„MOKAS“ IR „KRISTINIS“

„MOKAS“ IR „KRISTINIS“

„MO­KAS“ IR „KRIS­TI­NIS“

Vilius Puronas

Lie­pos pir­mą­ją, Tarp­tau­ti­nės ar­chi­tek­tų die­nos pro­ga su­reng­tos pa­ro­dos me­tu, tarp še­šių kon­kur­so „Kryp­tis – Šiau­rė“ ar­chi­tek­tū­ri­nių pro­jek­tų-nu­ga­lė­to­jų bu­vo at­žy­mė­ti du di­zai­ne­rio Da­riaus Lin­ke­vi­čiaus kū­ry­bos frag­men­tai. Man, kaip ko­le­gai, ma­lo­nu, kad ge­ro sko­nio, tuš­čių dis­ku­si­jų ir ple­pa­lų kas­die­ny­bė­je pro­fe­si­nė ap­lin­ka treč­da­lį no­mi­na­ci­jų sky­rė ty­liai ir kryp­tin­gai dir­ban­čiam Da­riui. Kad no­mi­na­ci­jas lė­mė ne „atei­nan­tys Eu­ro­pos pi­ni­gai, ku­riuos bū­ti­na įsi­sa­vin­ti“, o uni­ka­lus di­zai­no reiš­ki­nys, ku­rį pri­skir­ti tiek ur­ba­nis­ti­kos, tiek ar­chi­tek­tū­ros sri­tims bū­tų ga­na ne­jau­ku, nors lo­giš­ka.

Juk ar­chi­tek­tū­ra – sta­ty­bi­nio di­zai­no at­mai­na.

„MO­KAS“ IR „KRIS­TI­NIS“

At­žy­mė­ti: „MO­KAS“, esan­tis prie ma­gist­ra­li­nio ke­lio A9 Pa­ne­vė­žys–Šiau­liai, ir „KRIS­TI­NIS“ – prie ke­lio A12 Ry­ga–Šiau­liai–Tau­ra­gė–Ka­ra­liau­čius. Šiuos pa­ke­lės inf­rast­ruk­tū­ros komp­lek­sus tei­gia­mai ver­tin­ti ne­sun­ku, ta­čiau pra­dė­ję gi­lin­tis į smulk­me­nas iš­vy­si­me dau­ge­lį me­no­ty­ri­nių as­pek­tų, net spe­cia­lis­tams pra­slys­tan­čių pro kas­die­ny­bės aki­nius.

Di­zai­ne­rio Da­riaus Lin­ke­vi­čiaus kū­ry­ba iki šiol ne­bu­vo pla­čiau me­no­ty­ri­nin­kų ap­dai­nuo­ta, nors ji šian­dien bei kas­dien pro au­to­mo­bi­lio lan­gą ste­bi­ma ir pri­ta­ria­mai ver­ti­na­ma kaip lie­tu­viš­kos pa­ke­lės reiš­ki­nys. Ma­nau, kad to po­bū­džio komp­lek­si­nius au­to­riaus kū­ri­nius bū­tų ga­li­ma gru­puo­ti į dvi at­mai­nas.

„Inf­rast­ruk­tū­ri­nio po­bū­džio“ – pir­­mo­­ji

Tai – ke­li pa­ke­lės poil­sio aikš­te­lių inf­rast­ruk­tū­ri­niai komp­lek­sai su įran­ga, dan­ga, ­pla­na­vi­mu. Kiek­vie­no komp­lek­so do­mi­nan­tės – abst­rak­tūs ar­chi­tek­to­ni­kos kū­ri­niai, su­kom­po­nuo­ti iš me­ta­lo konst­ruk­ci­jų ir na­tū­ra­laus gra­ni­to rie­du­lių. Čia do­mi­nuo­ja tiek na­tū­ra­lios gam­ti­nės spal­vos, tiek pro­fe­sio­na­liai su­ras­tas kū­ri­nio mas­te­lis, tiek tech­nok­ra­ti­nė iš­raiš­ka, kve­pian­ti „kos­mo­po­li­tiz­mu“...

Stab­te­lė­ki­me prie ap­do­va­no­tų­jų. Jie – sa­vi­ti, skir­tin­gi, bet to pa­ties kū­ry­bi­nio brai­žo.

„MO­KAS“ – tai ak­mens šven­tu­mo įpras­mi­ni­mas ak­cen­te, besisiejan­tis su pa­go­niš­ko­mis tra­di­ci­jo­mis, kuo­met at­ski­ras ak­muo „mo­ky­da­vo“ gen­tį ir bui­ties iš­min­ties, ir in­di­vi­dua­lios stip­ry­bės. Žal­čio si­lue­to konst­ruk­ci­jo­je do­mi­nuo­ja konk­re­tus rie­du­lys mil­ži­nas, kaž­ka­da lai­mė­jęs ko­vą su ak­mens­kal­džių me­ta­lo pleiš­tais. Tiek spal­va, tiek sti­lis­ti­ka, pa­grin­di­nis ak­cen­tas pui­kiai sie­ja­si tiek su ap­švie­ti­mo stul­pais, tiek su sti­li­zuo­to­mis pa­vė­si­nė­mis, ki­tais įran­gos ele­men­tais.

