių. Iki šio em­bar­go lie­tu­viš­kos kil­mės pre­kių eks­por­tas su­da­rė apie 600 mi­li­jo­nų eu­rų per me­tus, o per­nai ne­sie­kė nei pu­sės šios su­mos. Šiuo me­tu tik 2 pro­cen­tai lie­tu­viš­kos kil­mės pre­kių eks­por­to ten­ka Ru­si­jos rin­kai. Pa­gal šį ro­dik­lį Ru­si­ja ne­be­pa­ten­ka tarp 15 di­džiau­sių lie­tu­viš­kos pro­duk­ci­jos eks­por­to rin­kų.

Tie­sa, pre­ky­bos ap­ri­bo­ji­mai ty­čia ar ne­ty­čia bu­vo ir iš­lie­ka šiek tiek sky­lė­ti – kai ku­rios už­draus­tos lie­tu­viš­kos pre­kės vis tiek pa­sie­kia Ru­si­jos rin­ką. Tai ge­rai iliust­ruo­ja lie­tu­viš­kų pie­no pro­duk­tų eks­por­to sta­tis­ti­ka – iš kar­to po em­bar­go pri­tai­ky­mo eks­por­tas į Ru­si­ją kri­to be­veik iki nu­lio, ta­čiau eks­por­tas į Bal­ta­ru­si­ją išau­go dau­giau nei 10 kar­tų. Ti­kė­ti­na, kad di­de­lė da­lis įvež­tų lie­tu­viš­kų pie­no pro­duk­tų Bal­ta­ru­si­jo­je su­var­to­ti ne­bu­vo.

Be to, ne­rei­kė­tų per daug su­men­kin­ti ir reeks­por­to. Ne vi­sa­da tai yra tik kaž­ko­kių Va­ka­ruo­se pa­ga­min­tų pre­kių per­ve­ži­mas į Ru­si­jos rin­ką, iš ku­rio už­dir­ba tik trans­por­to ir san­dė­lia­vi­mo sek­to­rius. Kai ku­rios pre­kės yra per­dir­ba­mos, su­ren­ka­mos iš at­ski­rų de­ta­lių, o, pa­vyz­džiui, Ru­si­jos rin­kai skir­ti ba­na­nai ga­li bū­ti no­ki­na­mi Lie­tu­vo­je esan­čio­se no­ki­ni­mo ka­me­ro­se.

Ru­si­ja taip pat iš­lie­ka pir­mo­je vie­to­je tarp ša­lių, iš ku­rių Lie­tu­va im­por­tuo­ja dau­giau­siai pre­kių. Tie­sa, be­veik 80 pro­cen­tų im­por­to iš šios ša­lies yra naf­ta ir gam­ti­nės du­jos, ku­rioms Lie­tu­va da­bar jau tu­ri ir al­ter­na­ty­vių tie­ki­mo šal­ti­nių. Ru­si­ja pir­mo­je vie­to­je iš­lie­ka ir pa­gal pa­slau­gų eks­por­tą, ta­čiau be­veik vi­są jį su­da­ro tik trans­por­to pa­slau­gos.

Šiek tiek kuk­liau at­ro­do in­ves­ti­ci­jų srau­tai tarp Lie­tu­vos ir Ru­si­jos. Nuo 2014 me­tų Ru­si­jos in­ves­ti­ci­jos Lie­tu­vo­je su­ma­žė­jo maž­daug dvi­gu­bai ir da­bar su­da­ro tik 1,7 pro­cen­to vi­sų tie­sio­gi­nių už­sie­nio in­ves­ti­ci­jų. Ne­pai­sant Ru­si­jos eko­no­mi­kos nuo­smu­kio, san­kci­jų ir po­li­ti­nio nea­pib­rėž­tu­mo, Lie­tu­vos in­ves­ti­ci­jos Ru­si­jo­je pa­sta­rai­siais me­tais šiek tiek au­go ir per­nai su­da­rė 4 pro­cen­tus vi­sų in­ves­ti­ci­jų už­sie­ny­je.

Tai­gi, ne­pai­sant šal­tų po­li­ti­nių san­ty­kių, Lie­tu­vos ir Ru­si­jos eko­no­mi­niai ry­šiai iš­lie­ka gy­vy­bin­gi. Pre­ky­bi­niai san­ty­kiai at­si­ga­vo ne dėl po­ky­čių po­li­ti­nė­je erd­vė­je ar san­kci­jų – čia di­de­lių po­ky­čių grei­čiau­siai ne­bus ir ar­ti­miau­siais me­tais. Ta­čiau at­si­gau­nant Ru­si­jos eko­no­mi­kai, jos gy­ven­to­jai no­ri įsi­gy­ti vis dau­giau il­ga­lai­kio var­to­ji­mo pre­kių, o įmo­nės įvai­riau­sių įren­gi­mų. Šias pre­kes sėk­min­gai eks­por­ta­vo ir, ti­kė­ti­na, to­liau eks­por­tuos Lie­tu­va.

Tarp­tau­ti­nės pre­ky­bos gra­vi­ta­ci­jos teo­ri­ja tei­gia, kad at­stu­mas yra vie­nas iš svar­biau­sių veiks­nių, le­mian­čių pre­ky­bos in­ten­sy­vu­mą tarp ša­lių. Net jei mums ne­pa­tin­ka mū­sų kai­my­nų ver­ty­bės ar el­ge­sys nak­tį, mes neiš­veng­si­me bent kai ku­rių eko­no­mi­nių san­ty­kių su jais – drau­ge teks spręs­ti sto­go re­mon­to, laip­ti­nės ap­švie­ti­mo ar šiukš­lių iš­ve­ži­mo klau­si­mus.

Mar­ty­no Amb­ra­zo (EL­TA) nuo­tr.