
Naujausios
UŽGAVĖNĖS – DALYKAS RIMTAS, KLAUSIMŲ IR ATSAKYMŲ PILNAS
Švęsti – ne dirbti, todėl tikėtina, kad šventųjų per šventes turėtų būti daugiau, kaip švenčiančiųjų. Nieko nuostabaus – gyvenimas turi savo taisykles, kurių nematome todėl, kad eksploatuojame implantuotus požiūrius su dieviška raida: juk Dievas taip išdalino visiems protą, kad niekas nesiskundžia jo trūkumu.
Užgavėnės – viena tokių švenčių, kurias švenčiame, nelabai žinodami kodėl. Niekas negali paaiškinti, kodėl ji organizuojama septynias savaites iki Velykų, nors su katalikybe ji neturi nieko bendro. „Žiemos palydos“, „Ragučio“ šventė – pavadinimų tradicija tęžta amžių ir pagonybių miglose, kurias pasklaidžius, velniškai įdomių ypatybių atrastume. Net apsilaižytume. Pradėkime nuo kulinarijos.
Kodėl moterėlės ruošia stalus ir kulinarinius paveldus: „šiupinį“ iš kruopų ar žirnių bei kiaulės galvos, „kiunkę“ – bulves dedant vietoj žirnių, kodėl kepa paprastus miltinius blynus ar šventines „ponpoškas“ iš raugintos tešlos, susišaukiančias su „spurgomis“? Juk tokia prievole buvo ir tebėra ignoruojamos moteriškių lygios teisės, kurias dabar gina Europos Žmogaus teisių šviesuoliai.
Kodėl vyrukai vaikšto persirengėliais? Tie persirengėliai – šlykščios kaukių karikatūros. Kokia tradicija privertė mūsų jaunuolius dengti savo dorus veidus kaukėmis, turinčiomis kuo šlykštesnę išvaizdą, bet būtinai – besišypsančią? Patyrinėjus anuometinių persirengėlių rūšis, nenoromis norisi jas uždrausti. Tai – „žydeliai“, „čigonai“, „vengrai“, „kupčiai“, „ožiai“... Jei tris pirmuosius draustume dėl nacionalizmo, tai paskutiniuosius – dėl sexlituanizmo. Kodėl? Pasiaiškinkime pagal savo tautinio sugedimo laipsnį.
Nacionalizmas? Kadangi nuo viduramžių laikų iki II pasaulinio karo pirmųjų dienų, t.y. per 450 metų laikotarpį Lietuvoje nebuvo užfiksuota jokių antižydiškų pogromų, kuriais garsėjo kaimynai, anuomet tik per Užgavėnias vaikigaliai galėdavo padeklamuoti „Lipo žydas kopėčiom ir nukrito netyčiom...“. Belieka galvoti, kad ne tai buvo holokausto siaubų priežastis. Juk ne Užgavėnės mus padarė „žydšaudžių tauta“, kurios pilietis esu ir aš, ir tu, skaitytojau.
Sexlituanizmas? Čia – rimčiau, nes kvepia pinigais, kadangi pinigus, kuriuos nelaikome banke, laikome kojinėse, namuose. Jei kalbėti senoviniu žargonu – „pančiakose“. Taigi „pančiaka“ – senovinė piniginė. Užgavėnių persirengėliai „ožiai“, pasipuošę ragais ir ožio galvomis, papilvėje prisitvirtindavo tokias „pančiakas“, vietoj pinigų, pripiltas dulkių ir pelenų. Kai toks „gražuolis“ įsisukdavo į vakaruškų šurmulį ar ratelius, kiti persirengėliai šakaliais daužydavo per tas „pančiakas“. Pelenai tumulais virsdavo, o mergos spiegdavo, nes tokiu būdu jas dulkindavome.
Mes – vienintelė tauta, kuri taip moteris dulkindavo. Tam, kad neišnyktume. Tą įprotį uždraudė tiek įstatymai, tiek lituanistai, tiek geri papročiai, tiek išimtys, kurios lietė šią sąvoką, nesuprantamą kitataučiams. Ir mums nebesuprantamą, todėl nešvankią.
Kodėl deginame „Mores“ (kiti – „Kotres“, tik Raseiniai – „Magdę“)? Mūsų karta įdirbį turi. Prieš kelis metus mes šiauliečiai buvome atžymėti Lietuvos rekordų Gineso knygoje, kai Šiaulių profesinio rengimo Prekybos ir verslo skyriaus iniciatyva, anuometinėje dykynėje šalia „Akropolio“, buvo sudeginta pati didžiausia Lietuvos „Morė“. Šį vasarį – net tris supleškinsime. Mada?
Ne, tai – reliktas iš anų laikų, kai mūsų tautą šviesuoliai mokė, kaip raganas atpažinti, kaip jas nuo uošvienių atskirti, kaip jų laužais šventes papuošti, gražiu ir pamokančiu reginiu pasigrožėti. Paskutiniąją Šiaulių raganą sudeginome 1719 metais. Kitąmet miestas švęs trijų šimtų metų jubiliejų.
Nors dauguma mūsų mano, kad raganų nebėra, pasidairykime, savo draugių pasiklauskime, jos tokias pažįsta, parodys... Neabejoju, jubiliejui ne vieną surasime, 2019 metų rinkimų batalijas istoriniais raganų laužais dekoruosime. Žiniasklaida padės.
Tradicija, brač, dalykas rimtas!
Vilius PURONAS