Sumažino administracinę naštą. O kiek padidino?

Sumažino administracinę naštą. O kiek padidino?

Su­ma­ži­no ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą. O kiek pa­di­di­no?

Rū­ta Vai­nie­nė

Ūkio mi­nis­te­ri­ja skel­bia, kad per šių me­tų pir­mą pus­me­tį pa­vy­ko su­ma­žin­ti ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą vers­lui 1,3 mln. eu­rų. La­biau­siai ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą su­ma­ži­no pa­ti Ūkio mi­nis­te­ri­ja, su­pap­ras­ti­nu­si vie­šų­jų pir­ki­mų pro­ce­sus. Prie ad­mi­nist­ra­ci­nės naš­tos ma­ži­ni­mo reikš­min­gai pri­si­dė­jo ir Sta­tis­ti­kos bei Mui­ti­nės de­par­ta­men­tai.

Ad­mi­nist­ra­ci­nė naš­ta – nė­ra vi­sa val­džios už­dė­tų re­gu­lia­vi­mų naš­ta, o tik ta jos da­lis, ku­ri su­si­ju­si su įvai­riau­sios in­for­ma­ci­jos pa­tei­ki­mu val­džios ins­ti­tu­ci­joms.

Tai – lai­ko są­nau­dos ir fi­nan­si­nės iš­lai­dos, ku­rias pa­ti­ria gy­ven­to­jai bei įmo­nės, kai jiems rei­kia vyk­dy­ti val­džios nu­sta­ty­tus įpa­rei­go­ji­mus pa­teik­ti in­for­ma­ci­ją, ją kaup­ti ir sau­go­ti. Ir nors ad­mi­nist­ra­ci­nė naš­ta api­ma tik ne­di­de­lę da­lį re­gu­lia­vi­mų, vers­lui ir gy­ven­to­jams tai kai­nuo­ja šim­tus mi­li­jo­nų eu­rų.

Dėl to jau se­no­kai su­ne­ri­mo vi­sa Eu­ro­pos Są­jun­ga, su­skai­čia­vu­si, kad vers­lo su­bjek­tai dėl ad­mi­nist­ra­ci­nės naš­tos pa­ti­ria iš­lai­dų, ku­rios vir­ši­ja 3,5 pro­c. bend­ro­jo vi­daus pro­duk­to. Ir pa­skel­bė ini­cia­ty­vą – ad­mi­nist­ra­ci­nės naš­tos dy­dis vals­ty­bė­se dar iki 2011 me­tų tu­rė­jo bū­ti su­ma­žin­tas 25 pro­cen­tais.

Lie­tu­va šios ini­cia­ty­vos ėmė­si itin en­tu­zias­tin­gai ir už­si­brė­žė dar am­bi­cin­ges­nius pla­nus – ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą su­ma­žin­ti 30 pro­cen­tų. Taip Lie­tu­vo­je jau dau­giau nei de­šimt­me­tį įgy­ven­di­na­ma ge­res­nio reg­la­men­ta­vi­mo ini­cia­ty­va.

Priė­mus Ge­res­nio reg­la­men­ta­vi­mo pro­gra­mą, pra­dė­ti reng­ti kas­me­ti­niai Prog­ra­mos įgy­ven­di­ni­mo prie­mo­nių pla­nai. Jo­se vie­šo­jo ad­mi­nist­ra­vi­mo ins­ti­tu­ci­jos nu­ro­do, kaip nu­ma­to su­ma­žin­ti ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą, ir ko­kį fi­nan­si­nį re­zul­ta­tą tai tu­rės.

Ne­ga­na to, jau nuo 2013 me­tų ga­lio­ja ir Ad­mi­nist­ra­ci­nės naš­tos ma­ži­ni­mo įsta­ty­mas. Ja­me įtei­sin­tas rei­ka­la­vi­mas, kad kiek­vie­na val­džios ins­ti­tu­ci­ja tu­rė­tų ad­mi­nist­ra­ci­nės naš­tos ūkio su­bjek­tams ma­ži­ni­mo tiks­lą. Be to, jis tu­ri bū­ti nu­sta­ty­tas taip, kad bend­ras ad­mi­nist­ra­ci­nės naš­tos ly­gis per ka­len­do­ri­nius me­tus iš­lik­tų ne­pa­ki­tęs ar­ba su­ma­žė­tų.

Tai reiš­kia, kad ins­ti­tu­ci­jos, ku­rioms la­bai rei­kia ko­kios nors pa­pil­do­mos nau­jos in­for­ma­ci­jos iš vers­lo ar gy­ven­to­jų, tu­rė­tų pra­džio­je ne­be­rei­ka­lau­ti tos in­for­ma­ci­jos, ku­rios jai rei­kia ma­žiau. Va­di­na­si, jei val­džia taip pat sėk­min­gai lai­ky­tų­si įsta­ty­mų, kaip juos ke­pa, ar­ba kaip to rei­ka­lau­ja iš ki­tų, ad­mi­nist­ra­ci­nė naš­ta ne­ga­lė­tų di­dė­ti nei vie­no­je sri­ty­je. O juk pa­klaus­ki­te bet ku­rio va­do­vo – juk di­dė­ja!

Kaip ma­ty­ti iš ata­skai­tų, val­džios en­tu­ziaz­mas ma­žin­ti ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą blės­ta lyg va­ka­rykš­tis lau­žas. Val­džia ne­tgi įsi­gud­ri­no kai ku­rias ini­cia­ty­vas, ku­rios ad­mi­nist­ra­ci­nę naš­tą aki­vaiz­džiai di­di­na, įžū­liai pa­teik­ti kaip jos ma­ži­ni­mo ini­cia­ty­vas.

Taip nu­ti­ko, pa­vyz­džiui, su iš­ma­nio­sios mo­kes­čių ad­mi­nist­ra­vi­mo sis­te­mos i.MAS su­kū­ri­mu. Rei­kia tu­rė­ti daug fan­ta­zi­jos įsi­vaiz­duo­ti, kad ab­so­liu­čiai kiek­vie­nos PVM są­skai­tos fak­tū­ros, važ­ta­raš­čio, o atei­ty ir ka­sos kvi­tų pa­tei­ki­mas mo­kes­čių ins­pek­ci­jai ne­va tai su­ku­ria ma­žiau naš­tos nei vie­nos api­bend­rin­tos dek­la­ra­ci­jos pa­tei­ki­mas.

Apie tai, ko­kią ad­mi­nist­ra­vi­mo naš­tą už­de­da, pa­vyz­džiui, kai­no­da­ros tarp su­si­ju­sių as­me­nų pri­va­lo­mas do­ku­men­ta­vi­mas, val­džia yra lin­ku­si vi­siš­kai nu­ty­lė­ti. To­dėl ir ky­la klau­si­mas, ko­dėl ver­tin­da­ma, kiek su­ma­ži­no ad­mi­nist­ra­vi­mo naš­tą val­džia ven­gia są­ži­nin­gai pri­si­pa­žin­ti, o kiek gi pa­kė­lė?