„KRIS­TI­NIS“ – Bi­jo­tės eže­ro kai­my­nas. Tai – 48 ver­ti­ka­lių me­ta­lo vamz­džių ri­kiuo­tė, lai­kan­ti 12 rie­du­lių. Sta­tiš­ka ak­cen­to kom­po­zi­ci­ja ir su­stin­gu­si di­na­mi­ka, su­si­ju­si su Bi­jo­tės pa­va­di­ni­mu, nes anuo­met, kai eže­rai skrai­dė pa­dan­gė­mis, vai­kai ėmė šauk­ti „Bi­jom, bi­jom!“, to­kiu var­du Bi­jo­tės eže­rą pri­si­šau­kę. Šal­tą me­ta­lo ir ak­me­nų kom­po­zi­ci­ją gra­žiai „šil­do“ ke­li de­ko­ra­ty­vūs tau­to­dai­li­nin­kų stul­pai, sto­vin­tys ato­kiau, ori­gi­na­lūs me­džio suo­liu­kai, in­for­ma­ci­niai sten­dai, ve­jų geo­met­ri­ja.


„Me­ni­nio po­bū­džio“ – ant­­ro­­ji

Ma­lo­nu, kad daž­nai gir­di­mi komp­li­men­tai spal­vin­gie­siems kū­ri­niams – tiek ne­bliaunan­čioms „K-e-e-e-liau­jam“ avy­tėms link Aukš­tel­kės, tiek plė­muo­tai kar­vu­čių žal­mar­gių tri­ju­lei link Jo­niš­kio, tiek paukš­te­liams „Ra­mu­čiams“ ties Ra­mu­čiais...

Tai – sti­li­zuo­to, ne­su­dė­tin­go pie­ši­nio de­ko­ra­ty­vi­niai erd­vi­niai ak­cen­tai, mas­te­liu, spal­vo­tos ema­lės tech­no­lo­gi­ja sutampan­tys su pra­va­žiuo­jan­čių au­to­mo­bi­lių kė­bu­lais, su vai­ku­čių bei tė­ve­lių ge­ro­mis nuo­tai­ko­mis. Ap­si­dai­ry­ki­me, ar ras­tu­me ką nors pa­na­šaus, ana­lo­giš­ko tarp da­bar­ti­nių LR skulp­to­rių brai­žo?

Skir­tin­ga spe­ci­fi­ka, skir­tin­gi tiks­lai, skir­tin­gos tech­no­lo­gi­jos... Tai­gi.


Už­nu­ga­ris – ži­ni­ja ir va­­do­­vy­­bė

Kiek­vie­nas Da­riaus kū­ri­nys sa­vy­je tu­ri au­to­riaus in­te­lek­tua­li­nį už­tai­są: kiek­vie­nas spren­di­nys vie­naip ar ki­taip yra su­riš­tas ne tik su tech­no­lo­gi­ja, mas­te­liu ar iš­raiš­ka, bet ir su konk­re­čios vie­to­vės is­to­ri­ja, mi­to­lo­gi­ja, t. y. su ne­ma­to­muoju funk­ci­nės ana­li­zės įdir­biu. Bū­tent tai lei­džia ne­be­pas­te­bė­ti kū­rė­jo in­di­vi­do, o ma­ty­ti jo kū­ri­nio pro­fe­sio­na­lu­mą. To­kia, be­je, pa­grin­di­nė sa­vy­bė, ski­rian­ti bro­lį di­zai­ne­rį nuo gry­no­jo me­no at­sto­vų. Tą ne­ kiek­vie­nas mir­tin­ga­sis ži­no.

Taip pat, ne kiek­vie­nas mir­tin­ga­sis ži­no, kad „iš me­no ga­le­ri­jos išė­jęs me­nas ne vi­sa­da pa­vei­kus vie­šo­je erd­vė­je“ – ci­tuo­ju vie­ną iš au­to­riaus min­čių, ge­rai su­pran­ta­mų šiuo­lai­ki­niam šiau­lie­čiui.

„Mes ne­sta­to­me mo­nu­men­tų. Mes sta­to­me ke­lio ak­cen­tus. Są­vo­ka „mo­nu­men­ta­lūs“, ku­ria api­bū­di­na­mi pa­sta­ty­ti ak­cen­tai, ga­li bū­ti su­pran­ta­ma ir kaip „van­da­liz­mui at­spa­rūs“, – taip ma­no ir P. Ba­ka­no­vas, šio kū­ry­bi­nio pro­ce­so glo­bė­jas, tech­nok­ra­tas bei in­te­li­gen­tas, ku­rio dė­ka di­zai­no reiš­ki­nys ta­po vals­ty­bės įmo­nės „Šiau­lių re­gio­no ke­liai“ ir ga­my­bi­niu brai­žu, ir fir­mi­niu sti­liu­mi.

Šia kryp­tin­ga ini­cia­ty­va lie­tu­viš­kos pa­ke­lės įgi­jo sa­vi­tą vei­dą.

KRIS­TI­NIS

MO­KAS